Година спілкування
«Праця прикрашає людину» (4 клас)
Мета: виховувати в учнів сумлінне ставлення до праці; прищеплювати трудові навички, працьовитість; викликати бажання брати посильну участь у праці дорослих, розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас.
Хід години спілкування
Ми працю любимо ,
Що в творчість перейшла,
І музику палку,
Що ніжно серце тисне.
У щастя людського
Два рівні є крила –
Троянди й виноград,
Красиве і корисне.
М.Рильський
- Хай ці слова стануть девізом не тільки сьогоднішнього спілкування, але й девізом всього вашого життя.
А чи чули ви таку пісеньку?
Ой, чим же я не хазяйка,
Чим не господиня?
Сім день хати не мела,
Сміття не носила.
-Чи, часом, ця пісня не про вас? Я також думаю, що серед нас таких немає, бо ви діти працьовиті. А що означає слова «працьовитий»? Так, це той, хто працює. А «праця» - це діяльність людини, яка потребує розумової або фізичної енергії і спрямована на створення матеріальних та духовних цінностей. Фізична праця вкрай необхідна організму, який росте. Вона розвиває м’язи. Зміцнює серце, чудово розвиває координацію рухів, підвищує витривалість, акуратність, самодисципліну. Фізична праця – найкращий засіб від лінощів.
Якщо порівняти дитину, привчену до самообслуговування, призвичаєну допомагати старшим, з білоручкою, замість якої все виконує мама з бабусею, різниця дуже велика. Перша стримана, вправна, почувається впевнено, жвавішою, а головне – любить фізично працювати, знаходить у цьому радість і велике задоволення. А друга – майже завжди лінива, незграбна або занадто тендітне створіння. Працюючи, людина стає розумнішою, красивішою, здоровішою, її люблять і поважають всі. Дуже багато прислів’їв складено про працю.
Гра «Хто більше?»
-Для цієї гри ми об’єднаємось у дві команди . По черзі будемо називати прислів’я. Програє та команда, яка не зможе назвати наступне прислів’я.
-Діти, пригадайте казочку про Сороку-ворону, яка на припічку сиділа й діткам кашку варила:
Цьому дам і цьому дам…
А цьому не дам,
Бо цей дров не носив,
Хати не топив,
Дітей гуляти не водив.
-Як ви вважаєте, чи правильно зробила мама-ворона, що не дала своєму синочкові їсти? Обгрунтуйте свою відповідь.
-А чи виконуєте ви домашню роботу, чи є у вас свої обов’язки? Поміркуйте, навіщо вас, дітей, змалечку привчають до роботи? Невже батьки, якщо вони вас так люблять і піклуються про вас, не можуть виконати за вас цю роботу?
Мабуть, щоб з вас не виросли ледарі і нероби, адже такі люди в житті нічого не досягають. Послухайте усмішку Павла Глазового, в якій він висміює одного ледаря.
Гарна була мама у дівульки Рити:
Не веліла доні навіть суп варити.
Чистячи картоплю, патраючи кури,
Можна зіпсувати к бісу манікюри.
У неділю вранці вийшла заміж Рита
І тоді узялась перший суп варити.
У каструлю курку поклала з кишками,
Вкинула картоплю разом з лушпайками.
У неділю вранці мама Риту била:
Ой, нащо ти, доню, Гриця отруїла?
-Хто винен у цій історії – Рита, мама чи Гриць?
-Все у світі здобувається людською працею: зводяться будівлі, будуються мости, заводи, фабрики, вирощується хліб і до хліба. І все це для людини, щоб вона була сита, здорова, весела і щаслива. А без труда нема плода, як каже народна мудрість. Наш народ працьовитий і мудрий, він багато трудиться й багато знає. «Роботящі руки гори вернуть». Але є люди, які виконують роботу охоче, а є такі, що працюють без бажання. Працює, бо знає, що йому потрібно цю роботу виконати. А робота відчуває, хто до неї ставиться з бажанням, а хто – аби зробити. Саме тому в одного все завжди виходить гарно, а в другого ніяк не виходить.
У народі кажуть: «Кожна робота легка, коли її охоче робиш». Людина, яка робить все із задоволенням, - це людина відповідальна, працьовита, вона береться за справу з охотою. Вона розуміє, що «праця людину годує, а лінь - марнує».
Жодна людина з першого разу не може майстерно, гарно виконати якусь роботу, бо для кожного діла потрібна практика, неодноразове повторення. Одним легко вдається вдосконалити своє вміння, а іншим – важче. У них не вистачає сили волі довести справу до кінця. Тому дуже важливо виробити в собі таку гарну звичку – закінчувати почату роботу.
Ось послухайте вірш Алли Сокол та Олени Конечної про хлопчика Андрійка-неумійка.
НЕУМІЙКО
У Лесі братик є Андрійко
Цей хлопчик – справжній неумійко:
Вдягнув навиворіт сорочку,
Мав із штанцями заморочку.
Шнурки хотів він зав’язати –
Вмудривсь одного розірвати.
А то – стілець ремонтував,
Аж поки зовсім не зламав.
Узявся посуд перемити –
Зумів його лиш перебити.
Сестричка мовить до Андрійка:
Скоріш уже ставай умійком.
Гра «Хто яку роботу любить»
Учні утворюють коло. На середину виходить учень. Він тихенько повідомляє вчителеві своє улюблене заняття й дістає кольоровий жетон. Учні жестами, пантомімою показують свою відгадку (гра у футбол, миття посуду, копання грядок, поливання квітів тощо). Учень який стоїть у колі, вручає жетон тому, хто відгадав його улюблене заняття. Учень із жетоном виходить на середину. Гра триває.
ВТРАЧЕНИЙ ДЕНЬ (обговорення оповідання)
У одного батька було троє синів – маленьких хлоп’ят. Якось увечері батькр питає хлопчиків:
Юрко відповів:
Батько сказав:
Микола відповів:
Петрик відповів:
В.Сухомлинський
-Чому батько так відповів Петрикові?
-І на завершення я хочу побажати вам, щоб кожен прожитий вами день був наповнений гарними та корисними справами, щоб ніколи у вас не було днів, прожитих даремно.