"Електричні явища" (Урок)

Про матеріал

Урок узагальнення, систематизації знань,умінь.

Вироблення в учнів важливої психічної установки :знання потрібні для того, щоб їх застосовувати на практиці

Перегляд файлу

Підготувала

вчитель фізики

Тяпчанського НВК

Долинського району

Владика Руслана Дмитрівна

 

Тема : Повторення і узагальнення теми :

«Електричні явища»

 

Мета уроку : виробити в учнів важливу психічну установку : знання потрібні для того, щоб їх застосовувати на практиці;

виховувати в них творчу ініціативу, розвивати зацікавленість учнів у навчанні, відповідальність, старанність.

повторити і систематизувати головні знання і вміння з теми.

 

Обладнання : електролампи, джерела струму, вимикачі лабораторні, резистори, реостат, електродвигуни лабораторні, амперметри і вольтметри лабораторні, гальванометр, запобіжники, комплект завдань групам, комплект додаткових завдань.

Компютер -    ППЗ «Начала електроники»

План

 

І. Організаційна частина – постановка мети і завдань уроку, вступ (7 хв)

 

ІІ. Основний зміст уроку : виконання завдань, аналіз розвязку, оформлення схем.

(30 хв).

 

ІІІ. Заключна частина : узагальнення, підведення підсумків (6 хв).

 

IV. Домашнє завдання (2 хв).

 

 

 

І. 1. Перевірка домашнього завдання. Схеми накреслені на слайді презентації

(для груп А, Б, В).

 

    2. Вступне слово учителя.

Проблема – ідея – розрахунки – практика.

 

Ми закінчили вивчення розділу фізики «Електрика». Навіщо взагалі вивчається будь-яка наука? Щоб застосувати одержані знання на практиці. В житті весь час виникають проблеми, які людині потрібно вирішувати. Як вона це робить.

 

Наприклад, є проблема – як збагатити свої знання про історію рідного народу, його побут і звичаї.

          - виникає питання

Купити і прочитати твори  Т.Г.Шевченко, І.Я.Франко, М.Коцюбинського,

 

  • а потім починаються роздуми, розрахунки

Чи вистачить грошей, часу, у якому книжному магазині є достатня кількість творів?

 

  • і нарешті Ви втілюєте ідею у життя. Сідаєте в автобус і їдете в «Будинок книг».

 

Запамятаємо ці ступені. По них людина йде завжди, розвязуючи проблеми, які виникають перед нею в житті і на роботі. Дорослі розв’язують складні проблеми економіки, екології, політики, а ми вчимося їх розв’язувати.

Пункт І. Представимо собі ситуацію. Липень 2009 р. Ми група інженерів – конструкторів летимо літаком. І раптом сигнал SOS, заклики у допомозі. Звідки вони можуть бути? Жителі потерпіли від повені.. Необхідно спасти людей і забезпечити їх освітленням, теплом і вентиляцією. Ми повинні вирішити ці проблеми.

Кожна група буде розробляти один із технічних напрямів – «Освітлення», «Тепло», «Вентиляцію». Для роботи їх ми виділили три групи

  1. Конструктори – проектанти.
  2. Технічні – секретарі.
  3. Конструктори – монтажники.

Від кожного загону потрібний спікер – інформатор і для керівництва роботою головний – конструктор.

 

Кого ви пропонуєте обрати?.

 

А тепер за роботу!

 

І так ми допоможемо в обладнанні тимчасового житла жителям м.   . І допоможуть нам у цьому «».

 

1. Завдання 1 групі «Вогник».

 

Група «Конструкторів - проектантів»

 

  1. Складіть проект електричної схеми освітлення приміщень.

Схема повинна забезпечити виконання наступних умов : освітлення приміщення. З лампами з окремими вимикачами, при перегоранні або виключенні одної лампи інші не повинні гаснути; автоматичне відключення кола від джерела струму – гальванічний елемент.

  1. Після виконання завдання нарисуйте проект (схему на комп’тютері ППЗ «Начала електроники»).

 

Група «Технічних секретарів»

 

1.Для схеми, складеної групою проектантів розрахуйте силу струмів і напругу на окремих ділянках кола, а також вкажіть, які прилади потрібні для складання схеми. Напруга джерела струму _4_ В, а опір кожної лампи __12_ Ом.

2.Після виконання завдання всі розрахунки зробити на дошці.

 

Група «Конструкторів – монтажників».

 

  1. З даних приладів виберіть, ті які вказані групою технічних – секретарів і складіть електричне коло по розробленій конструкторами схемі.
  2. Виміряйте сили струмів і напругу на споживачах. Порівняйте з розрахунковими.
  3. Після виконаного завдання продемонструйте зібрану схему і її роботу класу, а також те, що вона задовольняє вказані вимоги.

 

Завдання 2 групі «Тепло»

 

Група «Конструкторів - проектантів»

 

  1. Складіть проект електричної схеми, по якій можна зібрати установку для отеплення приміщення.

Врахуйте при цьому наступне : отеплювачами служать лабораторні резистори, джерелом струму – акумулятор, при згоранні одного нагрівника інші теж повинні не працювати, передбачте можливість плавного регулювання тепла, включення і виключення нагрівників і автоматичне вимикання кола при короткому замиканні.

  1. Після виконання завдання накресліть схему на комп’тютері ППЗ «Начала електроники».

 

Група «Технічних секретарів»

 

  1. По схемі, складеній групою конструкторів, розрахуйте кількість теплоти, що виділиться трьома нагрівниками протягом 1 год, якщо напруга _4_В (на реостаті опір 0), а опір кожного нагрівника __2_Ом.
  2. Розрахуйте на яку силу струму потрібно взяти запобіжник.
  3. Вкажіть, які прилади потрібні для складання кола.
  4. Розрахунки запишіть на дошці.

 

Група «Конструкторів-монтажників»

 

  1. Із даних приладів за вказівками технічних секретарів, схемою проектантів складіть електричне коло.
  2. Виміряйте силу струму у колі і порівняйте її з розрахунковою.
  3. Поясніть, які зміни відбуваються в роботі кола, коли змінюється положення повзунка реостата.

 

Завдання загону «Вентиляція».

 

Група «Конструкторів - проектантів»

 

  1. Складіть електричну схему установки для вентиляції приміщення.

Врахуйте в ній наступні умови : вентиляція буде здійснюватися двома однаковими електродвигунами, робоча напруга кожного двигуна рівна напрузі на джерелах струму; джерелом струму служить акумулятор; передбачте можливість включення і виключення обох двигунів зразу і захист кола від короткого замикання.

  1. Після виконання завдання накресліть проект схему на комп’тютері ППЗ «Начала електроники».

 

Група «Технічних секретарів»

 

  1. В схемі, складеній групою конструкторів, розрахуйте потужність струму в колі при умові, що напруга джерела струму __4_В, а допустима сила струму через електродвигун _1__А.
  2. Розрахуйте, яку роботу здійснює струм в колі протягом 1 год.
  3. Вкажіть, які вимірювальні прилади потрібні для визначення потужності струму у колі.
  4. Всі розрахунки повторіть на дошці.

 

Група «Конструкторів монтажників»

 

  1. Із даних приладів складіть коло по схемі, яку склала група конструкторів з урахуванням вказівок технічних – секретарів.
  2. Назвіть прилади, які потрібні для складання кола.
  3. Проведіть вимірювання величин, необхідних для обчислення потужності струму.
  4. Який запобіжник потрібний для такого кола.
  5. Продемонструйте роботу кола.

 

Групи, які ще не одержали завдання продовжують гру – подорож і одержують додаткові завдання у пункті

 

 

  1.  «Острів кмітливих»

 

1.Для виявлення дефектів (тріщин, пустоти) в деталях, що мають однаковий геометричний переріз (наприклад, рейки) застосовується даний пристрій. Поясніть, яким чином виявляється місце дефекту.

2. Чому на стиках рейки електрифікованих залізних доріг з’єднують між собою джгутами товстої мідної дротини?

3. Чому для передачі електричної енергії на відстань застосовуються провідники із алюмінію і міді, а для телеграфних і телефонних – більш міцні і дешевші стальні провідники?

4. Відомо, що pal >pcu, але алюміній легший і дешевший міді. Із якого матеріалу більш доречно виготовляти провідники для повітряних електричних ліній?

5. Як, користуючись вольтметром і акумулятором, визначити опір одного із двох резисторів, на якому стерся надпис? Як це зробити, якщо є амперметр і акумулятор?

6. Чи можна зробити коротке замикання, ремонтуючи вимикач, розетку?

 

Пункт ІІ «Місто економістів»

 

  1. Яку корисну роботу здійснює стартер СТ-100 при запуску двигуна зернозбирального комбайна, що живиться від акумуляторної батареї напругою 24 В протягом 15 с, якщо сила струму в колі стартера 245 А, а його ККД=75%.
  2. При сепаруванні молока на кожні 1000 л витрачається 1,5 кВт/год електроенергії. Скільки потрібно часу для обробки 2500 л молока, якщо потужність двигуна, що обертає сепаратор, 25 кВт?
  3. Електричний водонагрівач ВЕТ-400, який використовується на тваринницьких фермах, вміщує 400кг води і використовує потужність 14 кВт. За скільки часу можна нагріти воду від 20 до 1000, якщо ККД=80%.

 

Пункт ІІІ. «Місто ерудитів»

  1. В електричне коло увімкнуто послідовно п’ять дротин однакового перерізу і довжини 1) мідна, 2) залізна, 3) алюмінієва, 4) нікелева, 5) ніхромова. Яка із дротин нагріється найбільше? Виписати дротини у порядку зростання температури.

(5; 1,3,2,4,5).

  1. В електричне коло увімкнуто паралельно п’ять дротин однакового перерізу і довжини 1) мідна, 2) залізна, 3) алюмінієва, 4) нікелева, 5) ніхромова. Яка із них нагріється найменше? Виписати дротини у порядку спадання їх температури.

(5; 1,3,2,4,5).

 

Пункт IV «Замок істориків».

 

  1. 1 липня 1892 р. в м.Києві став курсувати трамвай по лінії Подол-Хрещатик. Його двигун був розрахований на силу струму 20 А при напрузі 500В. Якої потужності був двигун?

(10 кВт).

  1. Найбільшою радіостанцією, яка діяла в Росії в період першої світової війни, була Хотинська. Вона мала генератор потужністю 320 кВт, а напруга на його затискачах 220В. Знайти силу струму, яку виробляє генератор?   

(1455А).

  1. 13 вересня 1838 р. перший у світі електрохід (корабель з електричним двигуном) конструкції російського академіка Б.С.Якобі пішов у плавання по Неві. Потужність двигуна була 180 Вт. Судно йшло 3 год. Яку роботу виконав двигун? 

(0,54Квт/год).

4. В 1887 р. пермський завод побудував за кресленням російського інженера Н.Г.Славянова динамо-машину. Вона мала потужність 18кВт і давала струм 300А. Яка напруга була на її затискачах?

(10 В).

 

Пункт V «Приладоград».

 

Учні демонструють свої винаходи.

 

VI. «Станція нерозгаданих тайн»

 

  1. Фізичний кросворд.

 По вертикалі :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Фізична велична для вимірювання якої в ХІХ ст. був сконструйований ватметр.

2.Фізична величина, одиниця вимірювання якої названа в честь італійського вченого

 

По горизонталі :

14.Частина, яку учені виявили в складі ядра.

3.Прилад для знімання провідників електричним струмом.
 

ІІІ. Захист проектів. Підведення підсумків. Оцінювання учнів.

 

IV. Завдання додому. №

 

Група А.

  1. Придумати і накреслити схеми електричних кіл і запропонувати їх застосування в побуті чи на виробництві (як засіб для автоматизації чи сигналізації на виробництві, пристрої, що полегшать роботу на кухні).     

 

Група Б.

  1. Виробничо-побутові задачі.
  • Тобі принесли зіпсований електрочайник. Як встановити в чому помилка?
  • Сестричка спитала : чому перегоріла лампочка? Що їй відповісти?
  • У тебе нема вимірювальних приладів. Визначити чи є струм в провіднику.                                                                                                                                                                                                                                                                        
doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 33. Робота і потужність електричного струму
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
1464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку