Година спілкування
«Стань природі другом, будь природі сином»
Мета: довести до розуміння учнів значення природоохоронної роботи; ознайомити дітей з правилами поведінки в природі, з рослинами і тваринами, які потребують охорони; виховувати бережливе ставлення до природи, прагнення охороняти її, бути її другом.
Хід години спілкування
І. Слухання оповідання В.Сухомлинського «Чому Оля не зірвала квітки?»
Рано-вранці першокласниця Оля йшла до школи. Біля дороги вона побачила квітку ромашку.
Оля вже простягнула рук, щоб зірвати й понести її до школи.
Та раптом побачила на пелюсточці краплинку роси. А в краплинці горить сонечко, і блакитне небо, й зелена нива, й висока тополя – все в краплинці. Задивилась Оля на краплинку роси й не зірвала квітки.
ІІ. Розповідь учителя.
- Мешканців лісу не можна тривожити шумом, криком. Не слід смітити в лісі, збираючи ягоди чорниці, пам’ятайте, що не можна виривати кущики з корінням. Адже кущик чорниці зможе пригощати своїми ягодами 300 років. Не можна кидати каменем в жаб, руйнувати мурашники, пташині гнізда. Жаба полює за комахами, які розвелися в лісі, а там, де є мурашники, дерева менше хворіють. Без пташиної пісні ми не відчуємо приходу весни.
Збираючи гриби, не можна виривати їх разом з грибницею. Їх треба зрізати або, злегка повернувши, витягнути з грунту.
Ліс – це велика скарбниця природи. Треба оберігати його багатства, вміло їх використовувати. Ліс відкриває свої таємниці лише тому, хто приходить до нього як друг. Чим більше вибудете знати про ліс, тим більше любитимете його. А того, кого любиш, і сам ніколи не скривдиш, й іншим не дозволиш.
Улітку ви підете з рідними чи з друзями на луки, де ростуть ромашки і дзвіночки, червоні гвоздички і маки. Не будьте безжалісними, зробіть невеличкий букет, а не рвіть цілі оберемки. Не будьте жадібними, бо вже мало ромашок, дзвіночків та інших квітів. Їх треба берегти. Без них не такі яскраві й барвисті луки та пагорби, літо не таке багатоколірне.
Не забруднюйте річок і струмків, озер, морів.
ІІІ. Обговорення ситуації.
Андрій і Олег побачили в лісі під кущем маленьке пташеня, яке випало з гнізда. Олег сказав:
Андрій заперечив:
ІV. Слухання вірша А.Камінчука «Будь природі другом»
Он повзе мурашка,
Ось хлюпоче річка.
Не зривай ромашку,
Не топчи травичку.
В зелені діброва,
В китицях калина.
Глянь, яка чудова
Наша Україна!
Журавлі над лугом
Линуть рівним клином.
Будь природі другом,
Будь природі сином.
Знай-бо: це не мода,
Це життя потреба.
Нас віта природа
Чистим синім небом.
V. Розповідь учителя про Червону книгу України.
- Червона книга – це список рідкісних видів організмів і таких, що перебувають під загрозою зникнення. Червону книгу України видано у 1980 році. Рослини і тварини, занесені у цю книгу, охороняються законом.
Сторінки цієї книги різнокольорові. Кожен колір щось символізує:
Держава піклується про охорону природи. На цю справу виділяються кошти. Створюються заповідники, заказники, у яких охороняються рідкісні рослини і тварини.
Найстаріший в Україні державний заповідник – Асканія-Нова, розташований у Херсонській області, створений у 1920 році.
Наймолодший в Україні заповідник Медобори, створений у 1990 році в Тернопільській області.
Проте самих заповідників та заказників , Червоної книги та державного закону про охорону навколишнього середовища буде замало, якщо кожен з нас не навчиться ставитись до природи як чуйний, дбайливий господар.
VІ. Правила поведінки в природі.
(Заздалегідь підготовлені, дані правила учитель роздає кожному учню на окремих аркушах, або навіть вклеює їх у щоденники)