Інтегрований урок у 7 класі.
Тема: з біології: різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті
людини;
з хімії : закріпити знання хімічної символіки (Fe, Cu) та понять органічні
та неорганічні речовини;
з економіки: дати поняття «підприємницька справа»;
з географії: доповнити знання учнів про пустелю Сахару та гори Еверест.
Задачі уроку: продовжити формувати знання учнів про особливості будови та
процеси життєдіяльності молюсків; ознайомити з різноманітністю представників цього типу значенням у природі та житті людини.
Обладнання: навчальні таблиці, схеми, малюнки, ілюстрації, дидактичний матеріал, екран, проектор, ноутбук, натуральні об’єкти (мушлі молюсків, перли, парфуми).
Хід уроку
І. Оргмомент. Позитивний настрій.
ІІ. Актуалізація знань і мотивація навчальної діяльності учнів:
Із зворотного боку в другій половині уроку заповнимо таблицю:
«Значення молюсків»
У природі |
У житті людини |
|
|
Запитання для кожної команди:
І. Інша назва Типу Молюски або _____ (М’якуни), тому що безхребетні
тварини.
ІІ. Функцію зовнішнього скелета виконує _________(черепашка).
ІІІ. Для утворення черепашки у молюсків розвинулася особлива шкіряна
складка __________(мантія).
IV. Дихають молюски по різному: наземні-легенею, водні-зябрами.
V. Кровоносна система (незамкнена), серце є (2-х камерне, складається із
передсердя і шлуночка !Бонус!)
Вчитель: Перед Вами блакитний восьминіг надзвичайно отруйний молюск і небезпечний для людини. Яд його навіть набагато сильніше, ніж отрута індійської кобри. Цей восьминіг легко вміщається на людській долоні, а його яду достатньо щоб паралізувати (або навіть убити) 10 осіб.
Всі ці хімічні елементи входять до складу живих організмів. Вчені довели, що крім них в складі живих організмів зустрічається близько 80 хімічних елементів із таблиці ім. Д. Мендєлєєва.
Вчитель:
у кальмарів – коричневий (червони чорнила царів саме з нього); у восьминогів – чорний.
Сепія в образотворчому мистецтві Т.Г.Шевченка
Набравши в широку порожнину води, молюск надійно її там утримує. Після цього, скорочуючи м’язи тіла, молюск з силою викидає воду з «камери згоряння», відкидаючись відповідно в протилежну сторону на досить велику відстань.
Цікаво, що завдяки своєму «реактивному двигуну» молюски можуть без особливих зусиль розвивати абсолютно «фантастичну» швидкість – до 60 км/год (розповідь супроводжується фрагментами фільму по даній темі). Вчитель фізики повідомляє учням, як цю особливість руху головоногих молюсків людина використовувала при створенні реактивних двигунів для космічних апаратів і в загальних рисах знайомить з ними.
ІІ учень «Оцінка» - Найбільша морська перлина — «Перлина Аллаха», важить 6,370 кг. Її виловили 7 травня 1934 року[9]. За одиницю розцінки перлів прийнятий гран (0,25 карата). За своїм походженням натуральні перли діляться на морські і прісноводні. Морські перли цінуються у кілька разів вище за річкові і мають округлу форму різних розмірів, а прісноводний у виді рисового зернятка. Формально перли не можна вважати коштовним каменем і за 150-300 років стають крихкими, висихають і втрачають свої якості.
Хтось може пояснити, чому (створені живим організмом)?
ІІІ учень «Утворення перлів» - Перли — це тверде округле утворення арагоніту біогенного походження, яке виникає всередині мушлі (черепашки) деяких двостулкових молюсків унаслідок подразнення їх мантії якою-небудь сторонньою речовиною (наприклад, піщинкою). У морській воді перлина зростає повільніше і розміру потрібного для промислового збору досягає через 3—5 років. Морські молюски, на відміну від річкових, можуть виростити тільки одну перлину, в той час як у прісноводних молюсків одночасно може вирости більше 3-х перлин в одній мушлі.
IV учень «Видобуток і вирощування перлів»: В стародавніх рукописах згадується про видобуток річкових перлів ще в Київській Русі і було відомо більше 150 перлиноносних річок.
Доповнення вчителя «Екологічна проблема» : перлові скойки з яких добували вказані перли живуть в чистій прозорій воді, багатою на кисень з доброю течією, і є біологічними індикаторами чистої води. Ось чому на сьогодні ореал існування цих молюсків зменшився на 90%.
Прісноводні перли видобуваються в Німеччині, Китаї та країнах Північної Америки.
V учень «Видобуток морських перлів» : видобуток ведеться головним чином в Червоному морі і Перській затоці, а також біля берегів Шрі-Ланки і Японії.
Перловий промисел- одна з найнебезпечніших професій у світі.
Ама - так називають японських нирців за перлами. Дослівно це переводиться, як "людина моря". Ама дістають з дна перлівниць, пірнаючи на глибину до 30м. Японські нирці займаються своїм ремеслом більше 2000 років! Цікаво, що для відлякування акул, великих риб і водних тварин стали розмальовувати своє тіло і поступово стали вважати це прикрасою (тату).
Доповнення вчителя «Економіка. Підприємницька діяльність»: сьогодні є перлові ферми, де людина в природних умовах вирощує перлівниці. А початок технології вирощування перлів бере в Китаї 3000 років тому. В Китаї на утворення у мушлі перлини витрачається не менше трьох років. Від трьох до семи – якщо потрібне велике зерно. Щоб запліднити перлинами устрицю, китайці розкривають її спеціальним приладом і вкладають у неї маленькі намистинки, навколо яких потім починається утворення перлин. Що цікаво: в Китаї “вживлюють” ці мікрочастинки у тіло молюска лише жінки. Адже тільки вони, вважають у Піднебесній, своїми чутливими руками можуть з ювелірною точністю покласти намистинки всередину мушлі саме туди, куди треба.
Уявіть себе майбутнім підприємцем з вирощування перлів. Перлини якого кольору ви вирощували би і чому?
З чого треба починати підприємницьку діяльність?
Натуральна амбра – воскоподібна субстанція має округлу форму і вагу від декількох грамів до десятків кілограмів, чорного або сірого кольору з неприємним запахом. Під впливом світла і морської води ці характеристики змінюються: колір стає коричневим або сірим, а запах – мускусним і солодкуватим. До складу входять політерпенові з'єднання:
Амбра легше води і не розчинна в ній, а в жирних ефірних оліях, спирті добре розріджується, легко тане при 62°C. Для того щоб відрізнити цю речовину від інших матеріалів, потрібно доторкнутися до нього розпеченою голкою: амбра перетвориться в смолисто-чорну воду або блискучу густу консистенцію
«Мозковий штурм» :
Виступ фахівця парфумера-технолога :
Амбра-продукт патологічний, за оцінками лише 1% всіх кашалотів виробляють цей секрет
Вона високо цінується в парфумерії, використовується як фіксатор ніжних, стійких ароматів парфум. Один грам сірої амбри парфумерної якості коштує близько 20$, для порівняння, грам золота 30$. В даний час майже вся зібрана натуральна амбра скуповується парфумерними фірмами для виробництва люксових духів, що робить їх аромат збудливим і привабливим (розповідь супроводжується демонструванням парфум з використанням натуральної амбри).
ІІІ. Підсумок уроку:
Вчитель: зачитайте яка записи в таблиці ви зробили протягом уроку в колонці «Значення молюсків у природі», «Значення молюсків у житті людини».
ІV домашнє завдання: Крім параграфа підручника, кожен обирає на свій розсуд творче завдання – «Улюблена страва із молюсків», «Використання молюсків в медецині», «Симбіоз з іншими організмами».