Доповідь на тему:
«Розвиток креативного мислення
майбутніх кваліфікованих робітників в освітньому процесі.»
Слайд 1 (титульний)
Прогресивний розвиток держави неможливий без удосконалення системи професійної (професійно – технічної) освіти. Під впливом глобалізаційних процесів формується потреба у фахівцях, які володіють високим рівнем кваліфікації, професійною мобільністю, самостійністю, креативністю, здатних вдосконалювати свої фахові навички та професійно зростати.
Головним завданням закладів професійної (професійно – технічної) освіти України на етапі модернізації системи професійної освіти є пошук форм її інтеграції з наукою і виробництвом, підвищення ролі та відповідальності майбутніх фахівців, забезпечення їх якісної підготовки на рівні міжнародних вимог. Високий рівень професійної кваліфікації сучасних фахівців повинен базуватися на креативному мисленні та здатності використовувати теоретичні надбання на практиці.
Слайд 2
Розвиток навичок креативного мислення у здобувачів освіти передбачає стимулювання пізнавальної активності та прагнення до самовдосконалення; оволодіння методами і прийомами рефлексивної творчої діяльності; засвоєння нових знань та їх творче застосування. Він базується на теорії поступового вдосконалення творчої розумової діяльності. Зміст першого етапу полягає в свідомому творчому управлінні навчальним процесом з боку здобувачів освіти. Другий етап спонукає їх до креативного мислення та саморозвитку, оскільки здобувачі освіти повинні самостійно вирішувати проблеми, орієнтуючись на евристичний та творчий рівень пізнавальної діяльності.
Процес розвитку у здобувачів освіти навичок креативного мислення спрямований на їх цілісне самовизначення та самовираження у навчальній та професійній діяльності. Необхідно навчити їх самостійно мислити, мати власну точку зору, вміти обґрунтовувати та відстоювати її в дискусії, приймати нестандартні рішення, демонструвати вміння та бажання застосовувати творчі якості на практиці.
Слайд 3
Можна виділити окремі структурні компоненти цього процесу: мотиваційний, пізнавальний та поведінковий. Мотиваційний компонент характеризується системою домінуючих мотивів, що виражають свідоме ставлення до цінностей і цілей майбутньої професійної діяльності. Пізнавальний компонент дозволяє виокремити знання та вміння як критеріальні показники сформованості креативного мислення. Поведінковий компонент характеризується практичним, дієвим аспектом креативності.
Розвиток навичок креативного мислення здобувачів освіти має здійснюватися впродовж усіх років навчання. Поступове набуття досвіду зумовлює відмінності у методах і прийомах, що використовуються для його засвоєння. Вибір адекватних форм та методів навчання – важливе завдання викладача закладу освіти.
Слайд 4
Основні методи розвитку навичок креативного мислення у здобувачів професійної освіти:
Методи |
Характеристика методів |
Евристичний метод |
Викладач обирає тему для обговорення, ставить завдання, створює конфліктні ситуації, вибудовує етапи бесіди, а здобувачі освіти самостійно шукають шляхи вирішення проблем, що виникають на кожному етапі бесіди. Здобувачам освіти важливо бачити перспективу майбутнього, певний стандарт культури мислення, до якого вони можуть і повинні прагнути. |
Проблемно- дослідницький метод |
Процес вивчення нової теми полягає у поданні викладачем матеріалу як проблеми, а не як презентації. Кожен здобувач освіти повинен намагатися вирішити проблему індивідуально та висловлювати власні ідеї. Дискусією керує викладач. Такий метод активізує пізнавальну діяльність здобувачів освіти, вчить самостійності, креативності, підвищує інтерес до навчання та сприяє розвитку особистості. |
Проєктний метод |
Спрямований на пошук шляхів розвитку активного самостійного мислення здобувача освіти та вміння застосовувати знання на практиці. Викладач пропонує здобувачам освіти нестандартні ситуації, такі як пошук відповідних еквівалентів, написання рефератів, розв’язування задач та інші креативні завдання. |
Логічні методи |
Використання індуктивних чи дедуктивних методів навчання, що сприяє переходу від конкретної логіки до загальної при розкритті змісту навчальної дисципліни. |
Метод мозкового штурму |
Здійснюється шляхом використання ефекту групової діяльності, групового мислення, спонтанних гіпотез. Сприяє збільшенню кількості генерованих ідей, що дозволяє кожному здобувачу освіти виробити власну точку зору, розвиваючи таким чином творчу активність. |
Ігровий метод |
Колективна, цілеспрямована навчальна діяльність, в якій кожен учасник і команда в цілому об’єднуються для вирішення певної проблеми та орієнтують свою поведінку на перемогу. Ділові ігри базуються на професійних ситуаціях зі стандартними помилками, які потім аналізуються. Мета ділової гри – сформувати та відпрацювати вміння діяти у чітко визначених ситуаціях. Здобувачі освіти вчаться швидко аналізувати задані умови виробництва, приймати оптимальні рішення та вирішувати проблеми. Своєрідним сигналом для запам’ятовування студентами отриманої інформації та використання її в подальшій професійній діяльності є емоційні фрагменти ігрового спілкування, геніальні рішення, елементи раціонального аналізу. Занурюючись у майбутню професію, здобувачі освіти відчувають задоволення від виконання своїх професійних функцій та набувають досвіду. |
Слайд 5
Для розвитку навичок креативного мислення здобувачів освіти як найбільш продуктивні зарекомендували себе проблемно-дослідницький, проєктний, ігровий методи та метод мозкового штурму. Розвиток креативного мислення пов’язаний з удосконаленням таких розумових операцій як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, абстрагування. Важливими є розвинена уява, впевненість у своїх силах, «широта» думки, активність. Йому сприяють певні психологічні фактори: атмосфера довіри та співробітництва на заняттях, позитивні емоції, індивідуальний підхід до кожного.
Креативне мислення – важлива якість не тільки людей творчих професій, воно необхідне у бізнесі, в галузі освіти, журналістики, психології, медицини та інших видах діяльності. Його розвиток у здлобувачів освіти може здійснюватися на заняттях з дисциплін будь-якого циклу.
Слайд 6
Завдання щодо розвитку креативного мислення у здобувачів професійної освіти:
Слайд 7
Варто зазначити, що з метою сприяння формуванню креативності у здобувачів освіти, необхідно сприяти розвитку інституційної культури, яка, не обмежуючись традиційними формами академічного розвитку, надає більшу цінність креативності, заохочує до рефлексії та особистісного розвитку як викладачів, так і здобувачів освіти. Викладачі повинні мати доступ до інформації про фактори впливу на креативне самовираження здобувачів освіти, про педагогічні практики з розвитку креативного мислення здобувачів освіти.
Слайд 8
На етапі професійної підготовки майбутнього кваліфікованого робітника доцільно в навчальному плані передбачити дисципліни, що сприяли б набуттю ними навичок креативного мислення, щоб через творче середовище викладання та навчання майбутні робітники шукали шляхи вираження свого креативного потенціалу в своїй майбутній діяльності.
Креативне мислення характеризується винахідливістю, здатністю мислити нестандартно, знаходити нові рішення у кризових ситуаціях. До основних ознак креативного мислення можна віднести швидкість, гнучкість, оригінальність, метафоричне мислення та ін. Процес розвитку у здобувачів професійної (професійно – освітньої) освіти навичок креативного мислення спрямований на їх цілісне самовизначення та самовираження у навчальній та професійній діяльності.
Слайд 9
Для розвитку навичок креативного мислення у здобувачів освіти, їх професійної і наукової творчості необхідні певні умови, які можна об’єднати у три групи:
І. Здібності і схильності як комплекс соціально-психологічних і фізіологічних якостей людини;
ІІ. Протилежні (полярні) психологічні якості, поєднання яких індивідуальні;
ІІІ. Оптимальні організаційні умови. Як найбільш продуктивні зарекомендували себе такі методи навчання, що сприяють розвитку креативного мислення здобувачів освіти: проблемно-дослідницький, проєктний, ігровий методи та метод мозкового штурму.
Слайд 10
Не варто забувати, що креативність - це творчі здібності особистості, що дозволяють створювати і втілювати в життя принципово нові ідеї.
Доцільно запропонувати здобувачам освіти декілька порад, як розвинути креативність:
1. Повірте в себе
Озирніться навколо, те, що у вас зараз є - це тільки ваша заслуга. Тому ви не повинні боятися чи соромитися своїх думок та ідей.
2. Будьте допитливі
Наше оточення привчає нас дивитися на речі тільки з точки зору практики. Дивіться на речі ширше і глибше, вивчайте їх і перетворюйте найбуденніші в найнезвичайніші.
3. Розширюйте кругозір
Вивчайте різні розділи техніки і напрямки мистецтва. Перебуваючи в пошуку ідеї, нічого не відкидайте, вся інформація важлива. Читайте класику і сучасних авторів, дивіться старі фільми і відвідуйте виставки. В першу чергу, варто звернути увагу на теми, які ви завжди обходили стороною. В них ви зможете почерпнути масу нових вражень.
4. Записуйте свої думки
Намагайтеся записувати і замальовувати свої ідеї на папір. І ключовий момент тут не запис думок, а саме використання паперу як носія. Коли ви пишете від руки, то ваш мозок працює іншим чином, ніж коли ви друкуєте. Процес написання від руки веде до кращого засвоєння інформації.
5. Не чекайте натхнення, дійте зараз
Навіть якщо у вас немає ідей і натхнення, почніть діяти зараз. Звичайно, з натхненням працювати набагато приємніше, але чекати його можна не один тиждень. Почніть діяти зараз, і воно до вас повернеться. Пам'ятаєте відому істину: апетит приходить під час їжі.
6. Спілкуйтеся із правильними людьми
Спілкуйтеся з тими, хто, так як і ви, знаходиться у пошуку. Ці люди вас розуміють і можуть поділитися своїм безцінним досвідом. Вони не поділяться з вами своїми ідеями, але вам цього і не потрібно. Вам потрібно налаштуватися на правильну хвилю.
7. Прийміть стимулюючі засоби
Прості, але ефективні засоби, наприклад, високі дози вітамінів (вся група B, а також Mg (магній)) будуть відмінними помічниками у розвитку фізіологічного фундаменту креативності.
8. Розвивайте свої творчі здібності, тоді ваш світ заграє новими фарбами, головне, почати мислити креативно.
Слайд 11
1