Позакласний захід з фізики для учнів 7-9 класів
Мета:
- формувати уміння активізувати і планувати, пояснювати фізичні досліди і явища; формувати інтерес до вивчення фізики на основі зв’язку її з життям, побутом та іншими навчальними предметами.
-
- розвивати пізнавальну активність учнів, творчі здібності, уміння логічно мислити, аналізувати, вирізняти головне, орієнтуватися в новій ситуації, розвивати вміння приймати правильне рішення.
- виховувати почуття відповідальності, уміння працювати в колективі, уміння використовувати свій інтелект, волю, емоції; через гру виховувати інтерес до фізики як до науки, виховувати почуття колективізму, повагу до однокласників та особисту відповідальність, формувати потребу в самоосвіті.
Форма проведення: гра-конкурс.
Обладнання: завдання гри та відповіді до них, бланки для запису відповідей
Зв'язок з предметами: математика, біологія, українська література, історія, хімія.
Інтелектуальна гра з фізики: «Що?Де?Коли?»
1д.Добрий день вам, люди добрі,що сидять в Нашій Веселинівській господі,
Ми зі святом фізики вас вітаємо, щастя і добра бажаємо!
4д.Увага! Увага!Хай стихнуть розмови і тиша настане у залі оцім.
Сьогодні на захід прийшли ви чудовий, хай буде цікаво і весело всім.
6д.Сьогодні будемо на святі царицю всіх наук вітати –
Так можемо гордо і по праву ми фізику назвати!
Сценка « Тиск твердих тіл, рідин і газів»
Дійові особи:
Учень
Учитель
Учені: Паскаль, Архімед,Торрічеллі, Лікар, Біолог, Фермер, Бісеня
(За столом учень готує уроки. Позіхає, тре чоло, розсіяно водить очима).
Вихователь. Що, Василю, закінчив підготовку?
Учень. Та я ще, той… Фізика залишилася…
Вихователь. То чому ти її до цих пір не вивчив?
Учень. Та нам задали повторити весь розділ про тиск твердих тіл, рідин і газів, і закони тут… усякі (щось мляво говорить).
Вихователь. Ось, що раз ти так повільно повторюєш, то залишайся у класі, а ми підемо на прогулянку.
Учень. (бурмоче). На тіло занурене в рідин, діє закон Архімеда… Паскаля…(Кліпає очима, озирається навколо, голово його хилиться до столу і він засинає, світло гасне. Через деякий час засвічується кольорове світло. Входить об’ємна фігура з таблицями. Хлопчик відкриває очі, лякається).
Учень. Ти хто?
Фізика. Я – Фізика, наука про природу. А природа – це все, що оточує нас…
Учень. (злякано) Не треба мені все, не треба: мені тільки один розділ треба вивчити: «Тиск твердих тіл, рідин і газів».
Фізика. Ну що ж, ми тоді підемо, а ти вивчай цей розділ, ось тобі мої помічники…
(На сцені залишаються Архімед, Паскаль, Торрічеллі.)
Паскаль. Мсьє, давайте присядемо і хай розповість кожен про себе.
Я, Блез Паскаль, народився в 1623 р. у Франції в Клермо Феррані. У 1653 відкрив закон: тиск, який діє на рідину або газ, передається без змін у кожну точку рідини або газу. (Демонструє дослід із кулею Паскаля).
Бісеня. (вибігає). О, я цей закон теж знаю, дивіться…(бризкає в зал). Бачите тисну…, а цей тиск передається без змін. Бачите, бачите (грається і ховається в куточок).
Паскаль. О, пардон, мон шер, не звертайте на нього уваги. Наука – ось зміст життя! Хіба ж це не цікаво? Ось різної форми посудини, а як вода в них розміститься? (до залу: не знаєте) Це я теж установив і сформулював закон сполучених посудин: у сполучених посудинах будь – якої форми поверхні однорідної рідини встановлюються на одному рівні.
Торрічеллі. О, сеньйор, ви великий учений. А я – Еванжеліста Торрічеллі – народився 1608 р.в одному столітті з вами, тільки в Італії у Фаенці, освіту здобув у Римі.
Я вперше довів існування атмосферного тиску і зумів його визначити. І знаєте, як мені це вдалося? Послухайте.Для герцога Тросконецького (Флоренція) конструювали насос для поливання саду, який мав подавати воду на висоту понад 10 м. Як не старалися, але нічого не виходило. «Фініта» і все. Звернулися за поясненням до мого вчителя Галілео (до залу: Ви його знаєте? Сі?). Віен також не міг пояснити цього, тільки сказав, що « Природа боїться пустоти до певних границь».
А ось у 1643 р. мені вдалося довести за допомогою цієї трубки, що нормальний атмосферний тиск дорівнює тиску стовпа ртуті заввишки 760 мм, а це відповідає тиску води заввишки 10 м. Ось чому вода під дією атмосферного тиску не підіймається вище, ніж на 10 м.
Бісеня. (вибігає) Так, так, атмосферний тиск – це добра справа, дивіться, які фокуси можна робити (демонструє дослід зі склянкою).
Паскаль. О, монтер, я в 1648 р. експериментально підтвердив ваше відкриття про існування атмосферного тиску. Ви знаєте, мон шер, я взяв барометр, піднявся на гору Пюш – де – Дом (1300 м.) і побачив, що атмосферний тиск зменшується.
Архімед. Внуки мої, я ваш пра-пра-пра-прадідусь – Архімед, народився 287 р до н.е. в Сіцілії у Сіракузах.
Мій батько був наближеним до царя Гієрона, що правив Сіракузами. І ось одного разу, коли цар Гієрон замовив ювеліру виготовити золоту корону, він не повірив у його чесність: царю здалося, що частину золота ювелір замінив сріблом. Його величність Геєрон доручив мені з’ясувати, чи є в короні срібло.
Маса корони і маса золота, яке дав цар, були однакові, як же мені дізнатися, чи є там срібло? О, скільки днів і ночей я передумав… Уже став думати про смерть ганебну, перед якою вирішив помитися.
Намилився золою і став залазити у ванну. Дивлюсь – вода підіймається, сів – вода ще більше піднялася, встав – опустилася.
О, еврика! Це ж її рівень залежить від об’єму зануреного тіла.
О, то тепер можна дізнатися, який об’єм води витисне золото, а який - срібло, тієї самої маси!
Ось так, любі мої, я розв’язав задачу через один щасливий випадок.
Торрічеллі. Сеньйор Архімед, ви геніальний учений і вашим законом користуємось й сьогодні.
Архімед. Так, я установив закон, що тіла, які перебувають у рідині, втрачають у своїй вазі стільки, скільки важить рідина, взята в об’ємі тіла.
Паскаль. О, мон шер, ми виштовхувальну силу у вашу честь назвали архімедовою і коротко сформулювали так:архімедова сила дорівнює вазі рідини в об’ємі тіла, тобто FA=gppVт . А діти, щоб легше запам’ятати, кажуть «рожеве» (FA=ppgVт ).
Бісеня. Неймовірно! А я знаю, коли тіла плавають, а коли тонуть. Ось дивіться( кидає у воду дерев’яну кульку, бризки розлітаються, воно сміється).
Якщо архімедова сила більша за силу тяжінні, то тіло плаває. А якщо тіло тоне, бо архімедова сила менша за силу тяжіння. (дослід)
(Щось розглядає, задумується) А ось, як пояснити, що ця коробка плаває у воді, а як її стиснути – тоне? Адже сила тяжіння не змінилась. (дослід із фольгою)
Архімед Зовсім просто. Виштовхувальна сила залежить від об’єму тіла, чим більший об’єм, тим більша виштовхувальна сила діє на тіло. Коли ти стиснув – об’єм став менший, отже, зменшилася виштовхувальна сила, і тіло тоне.
Бісеня. Евріка! Евріка! Я також зрозумів, і знаю тепер, чому плавають кораблі(до залу: А ви?)
(Заходить лікар, фермер, біолог)
Разом. Вельмешановні панове, прийміть від нас низький уклін і дяку за ваші відкриття, за вашу науку.
Лікар. Я – лікар, на кожному кроці використовую закон Паскаля. Ось шприц - я тисну на поршень, а він на рідину, а ось піпетка – давайте я вам закапаю ліки. А ось манометр, ми ним вимірюємо тиск крові.
Підвищення кров’яного тиску (гіпертонія) дуже шкідливе для організму, бо може спричинити руйнування системи, розрив сосуд( Готується виміряти тиск у одного з присутніх).
Біолог. А я знаю таку ящірку, яка сама штучно збільшує кров’яний тиск. Судини в очах не витримують і лопають, і кров з ока вибризкує прямо у ворога, причому в радіусі до 1,5 м. Такий «кров’яний душ» змушує всіх ворогів тікати.
Бісеня. Що, ось так? (поливає з бризкалки).
Біолог. А ще ящірка змінює шкіру, також використавши штучне збільшення тиску крові в судинах голови. Коли судини різко наповнюються кров’ю, вони збільшують, і голова роздувається до тих пір, поки шкіра на ній не трісне. Тоді ящірка вилізає крізь цей отвір зі шкіри, як із комбінезону.
Бісеня. Добре ящіркам, вони щороку міняють комбінезон, а ось в інтернаті шуби міняють раз на три роки. А я як одягнув шкіру при народжені, так і ношу все життя.
Фермер. А нам фермерам, без вашої науки за справу не варто і братися. Ось для прикладу. Барометр усе покаже: яка буде погода, коли сіяти, коли збирати.
А за допомогою манометра – тиск рідин і газів вимірюю. А без аерометра мені також не обійтися. Велика сила – наука в сільському господарстві. Ось ідемо до мене і подивитесь.(всі виходять)
Учень.(просинається, бурмоче) Тиск, який діє на…(закон Паскаля). На тіло, занурене в рідину…
(Заходить вчитель)
Вихователь. Ну що, вивчив фізику?
Учень. (радісно) Вивчив! Вивчив! Я так добре все запам’ятав. Відтепер я буду спати не лише на самопідготовці, а й на кожнісінькому уроці.
Учитель: Я вітаю всіх зі святом фізики і хочу представити команду знавців Веселинівського ліцею (представлення учасників команди) команда дівчаток та хлопців. Починаємо нашу гру «Що? Де? Коли?»
Команда в зборі? До гри готові? Ні пуху, ні пера! Хай розум та знання допоможуть.
Кожен виграний раунд – це один бал, який оцінюється певною валютою – позитронами, що виражаються гучними оплесками.
Для того щоб визначити яка команда буде крутити барабан проведемо конкурс «Розминка» ми будемо блоками ставити запитання командам. У разі неправильної відповіді або її відсутності слово надається команді - супернику.
Запитання для першої команди
Запитання для першої команди
Фізика – складна але, водночас, цікава та багатогранна наука. Саме тому в процесі гри кожне із запитань розкриватиме зв’язок науки фізики та її невід’ємних частин. То ж крутіть барабан. (знавці крутять барабан)
Сектор№1.
Шановні знавці! Проти вас грає Карлсон. (Під музику з’являється Карлсон із баночкою варення , на якій заклеєний напис)
Карлсон: Я придбав баночку смачних слив і прочитав напис: «98». Ха! Ура! Нарешті я наїмся солоденького. А то аж схуд! Відкрив. Одна, друга… Сливи були дуже смачні,але я не з’їв і 90. Як вони скінчилися. Знавці! В чому справа?
Учитель: Поки знавці думають, послухаємо фізичні коломийки:
Де їх можна примінити у підручнику читай.
І про неї можемо вам довгенько співати.
Це два стани речовин ми вам тут назвали.
Скільки льоду там набралось, ще й вам його стане.
Там вільніше. Ну а там - далеко.
Та не всі слова у риму вчителька нам склала.
Учитель: То ж чому Карлсон не зміг з’їсти 98 слив? ( Він прочитав напис догори ногами. У баночці 86 слив). А ми робимо висновок, що фізика та логіка – невід’ємні. Даруємо позитрони – оплески тому, хто переміг у цьому раунді і крутимо барабан далі. Сектор №2.
Шановні знавці проти вас грає бібліотекар . Шановні знавці проти вас грає бібліотекар Боднар Л.О. Перебираючи книги в шкільній бібліотеці, я натрапила на цікаві слова вченого, які стали його заповітом. «Ніякого кольору не виникає з білизни і чорноти, змішаних разом, крім проміжних темних; кількість світла не змінює виду кольору. Біле світло не є простим, воно є сумішшю всіх кольорів спектра». Про яке явище говорить вчений та продемонструйте те, що написано в заповіті. А поки знавці думають , у нас в гостях цікава гостя.
(під музику вилітає наміткі Баба-Яга)
Баба-Яга: (Таємниче, приклавши долоню до рота). Між нами кажучи, я ні на що в своєму житті енергії не витрачаю. Ну, це так. Між іншим. А взагалі, ви повинні знати, що я перша в світі жінка, яка ще три тисячі років тому підняла в небо літальний апарат. Важчий за повітря. Конструкція, як ви самі розумієте, вже дещо застаріла за час її експлуатації, але я й не думаю переходити на реактивну тягу. Ну, знаєте, не переношу шуму, тряски…А скільки палива треба!
Інша справа – ступа. Безшумна машина ні злітної смуги не треба. Ні ангарда для зберігання, ні палива ніякого. Змахнула мітлою – і в ту ж мить за тисячу верст від своєї хатини. У Баби-Яги свої закони! І вашій фізиці нічого й носа сунути до мого дрімучого лісу. Та й що тут дивного: випусти пір’ячко з рук – воно і полетить за вітром без ніяких тобі витрат енергії. Ну, досить, заговорилась я з вами. Мене Кощей на іменини до себе запросив, - пора збираться.
Учитель: Слухаємо і дивимось відповідь на запитання (учні повинні вишикуватися в певному порядку, відповідно кольору циліндра на голові. В заповіті йде мова про явище дисперсії). Як бачимо, фізика та література невід’ємні. І рахунок стає:… Позитрони – оплески…
А ми рухаємося далі. Крутимо барабан. Сектор №3. Шановні знавці, проти вас грає сам Дмитро Іванович Мендєлєєв.
Мендєлєєв: Зв’язки хімічних речовин вивчав Дмитро Іванович
Та полюбляв ще дуже він покуштувати на ніч.
Не знав він правило просте, відоме навіть дітям:
Якщо ви перед сном їсте – насняться вам страхіття.
Надвечір якось пан Дмитро поїв собі смачненько,
Набивши їжею нутро, пішов на боковеньку.
Вже здогадались певно всі, що жах не забарився –
Йому в ночі в усій красі наснилася таблиця.
А зранку, пригадавши сон, второпав він сердешний:
«Періодичний це закон! Я винайшов нарешті!»
Мораль в історії усі побачать при нагоді –
Періодично поїси ученим не зашкодить.
Дмитра усякий пом’яне не злим і тихим словом,
Бо він довів,що головне – періодичність всього.
Учитель: Знавці, а питання таке: «Чому в рухах у Мендєлєєва карта світу?».
(Тому що, в таблиці хімічні елементи названі на честь країн, міст, держав).
Як бачимо, фізика та хімія нероздільні. Позитрони-оплески і рахунок стає…
Учитель: Поки знавці думають над запитаннями, послухаємо гумореску про фізику
Якщо бажаєш перерахувати ти,
За що нам фізиці подякувати треба,
То озирнись навколо себе,глянь на небо
І до його висот ти думкою злети.
І літакові сили фізика дала,
Щоб він долав небесні далі неозорі.
Ракета мчить,і миготять назустріч зорі...
У цьому фізики є частка немала.
А фотографія?А відео?Кіно?
А мікроскоп,що мікросвіт нам відкриває?
А в телескопі небо наче оживає
І все це фізикою в руки нам дано.
Ну,а комп'ютер?Знову фізики прогрес
Ввійшов трудяга цей і в побут,і в науку,
І за комп'ютер кожен з нас підніме руку.
Без нього жоден ми не мислимо процес.
Ти молодий. Сучасний любиш ти талант
- Поп-співаків,і різні ВІА,ритми танцю...
Вкладеш касету ти у плеєр - і вже вранці
Піднявся настрій твій. А фізиці - „Віват”.
В ошатній залі йде озвучення концерту.
Колонки тут,підсилювач,магнітофон.
Де б не сидів - ти добре чуєш. І завмер ти.
Співак улюблений взяв в руки мікрофон.
Отож бо фізиці підвладне в світі все.
Технічний розвиток нам фізика несе.
Слухаємо ваші відповіді.
Крутимо барабан далі, сектор№4. Проти Вас грають хлоп’ята – поварять. (З’являються три хлопці. На тарілках яйця, стакан молока, бутерброд).
1-й поварьонок: Якби ви тільки знали, як я люблю снідати жарену яєчню з цибулькою, на українському салі. Та серед 5 яєць два з них уже зварені. Як же мені розпізнати сирі, щоб пожарити? (Потрібно покласти яйце на стіл й обертати його навколо вертикальної осі. Варене буде обертатися швидше, ніж сире , тому що воно обертається як одне ціле, а сире ж складається з окремих частин, між якими виникає внутрішнє тертя, що гальмує рух).
2-й поварьонок: Жарені яйця на сніданок – це ж жах! Ось стакан пареного молока – це діло. Та потрібно бути обережним, щоб молоко не скипіло. Скажіть, чому молоко, закипаючи, збігає? (Масляниста плівка на поверхні для пари, що вирвалася з бульбашок, змушує її підніматися. Молоко ніби розбухає, збільшується в об’ємі і «біжить»)
3-й поварьонок: Видумуєте тут всяке: то жарити, то варити. Ось я віддаю перевагу бутерброду. Раз різнув, два «чикнув» - смачний бутерброд готовий. Та будьте обережні, якщо ви випустите його з рук, то в більшості випадків він верхньою частиною впаде до низу. Чому? (Тому що сила тяжіння буде більшою).
Учитель: Поки знавці думають над запитаннями, до вашої уваги сценка про 7 класницю
Слухаємо бліц - відповіді. Рахунок… Позитрони-оплески… А цей раунд показав, що фізика і повсякденне життя – нероздільні. А ми крутимо нашу стрілку далі.
Сектор №5. Проти вас грає вчитель історії. (Внести загадковий мішечок)
Шановні знавці! Одержання електричної енергії завжди пов’язане з перетворенням внутрішньої енергії мінералів. Перший з них - найдавніший, породжений архейською ерою. А тому – найдорожчий. Другий – житель палеозою. Коли ж він чорний – за ним доглядають, коли ж червоний – сам людей обслуговує, коли ж сірий. То його викидають. Третій – наймолодший з них житель кайнозойської ери, в якій живемо і ми. Про себе цей мінерал може сказати: «У лісі все життя моє пройшло. Я людям постачаю світло і тепло.». Знавці, дайте відповідь на запитання: «Що за речовини – мінерали в мішечку?» (Вода, вугілля, торф).
Учитель: А поки команда з’ ясовує, про які мінерали йде мова, до нас завітав маг – чарівник
Демонструє досліди і їх треба пояснити
Учитель: Слухаємо команду. Позитрони. Оплески. Рахунок. А цей раунд показав, що фізика та історія – нероздільні.
Ну, що ж. наш захід «Що? Де? Коли?»закінчується. І зовсім неважливо на чию честь звучало позитронів більше. Головне, щоб ви і ми розуміли. Що тільки в «руках» пані фізики майбутнє нашої планети.
Сьогодні учні школи не марнували час,
Тому є кандидати для нагород у нас.
Оплесками знавців дружно будемо вітати,
Їм солодкий приз – медалі,
Щоб було про що згадати.
То ж збережіть від нас на пам’ять ці медалі « золоті»,
Вам бажаємо удачі і в навчанні, і в житті!
(Вручення нагород учасникам команди)