Тема: «ФОЛЬКЛОРНІ МОТИВИ ПОЕЗІЇ
«ОЙ ТРИ ШЛЯХИ ШИРОКІЇ»
Мета: оцінити ідейно-художній зміст поезії в контексті біографії, удосконалити вміння аналізувати поезію, виразно читати поезію, з’ясувати основні мотиви твору, їхній зв’язок з усною народною творчістю України; сформувати уяву, образне мислення, уміння зв’язно висловлювати власні думки; розвити патріотизм, естетичні смаки, позитивне мислення.
Цілі:
– учні знатимуть: зміст поезії, суть порушених проблем у творі;
– учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати символи, визначати фольклорні мотиви.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійний проєктор, Кобзар, роздатковий матеріал та презентація, картинки для формувального оцінювання, використання навчальних матеріалів створених у нейромережі.
Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання; «Незакінчене речення»; бесіда; робота над змістом; з текстом художнього твору; учнівські повідомлення; робота з таблицями, мемами; «Відкритий мікрофон»; теорія літератури.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Учитель. Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють?
Таке повномірне уявлення цілі допомагає налаштуватися на досягнення цілі якомога ґрунтовніше. А коли забракне сил – можете сміливо повертатися до яскравих образів досягнутої цілі, щоб продовжувати шлях з її досягнення.
2. Вступне слово вчителя.
Тарас Шевченко – видатний український поет, художник та громадський діяч. Він народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Київщині, яка тоді була частиною Російської імперії. Шевченко став одним із найбільших впливових діячів української культури, який ввів новий стиль у літературі та мистецтві, який став символом національної ідентичності та протесту проти соціальної нерівності. У своїх творах Шевченко збільшує теми соціальної справедливості, національної свободи та гідності. Він є автором багатьох поетичних збірок, у тому числі «Кобзар», який став найбільш відомим твором української літератури. У своїх творах Шевченко часто зображує життя українських кріпаків, їхню трудову долю та горе, а також висловлює протест проти соціальної нерівності та російської імперської політики. Шевченко також був талановитим художником і гравюрником. Він здійснив понад 200 гравюр, які відображали український пейзаж, історичні події та культурні обряди. Тарас Шевченко був активним учасником українського національно-визвольного руху, і був засуджений до каторжної праці за свої погляди та діяльність. Помер Тараса Шевченка 10 березня 1861 року, але його твори стали символом національної боротьби.
3. Ознайомлення учнів з темою, іменем та епіграфом уроку.
Епіграф: Тарас Шевченко!
Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!
Остап Вишня
4. Ознайомлення із цілями уроку, визначення особисто важливих, доповнення власними цілями.
Учитель. Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого навчитися на сьогоднішньому уроці. Свої цілі узгодьте із запропонованими. Запишіть цілі уроку. (Учні на картках дописують свої цілі і озвучують їх за бажанням, учитель узагальнює).
Ми познайомимося на сьогоднішньому уроці зі ще одною незвичайною поезією Т. Шевченка. У чому її незвичайність, можливо, ви самостійно зробите висновок у кінці уроку.
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Читання поезії «Ой три шляхи широкії».
2. Прослуховування аудіодоріжки «Ой три шляхи широкії» (https://www.youtube.com/watch?v=b389d7Bq_KI)
Обмін враженнями про прочитане. Закінчіть речення: «Читаючи поезію я…» (відчув, захоплювався, думав, не розумів, уявляв).
3. Історія написання.
У 1846 році в Києві було засновано Кирило-Мефодіївське братство. Тарас Григорович зблизився із членами цього політичного товариства. Проте проіснувало воно недовго. Уже в 1847 році товариство було розгромлено, а його членів заарештовано. Метою Кирило-Мефодіївського братства було збереження української культури, освіти та літератури, а також просвітницька діяльність серед українського народу. Братство видавало своє видання, організовувало лекції та диспути з різних галузей знань, зокрема з історії, філософії, мовознавства тощо. Кирило-Мефодіївське братство було розпущено в 1847 році російською владою, яка сприймала його діяльність як загрозу своєму владному режиму. Однак, вплив на розвиток української культури та освіти його був значним і продовжувався й після його розпуску.
Шевченка було затримано 5 квітня того ж року на переправі через Дніпро, коли поет повертався з Чернігова до Києва, а згодом до Петербурга. Жандарми дивувалися з гідної і незалежної поведінки Шевченка, який і в похмурому казематі тримався гідно й невимушено, більше того – писав вірші.
Цикл «В казематі», який став перлиною не лише творчості самого поета, це надбання духовної культури народу. Чому? На це питання, мабуть, дамо відповідь через урок..
До циклу входить 13 віршів, з яких чимало присвячено «соузникам-братчикам». Поет співчуває їм, підтримує, передбачає їхні та свої тяжкі випробування й просить про одне:
Свою Україну любіть.
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
– З’ясуємо, що таке цикл?
4. Теорія літератури.
Художній (літературний) цикл – це сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднуються задумом автора в естетичну цілісність.
Тема: Відтворення трагічного становища життя на Україні, пов’язаного з тогочасним суспільним ладом.
Ідея: Засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю.
Основна думка: Немає радості, щастя в українських оселях, бо народ позбавлений волі.
Жанр: громадянська лірика, зв’язок поезії з усною народною творчістю.
Композиція.
Експозиція: Брати розійшлися з України на чужину.
Зав’язка: Рідні брати насаджують дерева, кущ калини як обереги на випадок лиха, нещастя.
Кульмінація: Страждання матері, сестри, діточок, коханої, внаслідок цього висихають насаджені ними явори, ясени, тополя, калина.
Розв’язка: Не вертаються три брати, По світу блукають. А три шляхи широкії.
5. Робота з мемами (кожен аналізує власне бачення)
6. «Відкритий мікрофон».
– Виберіть рядки, які вам незрозумілі, поставте до них запитання.
– Із чим пов’язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину? (Вимушені були йти в солдати або на війну, яка розпалювалася в інтересах самодержавства).
– Чому шляхи названо широкими?
– Кого залишили брати в рідному краї?
– Які образи-символи згадуються у творі? Прокоментуйте їхнє значення. (число три символізує єдність світів, саме життя; шлях – людську долю; висаджування дерев – це знак надії; живо росле дерево символізує життя; усихання дерева – нещастя, хворобу, смерть; ясен і явір у народній уяві представляли чоловічу стать; тополя й калина – жіночу; шлях, зарослий терном – символ забуття або неможливості повернутися, подолати долю.)
– Яке значення у творі має магічне число три. (Три – символ світової Єдності, формула творення світу та моделі Всесвіту, що об’єднується та уособлюється в Святій Трійці. Бо тільки три приводить до єдності, до органічно єдиної одиниці: протон, нейтрон й електрон – об’єднуються в атом; минуле, теперішнє і майбутнє виражають єдиний час; верх, середина і низ дають світову вертикаль; газ, речовина і тверде тіло виражають стани існування речовини; Сказано, Бог «трійцю» любить. А Бог є Істинна Любов…; з давніх-давен у символіці трійки – сукупність Верхнього, Середнього і Нижнього світів; єдність батька – матері – дитини, дитинства – зрілості – старості. В цій же символіці – глибоке розуміння розвитку всього живого, в тому числі, роду людського, що висловлене у відомій народній приказці: «Одна дитина – не син, дві дитини – пів дитини, а три дитини – ото дитина». Це означає: двоє дітей – це лише відтворення батька-матері, і тільки третя дитина дає ріст роду, тобто не лише зберігає родину, а й розширює її; три, окрім всього, число магічне: тричі кланяються молодята, просячи благословення; на третій день кличе Бог душу небіжчика до себе; три богатирі, тридесяте царство, трикратне хрещення, третя спроба).
– Про що свідчить, що дерева, калина почали всихати?
– Як у родині сприймалося те, що брати не поверталися?
– У чому полягає трагізм цієї поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору. (Трагедія України в тому, що чоловіки або гинули в боях, або потрапляли в неволю, або мусили кидати рідні землі в пошуках заробітку чи кращої долі).
7. Бесіда.
– Прочитайте останні рядки вірша.
– Що мав на увазі Шевченко, зазначаючи: «А три шляхи широкії терном заростають»?
– Якими були шляхи Тараса Шевченка?
– Чи можемо ми сказати, що Шевченкові шляхи заросли тернами? (так, його життєвий шлях був тернистими як за життя (кріпацтво, сирітство, заслання) так і після смерті. Але поет гідно долав усі труднощі на шляху. Своїм життям він надихав і надихає не одне покоління.
8. Робота з таблицею.
Знайдіть у поезії художні засоби, назвіть їх, впишіть у таблицю.
|
|
|
|
|
|
9. Метод ПРЕС.
– Чи можемо довести, що у творі Шевченка звучать фольклорні мотиви?
ІІІ. Рефлексно-оцінювальний етап.
1. «Мікрофон».
Учитель. На початку уроку ми ставили цілі і записували їх. Тепер позначте, яких цілей ви досягнули.
То в чому ж незвичайність цієї поезії? (Схожа на фольклорний твір)
Повернімося до імені та епіграфа уроку.
Отже, ми впоралися із поставленим завданням. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.
– Сьогодні на уроці я запам’ятав …
– Сьогодні на уроці я навчився … порівняв і зробив висновок.
– Сьогодні на уроці я зрозумів …
– Цікавим для мене було …
2. Оцінювання діяльності учнів.
Оцініть свою роботу на уроці за такими критеріями (максимально 2 бали):
Я постійно працював на уроці.
Я висловлював свої думки.
Я виконував.
Я допомагав однокласникам.
Я узагальнював думки інших та просував роботу вперед.
3. Настрій на уроці.
За допомогою смайлика оцініть свій настрій на уроці.
IV. Домашнє завдання:
1. Переглянути в YouTube Обличчя української історії. Тарас Шевченко (https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8)
2. Написати свої враження від переглянутого.