Інтегрований урок "Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті людини"

Про матеріал
Задачі уроку: продовжити формувати знання учнів про особливості будови та процеси життєдіяльності молюсків; ознайомити з різноманітністю представників цього типу значенням у природі та житті людини.
Перегляд файлу

Інтегрований урок у 7 класі.

Тема: з біології:   різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті    

   людини;

  з хімії :       закріпити знання хімічної символіки (Fe, Cu) та понять органічні

   та неорганічні речовини;

 з економіки: дати поняття  «підприємницька справа»;

 з географії: доповнити знання учнів про пустелю Сахару та гори Еверест.

Задачі уроку:   продовжити формувати знання учнів про особливості будови та     

процеси життєдіяльності молюсків; ознайомити з різноманітністю представників цього типу значенням у природі та житті людини.

Обладнання: навчальні таблиці, схеми, малюнки, ілюстрації, дидактичний матеріал, екран, проектор, ноутбук, натуральні об’єкти (мушлі молюсків, перли, парфуми).

Хід уроку

І. Оргмомент. Позитивний настрій.

ІІ. Актуалізація  знань і мотивація навчальної діяльності учнів:

  1. Вчитель (роздає кожному учню листівку у вигляді мушлі з перлинкою) :
  • Підпишіть «свої перлинки» і протягом уроку занотовуйте для себе, що дізналися нового з теми «Молюски»;

Із зворотного боку в другій половині уроку заповнимо таблицю:

«Значення молюсків»

У природі

У житті людини

 

 

 

  1. Розминка: «Розібрати пазли»

Запитання для кожної команди:

         І. Інша назва Типу Молюски або _____ (М’якуни), тому що безхребетні

             тварини.

         ІІ. Функцію зовнішнього скелета виконує _________(черепашка).

         ІІІ. Для утворення черепашки у молюсків розвинулася особлива шкіряна  

               складка __________(мантія).

         IV. Дихають молюски по різному: наземні-легенею, водні-зябрами.

         V. Кровоносна система (незамкнена), серце є (2-х камерне, складається із

              передсердя і шлуночка !Бонус!)

        Вчитель: Перед Вами блакитний восьминіг надзвичайно отруйний молюск і небезпечний для людини. Яд його навіть набагато сильніше, ніж отрута індійської кобри. Цей восьминіг легко вміщається на людській долоні, а його яду достатньо щоб паралізувати (або навіть убити) 10 осіб.

  • Яке значення цього молюска і в яку колонку ви запишете в своїй таблиці?

 

  1. Вчитель хімії і проблемне запитання:
  • Що спільного між молюсками і лордами (титуловані заможні англійці);
  • Чому говорять, що у них «блакитна кров»?
  • Чи справді так?
  • Ні, у всіх людей на Землі кров червоного кольору, бо до її складу входить залізо-Fe (ферум). А у молюсків-блакитна, бо до її складу входить мідь – Cu (купрум).
  • Яка речовина надає мушлям молюски міцності і твердості?  (Ca-кальцій).

Всі ці хімічні елементи входять до складу живих організмів. Вчені довели, що крім них в складі живих організмів зустрічається близько 80 хімічних елементів із таблиці ім. Д. Мендєлєєва.  

  1.  Заповніть схему (схема на дошці), розмістивши в ній наведені поняття: Клас Двустулкові, 80%, 19%, 1%, Клас Черевоногі, Тип Молюски, Клас Головоногі, 100 000 видів, жабурниця, восьминіг, виноградний слимак, устриця, кальмар, ахатина, котушка, рапан, мідія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Вчитель:

  • Назвіть із даного переліку їстівних молюсків. І запишіть про це в таблицю.
  1. Виступ – презентація з використанням проектора і ноутбука. І група учнів, які отримали ключове слово «Молюск-грошова одиниця» (спосіб виступу – «Делегат», за якого оцінка виступаючому автоматично ставиться всім членам групи), презентують черепашки черевоногого молюска каурі, який з давних часів використовували, як монети в стародавньому Китаї, Тибеті, Тайланді
  2. Вчитель географії – Скам’янілі останки морських молюсків час від часу знаходять на схилах найвищої гори в світі…(Еверест 8850м.) Про що це свідчить? (Колись ці гори були частиною океанічного дна). Яка пустеля в світі найбільша за розмірами? (Сахара – її площа більше за площу України в 15 разів. Але і там живуть молюски (Роду Теба, демонструє ілюстрацію), і не гинуть при температурі +65ºС. Як їм це вдається? (вони здатні завмирати до самої ночі, аж поки не спаде спека).
  3. Міні-проект ІІ групи, які отримали ключове слово «Чорнило»  (обрали спосіб виступу «На розсуд вчителя», при цьому вчитель сам обирає учня, який висвітлює тему яким чином молюски пов’язані з використанням чорнил).
  4. Слово художника: відтінок чорнил не у всіх головоногих однаковий: у каракатиць – він синьо-чорного тону, при сильному розведенні колір «сепії»;

у кальмарів – коричневий (червони чорнила царів саме з нього); у восьминогів – чорний.

Картинки по запросу картини з сепії

Сепія в образотворчому мистецтві Т.Г.Шевченка

  1. Виступ ІІІ групи учнів разом з вчителем фізики, які отримали ключове слово «Реактивний двигун» (обрали спосіб виступу «Відповідь капітана»): кожен,  хто чує про те, що молюски мають реактивний двигун, дуже дивується, але це так. Правда, замість цього реактивного двигуна молюски використовують особливий «пристрій», подарований їм природою. Він складається із спеціальної трубки, розташованої між головою і щупальцями, яка відіграє роль «сопла», а також особлива порожнина, що представляє собою своєрідну «камеру згоряння».

Набравши в широку порожнину води, молюск надійно її там утримує. Після цього, скорочуючи м’язи тіла, молюск з силою викидає воду з «камери згоряння», відкидаючись відповідно в протилежну сторону на досить велику відстань.

Цікаво, що завдяки своєму «реактивному двигуну» молюски можуть без особливих зусиль розвивати абсолютно «фантастичну» швидкість – до 60 км/год (розповідь супроводжується фрагментами фільму по даній темі). Вчитель фізики повідомляє учням, як цю особливість руху головоногих молюсків людина використовувала при створенні реактивних двигунів для космічних апаратів і в загальних рисах знайомить з ними.

  1. Виступ IV команди, які отримали ключове слово «Перли» (обрали спосіб відповіді «Виступ всієї команди»):                                                                              І учень «Перли в історії» : у древніх ассирійських клинописах згадується чарівна краса «риб'ячого ока» та «червоної троянди» — перлів з дна Перської затоки. Досі найкращі у світі перли рожевого, жовтуватого і чорного кольору добувають ловці невеликого острівного королівства Бахрейн у Перській затоці. Давньоримський історик Пліній Старший описав, як під час бенкету єгипетська цариця Клеопатра, щоб вразити римського полководця Марка Антонія своїм багатством і щедрістю, нібито розчинила одну з грушоподібних перлин у кубку з вином і на очах враженого гостя випила чашу з безцінним напоєм за його здоров'я. Щоправда, фахівці стверджують, що таку велику перлину можна розчинити лише в оцтовій кислоті, та й то не швидше, ніж за дві доби.

ІІ учень «Оцінка» - Найбільша морська перлина  «Перлина Аллаха», важить 6,370 кг. Її виловили 7 травня 1934 року[9]. За одиницю розцінки перлів прийнятий гран (0,25 карата). За своїм походженням натуральні перли діляться на морські і прісноводні. Морські перли цінуються у кілька разів вище за річкові і мають округлу форму різних розмірів, а прісноводний у виді рисового зернятка. Формально перли не можна вважати коштовним каменем і за 150-300 років стають крихкими, висихають і втрачають свої якості.

Хтось може пояснити, чому (створені живим організмом)?

ІІІ учень «Утворення перлів» - Перли — це тверде округле утворення арагоніту біогенного походження, яке виникає всередині мушлі (черепашки) деяких двостулкових молюсків унаслідок подразнення їх мантії якою-небудь сторонньою речовиною (наприклад, піщинкою). У морській воді перлина зростає повільніше і розміру потрібного для промислового збору досягає через 3—5 років. Морські молюски, на відміну від річкових, можуть виростити тільки одну перлину, в той час як у прісноводних молюсків одночасно може вирости більше 3-х перлин в одній мушлі.

IV учень «Видобуток і вирощування перлів»: В стародавніх рукописах згадується про видобуток річкових перлів ще в Київській Русі і було  відомо більше 150 перлиноносних річок.

Доповнення вчителя «Екологічна проблема» : перлові скойки з яких добували вказані перли живуть в чистій прозорій воді, багатою на кисень з доброю течією, і є біологічними індикаторами чистої води. Ось чому на сьогодні  ореал існування цих молюсків зменшився на 90%.

Прісноводні перли видобуваються в Німеччині, Китаї та країнах Північної Америки.
V учень «Видобуток морських перлів» : видобуток ведеться головним чином в Червоному морі і Перській затоці, а також біля берегів Шрі-Ланки і Японії. 

        Перловий промисел- одна з найнебезпечніших професій у світі.

           Ама - так    називають японських нирців за перлами. Дослівно це     переводиться, як "людина моря".  Ама дістають з дна перлівниць, пірнаючи на глибину до 30м. Японські нирці займаються своїм ремеслом більше 2000 років! Цікаво, що для відлякування акул, великих риб і водних тварин стали розмальовувати своє тіло і поступово стали вважати це прикрасою (тату).

Доповнення вчителя «Економіка. Підприємницька діяльність»: сьогодні є перлові ферми, де людина в природних умовах вирощує перлівниці. А початок технології вирощування перлів бере в Китаї 3000 років тому. В Китаї на утворення у мушлі перлини витрачається не менше трьох років. Від трьох до семи – якщо потрібне велике зерно. Щоб запліднити перлинами устрицю, китайці розкривають її спеціальним приладом і вкладають у неї маленькі намистинки, навколо яких потім починається утворення перлин. Що цікаво: в Китаї “вживлюють” ці мікрочастинки у тіло молюска лише жінки. Адже тільки вони, вважають у Піднебесній, своїми чутливими руками можуть з ювелірною точністю покласти намистинки всередину мушлі саме туди, куди треба.

  1. «Ділова гра» підприє́мницька дія́льність  — самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність із метою досягнення економічних та соціальних результатів та одержання прибутку[1] :

 Уявіть себе майбутнім підприємцем з вирощування перлів. Перлини якого    кольору ви вирощували би і чому?

 З чого треба починати підприємницьку діяльність?

  1. Виступ вчителя хімії: «Амбра її хімічний склад і властивості».

Натуральна амбра – воскоподібна субстанція має округлу форму і вагу від декількох грамів до десятків кілограмів,  чорного або сірого кольору з неприємним запахом. Під впливом світла і морської води ці характеристики змінюються: колір стає коричневим або сірим, а запах – мускусним і солодкуватим. До складу входять політерпенові з'єднання:

  • хлорид натрію;
  • бензойна кислота;
  • фосфат кальцію;
  • алкалоїди;
  • тритерпеновий спирт амбреин, схожий на холестерин, надає плавучості.

 

http://paralleli.if.ua/photos/8907/8907-7629288-dshlgogd.jpgАмбра легше води і не розчинна в ній, а в жирних ефірних оліях, спирті добре розріджується, легко тане при 62°C. Для того щоб відрізнити цю речовину від інших матеріалів, потрібно доторкнутися до нього розпеченою голкою: амбра перетвориться в смолисто-чорну воду або блискучу густу консистенцію

«Мозковий штурм» :

  1. Яким чином амбра стосується теми «Молюсків», якщо вона утворюється в тілі китів кашалотів? (В організмі морського кашалота служать для того, що б заліковувати дрібні ранки в стравоході, викликані панцирами креветок, стулками молюсків)
  2. Де і чому ця речовина так цінується?

 Виступ фахівця парфумера-технолога : 

Амбра-продукт патологічний, за оцінками лише 1% всіх кашалотів виробляють цей секрет

Вона високо цінується в парфумерії, використовується як фіксатор ніжних, стійких ароматів парфум. Один грам сірої амбри парфумерної якості коштує близько 20$, для порівняння, грам золота 30$. В даний час майже вся зібрана натуральна амбра скуповується парфумерними фірмами для виробництва люксових духів, що  робить їх аромат збудливим і привабливим (розповідь супроводжується демонструванням парфум з використанням натуральної амбри).

 

ІІІ. Підсумок уроку:

Вчитель: зачитайте яка записи в таблиці ви зробили протягом уроку в колонці «Значення молюсків у природі», «Значення молюсків у житті людини».

ІV домашнє завдання: Крім параграфа підручника, кожен обирає на свій розсуд творче завдання – «Улюблена страва із молюсків», «Використання молюсків в медецині», «Симбіоз з іншими організмами».

docx
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку