Досдіджуємо тіла, речовини, явища

Про матеріал
Конспект уроку з курсу "Пізнаємо природу" для 6 класу НУШ дає можливість розглянути склад речовин, ознайомити з поняттями «атом», «хімічний елемент», «молекула», «дифузія», з найпоширенішими хімічними елементами, вивчити хімічні формули найпоширеніших у природі речовин, навчити складати кулеві і кулестержневі моделі молекул речовин, розвивати інтерес до природничих наук, вміння аналізувати, робити висновки;
Перегляд файлу

Конспект уроку з курсу «Пізнаємо природу»  для учнів 6 класу  на тему «Досліджуємо тіла, речовини, явища»

 

 

Підручник «Пізнаємо природу», 2023, Коршевнюк Т.В.

Тема уроку: Речовини, їхній склад та властивості

Завдання уроку:

навчальні: розглянути склад речовин, ознайомити з поняттями «атом», «хімічний елемент», «молекула», «дифузія», з найпоширенішими хімічними елементами, вивчити хімічні формули найпоширеніших у природі речовин, навчити складати кулеві і куле стержневі моделі молекул речовин;

розвиваючі: розвивати інтерес до природничих наук, вміння аналізувати, робити висновки;

виховні: формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Обладнання: таблиця «Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва», пластилін, зубочистки, фарби, стакан з водою, піпетка, кулестержневі моделі молекул кисню, метану, графіту, картки з символами хімічних елементів та хімічними  формулами найпоширеніших сполук

Тип уроку: урок формування понять, встановлення закономірностей і правил

Гасло до уроку: Знання можуть бути купою каміння, що задавило особистість. І знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість.( В. Розов)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент (учні мають картки різного кольору)

Мій настрій

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Уявіть себе будівельником, що відновлює зруйновані ворогом будинки. З чого ви будете їх будувати? (з цегли).

На вашу думку, цеглина – це готовий суцільний матеріал чи її виготовляють з простіших компонентів?(виготовляють з піску, глини та ін.)

Отже, сьогодні ми ознайомимося з «хімічними спорудами» - речовинами, «хімічними цеглинками» - молекулами, складовими таких «цеглинок» - атомами.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Я запропоную три загадки, подивимось, чи справитесь ви з ними.

 1. Біла морква зимою росте (бурулька).

 2. Мене частенько просять, ждуть,

     А тільки покажусь – ховатися почнуть (дощ).

3. Коли чайник закипає, я із нього утікаю. (водяна пара).

Що спільного між словами відгадками? (різний агрегатний стан однієї речовини водию).

 

Щоб розібратися в цій різноманітності структурних частинок речовин, почнемо досліджувати.

 

1) Дослідження: (для виконання завдання скористайся параграфом 5, ст.. 36-37 підручника)

1. З пластиліну одного кольору виготов дві однакові кульки.

2. З’єднай дві однакові кульки так, щоб утворилися моделі молекул кисню, водню.

3. З’єднай кульки різного кольору та розміру так, щоб утворилася молекула води і вуглекислого газу.

4. Чим відрізняються змодельовані речовини? Що спільного?

На вашу думку, ми зараз виготовили модель атома чи молекули. (Відповіді учнів різні). Знайдіть у підручнику (параграф 5, ст..34) правило, що вказує на найменшу, хімічно неподільну частинку речовини. Що це? (атом). Якщо ми відщипнемо від вашої кульки частину пластиліну, чи таким самим залишиться атом? (ні) . Атом – це найменша, хімічно неподільна частинка речовини (правило записати в зошит). З атомів складається алмаз, графіт, кварц.

Якщо скласти ваші кульки різного кольору одну до одної. На вашу думку це – атом ? (ні, різні атоми). А як би ми їх назвали? (відповіді різні). Звернемося до підручника (параграф 5, ст..36). Отже, це – молекула – найменша частинка речовини.  (правило виписати в зошит). Молекула може складатися з атомів одного виду, тоді ці речовини називаються простими, або з атомів різних видів, утворюючи складні речовини. Як видумаєте, чому у кожного з вас вийшли кульки різного розміру і кольору? (атомів багато і вони різні)

Однакові за кольором і формою кульки – це однакові атоми. Їх ще називають хімічними елементами. (Робота з підручником, ст..35, виписати поняття «хімічний елемент»)

2) Усі відомі хімічні елементи, яких на сьогодні 118, занесені до славнозвісної таблиці «Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва», яку створив Дмитро Іванович Менделєєв у 1869 році.

Ось таблиця періодична, що на вигляд ніби звична,

Та впізнай секрет її, в ній закони хімії.

 

 Кожен хімічний елемент має своє міжнародне  ім’я – символ, що пишеться латинськими літерами.  Найпоширенішими хімічними елементами  на нашій планеті є Оксиген (47%), Силіцій(28%), Алюміній(7%), Ферум(5%).  Хімічні елементи входять до складу багатьох важливих речовин – кисню, води, вуглекислого газу.

Робота з підручником (ст..35, абетка хімічної мови)

Спробуй-мо відгадати назви окремих хімічних елементів, виконавши вказані дії:

Магніт – і + й = (Магній)

Мері – і + курка в множині+ й = (Меркурій)

Кальмар – мар + ціль – ль + й= (Кальцій) 

Кафе – ка + румба – ба = (Ферум)

Сіль (і=у)+ фурор – ор = (Сульфур)

Перші звуки дитини+ струм – ст = (Аурум)

Інша назва церкви (а=о) = Хром

Слово ворони + бонус – ус = Карбон

Б + напій піратів = (Бром)

3) Молекули

Вказані речовини не просто утворені з атомів хімічних елементів, вони утворюють певні системи, молекули. ( Демонстрація моделей молекул водню, кисню, води, вуглекислого газу).  На письмі склад речовин або молекули зображають за допомогою хімічних формул, де зазначаються символи хімічних елементів та їхня кількість ( - водень, - кисень, О- вода, -вуглекислий газ т а ін.). Але в природі речовини дуже різноманітні і багато з них мають немолекулярну будову.

4) Властивості речовин.

Уявіть собі, що ви робите уроки, а мама на кухні готує обід. Що ви відчуваєте? Чому це відбувається?

Дослідження:

1. У склянку з водою додайте кілька крапель рідкого харчового барвника, скориставшись піпеткою.

2.Спостерігайте на протязі декількох хвилин за явищами, що відбуваються у склянці.

3.Зробіть висновки. Чи знайоме тобі явище з попереднього курсу  Пізнаємо природу? Від чого залежить швидкість поширення молекул барвника в склянці з водою? Як називається явище? (дифузія).

 

5) Властивості атомів і молекул.

Частинки, з яких складаються речовини, рухаються. Чим вища температура, тим швидше рухаються молекули і атоми. Давайте порівняємо швидкість дифузії при звичайних умовах і при нагріванні. (проводиться дослід та робиться висновок візуального спостереження за явищем). Це можна спостерігати також при нагріванні води, яка перетворюється на пару. Чому? (у разі підвищення температури молекули речовин швидше рухаються.

ІV. Закріплення матеріалу

З яких частинок складаються речовини?

Чим відрізняються атоми  і молекули?

Атоми під час перетворень змінюються?

А молекули?

Назви два атоми хімічних елементів

Назви три молекули речовин

Назви чотири символи хімічних елементів

V. Рефлексія

1. «Поїзд вражень»

На дошці розташовується поїзд з вагончиками, які символізують етапи уроку. У дітей є по два смайлики (веселий і сумний). Кожен повинен розподілити їх по вагончиках, зазначивши, яке завдання сподобалося і яке не сподобалося.

C:\Users\podol\Desktop\skazki_s_dvizheniyami-e1389311765689.png        images (1)завантаження (3)

 

2. Чи справдилися твої очікування від уроку?

 

VІ.Домашнє завдання

Параграф 5 (ст..34-38), ст..  38, завд 5 (керуючись інструкцією, виготовити кулестержневу модель молекули етанолу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знання можуть бути купою каміння, що задавило особистість. І знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість. В. Розов

docx
Додано
10 липня
Переглядів
157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку