№ п. п |
Дата |
§підручника |
Зміст навчального матеріалу ( уроку ) |
Практична частина. Навчальні проєкти |
Очікувані результати навчання |
|||
ВСТУП ( 5 години ) |
||||||||
1 |
|
§1 |
Біологія як наука. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень; наводить приклади:
характеризує:
Діяльнісний компонент розрізняє:
Ціннісний компонент
|
|||
2 |
|
§2 |
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.
|
|
||||
3 |
|
§3 |
Фундаментальні властивості живого.
|
|
||||
4 |
|
§4 |
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.
|
|
||||
5 |
|
|
Узагальнення вивченого матеріалу. Тестовий контроль. |
|
|
|||
ТЕМА 1. БІОРІЗНОМАНІТТЯ ( 13 годин ) |
||||||||
6 |
|
§5 |
Систематика – наука про різноманітність організмів. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає: - сучасні принципи наукової систематики;
наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. Діяльнісний компонент: складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
оцінює: - важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. |
|||
7 |
|
§6 |
Принципи наукової класифікації організмів. |
|
||||
8 |
|
§7 |
Сучасні критерії виду.
|
Н. П.1 Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
||||
9 |
|
§8 |
Віруси, віроїди, пріони. Загальний огляд. |
|
||||
10 |
|
§9 |
Особливості організації вірусів та їх функціонування. |
|
||||
11 |
|
§10 |
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
||||
12 |
|
§11 |
Гіпотези походження вірусів. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
||||
13 |
|
§12 |
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Загальний огляд |
|
||||
14 |
|
§13 |
Особливості організації та функціонування прокаріотичних клітин |
Захист міні-проектів |
||||
15 |
|
§14 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
||||
16 |
|
§15 |
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
||||
17 |
|
§15 |
Огляд царств еукаріотичних організмів |
Лаб.роб. 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
||||
18 |
|
§5 - 15 |
Узагальнення і систематизація знань за темою : «Біорізноманіття». Тестовий контроль. |
|
||||
ТЕМА 2. ОБМІН РЕЧОВИН І ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ (15 годин.) |
||||||||
19 |
|
§16 |
Білки: огляд будови й біологічної ролі. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Діяльнісний компонент складає схеми:
порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин. Ціннісний компонент висловлює судження:
- важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. |
|||
20 |
|
§17 |
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
||||
21 |
|
§18 |
Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
|
||||
22 |
|
§19 |
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
||||
23 |
|
§20 |
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
||||
24 |
|
§21 |
Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
||||
25 |
|
§22 |
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. Біосинтез нуклеїнових кислот |
|
||||
26 |
|
§23 |
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. Біосинтез білків |
|
||||
27 |
|
§24 |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
||||
28 |
|
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
||||
29 |
|
§25 |
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
Захист міні-проєктів |
||||
30 |
|
§26 |
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини |
|
||||
31 |
|
§26 |
Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. |
Практична робота |
||||
32 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань за темою : « Обмін речовин і перетворення енергії». |
|
||||
33 |
|
§ 16 - 26 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1. |
|
|
|||
ТЕМА 3. СПАДКОВІСТЬ І МІНЛИВІСТЬ (20 годин.) |
||||||||
34 |
|
|
Основні поняття генетики. Закономірності спадковості. Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями:
називає: - сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;
характеризує:
пояснює: - застосування генетичних маркерів;
Діяльнісний компонент порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему. Ціннісний компонент обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: профілактики та терапії спадкових хвороб людини. |
|||
35 |
|
§27 |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
||||
36 |
|
§28 |
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
||||
37 |
|
§29 |
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
||||
38 |
|
§30 |
Механізми збереження сталості генетичного матеріалу |
|
||||
39 |
|
§31 |
Закономірності спадкової мінливості людини. Мутації та їхні властивості. Поняттяпро спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. |
|
||||
40 |
|
§32 |
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
||||
41
|
|
§33 |
Закономірності неспадкової мінливості людини. Модифікаційна мінливість . |
Лаб. роб. 2.Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості |
||||
42 |
|
§34 |
Особливості людини як об’єкта генетичних досліджень |
|
||||
43 |
|
§35 |
Сучасний стан досліджень геному людини. Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
Захист міні-проєктів |
||||
44 |
|
§36 |
Типи успадкування в людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
||||
45 |
|
§37 |
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|
||||
46 |
|
§38 |
Закономірності розподілу алелів в популяціях. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
|
||||
47 |
|
§39 |
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
||||
48 |
|
§40 |
Методи діагностики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
Захист міні-проектів |
||||
49 |
|
§41 |
Лікування та профілактика спадкових хвороб людини. |
|
||||
50 |
|
|
Розв’язування задач на закономірності спадковості людини |
|
||||
51 |
|
|
Практична робота 2. Розв’язування типових генетичних задач. |
Практична робота |
||||
52 |
|
§ 27-41 |
Узагальнення знань з теми «Спадковість та мінливість», створення та захист проектів. Усне опитування. |
Створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір) орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи |
||||
ТЕМА 4. РЕПРОДУКЦІЯ ТА РОЗВИТОК (12 год.) |
||||||||
53 |
|
§42 |
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; Діяльнісний компонент складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом. Ціннісний компонент оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
|||
54 |
|
§43 |
Особливості процесів регенерації різних груп організмів. |
|
||||
55 |
|
§44-45 |
Особливості процесів регенерації організму людини. |
Захист міні-проектів |
||||
56 |
|
§44-45 |
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
||||
57 |
|
§46 |
Способи розмноження клітини еукаріотів. |
|
||||
58 |
|
§47 |
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. |
Лаб. роб. 3. Вивчення будови статевих клітин людини |
||||
59 |
|
§48 |
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
||||
60 |
|
§49 |
Статеві клітини.Особливості гаметогенезу у людини. Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. |
Лаб. роб.3. Вивчення будови статевих клітин людини |
||||
61 |
|
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
||||
62 |
|
§50 |
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
Лаб. роб.4. Вивчення етапів ембріогенезу |
||||
63 |
|
§51 |
Взаємодія частин зародка,що розвивається(явище ембріональної індукції). Чинники,здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
||||
64 |
|
§52 |
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини |
Захист міні-проектів |
||||
65 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Репродукція та розвиток». Тестовий контроль. |
|
|
|||
66 |
|
|
Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за семестр |
|
|
|||
67 |
|
|
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2. |
|
|
|||
68 |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Коригування знань учнів |
|
|
|||
69-70 |
|
|
Урок семінар « Значення біологічної науки для розвитку суспільства». |
|
|
|||