Конспект уроку у 6 класі "Як діє оптична лінза" з курсу "Пізнаємо природу" ( автор Д.Біда)

Про матеріал
Конспект уроку у 6 класі з курсу "Пізнаємо природу". Тема "Як діє оптична лінза." Розроблено до модельної програми «Пізнаємо природу» 5- 6 класи (інтегрований курс) (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я. І.)
Перегляд файлу

Дата__________________

Конспект уроку «Пізнаємо природу»  у 6 класі за підручником «Пізнаємо природу» (Д. Біда )

Тема. Як діє оптична лінза. Як виникає зображення в оці?

Мета: навчальна -  пояснити учням, що таке оптична лінза і які вона має характеристики, як оптична система ока фокусує світло на сітківці, з'ясувати роль сітківки в перетворенні світлових сигналів на нервові імпульси, розвиваюча -  розвивати розуміння того, як оптичні лінзи працюють і яким чином утворюється зображення в оці,виховна -  виховувати пізнавальний інтерес.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань 

Обладнання: ілюстрації, ручна лупа

Хід уроку

Хід уроку

І. Організаційний етап

 Вправа «Спіймай настрій»

 Діти, посміхніться. Тепер рукою «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» на однокласника. І «спіймайте» посмішку від свого однокласника та «прикрасьте» нею своє обличчя.

ІІ. Актуалізація опорних знань

    Вправа «Вірю – не вірю». (Вкажіть чи твердження є правильним, поясніть свою відповідь.)

-     Світло поширюється прямолінійно.

-     Прозорі тіла, на які падає світло, відкидають тінь.

-     Вузька смужка світла – це світловий промінь.

-     Сонце та зорі є штучними джерелами світла.

-     Усі тіла поглинають світло.

-     Гладкі, але непрозорі поверхні, які відбивають більшість променів світла, що падають на них, називають дзеркальними.

-     Шорсткі поверхні розсіюють світло в різних напрямках.

     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Чи знаєте ви, що людське око може чітко сфокусуватись на об’єкті, який розташований на відстані ближче 15 см від ока. Якщо ваші очі не можуть цього зробити – потрібна лупа!

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Кому потрібна лупа

За допомогою найпростішого оптичного приладу — лупи — дослідники розглядають дрібні деталі на поверхні невеликих об’єктів. Лупу використовують у багатьох сферах людської діяльності: у біології, медицині, археології, банківській і ювелірній справі, криміналістиці, у ремонті годинників та радіоелектронної техніки, а також у філателії, нумізматиці та боністиці.

Хвилинка інформації

Нумізмати -  колекціонери старовинних монет, медалей. Боністами називають колекціонерів паперових грошей.

Завдання: назвіть професії, в яких можливе використання збільшувальних приладів.

Лупа - це просте збільшувальне скло, яке для зручності користування вставлено в оправу з ручкою. Оптичні лінзи зазвичай виготовляють зі скла або пластику. Контактні лінзи виробляють із гідрогелю або силікон-гідрогелю. Лупа здатна збільшувати предмети у кілька разів (від 2 до 30). Правила роботи з лупою досить прості - її треба піднести на таку відстань до предмета, за якої його зображення стає чітким.

Практикум

Учням роздаються ручні лупи та колекція комах. Завдання: виміряти довжину комахи та порівняти її з довжиною під час збільшення. У скільки разів дає збільшення лупа?

Ми звикли за допомогою лупи збільшувати розміри предметів і розглядати їх крізь лупу зблизька. Лупа здивує нас, якщо ми подивимося крізь неї на предмети, які перебувають далеко: зображення буде зменшеним і перевернутим.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-6-class-2023/bida-explore-nature-integrated-course-6-class-2023.files/image094.jpg

Перевіряємо на практиці.

Пригадай правила безпечного користування лупою. Досліди, яке зображення дає лупа, якщо крізь неї розглядати далекі об'єкти.

Туристи й мандрівники добре знають, як розпалити багаття за допомогою лупи. Як це відбувається? Сонячні промені, що падають на лупу, паралельні. Лупа змінює їхній напрямок і збирає в одній точці — у фокусі. У фокусі концентрується енергія сонячного пучка. Якщо тут розмістити сухий хмиз, траву чи папір, вони спалахнуть, але вона повинна бути немаленькою, щоб зібрати необхідну кількість світла. Окуляри для читання не підійдуть для цього.

Робота з ілюстраціями в підручнику с. 51

  1. Як утворюється зображення в оці

Очі — орган зору, який збирає світлові промені. Світло потрапляє в око крізь зіницю — невеликий отвір у передній частині ока. За зіницею розташована лінза (кришталик), яка змінює хід променів. Кришталик є природною лінзою. Учені створили контактні лінзи, які підвищують гостроту зору.

Світло, яке потрапляє в око, заломлюється в рогівці, кришталику та склистому тілі. У результаті на сітківці утворюється зменшене та перевернуте зображення.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-6-class-2023/bida-explore-nature-integrated-course-6-class-2023.files/image099.jpg

 Найпоширеніші вади зору – короткозорість і далекозорість.

Порушення зору. Гігієна зору — урок. Біологія, 8 клас.

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  1.             Практичні поради

Просте правило: чим більше збільшення, тим менша лінза. Чим менша лінза, тим меншою повинна бути відстань до певного об'єкту.

Лупа може слугувати невеликим проектором. У сонячний день можна отримати зображення того, що знаходиться за межами вікна, якщо утримувати лінзу на невеликій відстані від стіни в тій частині кімнати, яка знаходиться в затінку.

  1.             Пропоную вам розглянути крізь лупу літери в книзі, шкіру на руці, краї листочків рослин тощо.
  2.             Дослід «Лупа з води»

Мета: розширювати знання про оптичні властивості води; можливість використовувати воду як лупу.

 Предмет, занурений у воду, здається більшим за розміром через заломлення променів світла, що відбувається під час його переходу з повітря у воду.

Вода виконує роль збільшувального скла. Дітям пропонується опустити ложку у склянку з водою.

Діти спостерігають, що ложка здається зламаною.

«Злам» ложки в склянці з водою зумовлений заломленням світла.

Діти малюють на аркуші стрілку та спостерігають, як змінюється її напрям, якщо дивитися на аркуш через воду у склянці.

   VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

    Вправа «Сьогодні на уроці я…»

  VIІІ. Домашнє завдання. §12, виконати завдання 4 с. 52

 

docx
Додано
27 жовтня 2023
Переглядів
522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку