Формувати вміння розрізняти, аналізувати й наслідувати християнські чесноти, проводити аналогії із сучасним життям; розвивати духовний світ, утверджувати загальнолюдські, морально-етичні орієнтири й цінності; виховувати гармонійні взаємини з навколишнім світом, покликання бути людиною.
«Життя, як диво»
Інтегроване заняття з елементами тренінгу
Перебіг заняття
Ведуча 1. Життя, як диво…
Який прекрасний світ… Світ, у якому ми живемо.
Природа на диво гармонійна та різноманітні. І серед усієї цієї краси на Землі живе людина.
Перегляд відеоролика «10 тисяч годин»
Ведуча 2. Людину наділено відповідальністю за все живе, особливо – за своє життя…
Учень 1. Ти знаєш, що ти – людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люд.
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Василь Симоненко
Ведуча 1. Людське життя є унікальне та неповторне, проте скінченне та відносно коротке, тому дуже важливо не змарнувати свій шанс.
Сучасний світ нав'язує нам свої закони. Війна, стихійні лиха, боротьба за владу й багатство, бажання слави посунули на останнє місце основні цінності людського життя – любо, добро й радість.
Ведуча 2. Але як часто молоді люди, прагнучи стати багатими, успішними та знаменитими, підлаштовуються під шаблони світу. Не досягаючи цього миттєво, вони впадають у відчай та вважають себе нездарами, невдахами, потворами.
У моменти таких сумнівів усім варто згадати, що кожну людину наділено талантами.
Ведуча 1. Кажуть, що під час народження, дитина вперше потрапляє не до рук лікаря, який приймає пологи, а до рук Господа, який ніжно цілує немовля… Залежно від того, куди Він поцілує, у яку частину тіла, до того й найбільше буде придатна людина. Якщо в чоло – людина буде розумною, якщо у вуста – буде красномовним оратором чи співаком, якщо в руки – буде вправним майстром, якщо в ноги – жвавим танцівником. Тобто від самого нашого народження Господь піклується про нас. Він дарує нам таланти, уміння, можливості… Та чи розвинемо ми їх протягом свого життя, чи примножимо й використаємо – це все залежить від нас.
Ведуча 2. Молитва про таланти
Господи, допоможи мені розпізнати ті дари й таланти, якими Ти наділив мене.
Даруй силу й терпеливість, щоби плекати їх і ніколи не знеохочуватися.
Допоможи мені повірити в себе та не боятися труднощів.
А ще – стати доброю людиною – чесною, сумлінною та милосердною, аби мої таланти послужили для добра інших.
Ведуча 1. Отже, кожен отримує різні таланти. Та можна володіти величезними можливостями, але ніяк їх не застосовувати. І тоді вони зникнуть. Та згадаймо, що після нашої смерті Бог зажадає назад наші таланти, бо їх нам надали лише в тимчасове користування. Господь запитає нас із усією суворістю: чи ми змогли з найменшого зернятка таланту виплекати гарний плід чи, можливо, закопали непересічний талант у землю і тепер шукаємо виправдання своїй бездіяльності. Бо тільки той, хто чесно та сумлінно працював над собою, заслуговує на щастя.
Перегляд відеоролика «Мами завжди вірять в своїх дітей»
Ведуча 2. Бачите, мама хлопчика зуміла побачити його таланти та вселити сину впевненість у собі. Часто ми не помічаємо своїх здібностей, тому зараз ми пропонуємо вам пограти в гру «Перстень талантів».
Гра «Перстень талантів»
Ведуча говорить дітям, що в них є перстень талантів, і варто його спрямувати на будь – яку людину, як у неї одразу стає видно її таланти. Діти стають колом і витягують вперед складені долоньки. Ведуча непомітно вкладає перстень кому-небудь у долоньки. Потім діти хором кричать: «Перстне, перстне, вийди на ганок». Той, хто одержав каблучку, вибігає до середини кола. Він повинен торкнутися до своїх друзів каблучкою, побачити таланти кожного та розказати про це..
Перегляд кліпу Славка Вакарчука «Думай, як чемпіон» (https://www/youtube.com/watch?v=_HBKx7-9Q2Q)
Ведуча 1. Але часто в людському житті бувають проблеми складніші, ніж підліткова невпевненість у собі.
Буває так, що проблеми буквально вриваються в наше життя і роблять його чорно-білим. Для когось це тимчасовий етап, а для когось – зміни на все життя…
Сьогодні ми хочемо розповісти вам про справді непересічну людину, сильну особистість, ревного християнина Ніка Вуйчича.
Перегляд відеоролика «Ніч Вуйчич дарує надію»
Ведуча 2. У чому ж секрет сили духу Ніка? Одного разу його мама сказала «Ніку, ти потрібен Богу. Я не знаю, як. Я не знаю, коли. Але ти можеш Йому послужити».
У 15 років Нік відкрив Біблію та прочитав притчу про сліпого. Учні запитали Христа: «Чому цей чоловік сліпий? Хто згрішив – він чий ого батьки? На що Ісус відповів, що не згрішив ні він, ні його батьки, а сліпий він тому, щоб на ньому виявилдися Божі діла». «Тоді я зрозумів, - каже Нік, - я не просто людина без рук і без ніг. Я – творіння Боже. Господь знає, що і для чого він робить. Він хоче більше змінити моє серце, ніж обставини мого життя. Завдяки Богу я дізнався про мету свого життя – про те, хто я, для чого живу та куди йду. Без віри і надії людське життя не має сенсу».
Ведуча 1. А тепер погляньте на нашу дошку, на якій виросло Дерево Життя. Зараз ми хочемо запропонувати групі аналітиків прикрасити його плодами - з правил життя Ніка Вуйчича. (На дошці висить плакат із зображенням дерева. 10 правил Ніка Вуйчича записано на стікерах у формі яблук. Кожен із експертів зачитує одне із правил і прикріплює його до зображення дерева) (додаток «10 правил щасливого життя від Ніка Вуйчича»).
Учень 2. Якщо ти нарікаєш на життя,
Тобі здається, що усе погане,
Згадай – на цьому світі є дитя
Яке ніколи не побачить мами.
Можливо, ти сумуєш щохвилини,
Тебе тривожать болісні думки?
Згадай, що десь на світі є людина,
Яка живе без ніг або руки.
Якщо тобі буває часом важко,
Дірявлять душу сірі почуття,
Згадай, що десь дитина, наче пташка,
В важкій хворобі б'ється за життя.
Якщо буває ліньки щось робити,
Тоді задумайся лише на мить –
Хтось все життя лиш мріє говорити,
Комусь цей світ побачити кортить.
Якщо тебе заманює спокуса,
Щоб нарікати на життя,
Згадай тоді розпятого Ісуса,
Його страждання, біль і почуття.
Якщо тебе обурюють проблеми,
Тоді подумай щиро , без вагань
Скільки людей випрошують у неба
Хоча би день прожити без страждань?
Руслан Дудич
Ведуча 2. Серед наших учасників сьогодні присутні група експертів та група істориків, які мають завдання розповісти нам про людей з особливими потребами минулого та сучасного, які досягли успіху. Отже, до слова запрошуємо групу експертів.
Презентація експертів «Люди – сучасники з особливими потребами, які досягли успіху»
Виступ 1. Жінка-половинка Роуз Сіггінс.
Роуз Сіггінс – жінка-половинка. Вона пересувається на руках та скейті Жінка народилася з генетичною хворобою гіперплазією. Ноги були сильно деформовані та нечуттєві, могли заплутатися, вона могла їх обпекти чи обморозити. Тому, коли їй виповнилося 2 роки, батьки вирішили ампутувати ноги.
Роуз працювала в автосервісі, де познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком. Її мама завжди повторювала:»Якщо Бог захоче – Він дасть тобі дитину. Не втрачай віри та надії». Вона – єдина жінка з такими особливостями, яка виносила й народила двох дітей.
Виступ 2. Шантель Браун – Янг.
У дитинстві в Шантель було виявлено порушення пігментації шкіри по всьому тілу – 2вітіліго». Дівчина вирішила перетворити свій недолік в перевагу і стала відомою моделлю. «Є темношкірі та білі люди, а я чудово вписуюся в обидві категорії», - так із гумором описує свою зовнішність Шантель.
Виступ 3. Медлін Стюарт
Медлін народилася з діагнозлом «синдром Дауна», але дуже мріяла стати моделлю. Дівчина працювала над собою, схудла на 20 кілограмів і в результаті всіх зусиль підписала контракт із брендом «Маніфест», який випускає спортивний одяг для жінок усіх форм та розмірів. А нещодавно дівчина виступила на Тижні моди в Нью –Йорку.
Виступ 4. Андреа Бочеллі
Незрячість позбавляє можливості бачити навколишній світ, але загострює інші відчуття. Самец е допомагає сліпому італійському виконавцю класичної та сучасної музик Андреа Бочеллі. Він одружений, є батьком трьох дітей.
Виступ 5. Сільвестр Сталлоне.
Думаєте, що для того, щоб стати видатним актором, треба мати ідеальну зовнішність? Якщо ви вважаєте, то ви не знаєте історію життя Сильвестра Сталлоне.
Через родову травму ліва частина його обличчя позбавлена міміки. Рот трохи перекошений, повіка опущена, частково паралізований язик, через що в нього частково затруднене мовлення. Але це не завадило йому стати одним із найвидатніших акторів сучасності.
Виступ 6. Олександр Чалапчій, військовий, що втратив ноги в зоні АТО.
Олександра Чалапчія було поранено під час артобстрілу 28 вересня 2014 року під шахтою Южна. Незважаючи на те, що Олександр втратив обидві кінцівки, він вважає себе щасливцем. «Це була 120 – кілограмова протитанкова міна, тому, вважайте, я в сорочці народився, що тільки дві ноги відірвало. Тут нема чого злитися й Бога гнівити – така доля…»
Олександр Чалапчій втратив в АТО обидві ноги, але знову навчився ходити. На компенсацію за поранення він відкрив свій бізнес і став виробляти екологічне паливо, яке здатне замінювати вугілля. Незважаючи ні на що, він продовжує допомагає армії та веде в тилу вже нову війну: маленьку війну за енергетичну незалежність України.
Ведучий 1. Давайте подивимось відеоролик про Олександра Чалапчія
Виступ 7. Паралімпійська збірна України.
Україна брала участь у літніх іграх в Ріо-де-Жанейро (Бразилія), що відбулися з 7 по 18 вересня 2016 року. Команда здобула рекордну кількість медалей – 41 золоту, 37 срібних та 39 бронзових – і вперше посіла третю сходинку в медальному заліку.
Виступ 8. Ерік Вайхенмайер.
Ерік Вайхенмайер – сліпий альпініст, який першим у світі підкорив вершину Евересту. Скелелаз осліп у 13 – річному віці, проте зумів закінчити навчання, здобути професію і спортивний розряд. Окрім Евересру, він підкорив ще сім найнебезпечніших вершин у світі, серед яких Ельбрус і Кіліманджаро.
Презентація «Видатні люди з особливими потребами»
Виступ 1. Франклін Делано Рузвельт (1882-1945).
32-й президент США, якого переобирали чотири рази. Задовго до того він захворів на поліомієліт і залишився паралізованим, а тому змушений був пересуватися в інвалідному візку.
Незважаючи на це, з його імям повязані важливі сторінки світової історії:участь США в Антигітлерівській коаліції та нормалізації американських відносин із Радянським Союзом.
Виступ 2. Мігель Сервантес (1547 – 1616).
Іспанський письменник, автор роману «Дон Кіхот». У 1571 році, перебуваючи на війні, Сервантес втратив ліву руку. Пізніше він написав, що, «позбавивши мене лівої руки, Бог змусив мою праву працювати сильніше».
Виступ 3. Людвіг Ван Бетховен (1770 – 1827)
Німецький композитор. У 1802 році, будучи вже відомим, він повністю оглух. Але саме в цей час він створив свої найвідоміші твори – «Урочисту месу» та «Девяту симфонію з хором».
Виступ 4. Луї Брайль (1809 – 1852)
Французький тифлопедагог. У дитинстві він поранив собі очі ножем, внаслідок чого осліп. Щоб допомогти собі та іншим незрячим людям, він створив спеціальний рельєжно-крапковий шрифт для сліпих, який використовують і досі.
На основі тих самих принципів учений придумав і спеціальні ноти для сліпих, що дало можливість незрячим людям займатися музикою.
Виступ 5. Сара Бернар (1844-19223)
Французька актриса. У 1914 році після нещасного випадку їй ампутували ногу, але актриса продовжувала виступати.
У 1922 році Сара Бернар востаннє вийшла на сцену. Їй було майже 80 років, і вона грала в «Дамі з камеліями», сидячи в кріслі.
Виступ 6. Гелен Адамс Келлер (1880 – 1968).
Ще одне імя, яким можна пишатися. Після хворроби стала сліпоглухонімою, але, опанувавши знакову мову та освоївши правильні рухи гортані та губ, вона вступила до вищого навчального закладу та закінчила його з відзнакою.
Елен стала знаменитою письменницею, яка на сторінках своїх книг розповідала про себе і таких, як вона. Її історія лягла в основу пєси Вільяма Гібсона «Створивши диво».
Виступ 7. Джон Пулітцер (1847-1911)
Журналіст, який осліп у 40-річному віці. У світі відомий як успішний
Письменник, журналіст і видавець.
Відкрив Вищу школц журналістики та заснував Пулітцерівську премію для кореспондентів, яку вручають із 1917 року.
Ведуча 2. А зараз наша учениця Ковальчук Софія зачитає нам авторський вірш «Повір у себе».
Господь всіх людей створив
На образ свій і подобу.
Кожному вибір дав
Шукати свою дорогу.
Один вміє гарно співати,
А другий прекрасно малює,
У когось – талант віршувати,
А ще хтось чудово танцює.
Та є незвичайні люди,
У них осодливі потреби,
Вони добиваються цілі,
За це поважати їх треба.
Хоч важко, але не здаються,
І їх зусилля не марні,
Вони над собою сміються,
Тому неповторні і гарні.
Ведуча 1. Ми можемо запитати себе «А що ж обєднує всіх цих людей?»
Насправдіф, це не лише їхні особливості. Їх єднає глибока віра та любов до життя.
Вони навчилися любити себе та приймати своє життя, як дорогоцінний дар.
Замість шукати недоліки в собі, вони зосередилися на тому внескові, що спроможні вкласти в життя інших людей.
Тобто вони віднайшли сенс життя.
Ведуча 2. Життя буває жорстоким. Часом люди просто не замислюються над власними вчинками. Всі ми повинні навчитися знаходити силу всередині себе.
Учень 3. І все на світі пережити треба,
І кожен фініш – це, по суті, старт,
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.
А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.
Отак як є. А може бути гірше,
А може бути й зовсім, зовсім зле.
А поки розум од біди не згірк ще, -
Не будь рабом і смійся як Рабле!
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить, -
Принаймні вік прожити як належить.
Ліна Костенко
Ведуча 1. А зараз я хочу, щоб ми з вами на основі нашої сьогоднішньої зустрічі заклали фундамент життя без обмежень. Для допомоги запрошуємо групу наших учасників. Отже, щоб жити без обмежень, нам потрібно:
(Діти зачитують вислови під супровід презентації та на дошці із цеглинок із висловами будують фундамент).
10.Здатність оцінювати ризики та сміятися над життям.
11.Бажання служити людям.
Вправа «У чому сенс життя людини?»
Ведуча 2. А зараз давайте проведемо невеличкий експеримент, який нам допоможе наблизитись до розуміння, у чому сенс життя?
(Ведуча демонструє порожню банку).
- Діти, чи порожня банка? (Так).
(Потім ведуча насипає в банку горіхів і запитує).
- А зараз банка повна? (Так).
(Потім ведуча відкриває інший пакунок, із піском, який засипає в банку).
- Ну, а зараз наша банка повна? (От зараз вже точно повна!)
(Та ведуча взяла бляшанку з водою та вилила її в банку).
- Та чи повна банка? (Оце вже повністю повна!)
- Але що це означає? Банка – це наше життя, пояснює ведуча, - горіхи – це родина, це наші близькі, друзі, пісоку – це наша робота, це наші реалізовані таланти, втілені в життя мрії. Якщо людина наповнить своє життя лише роботою (піском), матиме на меті досягти тільки карєрного росту, то для родини, для наших близьких (горіхів) у житті (банці) місця вже не залишиться. Отже, щасливими стануть ті, які, по-перше, матимуть міцну родину, по-друге, зможуть розвинути та примножити свої таланти.
_ А що ж тоді означає вода, яку я долила в банку?
- А вода – це віра. Віра є фундаментом людського життя, його міцною опорою. І тільки з вірою в краще людина повною мірою зможе бути щасливою, зможе віднайти сенс свого життя.
Ведуча 1. Нам завжди є за що дякувати в нашому житті:
За дітей, які шумлять вдома: це означає, що в тебе є сімя.
За посуд, який потрібно мити: отже, в тебе є їжа.
За килими, які треба чистити, вікна, які треба мити: отже, в тебе є житло.
За уроки та іспити, до яких потрібно готуватися: отже, у тебе є можливість отримувати освіту.
За гору прання: отже, у тебе є одяг.
За сльози та посмішки: отже, ти ще можеш активно відчувати.
За втому в кінці дня: отже, ти ще можеш активно працювати.
За будильник, який пробуджує вдосвіта: отже, ти готовий до нового дня.
Наше життя – це диво! Цінуй те, що маєш! Дякуй частіше – адже багато хто мріє про таке життя, як у тебе!
Ведуча 2. А для того, щоб підтримувати власний позитивний настрій, радимо щодня сказати собі:
Перегляд відеоролика «Подарунок»
Десять правил життя від Ніка Вуйчича.
.