Із досвіду роботи "Адаптація до школи"

Про матеріал

Проблема підготовки учнів до життя в новому соціально економічному і культурному просторі набуває особливої актуальності у зв'язку з питаннями, що виникають, про ефективність початкового етапу навчання.

Перегляд файлу

Адаптація до школи

Адаптація до школи - перебудова пізнавальної, мотиваційної та емоційно-вольової сфер дитини при переході до систематичного організованого шкільного навчання. Уже кілька років поняття "шкільна адаптація" стало використовуватися для опису різних проблем і труднощів, що виникають у дітей різного віку у зв'язку з навчанням у школі.

Проблема підготовки учнів до життя в новому соціально економічному і культурному просторі набуває особливої актуальності у зв'язку з питаннями, що виникають, про ефективність початкового етапу навчання. Тому постає питання, якою мірою здатна дитина, яка вступає до школи, вчитися без труднощів? А шкільні труднощі неминучі (до цього ми маємо бути готовими), але хтось пройде їх непомітно, а для когось вони можуть стати непереборною перешкодою

 Дитина, яка не досягла необхідного рівня розвитку, не звикла до шкільного життя, у період адаптації стикається в школі з масою труднощів і невдач, що може мати негативні наслідки. Тут багато що залежить від нас, дорослих, від нашої допомоги і нашої підтримки.

У зв'язку з цим у нашій школі вибудувано систему заходів щодо організації навчально-виховного процесу, спрямованих на найефективніше розв'язання проблеми адаптації першокласників.

Система роботи з розв'язання цієї проблеми ставить цілі:

1) Забезпечити спадкоємність між ланками в освіті та вихованні через координацію діяльності педагогічного колективу школи та дитячого садка;

2. забезпечити сприятливу адаптацію першокласників до шкільного навчання.

Спирається на принципи:

Індивідуалізації, який передбачає вивчення особливостей особистості (канали сприйняття, типи мислення, сприйняття, пам'яті, мовлення), учень від самого початку сприймається як індивідуальність, що має право бути особистістю зі своїми, вже сформованими особливостями.

Принцип особистісно-орієнтованого підходу розкривається через особистісні стосунки, створення ситуації успіху на уроках і в позаурочний час.

Принцип рефлексії означає потребу постійно аналізувати себе без обману, зізнаватися в помилках, вчасно їх виправляти, а також радіти успіхам своїм і успіхам товаришів.

 

 Робота ведеться за такими напрямами:

- методична робота

- робота з батьками

- робота з дітьми

- діагностична робота

 

Методична робота.

Методична робота передбачає проведення семінарів-практикумів і "круглих столів" для вчителів і вихователів дитячого садка, спільних засідань методичних об'єднань. Семінари включають взаємовідвідування уроків у першому класі та занять у підготовчій і старшій групах дитячого садка. "Круглі столи", присвячені проблемі адаптації та визначення рівня готовності дітей до навчання в школі. Як керівник ШМО, щороку планую таку роботу.

Так, у рамках шкільного методоб'єднання за темою "Наступність дошкільної та початкової загальної освіти", вихователі показали відкриті заняття в старшій та підготовчій групах, вчитель 1 класу -відкритий урок за системою розвивального навчання, обговорили за "круглим столом" проблеми наступності на етапі "дитячий садочок - школа", провели аналіз відкритих занять, вислухали виступи педагогів за даною темою, надали методичні рекомендації.

Робота з батьками.

 Адаптація дитини до школи буде тим успішнішою, чим активніше буде залучена до навчання її родина. Тому в січні для батьків майбутніх першокласників проводяться батьківські збори на тему "Скоро до школи". Мета яких - створення умов для включення батьків майбутніх першокласників у процес підготовки дитини до школи.

Учитель готує інформацію, як готувати дитину до школи, розповідає про вимоги, які будуть висунуті школою до майбутніх учнів та їхніх батьків, обговорюють проблеми, що можуть виникнути під час вступу дитини до школи, дають рекомендації, як із ними впоратися.

На етапі початку навчання дитини, без перебільшення його можна назвати найскладнішим для дітей і найвідповідальнішим для дорослих, постійно підтримується зв'язок із батьками першокласників. Проводиться консультативна та просвітницька робота, спрямована на ознайомлення дорослих з основними завданнями та труднощами періоду первинної адаптації, з фізіологічними та психологічними труднощами адаптації дитини до школи, тактикою спілкування та допомоги дітям. Робота проводиться у формі зборів, індивідуальних консультацій, анкетування, бесід з батьками. Наприклад, такі класні збори як "Ваша дитина-учень", "Труднощі адаптації", "Перші підсумки навчання в школі".

 

 

Робота з дітьми.

Долучаючись до розв'язання проблеми з подолання негативних проявів у період адаптації першокласників, наша школа реалізує додаткову освітню програму "Школа майбутнього першокласника".

Мета даної програми:

Всебічний розвиток дитини, що дасть змогу забезпечити формування готовності до навчання в початковій школі в майбутнього школяра, розвиток тих інтелектуальних якостей, творчих здібностей і властивостей особистості, що забезпечують успішність адаптації першокласника, досягнення в навчанні та позитивне ставлення до школи.

В ігровій цікавій формі протягом десяти тижнів учитель проводить заняття для дітей за програмами трьох курсів:

1. "Цікава математика".

2. "Основи грамоти".

3. "Умілі ручки".

Курс "Цікава математика"

Майбутні першокласники на заняттях курсу "Цікава математика" подорожують країною цифр і знаків, знайомляться з "чарівними клітинками", вивчають нові рухливі ігри з математичними завданнями.

Мета курсу:

- Формування основ логічного мислення, освоєння та розвиток логічних здібностей: порівняння, узагальнення, абстрагування, робити умовиводи, виносити судження.

- Розвиток мовлення та комунікативних навичок.

Курс "Основи грамоти"

Велика роль на заняттях курсу відводиться іграм зі словами, під час яких діти набувають навичок словозміни та словотворення, лексичної та граматичної сполучуваності слів, освоюють структуру речення.

Головним завданням цього курсу є розвиток умінь говоріння та слухання, збагачення активного, пасивного та потенційного словника дитини.

Формувати та закріплювати в дитини правильне захоплення олівця; вправляти в послідовній зміні тонусу мускулатури руки дитини; розвивати дрібну моторику руки; вправляти в орієнтуванні на площині аркуша.

Курс "Умілі ручки"

Мета курсу:

- Допомогти виявити творчі здібності дитини: увагу, фантазію, уяву;

- Створити умови для виявлення творчих здібностей кожної дитини.

Саме творчість, уміння вигадувати, створювати нове найкращим чином формує особистість дитини, розвиває її самостійність і пізнавальний світ.

Заняття проходять 1 раз на тиждень, тривалість занять становить 1 годину 20 хвилин (три заняття по 20 хвилин, 2 перерви по 10 хвилин). У роботі з дітьми використовуються прийоми розвивального навчання, такі, як:

- початок занять має бути незвичайним;

- на занятті має панувати "дух відкриттів";

- тримати паузу, не заважаючи включенню розумових процесів у дітей;

- не залишати без уваги жодної відповіді дітей;

- пам'ятати про розвиток мовлення в усіх видах діяльності;

- підтримувати відчуття успішності.

Особливістю даної програми є те, що діти не працюють за підручниками та зошитами. На кожному занятті на них чекає щось нове, чого вони не очікують і не можуть передбачити. Для роботи з дошкільнятами використовуються індивідуальні "робочі аркуші", які складаються з різноманітних завдань і вправ, спрямованих не лише на вивчення букви чи цифри, а й на розвиток вищих психічних функцій. Дані "робочі аркуші" накопичуються у дітей у папках і надалі утворюють "Портфоліо" дошкільника.

 

Очікуваний результат

Учень:

- легко адаптується до шкільного життя;

- уміє домовлятися, обмінюватися думками;

- уміє висловлювати свою точку зору.

Своєю чергою, учитель за допомогою спостережень за індивідуальним розвитком дітей накопичує багатющу інформацію про кожну дитину. Усе це дає змогу завчасно підготуватися до початку нового навчального року і вчителю 1 класу.

Отже, програма "Школа майбутнього учня" - це місток, поступовий перехід від дошкільного дитинства до дитинства шкільного, під час роботи якої відбувається не тільки знайомство вчителя й учня, а й розв'язується головне завдання: скорочення адаптаційного періоду під час вступу дитини до школи.

Система роботи з успішної адаптації майбутніх першокласників триває і в літній період. Під час літньої оздоровчої компанії діти відвідують табір денного перебування, організований при школі. Вихователем працює вчитель майбутніх першокласників. І через програму табору видається можливим значною мірою пом'якшити та заспокоїти процес адаптації майбутніх першокласників до школи.

Мета: створити умови для забезпечення емоційного комфорту, доброзичливої атмосфери в дитячому колективі як необхідної умови для розвитку в дітей впевненості в собі, розвитку в них пізнавальних здібностей, навичок індивідуальної та колективної діяльності.

 

Очікувані результати:

1. Первинна психологічна адаптація дітей до школи.

2. Зниження рівня загальної тривожності.

3.  Освоєння дошкільнятами простору школи.

4. Зміцнення переконання дітей у необхідності саморозвитку.

5. Оздоровлення дітей.

 

Психолого-педагогічний супровід першокласників на етапі вступу до школи.

Непомітно пролетіло літо, і колишні дошкільнята стали на поріг нового етапу розвитку - вони стали учнями. Дуже складним для них є даний період адаптації. Зазвичай він становить від 1 до 2 місяців, а в декого повноцінної адаптації до школи на першому році навчання так і не відбувається.

Допомогти першокласнику подолати труднощі, що виникають у період адаптації до школи, може вчитель, у силах якого створення необхідних умов для швидкого і безболісного входження дитини в шкільне життя.

На цьому етапі процес адаптації до школи йде за трьома напрямками:

Перший - психологічна адаптація або звикання. Розроблено блок класних годин "Здрастуй, школа!".

Другий напрям - опанування організаційних навичок і вмінь для навчання в школі. Для школяра це основні правила поведінки на уроці, навички індивідуальної та колективної роботи, зворотний зв'язок з учителем.

Третє - розвиток пізнавальних здібностей першокласників, через курси позаурочної діяльності "У царстві слів", "Математичні мандрівки".

Вчителем складено блок класних годин "Вітаю, школо!", які допомагають першокласникам в усвідомленні та прийнятті правил шкільного життя і себе в ролі учнів. Теми занять:

1. Знайомство першокласників зі школою (екскурсія школою).

2. Правила шкільного життя.

3. Знайомство першокласників із правилами шкільного життя та продовження знайомства один з одним.

4. Школяр і дошкільник. Усвідомлення дітьми свого нового статусу школяра.

5. Для чого ходять до школи. Усвідомлення дітьми свого нового статусу школяра.

6. Я серед інших.

7-8. Вчимося працювати дружно. Знайомство учнів з навичками навчальної співпраці.

9-10. Першокласна подорож першокласниками. Закріплення позитивного емоційного ставлення до школи та навчання.

Діагностична робота

Пріоритетом освіти нині є розвиток особистості учня, формування вміння вчитися і досягнення при цьому високого рівня знань. Реалізація цих цілей неможлива без точного знання вчителем інтелектуальних та особистісних здібностей кожного учня. Це особливо важливо на першому році навчання, коли в одному класі збираються діти з дуже різним рівнем готовності до навчання в школі.

Діагностична робота з першокласниками на етапі їхньої адаптації до школи відбувається з використанням методу спостереження, анкетування, обстеження на предмет сформованості передумов навчальної діяльності.

 Визначення педагогічної готовності дітей до шкільного навчання.

На початку навчання дітей у 1 класі проводять стартову діагностику щодо готовності учнів до оволодіння грамотою та математикою. Виділяють 4 групи показників готовності до навчання:

1.рівень загального розвитку

2.ступінь розвитку немовленнєвих функцій

3.наявність дочислових уявлень

4.рівень розвитку мовлення

Наприкінці 1 чверті проводиться моніторинг рівня розвитку особистісних, комунікативних і предметних НУД, а також вивчення рівня адаптації першокласників.(слайд) Успішність адаптації оцінюється за 4 критеріями:

"Ефективність навчальної діяльності"

"Засвоєння шкільних норм поведінки"

"Успішність соціальних контактів"

"Емоційне благополуччя"

У результаті робиться висновок про рівень адаптації кожного учня:

1. Повна зона адаптації - учень адаптувався до нових умов

2. Зона неповної адаптації - учень ще не повністю адаптувався

3. Зона дезадаптації - адаптація проходить важко.

Виходячи з конкретних висновків індивідуальна робота з учнями, які насилу адаптуються до шкільного життя, триває.

Підсумки аналізу готовності першокласників до школи та рівня адаптації першокласників представляються на засіданні педагогічної ради із запрошенням вихователів ДНЗ.

Результатом системи заходів щодо адаптації першокласників до школи є:

- формування стійкої навчальної мотивації на тлі позитивної "Я-концепції" дитини;

- розвиток соціальних і комунікативних умінь, необхідних для встановлення міжособистісних стосунків з однолітками та вчителями.

Таким чином, школа з перших днів ставить перед дитиною цілу низку завдань, які потребують мобілізації її інтелектуальних, емоційних і фізичних сил. Саме в першому класі закладається основа ставлення дитини до школи та навчання. Тому потрібен час, щоб відбулася адаптація до шкільного навчання, дитина звикла до нових умов і навчилася відповідати новим вимогам.

docx
Додано
16 листопада
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку