КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
БІОЛОГІЯ 7 клас
(відповідно до Програми затвердженої
Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)
(70 год – 2 год на тиждень)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата проведення |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Примітка |
|
Вступ (4 год)
|
|||||
|
Тварина – живий організм.
|
|
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує:- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює:- клітини тварин, рослин, грибів оперує термінами:- тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає:- середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин;- ознаки тваринної клітини;- тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;пояснює:- відмінності тварин від рослин та грибів висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
|
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин.
|
|
|
||
|
Будова тварин: клітини, тканини.
|
|
|
||
|
Будова тварин: органи та системи органів |
|
|
||
Тема 1. Різноманітність тварин (33 год)
|
|||||
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). |
|
розпізнає: - тварин на зображеннях, у колекціях (на прикладі зазначених у змісті груп тварин);
характеризує: - пристосування тварин до життя у воді;
- пристосування тварин до життя на суходолі;
- пристосування тварин до життя у ґрунті;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя (на
прикладі паразитичних червів та членистоногих);
установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя;
вдосконалює уміння
- роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
дотримується правил
- особистої гігієни для попередження зараження паразитичними
безхребетними тваринами
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові
- середовища існування та способи життя тварин;
- рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади: - тварин зазначених груп;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними;
виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я;
робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до
характерного для них способу життя
Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
Підприємливість і фінансова грамотність
(орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
|
|
|
Загальна характеристика й розмаїтість кишковопорожнинних Міні-проект - Як утворюються коралові острови? |
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
Узагальнення знань з теми |
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
Розмаїтість ракоподібних. Їхня роль у природі й житті людини |
|
|
||
|
|
|
|||
|
Різноманітність і значення павукоподібних |
|
|
||
|
Загальна характеристика класу Комахи |
|
|
||
|
Практична робота: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
|
|
||
|
Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті людини |
|
|
||
|
|
|
|||
|
Лабораторні дослідження : будови черепашки(мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
|
||
|
Паразитичні безхребетні тварини |
|
|
||
|
Узагальнення знань з теми. |
|
|
||
|
Загальна характеристика типу Хордові. Їхні особливості та різноманітність. |
|
|
||
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності риб. |
|
|
||
|
Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб |
|
|
||
|
|
|
|||
|
Різноманітність та практичне значення амфібій |
|
|
||
|
Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів |
|
|
||
|
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів |
|
|
||
|
Загальна характеристика класу Птахи. Особливості будови та процесів життєдіяльності птахів |
|
|
||
|
Розмноження й розвиток птахів. Виводкові та нагніздні птахи. Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини |
|
|
||
|
Практична робота. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних екологічних груп у птахів. |
|
|
||
|
|
|
|||
|
Практична робота. Визначення особливостей зовніньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
|
||
|
Різноманітність Ссавців. |
|
|
||
|
Значення Ссавців |
|
|
||
|
Міні проекти- Тварини - будівельники. Зуби ссавців. Тварини рекордсмени. |
|
|
||
|
Узагальнення знань з теми. |
|
|
||
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (15 год)
|
|||||
|
Живлення тварин. |
|
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини;- типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
|
|
|
Травлення тварин. Різноманітність травних систем.
|
|
|
||
|
Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання.
|
|
|
||
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції |
|
|
||
|
Практична робота. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
. |
|
||
|
Виділення, його значення для організму. |
|
|
||
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи |
|
|
||
|
Практична робота Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
|
|
|
||
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторні дослідження: особливостей покривів тіла тварин; |
|
|
||
|
Органи чуття їх значення. Міні-проекти Як бачать тварини. Як тварини визначають напрям руху.
|
|
|
||
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин.
|
|
|
||
|
Практична робота Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях |
|
|
||
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.
|
|
|
||
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Лабораторні дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
|
|
||
|
Узагальнення знань з теми. |
|
|
||
Тема 3. Поведінка тварин (9 год)
|
|||||
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка
|
|
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
|
|
|
.Лабораторні дослідження: спостереження за поведінкою тварин |
|
|
||
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
|
||
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна, територіальна. |
|
|
||
|
Соціальна поведінка тварин Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.
|
|
|
||
|
Практичні роботи: Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).
|
|
|
||
|
Міні-проект : Як спілкуються тварини. Угруповання тварин. Чому мігрують тварини. Еволюція поведінки тварин.
|
|
|
||
|
Комунікація тварин. Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
|
|
|
||
|
Узагальнення знань з теми
|
|
|
||
Тема 4. Організми і середовище існування (6 год)
|
|||||
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. |
|
описує:- передачу енергії в екосистемі; характеризує:- взаємодію організмів між собою та середовищем життя; визначає:- роль організмів як компонентів екосистеми оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України
називає: - чинники середовища існування; висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони;виявляє:- ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю |
|
|
|
Ланцюги живлення. Співіснування організмів в угрупованнях.
|
|
|
||
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. |
|
|
||
|
Природоохоронні території. Червона книга України.
|
|
|
||
|
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України.
|
|
|
||
|
Узагальнення знань з теми |
|
|
|
|
Узагальнення (1 год)
|
|||||
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи. Повторення. |
|
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) називає: - ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом робить висновок: - про єдність живої природи |
|
|