Година спілкування з елементами тренінгу «Скажемо булінгу «НІ!»

Про матеріал
Година спілкування з елементами тренінгу «Скажемо булінгу «НІ!» Мета: ознайомити здобувачів освіти з поняттям, формами та структурою булінгу (цькуванню); виховувати почуття емпатіı̈ та переживання один до одного; розвивати поважне ставлення до себе та інших людей; формувати навички відповідальноı̈ та безпечноı̈ поведінки, протидія булінгу (цькуванню) в учнівському середовищі; розвинути навички надання та отримання допомоги.
Перегляд файлу

Година спілкування з елементами тренінгу «Скажемо булінгу «НІ!»

 

Мета: ознайомити здобувачів освіти з поняттям, формами та структурою булінгу (цькуванню); виховувати почуття емпатіı̈ та переживання один до одного; розвивати поважне ставлення до себе та інших людей; формувати навички відповідальноı̈ та безпечноı̈ поведінки, протидія булінгу (цькуванню) в учнівському середовищі; розвинути навички надання та отримання допомоги.

Хід заняття

Привітання. Вступне слово.

Перш, ніж розпочинається робота, пропонується всім по черзі поділитися своїм настроєм, порівнюючи його з погодою (здобувачі освіти розповідають про свій настрій), щоб налаштуватися на гарну плідну працю.

Кожному з нас хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з проявом насильства. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на особистість. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти що таке булінг.

Вправа «Зім’ятий аркуш паперу»

     Мета: показати вплив негативних висловлювань на людину.

На столах в здобувачів освіти лежать кольорові аркуші паперу. Пропонується зім’яти їх.

Запитання до здобувачів освіти:

  •          Що ми тільки що зробили?
  •          Які у Вас були відчуття? 
  •          Як Ви гадаєте, що в цей час відчував аркуш паперу?
  •          Як Ви гадаєте, що символізує аркуш?
  •          Чи можемо ми повернути наш аркуш паперу в попередній стан, щоб цей папірець зробити таким самим рівним і  гладеньким, яким він був спочатку?
  •          Чому неможливо повернути йому попередньої форми?

Отже, вправа «Зім’ятий папірець» показує, якої непоправної шкоди можна завдати особистості, якщо ображати її, знущатись над нею. 

  •          Чи подобається Вам, коли Вас люблять, поводяться з Вами чемно, звертаються до Вас на ім’я, особливо на лагідне?
  •          А які відчуття у Вас виникають, коли Вас або когось з Вашого оточення називають на прізвисько, принижують, ставляться до Вас з не повагою?
  •          Ви вже зрозуміли про що ми сьогодні будемо говорити? (про булінг)
  •          А чи взагалі Ви чули про це явище? Як по-іншому його ще називають?

Отже, тема нашого заходу ««Скажемо булінгу «НІ!».

Вправа Асоціації «Булінг»

Мета: показати, які асоціації виникають при вживанні слова «булінг».

Здобувачам освіти пропонується виконати вправу. Завдання –  написати з чим асоціюється поняття «булінг».

1. Якщо булінг – це герой з мультфільму, то який?

2. Якщо булінг – це дерево або рослина, то яке?

3. Якщо булінг – це явище природи, то яке?

4.  Якщо булінг – це тварина, то яка?

5. Якщо булінг – колір, то який?

6. Якщо булінг – людина, то яка?

7. Якщо булінг – це предмет (річ), то який?

Запитання до здобувачів освіти:

  •          Прочитайте, що у Вас вийшло?
  •          Яких асоціації більше: позитивних чи негативних?
  •          Який можна зробити висновок?

Інформаційне повідомлення. Що таке булінг?

Людина, як біологічний вид, стає соціальним індивідом лише в колективі. Один з найвідоміших соціологів Толкотт Парсонс зазначав, що особистість є причиною та наслідком усіх змін у суспільстві. Але особистість не може існувати незалежно від колективу, а колектив у свою чергу, визначається особистісними характеристиками його членів. Сьогодні знущання одних людей над іншими, як соціальне явище, присутнє на різних рівнях формування та розвитку людської особистості розпочинаючи від системи початкової соціалізації – дитячий садок, школи. Нині проблема булінгу серед учнівської молоді надзвичайно поширилась та загострилась.

Що ж таке булінг? Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник, той хто завдає шкоди) визначається як утиск, дискримінація, цькування, залякування.

У Законі України «Про освіту» ст.1 п.31. дано визначення булінгу:

«Булінг (цькування), тобто діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, які вчиняються щодо малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою щодо інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого».

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

- систематичність (повторюваність) діяння;

- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Варто пам’ятати, що булінг (цькування) відрізняється від сварки або конфлікту, підражнювання.

Варто наголосити, що конфлікт виникає, коли між двома чи кількома особами існує незгода, розбіжність думок або різні погляди. І конфлікт між учнями не завжди означає, що це є булінг.

Не кожен конфлікт є булінгом. Булінг – це систематичні повторювальні дії, а поодинокі випадки – такими вважатись не може. Ключовою ознакою булінгу є бажання завдати шкоди, принизити жертву.

Тобто, булінг (цькування) – це систематичний процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду іншій людині.

Форми булінгу

  • Фізичний булінг
  • Економічний булінг
  • Сексуальний булінг
  • Психологічний булінг
  • Кібербулінг

 

 

Соціальна структура булінгу:

  •          кривдник, агресор, булер;
  •          постраждалий (жертва);
  •          спостерігачі (свідки) 

Кожен учасник цього явища має свої ознаки, особливості, причини поведінки.

Вправа «Чому так стається»

Мета: зʼясувати ознаки, особливості та причини поведінки учасників булінгу.

Кожному пропонується обрати картку. З іншої сторони там є зображення. Картки мають певне зображення.

Запитання до здобувачів освіти:

  •          Як Ви думаєте, що означає «стріла» (агресор), «око» (спостерігач), «мішень» (жертва)?

Після обрання картки пропонується об’єднатися у групи за малюнками, які є на картка. Кожна група буде мати своє завдання.

Завдання для груп:

Група «агресорів» спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити, особливості кривдників, які вони?

Група «жертв» спробує написати причини, чому учні стають легкими мішенями для кривдників, хто може стати жертвою?

Група «спостерігачів» пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу, хто може бути спостерігачами, які вони?               

Кожен з нас рівний у своїх правах. Кожен з нас такий самий, але водночас такий різний. Хтось високий, а хтось ні. Хтось вміє жартувати, а хтось – ні. Перелік таких порівнянь можна продовжити. Але всі ми можемо поважити один одного та дружити. Навіть якщо ми різні.

Здобувачам освіти пропонується перегляд мультфільму про Капітошку. Завдання – уважно переглянути та запам’ятати деталі.

 

Перегляд мультфільму «Капітошка»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=xlzzszIDsBg

Мета: вчити встановлювати стосунки на доброзичливій та дружній основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок доброзичливої поведінки.

Запитання до здобувачів освіти:

  •        Чи прагнув Вовк дружби? (Ні)
  •        Які слова він повторював коли розглядав себе в дзеркалі? (Щоб його боялись)
  •        Чому він прагнув викликати в інших страх? (З нього насміхались)
  •        Що роздратувало Вовка, коли він побачив Капітошку? (Сміх Капітошки)
  •        Чому? (Вовк вважав, що Капітошка сміється з нього)
  •        Чи у ставленні до Капітошки Вовк проявив насилля? Як саме? (хотів його спіймати)
  •        Якою була реакція Капітошки на вчинки Вовка? (сміх, позитив)
  •        Чи стали б головні герої мультфільму справжніми друзями, якщо б  Капітошка відреагував  інакше, наприклад спробував дати здачу чи обурився?

Отже, не зважаючи на те, які ми є, навіть якщо відрізняємося один від одного, ми можемо спілкуватися, дружити, знаходити щось особливе у кожному з нас.

Вправа «Міф чи реальність»

Пропонується здобувачам освіти прослухати факти про булінг (цькування) та виявити, що є правдою, а що ні. Для цього на столах лежать дві картки з позначками «червона-ні», «зелена-так».

  •   Булінг має позитивні сторони (НІ)
  •   Використання нецензурних слів людиною по відношенню до іншої є проявом булінгу (ТАК).
  •   Булінг – це коли видно сліди на тілі жертви (НІ).
  •   Б’ють заслужено (НІ).
  •   Людина, яка потерпає від булінгу повинна мовчати про це (НІ).
  •   Хлопці схильні до проявів булінгу більше, ніж дівчата (ТАК/НІ).
  •   Булінг карається законом України (ТАК).
  •   Поліція повинна втручатися у вирішення проблеми булінгу (ТАК)
  •   Булінг у закладі освіті - це звичайні жарти, буденні конфлікти учнів, які були, є і будуть. Це нормальні взаємовідносини у групі, їх природний розвиток. (НІ)

Мозковий штурм «До кого звертатися у разі прояву булінгу»

Здобувачам освіти пропонується  назвати, до кого можна звернутися, якщо ви стали свідком або жертвою булінгу. Всі ідеї записуються на дошці.

Орієнтовні варіанти відповідей: батьки; старший брат або сестра; друзі; класний керівник (керівник навчальної групи); тренер; директор; заступник директора; поліція; практичний психолог або соціальний педагог; Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав дитини тощо.

Перегляд відео-фрагменту «Камінь – ножиці – папір»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=H2RpBZrxnow

Мета: продемонструвати поведінку учасників булінгу

Запитання до здобувачів освіти:

  •            Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо побачив групу ножиць, які сильніші за нього)
  •            Що він відчув, коли зустрів папірців інших? (Зрадів)
  •            Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати)
  •            Хто доміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Ножиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку)
  •            Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє
  •            камінців ображають маленького Камінчика)
  •            Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців)
  •            Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав кривдників і подав Камінцю рюкзак)
  •            Що Камінчик зробив для Ножиць? (Усміхнувся Ножицям і подарував квітку)
  •            Який висновок можна зробити з цієї історії? (Сильніший завжди має захищати слабших)
  •            Як в цієї історії проявляється булінг? (ображання та знущання)

Отже, підтримка та взаємодопомога дуже важливі для людини, що зазнає булінгу. Якщо ви стали свідком такої ситуації, не можна бути байдужим, треба намагатися припинити насилля, за потреби покликати на допомогу.

Вправа «Рука допомоги»

Мета: розробити та написати способи боротьби з булінгом

Здобувачам освіти пропонується вправа - написати на кожному пальці долоні, які способи боротьби з булінгом можна запропонувати, що потрібно роботи, які дії по відношенню до цього явища.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь.

 

Рефлексія

Притча «Скільки важить сніжинка?»

Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, — вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.

Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.

Я щиро вірю і повністю впевнена, що кожен з вас вживатиме такі слова, що підніматимуть настрій іншим, щоб будувати і не руйнувати. Адже те, що ми говоримо так чи інакше лишає слід у серці людини, якій ми це сказали. 

Було б набагато краще, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного.

Пам’ятайте правило, яке називають Золотим: «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм і ви». Сподіваюсь, що ми всі разом скажемо булінгу «Ні».

 

docx
Додав(-ла)
Труба Тетяна
Додано
8 жовтня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку