Героїчний епос українського народу. Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико- героїчні, соціально- побутові). Специфічність поетичної ф

Про матеріал
Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній
Перегляд файлу

                                                           УРОК №1

 

Тема. Героїчний епос українського народу. Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико- героїчні, соціально- побутові). Специфічність  поетичної форми, ритму.  Морально- етична проблематика

Мета. Формувати ключові компетентності:

уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;

загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;

здоров′язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;

соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, вміння з повагою  ставитися до вчителя, однокласників;

інформаційну – навчати учнів використовувати малюнки, фотографії  як джерела інформації;

комунікативну – удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.

Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання  навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

емоційно-ціннісної –висловлювати власне ставлення до відображених у думах  тем, ідей з урахуванням моральних і соціальних норм;

літературознавчої – проводити пошуково-дослідницьку діяльність у галузі літератури (проведення аналізу окремих літературних явищ, підготовка повідомлення); вчити  виразно і вдумливо читати текст;

загальнокультурної – виховувати любов до книжки, української культури й історії, прагнення багато знати і вміти, застосовувати свої знання.

Обладнання:  мультимедійна презентація, відеофрагмент, підручник.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.           

                                                                         

Хід уроку

 

 

                                                                                    Епіграф

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!

Т. Шевченко

 

 

І. Організаційний момент 

ІІ. Мотивація навчання

Бесіда

  1.              Що таке фольклор? Які твори художньої літератури він охоплює?
  2.              Як ви гадаєте, які причини спонукали народ до складання пісень?
  3.              За що уславлює народ своїх захисників?
  4.              Як ви розумієте епіграф до уроку?

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Опрацювання  навчального матеріалу

  1. Слово вчителя. Сьогодні ми розпочинаємо  вивчати думи як жанр усної народної творчості, а для цього зробимо  екскурс у минуле.

Ще з ХVІ століття думи почали називатися «козацькими», «українськими» піснями, що мають тільки їм притаманні ознаки і високий поетичний рівень, а з появою на початку ХІХ століття перших перекладів дум на європейські мови з’явилися статті про них та їх виконавців-кобзарів. Світ схарактеризував думи як щось нове, досі не відоме в творчості інших народів…

У 1845 році французький журнал «Британський огляд» зазначив про думи як «найоригінальніший і найбагатший жанр слов’янської поезії».

 Українські народні думи — це неначе поетичний літопис козацького життя, бурхливого й широкого, як море. Хоч вони з’явилися не без впливу книжної освіти, як свідчить про це часте вживання церковнослов’янських слів, дійшли до нас в усній передачі народних співаків, лірників-бандуристів, кобзарів.

Думи відображали події здебільшого героїчного характеру, підносили ідею патріотизму, оборони рідної землі. В них оспівані різні подвиги, народна визвольна боротьба проти чужоземних нападників і «власних» панів, козацької старшини.

У думах возвеличуються герої з народу, що захищають незалежність вітчизни. Це представники запорізьких козаків, козацької голоти — Самійло Кішка, Іван Богуславець, козак Голота, Ганжа Андибер та інші звитяжці, слава про яких ніколи «не вмре, не поляже». Всі вони оспівані як виразники волі народу, його сили, мудрості.

Думи — це дорогоцінна спадщина українського народу. Створені в них художні привабливі образи захисників вітчизни мають велике виховне значення.

2.Перегляд презентації «Про народні думи».

3. Самостійна робота з підручником. Опрацювати статтю «Українські народні думи».

Дати відповіді на питання:

  •                 Що таке дума?

Дума — вид українського народного героїчного епосу: ліричний, оповідний твір про історичні або соціально-побутові події, який має своєрідну будову й виконується речитативом (читання співучим голосом під музичний супровід кобзи чи бандури).

Поява дум припадає на ХV–ХVІ століття.

 

  •                 Які особливості народних дум (історичних)?

 

Особливості народних дум (історичних):

— зображення важливих суспільних подій, видатних історичних осіб;

— певне дотримання правдивості життєвих фактів;

— докладність поетичної розповіді;

— висока поетичність мови;

— невелика кількість основних дійових осіб (дві-три);

— своєрідність побудови (зачин, основна частина, повтори, кінцівка);

— віршована форма (нерівноскладовість рядків, довільна специфіка римування, монорими);

— виконання речитативом під акомпанемент кобзи, бандури, ліри;

— усне поширення і зберігання;

— варіантність тексту;

— великий обсяг (як для фольклорних творів).

 

  •                 Яка тематика українських народних дум?

 

 

Тематика українських народних дум

Тематика дум пов’язана з подіями, що стосуються всього народу, його ідеалів і прагнень. Отже, українські народні думи відтворювали:

— страждання невільників у турецькій неволі («Невільницький плач», «Маруся Богуславка», «Про втечу трьох братів з Азова, з турецької неволі»);

— оспівування боротьби українського народу за визволення з-під гніту експлуататорів у ХVІІ ст. («Іван Богун»…);

— відображення класових суперечностей між козацькою старшиною та простим рядовим козацтвом, виступи проти «своїх» панів («Дума про козака Ганжу Андибера»);

— розповідь про діяльність історичних героїв, що стали на чолі визвольної боротьби — Богдана Хмельницького і його сподвижників — Максима Кривоноса, Івана Богуна, Нечая Морозенка;

— показ проблем моралі, людських взаємин («Бідна вдова і три сини», «Сестра і брат»…

3.Переглянути  і  обговорити відеофрагмент про українські народні думи

 

 

4.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Що є спільного і відмінного між народною думою та історичною піснею?

Народна дума та історична пісня

Ці два жанри усної народної творчості дуже близькі. У них подібна тематика, зв’язана з героїчною боротьбою народу проти гнобителів, але якщо пісня співається, то дума виконується речитативом, тобто повільним проказуванням, наближеним до співу. Дума на відміну від пісні має нерівноскладові рядки, переважно дієслівне римування.

Виконують думу у супроводі народного інструмента, який називають кобзою, бандурою або лірою. Тому виконавців дум називають кобзарями, бандуристами, лірниками.

  •                 Що є характерним для мови дум?

Для мови дум характерними є такі художні засоби, як риторичні запитання, оклики, звертання, анафора (єдинопочаток), складні (гомерівські) епітети, повтори (тавтологія), ретардація (навмисне уповільнення розповіді) тощо.

Все це дає підстави розглядати думи як унікальний, яскраво самобутній жанр української народнопісенної творчості.

 

5. Робота у парах. Скласти опорний конспект «Особливості народних дум»:

— зображення важливих суспільних подій, видатних історичних осіб;

— певне дотримання правдивості життєвих фактів;

— докладність поетичної розповіді;

— висока поетичність мови;

— невелика кількість основних дійових осіб (2 — 3);

— своєрідність побудови (зачин, основна частина, повтори, кінцівка);

— своєрідність віршової форми (нерівноскладовість рядків, довільне римування, монорими, наявність «холостих» рядків);

— виконання речитативом під акомпанемент кобзи, бандури, ліри;

— усне поширення і зберігання;

— варіантність тексту;

  • великий обсяг» (За О. Бандурою).

 

 

 

6. Колективна робота.

Подивіться анонс до фільму О. Саніна «Поводир, або Квіти мають очі». Зацікавив? Чим саме?

 

 

 

Консультація з теорії літератури

 

Речитатив (італ. recitative, від лат. recitare — читати вголос, виголошувати) — наспівна декламація, що характеризується емоційно забарвленою інтонацією, зміщенням, посиленням чи зниженням логічних та ритмічних наголосів, смисловим наповненням пауз, застосуванням стилістичних фігур тощо.

Вірш думи — нерівноскладовий, без поділу на строфи-куплети через змінність порядку римування, з інтонаційно-смисловим членуванням на уступи-тиради, що формально у співі можуть починатися вигуками «ой», а завершуватися «гей-гей».

Ана́фора (грец. αναφορα — виділення) — єдинопочаток; одна зі стилістичних фігур; вживаний на початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур.

Ритори́чне запита́ння, риторичне питання — риторична фігура, яка полягає у використанні запитання, що містить у собі ствердну відповідь.

Тавтологія (дав.-гр. ταυτολογία від дав.-гр. ταυτο — те ж саме та дав.-гр. λόγος — мова) — у риториці, використання повторювання або надлишковості у мові, коли одна частина висловлювання повністю або частково дублює зміст іншої.

Паралелі́зм (грец. parallelos — той, що рухається поряд) — аналогія, уподібнення, спільність характерних рис або чину (паралельне зображення двох явищ із різних сфер життя).

Ретардація (лат. retardatio — затримка, уповільнення) — композиційний прийом, властивий епічним та драматичним творам; гальмування прямого розвитку сюжетної дії, уповільнення розповіді про зображувану подію.

 

 V. Підсумок уроку

 

1. Вікторина «Українські народні думи»

1. Жанр українського фольклору.

2. Найдавніший народний інструмент, під супровід якого виконувалась дума.

3. Дослідник українського фольклору, який утвердив термін «дума»

на поч. XIX ст.

4. Манера виконання думи.

5. Народна назва зачину думи.

6. Народна назва кінцівки думи.

7. Поєднання чи повторення тих самих або близьких за значенням

слів.

8. Навмисне уповільнення розповіді.

Ключ: 1. Дума. 2. Кобза. 3. Максимович. 4. Речитатив. 5. Заплачка. 6. Славослів'я. 7. Тавтологія. 8. Ретардація.

 

2. Рефлексія.

На уроці я…

 дізнався…

 зрозумів…

 навчився…

 найбільший мій успіх – це…

 я змінив своє ставлення до…

 на наступному уроці я хочу…

VІ. Домашнє завдання

  1. Підготувати інформацію про відомих кобзарів і лірників, Національну капелу бандуристів.

 

  1. Перегляньте  фільм О. Саніна «Поводир, або Квіти мають очі».
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вихристюк Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Мальована Ліна
Додано
11 жовтня 2022
Переглядів
3733
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку