До 210 річниці з Дня народження Т.Г. Шевченка
«І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.»
(Сценарій свята для учнів середніх класів)
1-й учень:
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
2-й учень:
Ти, Кобзарю-пророче, сьогодні
Нас усіх зібрав докупи.
І зійшлися у цій залі
Шевченка Тараса онуки.
Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик біля портрета Т.Г. Шевченка. До неї підходить хлопчик).
Хлопчик:
Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати:
Так, синочку, правда.
Хлопчик:
А чому так багато зірок на небі?
Мати:
Це тому що, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює. І горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик:
Бачив, матусю, бачив. Матусечко. А чому одні зірочки ясні, великі, а
інші ледь видно?
Мати:
Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло.
Хлопчик:
Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила.
Мати:
Старайся, мій сину.
Ведуча:
То була дивовижна зоря...
В Батьківщину убогу та світом забуту,
Щоб її до життя повернути,
Бог послав Кобзаря...
Ведуча; (Під мелодію пісні «Зоре моя вечірняя, зійди над горою»)
9 березня 1814 року в с. Моринцях на Київщині в сім'ї селянина-кріпака Григорія народився син Тарас. Хлопчик ріс мовчазний, замислений. Не тримався хати, а все блукав десь на вигоні.
Ведучий:
Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка в науку.
Про це згадує Шевченко в автобіографічному вірші «Доля»
3-ій учень:
Ти не лукавила зо мною...
Ти взяла Мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п'яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
З нас будуть люди», - ти сказала.
А я й послухавсь, і учивсь...
Ведуча:
Та недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе випало
на долю маленького хлопчика: замучена важкою працею, померла мати.
4-й учень:
Там матір добрую мою.
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.
Ведучий:
Незадовго після смерті матері в 1825р. помер і батько.
Смерть батька приголомшила малого Тараса.
4-й учень:
Там батько, плачучи з дітьми.
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині! А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи –
Носити воду школярам…
Ведуча:
Тарас наймитує в школі, а потім пасе громадську череду. Мине 20
років, і він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий
минало».
5-й учень:
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в Бога......
Уже прокликали до паю,
А я собі у бур’яні
Молюся Богу... І не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було.
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята —
Не мої ягнята!
Обернувся я на хату —
Нема в мене хати!
Не дав мені Бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!.. А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу.
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала...
Інсценізація вірша «Мені тринадцятий минало».
Оксана:
Чом же плачеш ти! Ох, дурненький Тарасе. Давай, я сльози витру. Не сумуй,
Тарасику! Адже, кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем.
Тарас:
Так, я буду малярем.
Оксана:
Розмалюєш нашу хату.
Тарас:
Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, я не
ледащо. Я буду- таки малярем!
Оксана:
Звичайно, будеш!
5-й учень:
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє... лани, гаї, сади!..
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води.
Пісня «Зацвіла в долині червона калина»
Ведуча:
Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім'ї і
дитинство його було тяжким та безрадісним, малий Тарас ріс допитливим та
розумним хлопчиком.
6-й учень:
І виріс він, і кобзу взяв,
І струн її торкнувсь рукою –
І пісня дивна полилась,
Повита вічною журбою.
Ведучий:
Тарас наймитує, а випаде вільна часина - читає і малює. Вечорами,
щоб ніхто не бачив, плаче з горя. Але думка навчитися малювати у маляра
не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра. Згодом
пан Енгельгардт забирає його до себе в Петербург, і Тарас стає козачком.
7-й учень:
Хоче малювати,
Прагне він до знань.
Та за це багато
Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в саду,
Вночі вірші пише
Про людську біду.
Ведуча:
Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Сошенком, байкарем
Гребінкою, художниками Брюлловим, Венеціановим, поетом Жуковським
круто змінила долю Шевченка. Вони побачили великі здібності юнака і
викупили його з неволі.
8-й учень:
Так в людському морі
Стрілися брати,
Що зуміли в горі
Щиро помогти.
Викупили друзі,
Вільним став Тарас!
Чом же серце в тузі?
Біль чому не згас?
Сміливий і щирий
Був Тараса спів.
Він гострить сокири,
Кличе на панів.
За бунтарські вірші тридцятитрьохрічного Тараса засудили і відправили на заслання. Десять довгих років солдатчини не зламали поета. Він думав і мріяв про свою Україну, про знедолений народ.
9-й учень:
На самоті й поміж людей,
Щомиті чую рідну землю,
Не все, що грішне і святе,
Довірив я перу і пензлю.
Ведуча:
Незважаючи на заборону, Шевченко писав вірші і ховав їх за халявою
чобота. Тепер цю книжку називають захалявною. Поет писав:
9- учень:
0 думи мої! о славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся... але не каюсь!..
Пісня «Думи мої, думи мої...»
10-й учень:
Схаменіться…
Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем
Велику руїну,
Розкуйтеся, братайтеся!
У чужому краю
Не шукайте, не питайте
Того, що немає
І на небі, а не тілько
На чужому полі.
В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
11-й учень:
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі.
Ведуча:
Повернувся Тарас Григорович із заслання до Петербурга вже знесиленим та немолодим. 9 березня 1861 р. Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який
лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце
великого українського Кобзаря. Тіло Т.Г. Шевченка було перевезено в Канів і
поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
11-й учень:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Кобзарю-батьку, заснув єси,
Навіки до суду!
Заснув, батьку, ти для себе,
Не заснув для люду.
На могилоньку поллються
Сліз великі ріки,
Зеленітиме висока
Вовіки і віки!
Ведучий:
Сьогодні у буремні дні тяжкої війни з окупантами слово Великого Кобзаря піднімає, надихає і веде до світлої днини Перемоги. Наш народ створив новий образ Шевченка: поет у шоломі, у військовій формі. Він – воїн і символ, разом з усіма захищає рідну землю. Шевченко з нами в цій великій, священній битві! Віримо в нашу правду й силу і в його безсмертне слово.
12-й учень:
Свою Україну любіть.
Любіть її… во врем’я люте,
В остатню, тяжкую мінуту.
За неї Господа моліть.
І линуть з небес пророчі слова,
Їх сила — свята, Україна — жива!