Інструктаж з БЖД. Збирання даних і перевірка їх достовірності. Факти та фейки. Ознаки мови ворожнечі, маніпулятивних повідомлень і пропаганди, розпізнавання та протидія
Комп’ютерні мережіЗбирання даних і перевірка їх достовірності. Факти та фейки. Ознаки мови ворожнечі, маніпулятивних повідомлень і пропаганди, розпізнавання та протидія. Йосиф Ривкінд / Тетяна Лисенко. Людмила Чернікова / Віктор Шакотько
Номер слайду 2
Комп’ютерні мережі / Збирання та аналіз даних Поміркуйте
Номер слайду 3
Комп’ютерні мережі / Збирання та аналіз даних Методи збирання даних спостереження за навколишнім світом,опитування груп людей,опрацювання друкованих джерел та історичних знахідок,пошук потрібних відомостей в Інтернеті,фіксація даних з датчиків (сенсорів), результатів експериментів та інше. Методи збирання даних Зібрані дані використовують для формулювання висновків та ухвалення на їх основі рішень щодо подальших дій. Правильність висновків суттєво залежить від якості та обсягу зібраних даних. Для прийняття надійних рішень важливо вибирати правильні методи, інструменти та джерела збирання даних (інформаційні сайти, соц мережі, ЗМІ, книжки, результати експерименту тощо). та здійснювати перевірку достовірності зібраних даних.
Номер слайду 4
Комп’ютерні мережі / Збирання та аналіз даних Достовірність даних, які ви використовуєте в дослідженнях, особливо тих даних, які ви отримуєте під час пошуку в Інтернеті, потрібно перевіряти. Дані можуть бути недостовірними, якщо вонизастарілі, не відповідають реаліям сьогодення;не відповідають сучасним науковим поглядам;неповні (наприклад, опитування проведене серед невеликої групи респондентів);неправдиві, тобто свідомо або випадково спотвореніта в інших випадках. Перевірка достовірності. Факти та фейки. Пригадайте
Номер слайду 5
Комп’ютерні мережі / Збирання та аналіз даних Правила перевірки достовірності відомостей, знайдених в Інтернеті1. Перевіряйте джерело. Перевірте, чи є сайт відомим і надійним. Державні (.gov), освітні (.edu) та наукові ресурси, як правило, більш достовірні. Дізнайтеся, хто написав статтю. Чи є автор експертом у цій галузі? Чи є у нього професійний досвід?2. Аналізуйте зміст. Чи базується інформація на фактах? Чи є джерела даних у тексті, на які можна посилатися?Якщо заголовок звучить занадто сенсаційно, це може бути ознакою дезінформації або маніпуляції.3. Порівнюйте з іншими джерелами. Шукайте ту ж інформацію в інших авторитетних джерелах. Якщо інформація підтверджується кількома надійними джерелами, вона, скоріш за все, достовірна. Використовуйте фактчекінгові сайти: Існують спеціальні сайти, які займаються перевіркою фактів, такі як Snopes, Fact. Check.org та інші.4. Перевіряйте дату публікаціїЗастарілі дані можуть бути вже неактуальними. Переконайтеся, що інформація оновлена та відповідає поточним подіям чи науковим знанням.5. Оцінюйте об'єктивність. Перевірте, чи подано інформацію збалансовано, без явного упередження. Якщо текст надмірно суб'єктивний або односторонній, він може бути упередженим.6. Будьте обережні з соціальними мережами. Соціальні мережі часто стають джерелом фейкових новин. Перевіряйте інформацію з соціальних мереж в авторитетних джерелах.
Номер слайду 6
Комп’ютерні мережі / Збирання та аналіз даних Першоджерела для фото фейку. Фото фейк: Альберт Ейнштейн на фоні ядерного вибуху
Номер слайду 7
Маніпулятивні повідомлення, пропаганда, мова ворожнечіКомп’ютерні мережі / Маніпулятивні повідомлення, пропаганда, мова ворожнечіПоміркуйте. Засоби поширення пропаганди
Номер слайду 8
Маніпулятивні повідомлення, пропаганда, мова ворожнечіКомп’ютерні мережі / Маніпулятивні повідомлення, пропаганда, мова ворожнечіОзнаками мови ворожнечі є: Використання образливих слів чи виразів для опису певної групи людей, . Представлення людей як менш вартісних, нелюдських або порівняння їх з тваринами, шкідниками тощо. Безпідставні звинувачення людей лише на основі належності до певної групи. Прямі або непрямі заклики до насильства проти певної групи людей. Виправдання насильницьких дій або висловлення підтримки насильству як засобу досягнення мети. Використання слів або фраз, що спонукають до ненависті або дискримінації проти конкретної групи людей. Використання іронії, сарказму або жартів щодо насильства або страждань певних груп людей. Мова ворожнечі може мати серйозні наслідки, включаючи посилення соціальної напруги, конфліктів і навіть насильства. Важливо бути уважними до своїх слів і до слів інших, щоб створювати більш безпечний та толерантний інформаційний простір. Як розпізнати маніпулятивне повідомлення: Зверніть уваги, які емоції у вас викликає повідомлення. Якщо повідомлення намагається викликати сильні емоції, такі як страх, гнів або тривога, то це може бути спробою змусити вас прийняти рішення на основі емоцій, а не раціонального мислення.,Відділяйте в повідомленні факти від суджень. Зверніть увагу, чи зазначені в повідомленні джерела та прізвища авторів (експертів). Проаналізуйте, у повідомленні подано одну точок зору чи різні. Одностороннє подання інформації є ознакою маніпуляції.
Номер слайду 9
Маніпулятивні повідомлення, пропаганда, мова ворожнечіКомп’ютерні мережі / Маніпулятивні повідомлення, пропаганда, мова ворожнечіКлікбейт використовує сенсаційні заголовки чи привабливі картинки для збільшення числа кліків і заохочення поширення матеріалу через Інтернет, зокрема соціальні мережі. Оскільки мета — не донести сенс найкращим чином, а переконати максимальну кількість користувачів пройти на сторінку з матеріалом, клікбейт-заголовки зазвичай недоговорюють суть інформаційного приводу і допускають брехню. Ознаки клікбейта:побудова заголовка таким чином, щоб заінтригувати читача, але не розкрити суть інформаційного приводу;суперечність, що має викликати подив або емоційний відгук читачавикористання конструкцій, що кидають виклик читачеві («Ти не повіриш!», «Ти нізащо не вгадаєш…» і т. ін.)невмотивоване вживання крапок, окличних і питальних знаків та ін. Важливо бути уважним до подібних ознак, зберігати критичне мислення та ставити під сумнів отриману інформацію. Це допоможе уникнути впливу маніпуляторів і приймати обґрунтовані рішення.
Номер слайду 10
Вправа «Працюємо з комп’ютером»Йосиф Ривкінд / Тетяна Лисенко / Людмила Чернікова / Віктор Шакотько
Номер слайду 11
Йосиф Ривкінд / Тетяна Лисенко / Людмила Чернікова / Віктор Шакотько. Надайте відповідь на запитання: