Добре тому жити, хто вміє дружити
Мета.
Ознайомити учнів із сутністю понять «добро», «доброта»; формувати вміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших людей, формулювати оціночні судження; формувати моральні чесноти: добропорядність, почуття милосердя. Шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі; сприяти створенню дружнього дитячого колективу, виховувати чемне ставлення учнів одне до одного. Розвивати творчість, зв’язне мовлення; вміння мислити, вирізняти істинні та хибні цілі в житті; сприймати людей такими, якими вони є. Виховувати позитивні риси характеру, бажання робити добро, людяність, доброзичливість, порядність.
Обладнання. Телевізор; комп'ютер; клей-олівець; малюнки героїв мультфільмів; малюнки рукавичок, чашок, шкарпеток; конверти зі словами-якостями: малюнки з дітьми; картки з прислів'ями;
І. Вступна бесіда
- Ось і промайнуло тепле літо. Я рада вітати вас в нашому світлому класі. Ви відпочили, набрались сил і готові вчитися. Любі діти! Я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров'я та здійснення всіх бажань.
За літо ви познайомилися з багатьма людьми. Сподіваюсь, що ви скучили за своїми друзями з класу. А тепер посміхніться і привітайтеся з тим, хто сидить біля вас.
Руханка
В цьому класі друзі всі.
Посміхнись тому, хто зліва.
Посміхнись, тому, хто справа.
Ми – одна сім'я.
- Як приємно, коли люди знайомляться, коли вітають один одного,посміхаються. Це прекрасно, коли люди хочуть дружити.
. Оголошення теми і мети заходу
-Діти , а як називається наша Батьківщина?
Що для мене Україна? Це моя Баьківщина,
Рідна мати, колиска , Перших спогадів низка ,
Запах луків і поля , Цей мій дім , моя доля,
І глибоке коріння, І майбутнє творіння .
Ви повернулися після канікул. А тепер давайте згадаємо якими куточками нашої України ви мандрували?
Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Широкі й чарівні простори, прекрасні села й міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять по його берегах сади, ліси. Наша Україна – райська земля безмежних степів, неозорих ланів,прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари – слово і пісню. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито – пшениця, всяка пашниця. Працьовиті й волелюбні люди здавна живуть в Україні.
- Наша країна може пишатися не лише видатними діячів науки і культури, але і корисними копалинами, заповідними зонами, стародавньою архітектурою, родючою землею. Мультфільм 1+1
Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна!
Україна – одна з найбільших європейських держав.
ЇЇ площа – 604 тис. кв. метрів. На території України проживає понад 110 національностей. Кожна держава має свої державні символи , давайте пригадаємо які символи нашої держави ви знаєте?
- Вивчаючи такий предмет як « Я у світі» , ви мабуть пригадуєте що наша країна має багато сусідів, і вони так само як і наша країна входять до європейського союзу.
- Тому і кажуть «Ми – діти європейської родини, або ми – діти Європи».
До складу ЄС входять 28 країн.
— Народи світу різняться між собою національним одягом, звичаями, традиціями. У кожного народу є свої національні святині, улюблені речі, дерева, тварини, національні блюда. У кожного народу є улюблені рослини — рослини-символи.
Розмальовування квітів. Прикріплення їх до теми уроку.
Слухання пісні Наталії Май «Я бажаю Вам добра»
Я помітила, що всі посміхнулися, усім стало приємно і тепло. І справді, щира посмішка, добре слово і краплиночка тепла мають велику силу – силу любові і добра .
- Прочитайте тему сьогоднішнього уроку.
жити, хто вміє тому Добре дружити.
- Добре тому жити, хто вміє дружити. Так говорить народна українська мудрість.
Мотивація навчальної діяльності
У давнину український народ називали чудовим словом «добричі», тому що вони мали добру вдачу, були чуйні, ні з ким не ворогували, не нападали, бо жили з того, що давала їм матінка-земля. І дітей своїх так виховували: поважати один одного, вміти поступитися, миритися, жити в мирі і злагоді. Багато років промайнуло з тих пір, але цей звичай не забувають у наших сім'ях.
У злагоді і мирі ми повинні жити у нашій шкільній учнівській сім'ї,нашій країні.
Сьогодні ми будемо говорити не тільки про дружбу, а ще про те, кого можна назвати другом, яким повинен бути справжній друг, дізнаємося, що таке «міцна дружба», спробуємо визначити закони дружби.
Скільки б іграшок, книжок, розваг у тебе не було, без справжнього друга сумно і нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю і смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.
Словникова робота. «Знайомий, приятель, товариш, друг»
- Дружба, товариство, друг і товариш
- У всіх у вас є друзі, товариші. Так давайте розберемося, чим відрізняються поняття «друг» і «товариш». Ці поняття дуже близькі один одному, але все-таки різняться. Як?
«Додай потрібне слово»
• Про людину, з якою ви просто вітаєтесь у дворі, ви можете сказати ... (знайомий).
• Про людину, з якою час від часу обговорюєте деталі матчу, фільм, якісь події, ви скажете ... (приятель).
• Про однокласника, з яким за багато років навчання в школі з'їдений пуд солі, скажете ... (товариш).
• Про людину, якій довіряєте свої таємниці, з якою можна розділити радості і печалі, скажете ... (друг).
Інтерактивна вправа « Мікрофон»
- Подивіться на наш будинок, який зветься школа. Чи можна назвати її нашим спільним домом? Як ви хочете, щоб в ньому жилося?
У школі багато просторих та світлих кабінетів. В кожному з них навчаються діти. Це однокласники. Що у них спільне?
-Чи можна їх назвати товаришами, друзями? Як діти стають друзями? Що для цього треба?
( Спільні інтереси та заняття, однакові погляди на життя…).
-Діти, а як ви розумієте слово «дружба»?
Вправа «Гронування»
- Яким би ви хотіли бачити свого друга (подружку)? Серед особистісних якостей виберіть потрібні.
Асоціативний кущ «Як пахне дружба?»
- Як пахне дружба?
- Яка вона на дотик?
- На смак?
- З якою погодою ви б порівняли дружбу?
- З якими тваринами можна пов'язати слово дружба?
- Які фарби ви візьмете, щоб «намалювати» дружбу? (Словесне малювання)
- Все, це про що ми говорили, я хочу разом з вами зібрати в одну чудодійну квітку. А що це за квітка, ви зрозумієте, прослухавши оповідання
В. Сухомлинського «Якби я мав килим – літак».
Далеко – далеко за морем, серед високих гір, росте дивовижна квітка. Розцвітає ранньою весни і цвіте усе літо до пізньої осені. Має ця квітка предивну властивість: вона очищує повітря. Хто дихає повітрям біля цієї квітки, той ніколи не хворіє.
Якби я мав килим – літак, полетів би за море, опустився у горах, знайшов би дивовижну квітку. Я б зібрав би її насіння і привіз би додому. Роздав би усім людям по насінинці, щоб в усіх виросла чудодійна квітка, щоб не було жодної хворої людини.
- Ось я хочу, щоб і в нас ця квітка розквітла.
А станеться це тоді, коли ми з вами пограємо в гру, яка називається «Я хочу».
Я починаю цю гру. Я хочу, щоб було добро на землі. (Малює пелюстку до квітки на дошці). Діти виходять по черзі і пишуть на пелюстці бажання, яких хотіли б усі українці і прикріплюють на дошці
- Я хочу, щоб була радість;
- Я хочу, щоб було милосердя;
- Я хочу, щоб було щастя;
- Я хочу, щоб був мир;
- Я хочу, щоб була дружба;
- Я хочу, щоб була людяність.
- Дружба – це дар. Дружити треба вміти.
Динамічна пауза
Вікторина «Хто з ким дружить?»
- Діти, головна дружба починається в родині. Саме в родині мами читаютьвам перші казки, розповіді про дружбу.
- Які казки та оповідання про дружбу ви вже прочитали? (Відповіді учнів.)
-Зараз ми проведемо вікторину. Вікторина «Хто з ким дружить?»
- Книг про дружбу багато. Читаючи ці книги, ви придбаєте собі ще й літературних друзів.
Перед вами різні герої, різні імена. Як ви думаєте, хто з ким дружить, хто кому потрібен?
Кумедний бурундук Чіп і ... (Дейл)
Добра Білосніжка і ... (сім гномів)
Кумедний Вінні-Пух і ... (Порося)
Добрий Малюк і ... (Карлсон)
Зелений крокодил Гена і ... (Чебурашка)
- Які ви знаєте українські народні казки, в яких йдеться про дружбу, взаємодопомогу?
( « Рукавичка», «Ріпка», «Котик і Півник», «Коза-дереза» )
- Чи були герої казки « Лисичка та Журавель» друзями? Чим закінчилась їхня дружба? Чому?
Знайомство з мирилками
- Отже, мир і злагода, перш за все, починається в колективі.
- А якщо друзі посварилися, що треба робити7
- А як миряться діти?
Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько:
- Миріться швиденько!
Ти - не ворог, я - не ворог.
Нам сваритись просто сором.
Помирились, помирились,
Щоб ніколи не сварились.
Ти не плач, не плач, не плач
І скоріш мені пробач,
І на мене ти не сердься,
Бо у тебе добре серце.
Будемо завжди дружити
І ніколи не сваритись!
Стовп цвяхів (притча)
В одному селищі разом зі своїми батьками жив звичайнісінький хлопчик десяти років. Він був досить тямущим, іноді допомагав батькам по господарству, часом байдикував із друзями. Але ж характер мав... Він просто не міг пройти мимо, щоб комусь якоїсь капості не зробити: дівчаток смикав за кіски, молодшим давав щиглів, а одноліткам ставив підніжки. Навіть до старших не виявляв належної поваги — постійно грубіянив. Довго терпіли односельці його поведінку, та врешті-решт терпець їм урвався. Прийшли вони до батька хлопчика з вимогою вжити якихось заходів.
Довго думав батько, як навчити сина зважати на почуття інших людей. Нарешті покликав його, підвів до дерев’яного стовпа, на якому ворота трималися (малюємо на дошці стовп), і каже:
— Пам’ятаєш, сину, як вранці образив мене своїм грубим і нестриманим словом? — Ну, — зам’явся був син. — Було...
— Так от, відтепер щоразу, коли зробиш комусь боляче, ти маєш приходити до цього стовпа і забивати в нього цвях. І батько вказав на коробку з цвяхами і молоток, що лежали поряд.
Хлопець узяв молоток і зі смаком забив величезний цвях у дерево.
Чесно кажучи, йому це сподобалося: він відчув свою силу і владу над дерев’яним стовпом, що, як йому здалося, певним чином символізував його владу над почуттями інших людей.
— Діти, намалюймо кольоровими олівцями такі стовпи — кожен собі…
Тепер пригадаймо, кому сьогодні, вчора чи позавчора (або ще раніше) ми навмисно чи випадково (вільно чи мимоволі) завдали болю або заподіяли будь-яку іншу прикрість,. намалюймо кольоровими олівцями свої цвяхи і на них простим олівцем напишімо імена тих, кого скривдили (дотримання зазначених правил використання кольорових та простих олівців є обов’язковим).
На виконання завдання відводиться 3 хв. (Дочитати)
Відтоді щодня нові цвяхи з’являлися на стовпі. Не минуло й року, як на ньому зовсім не залишилося місця. Коли хлопчик побачив це, то
замислився. І раптом згадав слова батька: “Ти зможеш витягти цвях зі стовпа тільки тоді, коли попросиш вибачення в тих, кого образив”.
Бажання забити цвях було таким сильним, що хлопчик вирішив вибачитись перед кимось. Неподалік він побачив сусідську дівчинку, яку нещодавно смикав за кіски. Він підійшов до неї і раптом випалив: — Пробач мені!
Той подив, який він прочитав у дівчинки в очах, пробудив у нього всередині якісь нові, досі незнані почуття. “Як дивно...” — тільки й устиг подумати він, витягаючи цвях. І в той момент, коли цвях вискочив зі стовпа, ці нові почуття посилилися — вони поєднували в собі радість і полегшення. Це було так несподівано, що хлопчик вирішив перевірити: чи при витягуванні кожного цвяха він зможе переживати такі ж приємні почуття?..
— Спробуймо і ми “повитягати” цвяхи. Погляньте на свої стовпи, подумайте, в кого ви хотіли б попросити пробачення. Тепер заплющте очі,
уявіть, як підходите до цієї людини і просите вибачення. Розплющте очі, зітріть зображення цвяха та підписане біля нього ім’я людини, в якої ви попросили вибачення. На виконання завдання відводиться 3 хв.
Витягувати цвяхи було набагато приємніше, ніж їх забивати.
Пройшло зовсім небагато часу, і на стовпі не залишилося жодного цвяха.
Син покликав батька:
— Дивися! — з гордістю вказав він на стовп. — Бачу, — відповів батько.
І, трохи помовчавши, додав: — Ти молодець. Я пишаюся тобою.
Бо, сину мій, це вчинок людини, готової нести відповідальність за кожну свою дію, за кожне своє слово. Але подивися на стовп: що ти бачиш? Проведи рукою по ньому: що ти відчуваєш? Ці дірки вже нічим не залікувати…
Тож запам’ятай, сину, від наших грубих слів, від нашої неуважності в душах тих, з ким ми спілкуємося, залишаються такі самі рани, як на цьому стовпі. Навчися жити так, аби не залишати таких слідів у чужих серцях.
Тож пам’ятаймо: жити треба так, аби не залишати болючих слідів у душах людей.
Рефлексія: гра «Так чи ні»
- Бабусі хлопчик помагав,
На допомогу він мастак.
Він ,діти, добрий хлопчик? (Так)
- Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні)
- А як немає забіяк?
Тоді усім прекрасно?(Так)
- А як серця у всіх ясні,
То вам погано діти? (Ні)
- Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так)
- А як обличчя всіх сумні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
- Кричить, ламає все хлопчак,
Це теж погано діти? (Так)
- Тоді іще скажіть мені:
Як діти б’ються гарно? (Ні)
- Коли вам краще жити:
Коли сміються діти?(Так)
Звичайно, краще в мирі І з усіма дітьми дружити, Щоб всі веселими були,
В добрі і злагоді жили.
- Отже, хочеш мати друга - будь ним. Це мудре старе правило. Потрудися душею для людини,що знаходиться поруч , сприйми її радощі й негаразди як свої власні, подумай про те, як зробити її життя щасливішим, не пожалій для цього ні сил, ні часу.
Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу.
Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу можна легко зруйнувати грубими, недоречними жартами. Вам ще доведеться крокувати з класу в клас пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
У всі часи в усіх народів дружба вважалась великою цінністю.
Український народ завжди цінував цю чесноту в людських стосунках.
Тому не дивно, що про дружбу та друзів є багато прислів’їв та приказок.
Продовжимо роботу в групах і будемо складати прислів’я з двох частин в
одне ціле.
Інтерактивна вправа «Хмаринка слів». ( робота в групах)
Кожна група складає прислів´я «Хто швидше».
Друга шукай,… тримай.
Людина без друзів- … старих не забувай.
Друга шукай, а знайдеш… – й робота йде на лад.
Із ким поведешся, … в біді.
Нових друзів май, а - … а знайдеш- тримай.
Друзі пізнаються… від того й наберешся.
Якщо друзі у злагоді, то… що дерево без коріння
Перевірка результату роботи. - Як розумієте зміст прислів'їв?
ІІІ. Підсумок уроку
- Ось і добігає кінця наш урок. Сподіваюся, що він збагатив вас, допоміг доторкнутися душею до людських витоків добра й милосердя.
Запам'ятайте закони дружби (на дошці).
- Не залишай друга в біді, поділи з ним радість і горе.
- Стався до свого друга так, як би ти хотів, щоб він ставився до тебе.
- Не бійся в друга попросити вибачення, і сам старайся якомога швидше забути свою образу.
Постарайтесь їх пам’ятати і виконувати. Будьте дружніми, люблячими, добрими, турботливими і надійними. Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом! Бережіть її, щоб проблеми чи негаразди не змогли її зломити, як співається в пісні « Справжній друг»!
( Звучить пісня сл. Б. Савельєвої, муз. М. Пляцковського, переклад
О.Пархоменко «Справжній друг»)
Інтернет-ресурси:
http://metodportal.com/node/14341
http://www.zirkova40.kiev.ua/index.php/vchitelyam/
https://www.metod-kopilka.ru/vihovna_godina_
https://naurok.com.ua/rozrobka-pershogo-uroku-na-temu-dobre-tomu-zhiti-htovmie-druzhiti-1--2-klas-5513.html
https://osvita.ua/doc/files/news/327/32737/Druzba.doc
Друга шукай,… тримай.
Людина без друзів- … старих не забувай.
Друга шукай, а знайдеш… – й робота йде на лад.
Із ким поведешся, … в біді.
Нових друзів май, а - … а знайдеш- тримай.
Друзі пізнаються… від того й наберешся.
Якщо друзі у злагоді, то… що дерево без коріння
Друга шукай,… тримай.
Людина без друзів- … старих не забувай.
Друга шукай, а знайдеш… – й робота йде на лад.
Із ким поведешся, … в біді.
Нових друзів май, а - … а знайдеш- тримай.
Друзі пізнаються… від того й наберешся.
Якщо друзі у злагоді, то… що дерево без коріння
Друга шукай,… тримай.
Людина без друзів- … старих не забувай.
Друга шукай, а знайдеш… – й робота йде на лад.
Із ким поведешся, … в біді.
Нових друзів май, а - … а знайдеш- тримай.
Друзі пізнаються… від того й наберешся.
Якщо друзі у злагоді, то… що дерево без коріння
Друга шукай,… тримай.
Людина без друзів- … старих не забувай.
Друга шукай, а знайдеш… – й робота йде на лад.
Із ким поведешся, … в біді.
Нових друзів май, а - … а знайдеш- тримай.
Друзі пізнаються… від того й наберешся.
Якщо друзі у злагоді, то… що дерево без коріння