Інструкції з ведення практичних робіт та лабораторних досліджень з біології 7 клас
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №1 «Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв'яка або трубочника)»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною картою.
-
Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в завданнях інструктивної картки або узгоджені з учителем.
-
Під час роботи з натуральними об'єктами будьте обережні.
-
Використовуючи в дослідженні лупу, дотримуйтеся правил роботи: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
-
Під час використання пінцета його гострі кінці спрямовуємо від себе.
-
Натуральний об'єкт на аркуш паперу кладемо пінцетом.
-
Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте живих дощових червів або трубочників. Визначте колір, форму та довжину тіла черв'яка.
-
За допомогою лупи дослідіть сегменти, з яких утворене тіло, порахуйте їхню кількість.
-
Роздивіться передній та задній кінці тіла.
-
Дослідіть покриви тіла та характер руху черва.
-
Замалюйте та підпишіть деталі зовнішньої будови дощового черва.
Після закінчення роботи
-
Приберіть робоче місце.
-
Натуральний об'єкт помістіть у ванночку, лупу й пінцет здайте черговому для розміщення їх у відповідному місці.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен негайно повідомити про це вчителя.
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №1 «Вивчення прикладів пристосувань до способу життя у комах»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною картою.
-
Перевірте наявність обладнання та матеріалів, необхідних для дослідження.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в завданнях інструктивної картки або узгоджені з учителем.
-
Під час роботи з колекцією будьте обережні, щоб не розбити скло.
-
Не відкривайте коробку колекції.
-
Проводячи дослідження, досліджуйте об'єкт через скло коробки.
-
Використовуючи в дослідженні лупу, дотримуйтеся правил роботи з нею: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
-
Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Ознайомтесь з матеріалами додатків, у яких подано комах з різними пристосуваннями до середовищ існування.
-
Розгляньте колекції комах. Зверніть увагу на особливості їхньої зовнішньої будови.
-
За зовнішніми ознаками визначте де спосіб життя та середовище існування комах.
-
Результати роботи занесіть до таблиці.
Після закінчення роботи
-
Приберіть робоче місце.
-
Колекцію й лупу покладіть край парти, здавши черговому для розміщення їх у відповідному місці.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У випадку виявлення тріщин мікропрепарату учень повинен негайно повідомити про це вчителя.
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя. Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №2 «Дослідження будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність колекцій черепашок молюсків.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Обережно працюйте з колекцією черепашок молюсків.
-
Під час роботи з лупою пам'ятайте правила: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким ».
-
Про всі несподівані ситуації терміново повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте черепашки черевоногих молюсків. Знайдіть розширену частину – устя, завитки черепашки та загострену верхівку. Замалюте черепашку, та зробіть підписи.
-
Розгляньте черепашки двостулкових молюсків. Знадіть передній та задній кінці. Дослідіть стулку черепашки ззовні. Замалюйте та підпишіть черепашку двостулкового молюска.
-
Встановіть ознаки подібності та відмінності в будові черепашки черевоногих та двостулкових молюсків.
Після закінчення роботи
-
Приберіть робоче місце.
-
Коробку з колекцією черепашок молюсків і лупою покладіть край парти й здайте її черговому або вчителю, який розмістить її в необхідному місці.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи № 2 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною картою.
-
Перевірте наявність опадла птахів, таблиці, лупи.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Обережно працюйте з опудалом птахів.
-
Працюючи з лупою, пам'ятайте правила: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте малюнки, фото опудала птахів.
-
Зверніть увагу на: забарвлення тіла, форму дзьоба, довжину шиї, форму тулуба.
-
Охарактеризуйте птахів різних екологічних груп. Які пристосування до способу життя вони мають?
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Робоче місце приведіть у порядок.
-
Опудала і лупу здайте черговому або вчителю, який покладе їх у призначене для зберігання місце.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №3 «Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням їх до різних умов існування»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність опудал, скелетів хребетних тварин, лупи, таблиць.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Обережно працюйте з постійними препаратами скелетів риби й жаби.
-
Працюючи з лупою, пам'ятайте правила роботи з нею: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте зображення (або опудала) хребетних тварин.
-
Охарактеризуйте тварин за планом: середовище інування, форма тіла, покриви тіла, кінцівки, органи чуття, пристосування до середовища існування.
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Робоче місце приведіть у порядок.
-
Постійні препарати й лупу здайте черговому або вчителю, який покладе їх у призначене для зберігання місце.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи № 4 «Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною картою.
-
Перевірте наявність схеми кровообігу хребетних тварин.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте схеми будови кровоносної системи хребетних тварин. Зверніть увагу на тип кровоносної системи, кількість кіл кровообігу, будову серця кожної тварини.
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №5 «Порівняння будови скелетів хребетних тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність скелета тварин, таблиці, малюнків, лупи ручної.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Обережно працюйте зі скелетом тварин й ручною лупою.
-
Працюючи з лупою, пам'ятайте правила: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким ».
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Послідовно розгляньте скелети представників різних груп скелетних тварин. Установіть, з яких відділів вони складаються.
-
Розгляньте череп кожної тварини. Зверніть увагу на його форму та будову.
-
Розгляньте пояси передніх та задніх кінцівок.
-
Встановіть у будові скелетів ознаки пристосування кожної тварини до середовища існування.
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Скелет тварин, малюнки, ручну лупу здайте черговому або вчителю, який покладе їх у призначене для зберігання місце.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №3 «Особливості покривів тіла тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність опудал тварин, таблиці, малюнків, лупи ручної.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Обережно працюйте з опудалом тварин й ручною лупою.
-
Працюючи з лупою, пам'ятайте правила: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте покриви тварин різних груп. Зверніть увагу на колір, еластичність, рухливість та міцність покривів.
-
Вставновіть характерні особливості покривів тіла кожної тварини у зв’язку з пристосуванням до середовища існування.
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Опудало тварин, малюнки, ручну лупу здайте черговому або вчителю, який покладе їх у призначене для зберігання місце.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №6 «Порівняння будови головного мозку хребетних тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність муляжу головного мозку тварин, таблиці, малюнків, лупи ручної.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Обережно працюйте з муляжем головного мозку тварин й ручною лупою.
-
Працюючи з лупою, пам'ятайте правила: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким».
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Послідовно розгляньте муляжі або зображення головного мозку представників різних груп скелетних тварин. Установіть, з яких відділів вони складаються.
-
Встановіть групи тварин, мозок яких зображений.
-
Порівняйте будову головного мозку різних груп хребетних. Які відділи мозку розвинені найкраще?
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Муляж відділу головного мозку тварин, малюнки, ручну лупу здайте черговому або вчителю, який покладе їх у призначене для зберігання місце.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №4 «Визначення віку тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Перевірте наявність мушлі та луски тварин, таблиці, малюнків, лупи ручної.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Обережно працюйте з лускою та мушлею тварин й ручною лупою.
-
Працюючи з лупою, пам'ятайте правила: «Лупу беруть за ручку й наближають до предмета на таку відстань, за якої зображення стає найбільш чітким ».
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розгляньте луску представників різних видів риб, знайдіть концентричні кільця. Порахуйте кількість кілець та встановіть вік риби
-
Розгляньте мушлі двостулкових молюсків. На зовнішньому боці підрахуйте кількість темних смуг, визначте вік тварини
Після закінчення роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Луску та мушлю тварин, малюнки, ручну лупу здайте черговому або вчителю, який покладе їх у призначене для зберігання місце.
-
Вимийте руки з милом.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення лабораторного дослідження №5 «Спостереження за поведінкою тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Поспостерігайте за поведінкою тварин протягом 10 хвилин. Зверніть увагу на зміни положення тіла, рух очей, вушних раковин, хвоста, кінцівок.
-
Встановіть як тварина реагує на: їу, апах цибулі, світло, звук, появу іншої тварини.
Після закінчення роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.
«Затверджено»
Директор ПЗШ №9
___________
«__» вересня 2017 року
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час проведення практичної роботи №7 «Визначення форм поведінки тварин»
Перед початком роботи
-
Звільніть робоче місце від предметів, які не потрібні для проведення досліду.
-
Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду згідно з інструктивною карткою.
-
Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Під час виконання роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
-
Про всі несподівані ситуації повідомляйте вчителя.
Хід проведення заняття:
-
Розглньте запропоновані вчителем відеоматеріали.
-
Визначте форму поведінки актів тварин у кожному відеоматеріалі.
-
Встановіть значення кожної форми поведінки тварин в їх житті.
-
Заповніть таблицю.
Після закінчення роботи
-
Проводьте лише ті дослідження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.
Перша допомога в разі нещасного випадку
-
У разі травмування учень повинен повідомити вчителя.
-
Учитель надасть першу медичну допомогу, а за необхідності викличе швидку допомогу за тел. 103.