Метод "Світлофор" дуже допомагає на уроці вирішити таке питання, як швидке опитування всіх учнів з швидкою перевіркою відповідей. Дітям дуже подобається відповідати за допомогою кольорових прапорців.
5 клас
Інформаційний світлофор
У кожного з учнів по два сигнала світлофора – червоний та зелений. Вчитель читає речення. Учні швидко, не дивлячись один на одного, піднімають прапорці. Якщо учень згоден з тим, що прочитав учитель, тобто речення несе правдиву інформацію, учень піднімає зелений прапорець. Якщо учень не згоден з тим, що прочитав учитель, тобто речення несе неправдиву інформацію, він піднімає червоний прапорець. Після підняття прапорців, учитель викликає одного з учнів на відповідь (я завжди обираю того, хто помилився, щоб дати змогу ще раз подумати і прийти до правильної відповіді. При цьому на правильну чи неправильну відповідь я не вказую, даю це зробити самим учням). Таким чином, учитель миттєво опитує всіх учнів, бачить, хто добре володіє інформацією, а хто ні. На цей прийом виділяю всього 4-5 хвилин на уроці, а по факту опитую всіх учнів.
У підготовлених реченнях: зелені – правдива інформація, червоні – речення з помилкою (нижче такого речення надано відповідь чорним кольором з виділенням зеленим кольором помилки у попередньому реченні). У складних питаннях та питаннях де потрібно виділити головне слово роблю наголос на це слово, щоб учням легше було орієнтуватися
Сигнали світлофора зроблено з пластмасового набору літер.
1.1 Повідомлення, інформація. Інформаційні процеси. Дані.
Спілкування здійснюється через повідомлення
Повідомлення можна розподілити на: візуальні, звукові, смакові, нюхові, тактильні
При отриманні повідомлення людина завжди може використовувати тільки один з органів чуття
(При отриманні повідомлення людина завжди може використовувати декілька органів чуття – приклад – їмо яблуко)
Про людину, яка отримала повідомлення про певний об’єкт, кажуть ,що вона дуже розумна і кмітлива
(Про людину, яка отримала повідомлення про певний об’єкт, кажуть ,що вона поінформована)
Всі люди однаково сприймають інформацію
(Сприйняття повідомлень залежить від особливостей людини – приклад – різний слух, зор і тд)
У процесі передавання повідомлень обов’язково беруть участь два об’єкти: передавач і
програвач
(У процесі передавання повідомлень обов’язково беруть участь два об’єкти: передавач і приймач)
Головний мозок – це носій для зберігання повідомлень
Будь – яке перетворення повідомлення є його опрацюванням
Тільки людина може опрацьовувати повідомлення
(Повідомлення можуть опрацьовуватись людиною або пристроями – приклад – калькулятор і тд)
1.3 Комп’ютери та їх різновиди
Персональний комп’ютер призначено для одночасної роботи однієї людини
Стаціонарний – той, що постійно змінює місце дії або перебування
(Стаціонарний – той, що має постійне місце дії або перебування)
Портативний – це той, що має багато портів
(Портативний – зручний для того, щоб носити із собою)
Мобільний – той, що рухається або може рухатися, переміщуватися
Смартфон – пристрій, що поєднує властивості телевізора і комп’ютера
(Смартфон – пристрій, що поєднує властивості мобільного телефону і комп’ютера )
Роль миші в ноутбуках виконує хештег
(Роль миші в ноутбуках виконує тачпад)
Ноутбук, нетбук, планшетний комп’ютер, смартфон – це різновиди портативних комп’ютерів
1.4 Складові комп’ютерів та їх призначення
Монітор і принтер – це пристрої виведення даних
Клавіатура та миша – це пристрої введення даних
Процесор – це пристрій накопичення даних
(Процесор – це пристрій опрацювання даних)
Флеш-карта, оптичний диск – це пристрої зберігання даних
Клавіатура – пристрій введення звукових даних
(Клавіатура – пристрій введення текстових даних)
Сканер та фотокамера – пристрої введення графічних даних
Відеокамера та веб-камера – пристрої введення відеоданих
Мікрофон – пристрій виведення звукових даних
(Мікрофон – пристрій введення звукових даних)
Миша, тачпад, мультимедійна дошка, джойстик - пристрої для забезпечення зберігання інформації
(Миша, тачпад, мультимедійна дошка, джойстик - пристрої для забезпечення управління в різних програмах)
Монітор та принтер – пристрої введення текстових та графічних даних
(Монітор та принтер – пристрої виведення текстових та графічних даних)
Навушники та звукові колонки – пристрої виведення звукових даних
Мультимедійні проектори та екрані панелі – пристрої виведення відеоданих
Сукупність носіїв даних комп’ютера складає інформаційну мережу
(Сукупність носіїв даних комп’ютера складає його пам’ять)
Мобільний телефон, калькулятор, диктофон, факс, ігрові приставки, GPS-навігатори – все це пристрої для роботи з даними
1.5 файли, папки, ярлики. Операції над ними
Файл – це набір даних певного типу, що розміщується на одному з носіїв та має ім’я
Всі файли однотипні, тобто мають однакове розширення
(Файли бувають різних типів)
Ім’я файлу може мати розширення
Розширення – це набір функцій для редагування файла
(Розширення – це набір символів після останньої крапки в імені файла)
Для того щоб зберігати файли у певному порядку створюють папки або каталоги
Ярлик – це набір символів в імені файла
(Ярлик – це посилання на інший об’єкт на цьому самому комп’ютері або в мережі)
Ярлик призначено для надання привабливості робочому столу комп’ютера
(Ярлик призначено для швидкого доступу до об’єкта )
2.2 Пошук відомостей в Інтернеті
Інтернет – це найбільша та найвідоміша із сучасних глобальних мереж, що об’єднує комп’ютери в межах однієї кімнати
(Інтернет – це найбільша та найвідоміша із сучасних глобальних мереж, що об’єднує комп’ютери та комп’ютерні мережі всього світу)
Відомості в інтернеті розміщуються на веб-сторінках
Деякі з веб-сторінок мають свою адресу
(Кожна веб-сторінка має свою адресу)
Групу веб-сторінок, що пов’язані гіперпосиланнями та належать певному власнику, називають веб-сайтом
Для перегляду веб-сторінок призначені програми – графічні редактори
(Для перегляду веб-сторінок призначені програми – браузери)
Головна сторінка призначена для початку перегляду сайта
Пошукові системи – це веб-сайти, які надають засоби зручного пошуку веб-сторінок з потрібними матеріалами
Головну сторінку ще називають сусідською
(Головну сторінку ще називають домашньою)
Фейк - це цікава та корисна інформація
(Фейк означає неправдиві відомості)