Календарне планування уроків біології та екології
10клас (104 годин на рік, 3 години на тиждень)
Календарне планування з біології у 10 класі складене за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407;
№ з/п |
Дата |
Тема |
Практичначастина |
Очікувані результати навчання учня/учениці |
||
10 |
|
|||||
ВСТУП ( 4 год)
|
||||||
1 |
|
|
Первинний інструктаж з БЖД. Повторення навчального матеріалу за 9 клас. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень; наводить приклади:
характеризує:
Діяльнісний компонент розрізняє:
Ціннісний компонент оцінює:
|
|
2 |
|
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
Діагностичний контроль знань за 9 клас |
||
3 |
|
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок |
|
||
4 |
|
|
Фундаментальні властивості живого |
|
||
5 |
|
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства |
|
||
Тема 1. Біорізноманіття (орієнтовно 19 год.)
|
||||||
6 |
|
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає: - сучасні принципи наукової систематики;
наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. Діяльнісний компонент: складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
оцінює: - важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. |
|
7 |
|
|
Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|||
8 |
|
|
Сучасні критерії виду |
|
||
9 |
|
|
Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|||
10 |
|
|
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування |
|||
11 |
|
|
Віроїди. Особливості їхньої організації та функціонування |
|||
12 |
|
|
Пріони. Особливості їхньої організації та функціонування |
|
||
13 |
|
|
Гіпотези походження вірусів. |
|
||
14 |
|
|
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування |
|||
15 |
|
|
Роль вірусів в еволюції організмів. |
|
||
16 |
|
|
Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами |
|||
17 |
|
|
Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування |
|
||
18 |
|
|
Прокаріотичні організми: бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування |
|
||
19 |
|
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів |
|
||
20 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Гриби |
|
||
21 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Водорості |
|
||
22 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Рослини |
|
||
23 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Тварини |
|
||
24 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань за темою |
|
||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (орієнтовно 22 год.)
|
||||||
25 |
|
|
Білки: огляд будови й біологічної ролі |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Діяльнісний компонент складає схеми:
порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин. Ціннісний компонент висловлює судження:
- важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. |
|
26 |
|
|
Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі |
|||
27 |
|
|
Вуглеводи: огляд будови й біологічної ролі |
|||
28 |
|
|
Ліпіди: огляд будови й біологічної ролі |
|||
29 |
|
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем |
|
||
30 |
|
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів |
|
||
31 |
|
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.
|
|
||
32 |
|
|
Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.
|
|||
33 |
|
|
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією |
|||
34
|
|
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму
|
|
||
35 |
|
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму |
|
||
36 |
|
|
Практична робота1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини |
|
||
37 |
|
|
Практична робота1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини |
|||
38 |
|
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин
|
|
||
39 |
|
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин |
|
||
40
|
|
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.
|
|
||
41 |
|
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин |
|
||
42 |
|
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. |
|
||
43 |
|
|
Знешкодження токсичних сполук в організмі людини |
|||
44 |
|
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
||
45 |
|
|
Контрольна робота |
|
||
46 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань за темою |
|
|
|
Тема 3 Спадковість і мінливість (29 годин) |
||||||
47 |
|
|
Основні поняття генетики. |
Діяльнісний компонент порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: -ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій; називає: - сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини; - модифікаційної мінливості людини; характеризує: -типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю); -закономірності модифікаційної мінливості людини; -типи мутацій людини; -мутагенні фактори; пояснює: - застосування генетичних маркерів; -явище зчепленого успадкування у людини; - молекулярні механізми мінливості у людини; - біологічні антимутаційні механізми;
|
Ціннісний компонент обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: -профілактики та терапії спадкових хвороб людини. |
48 |
|
|
Закономірності спадковості. |
|||
49 |
|
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|||
50 |
|
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|||
51 |
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|||
52 |
|
|
Гени структурні та регуляторні. |
|||
53 |
|
|
Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|||
54 |
|
|
Каріотип людини та його особливості. |
|||
55 |
|
|
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|||
56 |
|
|
***Сучасний стан досліджень геному людини. |
|||
57 |
|
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|||
58 |
|
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|||
59 |
|
|
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. |
|||
60 |
|
|
Мутації та їхні властивості.. |
|||
61 |
|
|
Поняття про спонтанні мутації |
|||
62 |
|
|
Біологічні антимутаційні механізми. |
|||
63 |
|
|
Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|||
64 |
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
|||
65 |
|
|
***Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування |
|||
66 |
|
|
Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|||
67 |
|
|
Сучасні завдання медичної генетики. |
|||
68 |
|
|
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|||
69 |
|
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. |
|||
70 |
|
|
Медико-генетичне консультування та його організація. |
|||
71 |
|
|
Л. р. № 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. |
|||
72
|
|
|
П. р. №2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|||
73 |
|
|
П. р. №2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|||
74 |
|
|
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір). Орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи. |
|||
75 |
|
|
Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Спадковість і мінливість.» |
|||
Тема 4 Репродукція та розвиток (25 годин) |
||||||
76 |
|
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
Діяльнісний компонент складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; |
Ціннісний компонент оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
77 |
|
|
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|||
78 |
|
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. |
|||
79 |
|
|
Правила біологічної етики. |
|||
80 |
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|||
81 |
|
|
Старіння та смерть клітин. |
|||
82 |
|
|
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|||
83 |
|
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. |
|||
84 |
|
|
Профілактика онкологічних захворювань. |
|||
85 |
|
|
Статеві клітини. |
|||
86 |
|
|
Особливості гаметогенезу у людини. |
|||
87 |
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. |
|||
88 |
|
|
Причини порушення процесів запліднення у людини. |
|||
89 |
|
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. |
|||
90 |
|
|
Репродуктивне здоров’я. |
|||
91 |
|
|
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. |
|||
92 |
|
|
Біологічні і соціальні аспекти регуляції рзмноження у людини. |
|||
93 |
|
|
Ембріогенез людини. |
|||
94 |
|
|
Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). |
|||
95 |
|
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|||
96 |
|
|
Л. р. №3. Вивчення будови статевих клітин людини. |
|||
97 |
|
|
Л. р. №4. Вивчення етапів ембріогенезу. |
|||
98 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Репродукція та розвиток.» |
|||
99 |
|
|
Контрольна робота №2 |
|||
Узагальнення та повторення (5 години) |
||||||
100 |
|
|
Біорізноманіття |
|
|
|
101 |
|
|
Обмін речовин і перетворення енергії |
|
|
|
102 |
|
|
Спадковість і мінливість |
|
|
|
103 |
|
|
Репродукція та розвиток |
|
|
|
104 |
|
|
Підсумково-узагальнюючий урок |
|
|
|