Драматургія Івана Франка. Соціально-психологічна драма «Украдене Щастя».

Про матеріал
комбінований урок з комп’ютерною підтримкою , урок- дискусія. Розкрити зміст твору, на основі ідейно- психологічного аналізу твору підвести учнів до розуміння авторської думки про моральну відповідальність людини за право на щастя, допомогти осмислити й визначити художню цінність твору, розвивати самостійність , доказовість суджень, формувати почуття відповідальності за власні дії на вчинки.
Перегляд файлу

Тема: Драматургія Івана Франка. Соціально-психологічна драма «Украдене Щастя». Фольклорна  основа твору  («Пісня про шандаря»). Соціально- психологічний  конфлікт у творі, зображення трагічної долі героїв.

 

Мета: розкрити зміст твору, на основі ідейно- психологічного аналізу твору підвести учнів до розуміння авторської думки про моральну відповідальність людини за право на щастя, допомогти осмислити й визначити художню цінність твору, розвивати самостійність , доказовість суджень, формувати почуття відповідальності за власні дії на вчинки.

Тип уроку: комбінований урок з комп’ютерною  підтримкою , урок- дискусія.

Кожен коваль свого щастя.

Ніхто не знає, коли йому

Щастя усміхнутися має.

 Народна мудрість

 

 

О щастя –ти не піднебесна зірка .

Ти- кожна мить прожитого життя.

Ніна Гнатюк

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя

Сьогодні продовжуємо ознайомлюватися із твором І. Франка. Ми з насолодою впивалися чарівним і ніжним ароматом інтимної лірики, вчилися воістину любити рідну землю і стояти на захисті інтересів свого народу, читаючи поезії громадського звучання, захоплювалися мужнім ліричним героєм, коли вивчали філософські поезії, неперевершеним майстром слова постав перед нами Іван Франко, коли ми читали його прозові твори. Вдома ви познайомились із Франком-драматургом, читаючи п’єсу «Украдене щастя». На кожного з вас п’єса справила певні враження. Безумовно, що головні герої д рами зі своїми проблемами порушили у вашій уяві та вашому мисленні спокій. Тому сьогодні на уроці ми і будемо говорити про проблеми, порушені у творі і про щастя, чому воно таке дорогоцінне, що його хочуть відікрасти. Отже, запишіть тему уроку.

 

ІІІ.Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Проблемні питання:

  1. Що ви очікуєте від цього уроку?
  2. У чому щастя людини? (поняття щастя для героїв твору п’єси, щастя у вашому розумінні).
  3. Хто в кого вкрав щастя?

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Історія написання твору ( повідомлення учня).
  2. Сценічна доля п’єси(повідомлення учня).
  3. Учитель. У чому особливість сюжету твору (розповідь учня).
  4. Робота над жанровими особливостями твору.

Учитель. Чому драма називається соціально- психологічною?

(на дошці записано слова: драматичний твір, ознаки драматичного твору, соціально- психологічний твір.)

 

Драматичний твір

(твір, в основу якого покладено гострий життєвий конфлікт, який розкриває життєві й людські явища через діалоги, монологи, ремарки, призначений для гри на сцені).

 

Ознаки драматичного твору

  1. Дійові особи.
  2.      Ремарки.
  3.      Твір поділений на дії, яви, картини.
  4.      Призначений для гри на сцені.
  5.      Характери героїв розкриваються через монологи й діалоги.

 

Соціально- психологічний твір

  1. Конфлікт зумовлений соціальними обставинами (соц. статус жінки, тяжке життя селян, повноваження війта й жандарма на селі, служба у війську).
  2. Герої перебувають у різних психологічних станах (Анна спочатку поважає чоловіка, а потім зневажає, страх перед Михайлом перетворюється на відданість, сором’язливість змінюються на нехтування народною мораллю).

 

  1. Учитель. Украдене щастя… Два слова.

Про що вони говорять вам, які асоціації викликають? (відповіді учнів)

Врешті, а що таке щастя?

Така людська сутність, всі ми хочемо бути щасливими. Народна мудрість запевняє, що кожен коваль свого щастя. «Ніхто не знає, коли щастя усміхнутися має», - заперечує інша.

Зрештою, що таке «щастя»? Оскільки поняття «щастя» кожен розуміє по-своєму, то і до вирішення проблеми ми будемо підходити по-різному.

 

6. Спочатку звернемося до словника.

Щастя:

  1. Почуття або стан найвищого, повного вдоволення.
  2. Сприятливий збіг обставин, талан, успіх.

 

1.Що для вас означає слово «щастя»?

2. А що про щастя говорять герої твору? (Михайло) Читання тексту.

Учитель: Ви погоджуєтеся із цими словами?

7.Диспут: Хто в кого вкрав щастя?

 

Робота в групах.

1-а група. Микола.

Хто він: жертва чи злочинець?

Що штовхнуло чесного порядного Миколу на злочин проти Михайла?

Чи можна назвати Задорожного найтрагічнішою постаттю у драмі?

2-а група.

 Михайло.

Чи мав він право на кохання Анни?

Чи мав він право повертати собі украдене щастя?

Чи можна вважати Михайла благородною людиною?

 

3-а група. Анна – цільна натура.

Чи була вона щаслива у шлюбі з Миколою?

Анна не дотримується присяги церковного шлюбу.

Як ви вважаєте зрада це чи ні?

Чи суперечить це заповідям Божим?

Чому у своїх переживаннях вона не знаходить ні в кого підтримки?

8. Учитель: - Хто ж той злодій, що украв щастя і в Миколи, і в Михайла, і в Анни?

-       Чи обікрали й самі себе Анна, Михайло, Микола?

 

9. Займи позицію

Чи мали право герої на вчинки, які скоїли?

 Читаємо фінал п’єси.

Яким ви уявляєте життя Анни після смерті Михайла?

Чи сприймає вона слова Миколи у фіналі п’єси.

 

  1. Моделювання ситуації

Учитель читає уривок

Я зрадив, так

Але це біль чи злочин?

Скажу всю правду, ми тепер одні.

Кому з насйгірше? Я одвожу очі ,

А ти у вічі дивишся мені…

І що найтяжче:  мука ж моя марна,

Бо зрада- діло темне і брудне.

А ти  - це ти.

Ти і в стражданні гарна.

Ти можеш навіть пожаліть мене…

Відступник я, нікчемний я і ниций,

        Але ти любиш і тому прости.

Життя – така велика  ковзаниця.

Кому вдалося, не падавши, пройти?

Отже, коли душі закоханих чисті, коли почуття їхні не спричиняють страждань інших, тоді вони щасливі. Та франковим героям таке щастя не судилося.

 

  1. Рефлексія

Чи справдились ваші надії щодо результатів уроку?

Що спродобалось, що не сподобалось?

 

V. Оцінювання.

VІ. Домашня робота: Твір- мініатюра:

  1. «Чи можливий інший кінець у розв'язанні конфлікту між героями драми «Украдене щастя»?»
  2. «Чи може крадене щастя бути справжнім?»

 

 

docx
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку