Вчитель фізики
Ткачук Г.Д.
розвивальна: формувати вміння роботи з різними формами тестових завдань з фізики, вміння самостійно поновлювати й поглиблювати знання, розвивати логічне мислення, комунікативні здібності учнів, активізувати пізнавальні інтереси, розширювати кругозір учнів;
виховна: виховувати інтерес до вивчення фізики та відповідальне ставлення до дорученої справи, прищеплювати почуття любові і гордості до України, повагу й пошану до видатних фізиків – наших земляків.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, завдання гри додаткові засоби для демонстрації.
Правила гри
встановіть відповідність між назвами приладів та фізичними величинами, які можна вимірювати з їх допомогою:
1. вольтметр |
А) електричний опір |
2. амперметр |
Б) електрична ємність |
3. омметр |
В) електричний заряд |
4. електрометр |
Г) сила струму |
|
Д) напруга |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Завдання першого туру
До цього туру входять 8 завдань
1. Частинка, яка має мінімальний негативний заряд
А) електрон |
Б) протон |
В) атом |
Г) фотон |
2. Одиниця вимірювання електричного опору
А) вольт |
Б) ньютон |
В) ампер |
Г) Ом |
3. Носії електричного заряду в електролітах
А електрони |
Б) протони |
|
В) іони |
Г) дірки |
|
|
|
|
|
|
|
4. Електричне поле створюють заряди, які в обраній системі відліку…
А) рухаються по колу |
Б) коливаються |
В) нерухомі |
Г) рухаються рівноприскорено |
5. Блискавка являє приклад…
А) тліючого розряду |
Б) коронного розряду |
В) іскрового розряду |
Г) дугового розряду |
6. Які частинки можуть утворитися в результаті зіткнення двох фотонів?
А) протон і нейтрон |
Б) протон і електрон |
В) нейтрон і електрон |
Г) електрон і позитрон |
7. Речовини здатні посилювати магнітне поле. Визначте, які з них посилюють його найбільше?
А) діамагнетики |
Б) парамагнетики |
|||
В) феромагнетики |
Г) напівпровідники |
|||
|
|
|||
|
|
|||
8. Виберіть особливість земної атмосфери, яка надає можливість використовувати короткі хвилі для зв’язку між контингентами
А) наявність іоносфери |
Б) наявність стратосфери |
|
В) наявність тропосфери |
Г) наявність хмар |
|
|
|
|
Завдання другого туру
До цього туру входять10 завдань. Потрібно відповісти на подані питання .
“Фізика – наука про природу”
Завдання третього туру
“Відповідність”
У цьому турі потрібно встановити відповідність між назвами приладів та фізичними величинами, фізичними явищами та їхніми назвами, назвати фізичні величини та їхні позначення.
Назва приладів |
Фізичні величини |
1. тахометр |
А) відстань |
2. спідометр |
Б) час руху |
3. дальномір |
В) прискорення тіла |
4. секундомір |
Г) швидкість руху |
|
Д) частота обертання |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Фізичне явище |
Назва |
1. Виникнення електричного поля у діелектрику |
А) електризація |
2. Виділення речовини на електродах при проходженні струму |
Б) індукція |
3. Виникнення ЕРС у провіднику у змінному магнітному полі |
В) електроліз |
4. Набуття нейтральним тілом електричного заряду |
Г) поляризація |
|
Д) розряд |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Одиниці вимірювання |
Назва величини |
Позначення |
м/с |
|
|
м2 |
|
|
с |
|
|
А |
|
|
В |
|
|
Ом |
|
|
|
|
|
Н |
|
|
Ом.м |
|
|
10.Закони природи єдині для будь-якого спостерігача.
11.Всі процеси на Землі відбуваються циклами.
12.Все живе пов’язане між собою (суть екології).
Завдання четвертого туру
«Фізика навколо нас» до кожної загадки ставлять фізичне питання. Кількість питань-6.
1. Чого в шафу не сховаєш? (Промінь світла)
Питання: Якого кольору біле світло?
Відповідь. Біле світло складне, складається із семи кольорів: червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового.
2. Горя не знаємо, а гірко плачемо. Що це? (Хмари)
3. У воді не тоне й у вогні не горить. Що це таке? (Лід)
4. Лежить на землі: не зафарбувати, не зіскребти, не завалити. (Тінь)
5. Заревів ведмідь на всі гори, на всі моря. Що це таке? (Грім)
6. Що йде, не рухаючись із місця? (Час)
Завдання п’ятого туру
“Обгрунтування фізичних явищ”
Кількість завдань-6.
1. Яку роль відіграє здатність деяких рослин скручувати листя під час вітру?
(Зменшується лобовий переріз листка, форма листка стає більш обтічною, внаслідок чого зменшується сила дії вітру на дерево.)
2. Чи має риба у воді вагу?
(Ні, оскільки середня густина живої риби дорівнює густині води, в якій вона перебуває.)
3. Під час кип'ятіння води в чайнику щільно закрита покришка легенько підстрибує. Як це пояснити?
(У просторі між покришкою і водою збирається значна кількість молекул, які створюють додатковий тиск на покришку.)
4. У Софійському парку м. Умані серед нижнього ставу стоїть кам'яна брила, на якій лежить змія. Із порожнини рота змії б'є потужний фонтан. У цьому ж парку ще є верхній став. Який фізичний закон тут діє?
(Закон сполучених посудин.)
5. Чому вареники через деякий час після того, як їх вкинули у кип'ячу воду, піднімаються на поверхню?
(Під дією високої температури тісто розбухає, об 'єм його збільшується, а отже, зростає і виштовхувальна сила, яка в певний момент стає більшою за вагу вареника.)
6. Спортсмен, щоб подолати більшу висоту, має розбігатися. Чому?
(За таких умов спортсмен збільшує свою потенціальну енергію не лише за рахунок сили м 'язів, а й використовуючи набуту кінетичну енергію.)
Завдання шостого туру
“Фізичні цікавинки”
Кількість завдань-7.
1. Якою ложечкою - срібною, сталевою чи алюмінієвою – найзручніше користуватися, розмішуючи чай?
(Сталевою - її теплопровідність найнижча.)
2. Чому у верблюдів виникають мозолі на тих ділянках тіла, якими вони торкаються піску?
(Мозолі захищають від опіків.)
3. Для чого більшість птахів перед висиджуванням пташенят вистеляють гніздо пухом?
(Пух містить багато повітря, яке не проводить теплоту.)
4. Чому в холодному приміщенні насамперед мерзнуть ноги?
(Внизу холодніше.)
5. Чим зумовлений рух медузи?
Відповідь. Скороченням м'язів вона виштовхує з-під свого дзвоноподібного тіла воду, отримуючи поштовх у зворотному напрямі.
6. Восьминоги, кальмари, каракатиці та інші істоти глибин моря переміщуються подібно до ракети, із силою викидаючи воду, яку вони набирають через рот. Чи може такий спосіб переміщення забезпечити їм велику швидкість руху в товщі води?
Відповідь. Так, вони досягають швидкості близько 216 км/год. Жодна жива істота не може врятуватися від них втечею.
7. Армфіш — невеличка рибка, що живе в Індійському океані. У грудні й черевні плавники в неї нагадують зігнуті руки з довгими пальцями. На «ліктях» містяться отвори, що сполучені каналами з ротовою порожниною. Засмоктуючи ротом воду, рибка виштовхує її через отвори у плавниках і так пересувається. Чому ближче до виходу ці отвори в неї звужуються?
Відповідь. Щоб збільшити швидкість струменя, що витікає, а отже, і її імпульс.
Золоті правила поведінки у сьогоднішній грі
Бути -позитивними.
ТУТ і ЗАРАЗ.
Точними.
Точність - увічливість королів.
Толерантними.
Толерантність - це повага, у першу чергу, до самого себе.
Зібраними.
Оскільки найдорогоцінніше, що є у нас, - це час.
Девіз нашої гри - слова
американського політика Теодора Рузвельта: «Зробіть усе, що можете, застосувавши те, що знаєте, знаходячись там, де ви є».