Представлено матеріали проведення практичного заняття для учителів початкової школи закладів загальної середньої освіти в рамках реалізації міського проекту «Професійне удосконалення педагогів» у 2022/2023 навчальному році.
Анонс заходу
Тематичний модуль «Критичне мислення»
Тема: Формування критичного мислення молодших школярів в умовах інтерактивного навчання.
Спікер – Іванова Іванна Іванівна, вчитель початкових класів, старший вчитель.
Мета: Ознайомлення з власним педагогічним досвідом застосування методів та прийомів, що сприяють формуванню критичного мислення учнів початкових класів.
Завдання:
Очікувані результати:
Учасники дізнаються про різні прийоми технології критичного мислення, цілеспрямовано застосовуватимуть в освітньому процесі.
Цільова аудиторія:
Вчителі початкових класів міста
Форма проведення:
Майстер-клас
Кількість заходів на навчальний рік: 1
Реєстрація: посилання на форму для реєстрації
Обладнання для заняття: картки, схеми, олівці, маркери, кубики, цеглинки Лего
Оснащення: мультимедійний комплекс.
Структура заняття
|
|
1. |
Привітання. Вступ |
2. |
Інформаційне повідомлення «Навички критичного мислення» |
3. |
Методи та форми роботи з технології «Критичне мислення» |
4. |
Практична робота
|
5. |
Підсумки. |
Сучасне інформаційне суспільство - це період високих технологій, що потребує від освіти формування компетентної та активної особистості.
Сьогодні у теорії і практиці навчання в початкових класах особливо гостро стоять проблеми розвитку творчих здібностей учнів. Виховання особистості мислячої, самостійної, творчої - соціальне замовлення інформаційного суспільства. Уміння працювати з інформацією упродовж життя: здобувати її, переробляти, застосовувати для індивідуального розвитку і самовдосконалення, передавати і в результаті - уміння спілкуватися повинно стати невід’ємною рисою життя людей ХХІ століття.
Впровадження нових освітніх технологій особистісно зорієнтованого навчання на уроках, на мою думку, - це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів. Однією з інноваційних технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.
Розвиток критичного мислення стає дуже актуальним під час інтенсивних соціальних змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових політичних, економічних та інших обставин, без ефективного розв’язання проблем, значну частину яких неможливо передбачити.
Новаційна значущість технології передусім простежується у характері взаємовідносин всіх учасників педагогічного процесу. По-перше, на уроці створюється особлива атмосфера взаємодовіри та взаємоповаги. По-друге, використовуються стилі спілкування на основі партнерства та захоплення спільною творчою діяльністю. Педагог не навчає, виховує чи розвиває, а співпрацює з учнями, навчаючись і самовдосконалюючись разом з ними. Тільки таким чином можливо досягти мети - формування особистості, готової до життя у світі, що постійно змінюється, здатної до навчання та самовдосконалення, до прийняття ефективних рішень.
Сьогодні вже неможливо навчати традиційно: у центрі навчально-виховного процесу має бути учень. Від його творчої активності на уроці, вміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися з учителем, учнями класу, залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми.
Розвиток критичного мислення - це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки - це дії твої і твоїх дітей. Навчити дітей мислити критично - означає правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити робити висновки та знаходити рішення. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя.
Працюючи з технологією розвитку критичного мислення, я усвідомлювала, що навчити учнів мислити критично з першого уроку фактично неможливо. Критичне мислення формується поступово, воно є результатом щоденної кропіткої роботи вчителя й учня, з уроку в урок, з року в рік. Не можна виділити чіткий алгоритм дій учителя з формування критичного мислення в учнів. Але можна виділити певні умови, створення яких здатне спонукати і стимулювати учнів до критичного мислення.
Критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Тому такі уроки, де це постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та розвитку критичного мислення. Якщо ж планувати етапи уроку з використанням на них відповідних специфічних форм та методів технології формування та розвитку критичного мислення, то результат буде ще більш високим. Урок літературного читання є основою для розвитку критичного мислення молодших школярів. Необхідно організувати його так, щоб учні були не спостерігачами, пасивними об’єктами сприйняття літературного матеріалу, а стали рівноправними суб’єктами творчого процесу, активними шукачами, дослідниками тесту, аналітиками, критиками, авторами.
На уроці читання доцільно використовувати триступеневу систему мислення та навчання «Актуалізація, усвідомлення, рефлексія».
Актуалізація
На цьому етапі відбувається кілька важливих пізнавальних операцій. По-перше, учні пригадують усе те, що вони знають із теми. Це їх змушує перевірити свої власні знання та продумати до дрібниць тему, над якою вони починають працювати. У результаті цієї операції учні встановлюють рівень власного знання, до якого можна додати нове. Другою метою ступеня актуалізації є активізація учня. Навчання – це активна , а не пасивна діяльність .
Активне залучення означає, що учні мають усвідомити власне мислення у власних словах.
Усвідомлення змісту
На цьому етапі учні читають або ж слухають текст (якщо не вміють читати), перевіряють своє розуміння отримуваної інформації. Інакше кажучи, учні опановують інформацію та усвідомлюють її значення у результаті своєї конструктивної діяльності.
Рефлексія
На цьому етапі учень перетворює нове знання на власне, забезпечує довготривалість знань. Учні запитують, інтерпретують, застосовують, сперечаються, змінюють та поширюють знання до нових обріїв.
Пропоную опис таких методів, прикладів їх використання, а також класифікацію за можливістю їх застосування на відповідних етапах уроку критичного мислення.
Методи та форми роботи з технології «Критичне мислення»
(Етапи актуалізації і рефлексії)
Правила складання асоціативного куща:
Приклад. Асоціативний кущ, складений на першому уроці в 1 класі:
(Етап рефлексії).
Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.
Алгоритм складання сенкану:
Приклад сенкану:
Кубування є інтерактивним методом навчання, що полегшує розгляд різних сторін теми.
Цей підхід передбачає використання кубику із написаними на кожному його боці вказівками щодо напрямку мислення. Кубик можна зробити з невеликої коробки, ребро завдовжки від 15 до 20 см, укривши її папером. Написи можна вставляти в змінні кишеньки. На кожному боці куба слід написати одну із вказівок:
– Опиши це. Як це виглядає?
– Порівняй це. На що це схоже ,а від чого відрізняється?
– Установи асоціації. Про що це змушує тебе замислитися?
– Проаналізуй це. З чого це зроблено? Якщо не знаєш , то можеш вигадати.
– Знайди застосування цьому. Де б ти це використав?
– Наведи аргументи «за» або «проти». Займи певну позицію. Добре це чи погано?
Проводячи учнів крізь процес «кубування», запропонуйте їм викласти власні думки на запропоновану тему протягом короткого часу (2-4 хв).
Цей метод можна використати як на ступені актуалізації, так і на ступені рефлексії роботи над художнім твором.
1. Назва твору, автор.
2. Жанр, його ознаки.
3. Головні герої.
4. Що схвалюється, засуджується?
5. Про що змушує замислитися?
6. Де це використав би?
Працюючи над оповіданням, учні мають можливість дати відповідь на запитання :
1. Назва та автор оповідання.
2. Події, відтворені у тексті.
3. Персонажі, їх мова та вчинки.
4. Ставлення автора до героя, його поведінки.
5. Тема, основна думка твору.
6. Заклик до дій у житті.
Формуючи навички роботи над казкою, на етапі усвідомлення змісту, в узагальнюючій бесіді учням пропонується відповісти на запитання кубику:
1. Назва та автор казки.
2. Вид казки.
3. Зачин, кінцівка, повтори.
4. Головні герої, їх мова та поведінка.
5. Що схвалюється, засуджується?
6. Чого навчає?
Складаючи розповідь про героя твору, варто відповісти на такі запитання куба:
1. Герой (головний чи другорядний).
2. Як він виглядає? ( Опис зовнішності).
3. Його мова.
4. Які поведінка та вчинки?
5. Що в його діях схвалюєш, засуджуєш?
6. Щоб порадив йому змінити у своїй поведінці?
(Етап рефлексії, актуалізації)
Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.
Алгоритм «Есе»:
Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин).
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.
Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Хід дискусії:
Алгоритм
(На будь якому етапі уроку)
Етапи методу прес:
Приклад методу прес:
Вивчення казки Б. Грімм «Пані Метелиця».
(робота в групах)
Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому.
Алгоритм роботи:
Приклад «Письмо в малюнках»
Серце моє.
Серце у мене дуже велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що інколи буваю сумним. А ще воно у мене яскраве, тому що я дуже люблю життя та своїх близьких.
Працюючи тривалий час в школі, з впевненістю можна сказати, що які б інноваційні технології не впроваджували в практику, досягти успіху можна лише зацікавивши учня на уроці, коли, розвиваючи свої здібності, він задовольняє пізнавальні потреби. І тут допомагають методичні стратегії та прийоми розвитку критичного мислення в умовах інтерактивного навчання, оскільки молодші школярі постійно відчувають потребу в ігровому спілкуванні. А для них - це перша можливість виявити себе як особистість, самостійно висловитися і самоствердитись.
Запропонована система методичних стратегій та прийомів ефективно використовується на уроках та позитивно впливає на розвиток критичного мислення молодших школярів в умовах інтерактивного навчання.
На мою думку, застосування зазначеної технології :
– активізує мисленнєву і творчу діяльність учнів;
– розвиває самостійність, незалежність,пошукову спрямованість мислення;
– покращує показники засвоєння навчальної інформації;
– посилює прагнення учнів осмислювати отриману інформацію, критично її аналізувати, висловлювати власні погляди;
– формує інтелектуальні уміння та навички молодших школярів;
– допомагає учням мати високий рівень навчальних досягнень та особистісний
розвиток;
– створює додаткову мотивацію до навчання;
– відіграє важливу роль у формуванні особистості;
– сприяє розвитку навичок спілкування, співпраці та взаємодії дітей в колективі.
Системне запровадження цієї технології в школі призведе до того, що усі учні поступово опанують її не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але і використовувати свої знання у повсякденному житті. А саме початкова ланка є фундаментом розвитку критичного мислення як пріоритетного напрямку навчання і виховання особистості сучасної молодої людини.