Індія в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. (11 клас. Всесвітня історія)

Про матеріал
охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику Індії від часів здобуття незалежності до сьогодення; розвивати вміння аналізувати, критично мислити, висловлювати власні судження; виховувати повагу до історії різних народів.
Перегляд файлу

Вчитель. Титаренко Дмитро

11 клас. Всесвітня історія.

Тема. Індія в другій половині ХХ на початку ХХІ ст.

Мета: охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику Індії від часів здобуття незалежності до сьогодення; розвивати вміння аналізувати, критично мислити, висловлювати власні судження; виховувати повагу до історії різних народів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник Щупак І. Я. Всесвітня історія. Новітній період (1939 – 2011 рр.): підручник для 11 кл. – Запоріжжя: Прем’єр, 2011; інтерактивна дошка, презентація в форматі Power Point, відеофрагмент «Індіра Ганді – історія дивовижної жінки в Індії», роздатковий матеріал (картки із завданнями), політична карта світу.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Завдання:

  1.                Визначте завдання «культурної революції».
  2.                Скласти історичний портрет Ден Сяопіна.
  3.                Робота з картками (декілька учнів на вибір вчителя письмово).

Картка

Поясніть терміни: «великий стрибок», «культурна революція».

Написати основні дати: проголошення КНР, «культурна революція», початок соціально-економічних реформ у Китаї, коли до Китаю перейшла британська колонія Гонконг, Конституція, що діє сьогодні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Пояснення вчителя.

Офіційна назва країни, Індія, походить від історичної назви річки Інд. Конституція Індії визнає та вживає у офіційному користуванні також другу (власне, історично – першу) назву, Бгарат, яка походить від імені давньоіндійського царя Бгарати, історія якого описана в «Магабгараті». Третя назва, Гіндустан (з перської – «країна індійців»), використовується з часів Імперії Великих Моголів, однак офіційного статусу не має.

Вчитель розповідає індійську притчу «Три фігурки» і налаштовує учнів на вивчення нової теми.

Одного разу одному індійському раджі прислали три абсолютно однакові золоті фігурки. У супровідному листі йшлося, що кожна з них має своє значення і цінність. Раджа показав їх своїм придворним, вимагаючи визначити відмінності. Придворні зважували їх, заміряли довжину, перевіряли золото на пробу, але ніяких відмінностей не виявили. Вони лише розводили руками, визнаючи свою безпорадність. Лише один мудрець, якого по праву вважали найрозумнішою людиною в усьому царстві, ще не здавався.

Виявивши у вухах у фігурок маленькі отвори, він просунув у кожну з них тоненьку нитку і визначив, що у першої фігурки кінець нитки вийшов з другого вуха, у другої – з рота, а у третьої – через серце. Трохи подумавши, він сказав: Ваша Величність, я думаю, що рішення загадки знайдено. Перша фігурка, схожа на людей, у яких в одне вухо влітає, а в інше вилітає. Друга фігурка нагадує людину, яка, ледве дослухавши яку-небудь новину, поспішає розповісти іншим, не обтяжуючи себе подумати, а третя ж фігурка багато в чому схожа з тими, хто запам'ятовує почуте і намагається пропустити це через своє власне серце. Ця фігурка найбільш цінна з трьох.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель ознайомлює учнів із темою та планом уроку

Тема. Індія в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.

План

  1. Перемога народів Індії в боротьбі за незалежність.
  2. Політична та правова система Індії
  3. Основні напрямки у внутрішній і зовнішній політиці Джавахарлала Неру та Індіри Ганді.
  4. Розвиток Індії наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.
  1. Перемога народів Індії в боротьбі за незалежність.

Робота з картою

Учні знаходять на карті Індію.

Пояснення вчителя.

Індія, як колонія Великої Британії, брала участь у Другій світовій війні. Приблизно 3 млн. індійців воювали на фронті. У країні розвивалося машинобудування, тому Індія змогла сплатити всі борги Великій Британії і вийти з війни економічно міцною.

Одразу після закінчення Другої світової війни Індія, як і раніше, являла собою конгломерат різних рас, мов і релігій.

Усе це заважало згуртуванню населення і послаблювало національно-визвольний рух. Найбільшими релігійними групами були індуїсти і мусульмани.

Їх представляли, відповідно, дві партії, що відігравали провідну роль у національно-визвольній боротьбі, – Індійський Національний конгрес (ІНК) на чолі з Джавахарлалом Неру і Мусульманська ліга, очолювана Мухаммед Алі Джинною.

Рух проти колоніального панування охопив широкі верстви населення Індії. Непримиренні позиції стосовно майбутнього країни призвели у 1947 р. до збройного зіткнення між індуїстами і мусульманами.

За цих умов парламент Великої Британії прийняв «Акт про незалежність Індії» 15 серпня 1947 р., що передбачав розділ колишньої колонії на Індійський Союз і Пакистан. Кордони між двома новими державами були проведені без урахування національних та історичних особливостей, що призвело до тривалого індо-пакистанського конфлікту.

Робота зі схемою.

Учні заповнюють схему під керівництвом вчителя

Політичне становище Індії після Другої світової війни

Запитання:

1. У зв’язку з чим на території колишньої Британської колонії утворилося дві держави – Індія і Пакистан?

2. Назвіть дату здобуття Індією незалежності.

3. Коли Пакистан проголошено республікою?

  1. Політична та правова система Індії.

Доповідь + презентація учня (випереджальне завдання).

Узагальнення вчителя.

Президент Індії або Раштрапатіглава держави Індійської Республіки, перший громадянин Індії, Верховний головнокомандувач її Збройними силами. Теоретично, президент володіє значною владою, але на практиці, за деякими виключеннями, більшість владних повноважень здійснюються Радою міністрів Індійської Республіки, на чолі з прем'єр-міністром. Президент, здебільшого, виконує представницькі функції, лише формально затверджуючи рішення ради міністрів та парламенту. У ряді випадків він має право розпустити парламенти штатів, а також володіє правом помилування засуджених.

Прем'єр-міністр Індіїглава уряду Індійської Республіки і голова її Ради міністрів. Призначається Президентом Індії із запропонованих парламентом кандидатур, фактично є представником партії, що формує більшість в парламенті.

3. Основні напрямки у внутрішній і зовнішній політиці Джавахарлала Неру та Індіри Ганді.

Пояснення вчителя.

Основи державного ладу, внутрішньої та зовнішньої політики Індії закладені за прем’єр-міністра Джавахарлала Неру 1947 – 1964 рр.

Виступ + презентація учня про Джавахарлала Неру (біографія). (випереджальне завдання)

Учитель. Після смерті Дж. Неру прем’єр-міністром Індії стає Л. Б. Шастрі, який дотримувався курсу Неру. Але у 1965 р. виникає новий військовий конфлікт з Пакистаном через Кашмір. Індії і Пакистану за допомогою міжнародних політичних сил вдалося владнати ситуацію. В січні 1966 р. Л. Б. Шастрі несподівано помирає. Новим прем’єр-міністром стає донька Дж. Неру – Індіра Ганді. Вона мала гарну освіту. В уряді Шастрі займала посаду міністра інформації та радіомовлення.

Показ відеофрагменту «Індіра Ганді – історія дивовижної жінки в Індії».

Робота з історичним документом.

Із виступу Індіри Ганді по Всеіндійському радіо 20 січня 1966 р.

«Із хвилюванням душі берусь я за розв’язання величезних проблем, що стоять перед нами. Сили та впевненості додають мені вчення, що їх заповіли Ганді та мій батько, а також власна моя безмежна віра в індійський народ. В останні роки, як і в минулому, він продемонстрував прагнення і спроможність впоратися з новими труднощами. На цій традиційній для Індії основі ми здатні протистояти будь-яким випробуванням… Сьогодні я знову повторю клятву вірності ідеям творців нашого суспільства – ідеям демократії та секуляризму, планової економіки і соціального прогресу, миру та дружби між народами».

Запитання

1. Якими головними принципами керувалась І. Ганді в політиці?

2. На яких відомих діячів Індії вона посилається і чому?

Робота з таблицею.

«Внутрішня і зовнішня політика Індіри Ганді»

Внутрішня політика

Зовнішня політика

  • націоналізація банків;
  • передача до рук держави експортної та імпортної торгівлі;
  • організація торгівлі товарами широкого вжитку у містах і сільській місцевості;
  • обмеження діяльності монополій;
  • продовження аграрної реформи;
  • зменшення податку на невеликі ділянки землі;
  • скасування пенсій та привілеїв для князів;
  • запровадження надзвичайного стану 1975 р.;
  • заборона страйків;
  • порушення громадянських прав і свобод;
  • антигуманні методи розв’язання демографічної проблеми (примусова стерилізація).
  • Співробітництво із СРСР.
  • У грудні 1971 р. Індія

розпочинає війну проти Пакистану і доводить її до успішного кінця. Після цього авторитет Індії на міжнародній арені зростає.

 

Запитання:

1. У чому полягали особливості внутрішньополітичного курсу І. Ганді?

2. Визначте основні напрями зовнішньої політики Індії після Другої світової війни.

Пояснення вчителя.

Економічна ситуація в країні погіршується, формується опозиція уряду І. Ганді. На виборах 1977 р. І. Ганді програла. В ІНК відбувається розкол. І. Ганді створює власну партію – ІНК(І).

В економіці країни назріває критична ситуація, і в 1980 р. І. Ганді знову стає прем’єр-міністром. Але в цей період активізуються сепаратистські тенденції в країні. 31 жовтня 1984 р. І. Ганді вбита сикхськими екстремістами.

Робота з історичним документом

«Прагнучи створити державу Халістан на території Пенджабу (північно-західної частини Індії), сикхські сепаратисти закликали до розчленування Індії, тероризували населення, вбивали небажаних їм політичних і громадських діячів, провокували зіткнення між різними релігійними громадами. Сикхи організували низку диверсій на залізницях, індійських авіалайнерах. Навесні 1984 р. захопили Золотий храм в Амрітсарі, перетворивши його на штаб-квартиру. Операція урядових військ «Блакитна зірка» з очищення храму від терористів не тільки не поставила крапку в розв’язанні пенджабської кризи, а й стала відправним пунктом для її подальшого трагічного розвитку – убивства сикхськими екстремістами прем’єр-міністра І. Ганді 31 жовтня 1984 р.».

Запитання

У чому суть проблеми сепаратизму в Індії?

Вчитель узагальнює. Діяльність І. Ганді мала загалом позитивне значення для соціально-економічного розвитку Індії. Проте складність проблем усередині індійського суспільства унеможливила успішне завершення реформ.

4. Розвиток Індії наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.

Виступ + презентація учня про Раджива Ганді. (випереджальне завдання)

Вчитель узагальнює.

У грудні 1984 р. прем’єр-міністром Індії стає син І. Ганді – Раджив Ганді, який спрямував свої зусилля на:

• подальше зміцнення єдності країни;

• боротьбу проти сепаратистів;

• боротьбу проти «старих ворогів» індійського суспільства: бідності, безробіття, неписьменності, хвороб.

Раджив Ганді, лідер партії Національний конгрес (І), убитий під час виборів 1991 р. тамільськими націоналістами через його рішення направити війська до Шрі-Ланки для допомоги шрі-ланкійській владі у придушенні повстання тамілів.

Пояснення вчителя.

До середини 1990-х років в політиці Індії домінував ІНК, яку очолювали представники сім’ї Неру-Ганді. З 1998 р. Бхаратія Джаната партія (БДП) почала виконувати провідні ролі. З 1998 – 2004 рр. БДП очолила уряд та створила більшість в палатах парламенту Індії, а керівником уряду обраний Атал Біхарі Ваджпаї. Але після нападу на потяг з паломниками в 2002 р. почалася різанина в м. Гуджарат, на яку доволі м’яко відреагували державні структури. В 2004 р. на парламентських виборах опозиційна тоді партія Національного Конгресу досягла перемоги під керівництвом Соні Ганді. Але створивши коаліцію та маючи більшість в парламенті, Соня Ганді відмовилася від поста прем’єр-міністра через сумну долю своїх родичів на цій посаді. Тому 22 травня 2004 р. Манмохан Сінґх став головою уряду Індії. А в 2009 р. Манмохана Сінґха переобрано прем’єр-міністром. 21 травня 2014 р. Нарендра Дамодардас Моді обраний прем'єр-міністром Індії.

Рам Натх Ковінд – індійський державний діяч, президент Індії. Був губернатором Біхару з 2015 до 2017 року. Ковінд призначений кандидатом у президенти від правлячої партії і виграв вибори в 2017 році.

Перелік президентів Індії в хронологічному порядку:

  1.                             Раджендра Прасад 1950 – 1962 рр.
  2.                             Сарвепаллі Радхакришнан 1962 – 1967 рр.
  3.                             Закір Хусейн 1967 – 1969 рр.
  4.                             Варахаґірі Венката Ґірі 1969 – 1974 рр.
  5.                             Фахрутдін Алі Ахмед 1974 – 1977 рр.
  6.                             Неєлам Санджіва Редді 1977 – 1982 рр.
  7.                             Заїл Сінґх 1982 – 1987 рр.
  8.                             Рамасвамі Венкатараман 1987 – 1992 рр.
  9.                             Шанкар Шарму 1992 – 1997 рр.
  10.                         Кочеріл Раман Нараянан 1997 – 2002 рр.
  11.                         Абдул Калам 2002 – 2007 рр.
  12.                         Пратібха Патіл 2007 – 2012 рр.
  13.                         Пранаб Кумар Мукерджі 2012 – 2017 рр.
  14.                         Рам Натх Ковінд від 2017 р. –

Перелік прем'єр-міністрів Індії в хронологічному порядку:

 

Ім'я

Початок повноважень

Закінчення повноважень

Партія

1

Джавахарлал Неру

15 серпня 1947

27 травня 1964

Індійський національний конгрес (ІНК)

2

Ґулзарілал Нанда

27 травня 1964

2 червня 1964

ІНК

3

Лал Багадур Шастрі

9 червня 1964

11 січня 1966

ІНК

4

Ґулзарілал Нанда

11 січня 1966

19 січня 1966

ІНК

5

Індіра Ганді

19 січня 1966

21 березня 1977

ІНК

6

Морарджі Ранчходжі Десаї

24 березня 1977

28 липня 1979

Джаната дал

7

Чоудхарі Чаран Сінґх

28 липня 1979

14 січня 1980

Джаната дал

8

Індіра Ганді

14 січня 1980

31 жовтня 1984

ІНК

9

Раджив Ганді

31 жовтня 1984

2 грудня 1989

ІНК

10

Вішванат Пратап Сінґх

2 грудня 1989

7 листопада 1990

Джаната дал, Національний фронт

11

Чандра Шекхар Сінґх

10 листопада 1990

25 травня 1991 (виконував обов'язки з 6 березня 1991)

Самаджваді Джаната Парті,
Національний фронт

12

Памулапарті Венката Нарасімха Рао

20 червня 1991 (виконував обов'язки з 25 травня 1991)

10 травня 1996

ІНК

13

Атал Біхарі Ваджпаї

16 травня 1996

1 червня 1996

Бхаратія джаната парті

14

Хараданахаллі Додде Деве Ґовда

5 червня 1996

12 квітня 1997

Джаната дал,
Об'єднаний фронт

15

Індер Кумар Ґуджрал

21 квітня 1997

19 березня 1998

Джаната дал,
Об'єднаний фронт

16

Атал Біхарі Ваджпаї

19 березня 1998

22 травня 2004

Бхаратія джаната парті,
Національно-демократичний альянс

17

Манмоган Сінґх

22 травня 2004

21 травня 2014

ІНК,
Об'єднаний прогресивний альянс

18

Нарендра Моді

21 травня 2014

нині на посаді

Бхаратія джаната парті

V. Узагальнення та систематизація знань.

Метод «Займи позицію»

Хто на вашу думку із державних діячів найбільше вплинув на розвиток Індії?

VІ. Підсумки уроку

На сьогодні значна частина населення Індії проживає в злиднях, близько половини населення залишається неписьменною, зберігається високий рівень безробіття. Серед соціально-економічних, національних та релігійних залишається актуальною демографічна проблема. Населення Індії щороку зростає на 14 млн. чоловік і сьогодні перевищує 1 млрд чол.

Активною залишається зовнішньополітична діяльність країни.

Зокрема, налагоджуються українсько-індійські зв’язки. Протягом тривалого часу українські підприємства традиційно співпрацюють з індійськими компаніями. Взаємовигідна торгівля між Україною та Індією є важливим фактором зміцнення співробітництва між обома країнами.

Вчитель аналізує роботу учнів на уроці, виставляє оцінки.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати 25 параграф підручника.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Олександра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Зимня Ганна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 січня 2020
Переглядів
13307
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку