Інтегрований урок української мови та дизайну і технологій "Свято української ханьки"

Про матеріал
В матеріалі розкрита інтеграція уроку української мови та дизайну і технологій. Використавши цю розробку вчитель з легкістю зацікавить учнів до пізнання народних традицій .
Перегляд файлу

Інтегрований урок української мови та дизайну і технологій

Тема: «Свято української ханьки»

Мета: - ознайомити учнів з народними традиціями, обрядами, пов'язаними з

           гарбузом, історією святкування свята;

  •          розвивати словниковий запас та зв’язне мовлення учнів;
  •          привертати увагу до національних традицій і цінностей;
  •          формувати українську ментальність та гідність;

Матеріали для уроку: кольоровий папір, ножиці, клей.

Хід уроку:

І. Організація класу:

Вчитель. Щедра Осінь і багата

З подарунками прийшла.

Тож дозволь нам запитати:

Що ти, Осінь, принесла?

Осінь (Марія Н.): Принесла пшениці.

Будуть паляниці!

Стиглі груші запашні.

Заготуємо сушні.

Ось городина для вас.

Буде суп і борщ у нас.

Стиглі яблука, мов жар.

На варення, на узвар.

На столі буде не пусто:

Морква, ріпа і капуста.

І горох, і буряки,

І салат, і огірки.

Але я прийшла не одна до вас, щоб дізнатися, хто зі мною прийшов, треба відгадати загадку.

Я – великий і бокастий, жовтогрудий і смугастий.

Я чудовий дар осінній, з гарним та смачним насінням.

Хто їсть кашу цю чудову, буде сильним і здоровим.

Хто цей гордий карапуз? Здогадались? Це…

ІІ. Оголошення мети:

-Отже, сьогодні у нас в гостях гарбуз.

- А що ви знаєте про гарбуз? (відповіді дітей)

Узагальнення вивченого матеріалу: 

  1. Добір подібних слів до слова «Гарбуз»

-Спробуємо разом дібрати слова, якими можна назвати нашого головного героя.

(Гарбуз, ханька, кабак)

  1. Розповідь вчителя:

Цікаві факти про гарбуза:

1 факт: вирощувати гарбузи почали близько 5 тисяч років тому. Налічується близько 800 різновидів гарбуза, але тільки 200 з них  можна вживати в їжу.

     2 факт: Науковці стверджують, що гарбуз – ягода.

     3 факт: Рекордний за вагою гарбуз був вирощений в Італії, а його маса склала більше тонни.

      4 факт: гарбузові квіти можна їсти, а високий вміст вітамінів допомагають людині зберегти молодість.

     5 факт: Крім традиційних помаранчевих, зелених і жовтих бувають сині та білі гарбузи.

     6 факт: Свіжий гарбузовий сік являє собою натуральне снодійне.

     7 факт: Гарбузи вкрай невибагливі до умов, в яких їм належить рости, тому цю культуру вирощують у всьому світі, за винятком Антарктиди.

  1. Бесіда про національний символ:

 

-А ви знали, що гарбуз – це стародавній український символ достатку, а його насіння – символ родючості. Гарбуз вважався «головним» на городі, батьком роду.

Пропоную послухати українську народну пісеньку «Ходить гарбуз по городу» і переконатися у тому, що гарбуз – господар городу.

(Слухання пісні)

 

  •          Коли увесь урожай з городів було зібрано, господиня обов’язково готувала гарбузову кашу, яку смакувала вся родина і дякувала за урожай.
  1. Знайомство з національними стравами, приготованими із гарбуза.

Люди щанували гарбуза, і намагалися урізноманітнити страви, приготовлені з нього:

(…це і гарбузова каша із родзинками, і котлетки із гарбуза, і печений пиріг, і гарбузові кекси, запіканки, та навіть суп).

  1. Традиції, які пов’язані з гарбузом:

В українського народу існують такі вислови: «Дати гарбуза» та «Піти з гарбузом», а що ж вони означають? Як ви гадаєте, спробуйте пояснити.

(Гарбуза давали нареченому, який був небажаним)

  1. Робота з фразеологізмами:

А як ви розумієте вислів «Ханьки м’яти»? А «Розпустити ханьки»?

(Відповіді дітей)

-Вислів «Ханьки м’яти» означає нічого не робити, а «Розпустити ханьки» - багато говорити.

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу:

Отже, пропоную «Ханьки не м’яти» й натомість  виконати цікаві завдання від господаря нашого уроку:

  1. Зберіть стіну слів.
  2. Відновіть прислів’я та поясніть їх:

Молодий та зелений,                      буде сильним і здоровим.

Хто їсть кашу гарбузову,                як гарбуз у спасіку.

  1. Поробка «Гарбузик» своїми руками:

 V. Підсумок уроку:

1.Бесіда:

-Нехай живе рід гарбуза,

Хай щедро родить нам земля,

Хай буде славним наш обід,

І не буде ніяких бід.

2. Рефлексія:

- Що ви дізналися на нашому уроці?

Що сподобалося?

Що вразило?

Коли ви були задоволені собою?

3. Самооцінювання:

Цеглинкою лего оцініть свою роботу