Директор
_________Макар С.В.
«___»_________2023 р.
Заступник директора
______Бондаренко Н.С.
«___»_________2022 р.
«___»_________2023 р.
Календарно-тематичне планування
МІЖГАЛУЗЕВОГО ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ
STEM
Колубаївської гімназії зі структурними підрозділами початкова школа та дошкільний підрозділ Гуменецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області
Кириченко Галини Вікторівни
на 2022/2023 н. р.
(Програма міжгалузевого інтегрованого курсу STEM Адаптаційний цикл: 5-6 класи)
Галузі: природнича, технологічна, інформатична, математична, соціальна і здоров’язбережувальна
Тема та зміст уроку |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
|||||
Вступ. (3 години)
|
|||||||
1 |
|
|
|
Особистість – як найважливіший проект.
Проект: «Мій шлях до успіху»
|
Порівняння типів проектів. Визначення мети та завдання проекту. Розробка резюме та плану реалізації проекту. Підбір відповідно до мети і змісту проектно- технологічної діяльності ресурсів та команди проекту. Обговорення можливих ролей/ позицій у команді проекту. Визначення власних сильних і слабких сторін, власної потреби в навчанні, навчальних цілей і способів їх досягнення. Дослідження існуючих, відомих здобувачам професій та професій майбутнього з використанням сучасних пошукових систем. Визначення особливостей STEM-професій та галузей. Створення текстів за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо). Візуалізація даних із застосуванням різних сервісів. Обговорення питань, пов’язаних з реалізацією проекту державною мовою. Представлення власних чи групових проектів українською мовою зокрема з використанням цифрових технологій. Робота в команді, участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби. |
Здобувач освіти усвідомлює власну гідність, реалізує власні права і свободи, поважає права і гідність інших осіб, виявляє толерантність, протидіє проявам дискримінації; досліджує проблемні ситуації та виокремлює проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; знаходить, аналізує, перетворює, узагальнює, систематизує та подає дані, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем; формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності; створює інформаційні продукти; усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації; перетворює текстову інформацію; створює тексти за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо); взаємодіє усно і письмово в режимі реального часу (у цифровому середовищі); виокремлює подібні ситуації; планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проектно- технологічної діяльності; застосовує методи проектування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей для реалізації проект; презентує українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій; пояснює, як життя людини і суспільства залежить від науково-технічних винаходів, соціальних обставин; описує минуле та сучасне, використовуючи громадсько- політичні поняття: демократія; співпрацює для досягнення результату діяльності. Ставлення Усвідомлює необхідність розвитку STEM-галузей. Виявляє власну соціальну позицію щодо розвитку економіки України. Розуміє значення саморозвитку для примноження людського капіталу держави. |
|
2 |
|
|
|
Поняття STEM-освіти та STEM- професій. STEM-галузі.
Проект: «Карта професій мого села»
|
|||
3 |
|
|
|
Поняття проекту. Ознаки проекту. Резюме проекту. Проект від ідеї до втілення. |
|||
Модуль 1. «Людина – людина». Тема дослідження «Я у школі. Моя школа. Мій клас.» (7 годин) |
|||||||
4 |
|
|
|
Я у школі та класі. Моя школа – це люди, які мене оточують. Я та мої друзі.
|
Дослідження професій «людина-людина» у школі. Дослідження шкільного середовища. Дослідження кількісного складу. Обговорення професійних якостей, необхідних для роботи у школі на різних посадах. Прогнозування розвитку освітніх професій у майбутньому. Проведення опитування та анкетування. Створення та використання інформаційних продуктів. Використання геосервісів Googlе. Створення карти, плану класу, школи, тощо. Використання позначень у картографії та архітектурному проєктуванні. Виконання технічних малюнків або ескізів деталей моделі виробу. Обчислення площі різних геометричних фігур. Конструювання об’ємних геометричних фігур. Створення макетів з різних матеріалів (конструктор LEGO, пінопласт, картон та ін.). Здійснення технічного конструювання об’єкта проектування від його компоновки до виконання креслень, ескізу тощо. Дослідження витрат води, електроенергії. тощо. Моделювання та виготовлення розумних приладів за інструкцією з використанням електроніки, процесорних плат, датчиків та контролерів. Презентація проектів з використанням відповідної термінології. |
Здобувач освіти знаходить, аналізує, перетворює, узагальнює, систематизує та подає дані, описує зв’язки між ними, подає дані у різних формах; критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем; досліджує проблемні ситуації та виокремлює проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; встановлює кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); створює і досліджує найпростіші математичні моделі реальних об’єктів; оцінює, прогнозує вплив людської діяльності на довкілля через побудову та дослідження математичних моделей природних процесів і явищ; робить споживчий вибір послуг і товарів на основі чітких критеріїв, використовуючи математичні вміння; облаштовує або вдосконалює шкільний життєвий простір з урахуванням власних потреб, потреб інших осіб; формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності; планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проектно- технологічної діяльності; застосовує методи проектування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей для реалізації проекту; презентує українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій; здійснює художнє конструювання виробу з використанням методів проектування; конструює об’єкт проектування, читає та використовує графічні зображення; орієнтується в доборі матеріалів, визначає їх кількість і вартість; добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них; пояснює взаємозв’язок між апаратною і програмною складовими інформаційної системи; оцінює особистісну і соціальну важливість створеного виробу; створює інформаційні продукти; усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації; пояснює, як життя людини і суспільства залежить від науково-технічних винаходів, соціальних обставин; співпрацює для осягнення результату діяльності. Ставлення. Виявляє ощадливість і поміркованість, зацікавленість у сталому розвитку суспільства Усвідомлює роль освіти для розвитку людського капіталу. Цінує свій клас, свою школу та людей, які працюють навколо та навчають. Оцінює зміни, що відбулися в системі освіти протягом останніх 10-20 років. Усвідомлює значення свідомого споживання у повсякденному житті. Дотримується правил поведінки у закладі освіти. Демонструє відкритість до інновацій, позитивне оцінювання та підтримку конструктивних ідей інших осіб. Прагне вдосконалювати результати людської діяльності. |
|
5 |
|
|
|
Мої вчителі. Кількісний склад учасників освітнього процесу закладу освіти
|
|||
6 |
|
|
|
Люди, які піклуються про мене у школі. Професії сучасної школи.
|
|||
7 |
|
|
|
Умови та засоби навчання. Еволюція засобів навчання.
|
|||
8 |
|
|
|
Проблема енергоефективності школи у епоху цифрових засобів навчання.
|
|||
9 |
|
|
|
Моя школа: територія та будівля. Масштаб. План-схема приміщення та території. Карта. Шкільне подвір’я та будівля на картах Google. Макет.
|
|||
10 |
|
|
|
Школа майбутнього. Якими я бачу вчителя та учня майбутнього. Яким урок майбутнього.
Проект: «Навчальний кабінет моєї мрії».
|
|||
Модуль 2. «Людина – природа». Тема «Я у Всесвіті» (5 годин)
|
|||||||
11 |
|
|
|
Об’єкти Всесвіту. Оптичні прилади, що дозволяють вивчати Всесвіт. Історія освоєння космосу.
|
Дослідження положення та розмірів об’єктів Сонячної системи з використанням підручних матеріалів. Моделювання руху космічних тіл. Виготовлення макетів. Конструювання об’ємних геометричних фігур. Дослідження впливу гравітації на живі і неживі об’єкти. Створення діаграм. Дослідження залежності ваги тіла від різних факторів. Дослідження впливу людини на космічне середовище. Моделювання та конструювання прототипів захисного спорядження. Здійснення технічного конструювання об’єкта проектування від його компоновки до виконання креслень, ескізу тощо. Виготовлення інформаційних продуктів: буклетів, лепбуків та ін. Складання і налагодження програмних проектів у середовищі Scratch та інших для розв’язання задач/проблем і творчого самовираження. Програмування руху графічних об’єктів, що імітують рух у космосі. Робота в команді, участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби. Представлення власних чи групових проектів українською мовою зокрема з використанням цифрових технологій. |
Здобувач освіти застосовує методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); досліджує проблемні ситуації та виокремлює проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; встановлює кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); створює і досліджує найпростіші математичні та інформаційні моделі реальних об’єктів; моделює об’єкти та явища; оцінює, прогнозує вплив людської діяльності на довкілля через побудову та дослідження математичних моделей природних процесів і явищ; формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності; планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проектно- технологічної діяльності; застосовує методи проектування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей для реалізації проект; презентує українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій; конструює об’єкт проектування, читає та використовує графічні зображення; здійснює художнє конструювання виробу з використанням методів проектування; орієнтується в доборі матеріалів, визначає їх кількість і вартість; добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них; оцінює особистісну і соціальну важливі створеного виробу; створює інформаційні продукти; усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації; пояснює, як життя людини і суспільства залежить від науково-технічних винаходів, соціальних обставин; співпрацює для досягнення результату діяльності. Ставлення: усвідомлює залежність життя людини і суспільства від науково-технічних винаходів, усвідомлює інноваційність як запоруки успіху і конкурентної переваги; оцінює ризиків утілення ідей і здобутків у галузі природничих наук і техніки, їх впливу на якість життя і стан довкілля. |
|
12 |
|
|
|
Космічні апарати і станції. Члени екіпажу і їх обов’язки.
|
|||
13 |
|
|
|
Як дихають у космосі? Повітря та кисень. Життєзабезпечення космічної станції. Рослини у космосі. Небезпечні фактори космосу. Захист космонавтів від переохолодження та ударів космічним сміттям при роботі у відкритому космосі.
|
|||
14 |
|
|
|
Професії космосу сьогодні і у майбутньому. Знання, уміння і навички, необхідні працівникам космічної галузі. Де отримують космічні професії?
|
|||
15 |
|
|
|
Україна космічна.
Проект: «Модель ракети»
|
|||
Модуль 3. Людина – техніка. Тема «Сила – це сила!» (5 годин)
|
|||||||
16 |
|
|
|
Взаємодія тіл. Сили у природі.
|
Досліджує фізичні явища і процеси (тяжіння, тертя, тиск, тощо), сили у природі та техніці. Знайомство з різними видами сил. Дослідження дії сил у природі, техніці. Ознайомлення з різними приладами для вимірювання сили. Вимірювання динамометром, терезами. Дослідження впливу сили на тіло; залежність сили і маси. Дослідження залежності сили тертя від маси тіла, обробки поверхні, матеріалу та мастила. Дослідження умов руху тіла у повітрі. Практичне дослідження сили тертя. Знайомство з простими та складними механізмами. Здійснення технічного конструювання за кресленнями. Робота в команді, участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби. Представлення власних чи групових проектів українською мовою, зокрема з використанням цифрових технологій.
|
Здобувач освіти застосовує методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); здійснює вимірювання, фіксує результати та оцінює точність вимірювань; класифікує об’єкти, явища природи, технологічні процеси; характеризує об’єкти, пояснює природні явища і технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології виявляє дослідницькі проблеми; досліджує природу самостійно чи в групі; установлює причиново-наслідкові зв’язки, використовує наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв’язання проблем; досліджує проблемні ситуації та виокремлює проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; генерує та втілює нові ідеї в моделях, розробках, проектах; формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності; планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проектно- технологічної діяльності; застосовує методи проектування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей для реалізації проект; презентує українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій; конструює об’єкт проектування, читає та використовує графічні зображення; здійснює художнє конструювання виробу з використанням методів проектування; орієнтується в доборі матеріалів, визначає їх кількість і вартість; добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них; оцінює особистісну і соціальну важливі створеного виробу. Ставлення: проявляє емоційно-ціннісне сприйняття природи та її пізнання для успішного життя в соціоприродному середовищі; виявляє допитливість і пізнавальний інтерес до природничих проблем, цивілізовано взаємодіє з природою; оцінює практичне значення застосування законів і закономірностей у природі та техніці; усвідомлює інноваційність як запоруку успіху і конкурентної переваги; оцінює ризики утілення ідей і здобутків у галузі природничих наук і техніки, їх вплив на якість життя і стан довкілля.
|
|
17 |
|
|
|
Прості машини та механізми. Явища та процеси, на яких базується робота простих машин.
|
|||
18 |
|
|
|
Сила гравітації. Крила. Чому вони літають? Проект: «Крила» (виготовлення моделей літальних об’єктів). |
|||
19 |
|
|
|
Історія повітроплавання та літакобудування. Авіабудування в Україні. |
|||
20 |
|
|
|
Професії у системі «людина- техніка»: кранівник, конструктор, інженер, механік та інші.
|
|||
Модуль 4. Людина – образ. Тема «Намалюю тобі Сонце. Промінь і світло» (5 годин)
|
|||||||
21 |
|
|
|
Світло. Розкладання білого світла на кольори.
|
Створення інформаційних продуктів з використанням цифрових інструментів. Дослідження професій у системі «людина-образ». Робота в команді, участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби. Представлення власних чи групових проектів українською мовою, зокрема з використанням цифрових технологій. |
Здобувач освіти застосовує методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); класифікує явища природи, технологічні процеси; характеризує об’єкти, пояснює природні явища і технологічні процеси з використанням мови природ ничих наук і наукової термінології; виявляє дослідницькі проблеми; досліджує природу самостійно чи в групі; установлює причиново-наслідкові зв’язки, використовує наукові знання, здобутки техніки і технологій для розв’язання проблем; використовує технічні засоби для втілення художніх ідей з урахуванням постійного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій; застосовує знання з природничих наук та використовувати природні ресурси для творчості; створює художні об’єкти з використанням сучасних медійних технологій та техніки; виявляє креативність у різних сферах життєтворчості; пропонує неординарні способи виконання творчих завдань, розвиває критичне мислення щодо власної художньо-творчої діяльності; генерує і впроваджує нові мистецькі ідеї у різних сферах життєдіяльності. Ставлення: усвідомлює значення світла для життя, сприймає довкілля і знання з природничих наук як об’єкти для художньо-образної інтерпретації; розуміє естетичні якості технічних винаходів; усвідомлює взаємовплив знань природничих наук, техніки, технологій і мистецтва (на прикладі фотографії), художнє осмислення людського досвіду. |
|
22 |
|
|
|
Утворення кольорів. Світлові ефекти. Фарби.
|
|||
23 |
|
|
|
Поети і письменники про Сонце і світло. |
|||
24 |
|
|
|
Фотографія – мистецтво світла. Фотографія як жанр мистецтва. |
|||
25 |
|
|
|
Професії у системі «людина- образ»: художник, дизайнер, фотограф та інші. Проект: «Намалюю тобі Сонце» та інші.
|
|||
Модуль 5. Людина – знак. Тема «Під знаком STEM» (5 годин)
|
|||||||
26 |
|
|
|
Знак у системі комунікації «людина-людина». Знаки природні та штучні. Класифікація знакових систем. |
Дослідження понять «знак», «геральдична символіка», «герб». Дослідження та класифікація знаків. Виготовлення ескізів. Дослідження символічних способів трансляції ідей STEM-освіти. Виготовлення знаків, гербів, символів. Дослідження професій у системі «людина-знак» Створення макетів інформаційних матеріалів для друку. |
Здобувач освіти застосовує математичні поняття і категорії як інструменти під час створення графічних об’єктів; використовує технічні засоби для втілення художніх ідей з урахуванням постійного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій; створює власні художні твори за правилами художньої композиції; створює різноманітні художні продукти із використанням медіа ресурсів та матеріалів; виявляє креативність у різних сферах життєтворчості пропонує неординарні способи виконання творчих завдань, розвиває критичне мислення щодо власної художньо-творчої діяльності генерує і впроваджує нові мистецькі ідеї у різних сферах життєдіяльності Ставлення:усвідомлює роль знакових систем у комунікації та культурі. усвідомлює взаємозумовленість художньо-образного і математичного мислення у становленні особистості; усвідомлює взаємовплив знань природничих наук, техніки, технологій і мистецтва (на прикладі дизайну, ландшафтної архітектури, звукозаписів, сценічних ефектів тощо), художньо осмислює людський досвід. |
|
27 |
|
|
|
Професії у системі «людина-знак»: програміст, журналіст, стенограф, обліковець, криптограф, перекладач. |
|||
28 |
|
|
|
Графічні знакові системи. Геральдична символіка |
|||
29 |
|
|
|
Герб мого регіону. Мій сімейний герб. |
|||
30 |
|
|
|
Символічні способи трансляції ідей STEM-освіти Проект: «Розробка емблеми «Я обираю STEM» |
|||
Хакатон учнівських проектів. Фестиваль. STEM-практика (5 годин)
|
|||||||
31 |
|
|
|
Роль STEM-інновацій для розвитку суспільства.
|
Презентація підсумкових проєктів.
Організація екскурсій на підприємства, до закладів професійно-технічної та вищої освіти.
Опитування здобувачів за підсумками навчального року.
Зустрічі зі STEM-фахівцями. |
Здобувач освіти усвідомлює власну гідність, реалізує власні права і свободи, поважає права і гідність інших осіб, виявляє толерантність, протидіє проявам дискримінації; оцінює результати власної чи спільної проєктно- технологічної діяльності на основі заданих критеріїв, усуває наслідки допущених помилок; презентує українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій; Ставлення: усвідомлює інноваційність як запоруку успіху і конкурентної переваги оцінює ризики утілення ідей і здобутків у галузі природничих наук і техніки, їх вплив на якість життя і стан довкілля. |
|
32 |
|
|
|
Чого ми навчилися на заняттях STEM. |
|||
33 |
|
|
|
Екскурсія до Кам'янець-Подільського фахового коледжу індустрії, бізнесу та інформаційних технологій. |
|||
34
|
|
|
|
STEM-фестиваль. |
|||
35 |
|
|
|
Підсумкове заняття. |
|||