Інтерактивна подорож "Відкрий скарби української мови" для учнів 2 класу

Про матеріал
Ця інтерактивна подорож створена для розвитку інтересу другокласників до української мови, розширення їхнього словникового запасу та формування мовних навичок через цікаві ігрові форми роботи.
Перегляд файлу

Сценарій інтерактивної  подорожі

 «Відкрий скарби української мови»

до Дня української писемності та мови

в 2 класі

 

Мета: викликати у дітей позитивні емоції та інтерес до вивчення рідної мови, розкривати її красу та багатство;

 формувати мовленнєві навички здобувачів освіти;

 підтримувати  співпрацю між учнями, заохочуючи їх працювати разом для досягнення спільних цілей.

 

Обладнання:  мультимедійна презентація, яка ілюструє хід заходу,  вислови про мову ,карточки для проведення конкурсів, «монети» (маленькі фішки), плакат « Моя рідна   мова – українська» , сертифікати «Дослідник скарбів української мови».

 

Хід заходу

 

Вступ.

 

   Діти! 27 жовтня в Україні відзначається  День української писемності та мови. Це свято  нашої  рідної мови . Мова – це коріння, яке тримає нас на рідній землі, яка об'єднує всіх  українців.

  Чому українська мова така важлива для кожного із нас?

Це наша рідна мова, мова наших батьків, мова, якою ми висловлюємо свої думки, почуття та  мрії. Багато поетів різних часів присвятили рідній українській мові свої вірші.

 

Виходять діти, декламують вірші українських поетів.

 

Ой, яка чудова,

Світла і багата

Українська мова,

Мова мами й тата!

Мова мами й тата, діда і бабусі.

Знаю її добре, ще краще навчуся.

Марійка Підгірянка

 

 

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має.

Як ту мову нам забути,

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила.

У тій мові нам співали,

Нам казки казали,

У тій мові нам минувшість

Нашу відкривали.

От тому плекайте, діти,

Рідну свою мову,

Вчіться складно говорити

Своїм рідним словом.

С. Воробкевич

 

   Українська мова — це наш великий скарб, який треба берегти та примножувати.  Сьогодні ми вирушаємо в захоплюючу подорож, під час якої відкриємо для себе справжні скарби української мови! Дослідниками мовних скарбів будуть 2 команди: «Словограй» та «Мовні перлини».

 

   На кожній станції вас чекають цікаві завдання, ігри та загадки, які допоможуть глибше зрозуміти красу і багатство нашої мови. Ми будемо слухати уривки із  казок, розгадувати загадки, складати слова і навіть створювати власні вірші.За кожне  виконане завдання команди отримають  «монети» .

Отож, готові? Тоді вирушаємо в подорож  «Відкрий скарби української мови»!

 

 

Станція 1: «Абетка»

 

   Діти, абетка або алфавіт – це ніби ключ до світу слів. Без знання абетки ми не могли б ані читати, ані писати, ані спілкуватися так, як ми звикли. Кожна літера — це наче маленький цеглинка, з яких складаються слова, а зі слів -  велика будівля знань.

Коли ми добре знаємо літери, ми можемо читати книги, дізнаватися нове, писати свої власні історії і навіть передавати знання іншим.

Отож, перше завдання для команд: на кожну букву алфавіту назвати слово.

 

Станція 2: «Казкова скарбниця»

 

   Народні казки — це справжній скарб нашої культури. Вони передавалися з покоління в покоління, і в кожній з них є частинка душі нашого народу. Казки допомагають нам зрозуміти світ навколо, показують, як важливо бути добрим, сміливим та чесним.Коли ми читаємо або слухаємо народні казки, ми не тільки насолоджуємося цікавими історіями, а й дізнаємося багато цікавого про життя  нашого народу в давні часи.

Я знаю, що ви вже прочитали  багато  українських казок і тому легко відгадаєте, про яких героїв іде мова.

 

«Коза-Дереза»:

 Не слухала Коза нікого, була дуже  хитра і зухвала. І ось одного разу її прогнали з дому. Пішла вона шукати собі нову домівку і зустріла Зайчика.

 

«Івасик-Телесик»:

Як виріс хлопчик, зробив собі човник і почав рибалити. Але одного разу хитра відьма вкрала його.

 

«Кривенька качечка»:

 Жили собі дід та баба, і не мали вони дітей. Одного разу прилетіла до них качечка і стала в них жити. Щоранку вона перетворювалася на дівчину і допомагала дідові й бабі по господарству.

 

"Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат":

Хвіст у Вовка примерз до криги, і він залишився без риби, ще й хвіст втратив!

 

"Колобок":

Спекли дід та баба  його та й поставили на вікно, щоб охолонув. Але він ожив, скотився з вікна і покотився лісом. Зустрічав він по дорозі Зайця, Вовка, Ведмедя, але нікому не дав себе з’їсти, адже співав свою пісеньку і втікав. Але Лисичка обдурила його  …

 

Станція 3: «Загадки на камені»

 

   Ми зупинились біля великого каменя. На ньому викарбувані загадки. Це справжнє випробування для  розуму! Коли ми розгадуємо загадки, ми вчимося мислити нестандартно і використовувати свою кмітливість.Тому українцям подобалось складати загадки та  розгадувати їх.

Щоб рухатись далі, ви повинні розгадати загадки, написані на камені.

 

Язика не має, а розуму навчає. (Книга)

 

Треба нас знати, якщо бажаєш  читати. (Букви).

 

Не вмію я читати, а люблю писати. (Ручка)

 

Я іду, іду, іду

Лік я часові веду.

Іду, не спотикаюся,

Доки не зламаюся. (Годинник)

 

Біле поле,

Чорне насіння,

Хто його сіє,

той розуміє. (Письмо)

 

Нас сім братів,

Ми всі літами рівні,

А іменами різні. (Дні тижня).

 

Дванадцять братів

Один за одним ходять,

Один одного не обходять. (Місяці року)

 

 

Станція 4: «Скоромовки»

 

Ми прибули на станцію «Скоромовки». Хто підкаже, що це таке? Скоромовки  навчають нас чітко вимовляти слова, тренують наше мовлення і пам'ять. Скоромовки часто складаються зі складних для вимови звуків, тому їх нелегко  повторити без помилок із першого разу.

Ваше завдання: повторити скоромовки швидко та без помилок.

Подивимося, хто з вас впорається найкраще.

 

Ходить квочка коло кілочка, веде діточок коло квіточок.

 

Ворона проворонила вороненя.

 

Летів горобець, сів на хлівець.

А вийшов стрілець, то утік горобець.

 

Станція 5. «Прислів'я»

 

Ось ми і дістались до станції  під назвою « Прислів'я». Згадаймо разом, що ми знаємо про ці народні вислови.

Прислів'я — це маленькі, але дуже мудрі висловлювання, які передають важливі істини та поради. Вони зазвичай короткі, запам'ятовуються легко і містять глибокий зміст. Вивчаючи прислів'я, ми відкриваємо для себе мудрість наших предків і вчимося використовувати цю мудрість у повсякденному житті.

Завдання для команд: з'єднати частини прислів'їв.

 

Ніколи не говори: «Не вмію»,              а говори : «Навчуся»

Добре того навчати,                              хто хоче  все знати.

Хто більше читає,                                 той більше знає.

Не хочеш почути поганих слів,            не кажи їх сам.

Щасливо там жити,                           де вміють дружити.

Мудрим ніхто не родився,               а навчився.

Книгу читай,                                     розуму набирай.

На дерево дивись, як родить,          а на людину, як робить.

 

Станція 6: «Поетичний луг»

 

Діти, а ми з вами потрапили на поетичний луг. Тут ми поговоримо про те, яка наша мова милозвучна. Українська мова — одна з найкрасивіших мов світу. Милозвучність мови — це її здатність приносити радість слуху. Коли ми говоримо, читаємо вірші або слухаємо пісні, ми відчуваємо, як мова оживає, наповнюється емоціями. Поетичність мови виявляється у віршах, піснях, прислів'ях і загадках, які викликають в нас глибокі почуття.

Запрошую вас зручно розміститися на поетичному лузі та спробувати себе в ролі поета.

Ваше завдання: створити  вірш, у якому вже є кінець рядка. Вам потрібно написати початок кожного рядка. Наприклад:


 


 


          ………………..сонце

          ………………..віконце

          ………………..раненько

          ………………..гарненько

………………..квіти

………………..діти

………………..школа

………………..довкола


 

Станція 7. «Каліграфічна»

 

   Наступна станція «Каліграфічна». Хто скаже, що таке «каліграфія»?

Каліграфія — це вміння красиво писати. Каліграфія не просто робить наші записи гарними. Під час письма ми тренуємо руки і пальці,  вчимося бути уважними та зосередженими. Цей процес  розвиває естетичний смак, адже ми вчимося цінувати красу у простих речах.За допомогою красивого письма ми можемо передати свої почуття. Каліграфія  може зробити наші листи або записи особливими .

  Напередодні нашого заходу кожен із вас отримав творче завдання: написати своє ім'я українською мовою красивим почерком та прикрасити українськими орнаментами.

Запрошую вас продемонструвати свої роботи.

 

Діти демонструють свої роботи.

 

Обговорення.

Чи сподобалось вам це завдання?

Чому важливо писати красиво?

 

Фінальна станція: «Скарбниця творчості»

 

Ось ми і завершуємо нашу цікаву подорож, яка допомогла  знайти багато дивовижних скарбів нашої рідної мови. Звичайно, це лише невелика їх  частина. Вивчення української мови  на уроках, читання книг, створення власних творчих робіт  відкриватимуть перед вами нові грані мови.

 

Діти декламують вірш Андрія  Малишка

 

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатись мови-блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В корневищі пружному ниви колоскової

В леготі шовковому пісні колискової.

Щоб людському щастю

дбанок свій надбати;

Щоб раділа з мене

Україна-мати…

 

А зараз підрахуємо кількість монет, які здобули наші команди завдяки своїй старанності  та  знанням рідної мови.

 

Підрахунок результатів.

 

Ви впорались з усіма завданнями  подорожі, показали себе справжніми знавцями та поціновувачами української мови. Тому   кожен із вас отримає сертифікат «Дослідник скарбів української мови».

 

Діти отримують сертифікати.

 

Діти, вивчайте і далі українську мову, говоріть нею в школі та вдома, дбайте про її чистоту, цінуйте її. Мова – то скарбниця нашого народу, бережімо її.

Пропоную  усім разом створити  плакат « Моя рідна   мова – українська» та прикрасити його своїми іменами.

 

Рефлексія.

 

Чи сподобалась вам наша подорож?

Що нового  ви дізнались про українську мову?

Які завдання були  цікаві, які – складні?

Що ми можемо назвати «скарбами української мови»?

 

 

Використані джерела

 

Аксьонова Л.В., Гридіна Т.В. Чарівний барвінок: Хрестоматія з усної народної творчості. 1-5 класи. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2007. – 512 с.

 

https://znayshov.com/News/Details/40_virshiv_pro_ukrainsku_movu