КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З БІОЛОГІЇ учнів 7 класу за оновленими програмами з домашніми завданнями
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З БІОЛОГІЇ учнів 7 класу за оновленими програмами з домашніми завданнями
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ БІОЛОГІЇ у 7-му класі
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 |
Підручник:
Запорожець Н. В. Біологія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. / Н. В. Запорожець, І. І. Черевань, І. А. Воронцова; за ред. К. М. Задорожного. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. — 240 с. : іл.
|
№п/п |
Дата проведення
|
Тема уроку |
Наскрізні змістові лінії |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Приміт |
||
|
|
|
|
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
|
|
ВСТУП (4 ГОДИНИ) |
||||||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин |
Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин;
описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологіпрепарати, колекції;
характеризує:- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний;
порівнює:- клітини тварин, рослин, грибів |
оперує термінами:- тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм
називає:- середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин;- ознаки тваринної клітини;- тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;
пояснює:- відмінності тварин від рослин та грибів |
висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
§1, 4 с.6 (відповідати на питання усно). |
|
2 |
|
Будова тварин: клітини |
§2, (відповідати на питання усно). |
|
||||
3 |
|
Будова тварин: тканини |
§2, (відповідати на питання пис). |
|
||||
4 |
|
Органи та системи органів тваринних організмів |
§3, (відповідати на питання 1-3 пис). |
|
||||
ТЕМА 1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН ( 26 +6 ГОДИН) |
||||||||
5 |
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). Загальна характеристика й розмаїтість багатоклітинних тварин |
Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
розпізнає:
характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих);
установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя;
вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їхролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я;
робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
§5, (відповідати на питання усно). |
|
6 |
|
Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування кишковопорожнинних |
§6 підготувати міні-проект Як утворюються коралові острови? |
|
||||
7 |
|
Різноманітність кишковопорожнинних, роль у природі та значення в житті людини |
§6 , завдання 5 письмово |
|
||||
8 |
|
Особливості будови та життєдіяльності типу Кільчасті черви. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №1 : Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
§7 (відповідати на питання усно). |
|
||||
9 |
|
Різноманітність кільчастих червів. Пристосування в будові й процесах життєдіяльності паразитичних червів до їхнього способу існування |
§7 , завдання 5 письмово |
|
||||
10 |
|
§8 (відповідати на питання усно). |
|
|||||
11 |
|
Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування класу Ракоподібні |
§8, вивчити нові терміни
|
|
||||
12 |
|
Різноманітність ракоподібних, роль у природі та значення в житті людини |
§8, завдання 5,6 письмово |
|
||||
13 |
|
Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування класу Павукоподібні |
§9, вивчити нові терміни |
|
||||
14 |
|
Різноманітність павукоподібних, роль у природі та значення в житті людини |
§9, завдання 5 письмово |
|
||||
15 |
|
Загальна характеристика класу Комахи |
§10, вивчити нові терміни |
|
||||
16 |
|
Типи розвитку комах. Різноманітність комах |
§11,12 завдання 5 письмово |
|
||||
17 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
§13 підготувати цікавий матеріал |
|
||||
18 |
|
Загальна характеристика типу Молюски Проведено інструктаж з БЖД ЛД №2 Будова мушлі молюсків |
§14 підготувати міні-проект Як утворюються перлини? |
|
||||
19 |
|
Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини. |
§14 завдання 5,6 усно |
|
||||
20 |
|
Паразитичні безхребетні тварини |
§15,16,17 підготувати цікавий матеріал |
|
||||
21 |
|
Контрольна робота №1 з теми «Різноманітність безхребетних тварин». |
§15,16,17 |
ТО |
||||
22 |
|
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби |
§19 вивчити нові терміни |
|
||||
23 |
|
§18 завдання 4,5 письмово |
|
|||||
24 |
|
Визначальні ознаки будови, біологічні особливості класу Амфібії |
§20 вивчити нові терміни |
|
||||
25 |
|
Різноманітність Амфібій, середовище існування. |
§20 завдання 4,5 усно |
|
||||
26 |
|
Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів |
§21 завдання 1-4 усно |
|
||||
27 |
|
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів |
§22 підготувати цікавий матеріал |
|
||||
28 |
|
Загальна характеристика класу Птахи. Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів |
§23 вивчити нові терміни |
|
||||
29 |
|
Різноманітність птахів. Основні групи птахів, їхнє значення та охорона. |
§24,25 завдання 4,5 пис |
|
||||
30 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів |
§25 підготувати цікавий матеріал |
|
||||
31 |
|
§26 вивчити нові терміни |
|
|||||
32 |
|
Різноманітність плацентарних ссавців |
§27-28 підготувати міні-проект ( за вибором) Тварини рекордсмени Тварини будівельники Зуби ссавців |
|
||||
33 |
|
Різноманітність плацентарних ссавців |
§29-30 |
|
||||
34 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 3. Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
підготувати цікавий матеріал про Ссавців |
|
||||
35 |
|
Узагальнення, систематизація знань з теми «Різноманітність безхребетних тварин» (тестові завдання) |
Повторити §19-30 |
|
||||
36 |
|
Міні-проект ( за вибором) Тварини рекордсмени Тварини будівельники Зуби ссавців |
|
ТО |
||||
ТЕМА 2. ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН (16 год) |
||||||||
37 |
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем. |
|
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки |
оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
|
робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
опрацювати § 31, вивчити нові терміни, особливості гетеротрофного живлення, типи травлення тварин, |
|
38 |
|
Дихання та газообмін у тварин |
|
опрацювати § 32, вивчити нові терміни, Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення «Органи дихання тварин» |
||||
39 |
|
Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. |
|
опрацювати § 31, запитання 1–2 (усно), |
|
|||
40 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції |
|
§ 33 Індивідуальне завдання: підготувати цікаві факти про кров тварин |
||||
41 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР № 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
|
Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію про особливості виділення у найпростіших, кишковопорожнинних, червів, комах, ракоподібних, хребетних |
||||
42 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
§ 34 Індивідуальне завдання: підготувати інформацію про опорно-рухові системи різних тварин |
||||
43 |
|
Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
§ 35 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Типи симетрії тварин» або «Способи руху тварин |
||||
44 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №5 Порівняння будови скелетів хребетних тварин |
|
§ 36 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Покриви безхребетних тварин» або «Покриви хребетних тварин» |
||||
45 |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №3 Вивчення особливостей покривів тіла тварин. |
|
§ 37 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Нервова регуляція», «Ендокринна регуляція» |
||||
46 |
|
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Подразливість як загальна властивість тварин |
|
§ 38 вивчити нові терміни |
|
|||
47 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. |
|
Індивідуальне завдання: підготувати цікаву інформацію про органи чуття різних тварин |
||||
48 |
|
Органи чуття, їх значення |
|
§ 39 вивчити нові терміни Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Типи післязародкового розвитку», «Прямий післязародковий розвиток» |
||||
49 |
|
Розмноження та його значення. Статеві клітини та запліднення. Форми розмноження тварин. |
|
§ 40 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Непрямий тип розвитку», «Неотенія», «Фазова мінливість» |
||||
50 |
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №4 Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
|
§ 41,42 Міні-проекти (на вибір):
Як тварини визначають напрям руху. |
||||
51 |
|
Захист міні-проектів (на вибір):
Як тварини визначають напрям руху. |
|
§ 41
|
|
|||
52 |
|
Узагальнення, систематизація знань з теми з теми „Процеси життєдіяльності тварин” Контрольна робота № 2 |
|
§ 41 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Форми вродженої поведінки» ТО |
||||
ТЕМА 3. ПОВЕДІНКА ТВАРИН (10 год) |
||||||||
53 |
|
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка. Проведено інструктаж з БЖД ЛД №5 Спостереження за поведінкою тварин . |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
розпізнає (за описом та відеоматеріалами):
- форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин;
характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки;
спостерігає та описує: - поведінку тварин;
планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція
називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин;
наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці;
пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки |
робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин;
виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
§ 43,44 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію за темою «Способи орієнтування птахів» або «Міграції тварин», знайти відеофрагменти міграції тварин |
|
54 |
|
Способи орієнтування тварин. Міграції тварин |
§ 45 вивчити нові терміни |
|
||||
55 |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство) |
§ 46 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Конрад Лоренц», «Типи угруповань тварин за К. Лоренцем» |
|||||
56 |
|
Форми поведінки тварин: територіальна, соціальна |
§ 46,47 вивчити нові терміни |
|
||||
57 |
|
Типи угрупувань за К.Лоренцем. Ієрархія в групі. Комунікація тварин. |
§ 48 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію за темою «Методи дослідження комунікації тварин», підготувати інформацію за темами «Комунікація водних безхребетних (ракоподібних, молюсків)», «Комунікація мурах або бджіл», «Комунікація риб», «Комунікація пташенят і батьків», «Комунікація китоподібних», «Комунікація у зграї вовків» |
|||||
58 |
|
Елементарна розумова діяльність. Використання тваринами знарядь праці |
§ 49 вивчити нові терміни |
|
||||
59 |
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
§ 49 вивчити нові терміни |
|
||||
60 |
|
Проведено інструктаж з БЖД ПР №7 Визначення форм поведінки (або типів угрупувань) тварин (за відеоматеріалами) |
Міні-проекти (на вибір):
Як тварини користуються знаряддями праці |
|||||
61 |
|
Захист міні-проектів (на вибір):
|
вивчити терміни |
|
||||
62 |
|
Узагальнення, систематизація знань з теми з теми «Поведінка тварин» |
|
ТО |
||||
ТЕМА 4. ОРГАНІЗМИ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ (6+2 год) |
||||||||
63 |
|
Поняття про екосистему та чинники середовища |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони)
Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує:
визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, ЧКУ
називає:
- чинники середовища існування;
|
висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі;
усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони;
виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи;
оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю |
§ 50 Міні-проект : Як тварини пристосовані до життя в різних умовах |
|
64 |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
§51 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Середовища життя організмів» |
|||||
65 |
|
Співіснування організмів в угрупованнях |
§ 51 Ідивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Вплив діяльності людини на організми» |
|||||
66 |
|
Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика. |
§52 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію на тему «Тварини, що вимерли за часів людини»; знайти інформацію про різні групи тварин, що занесені до Червоної книги України (молюски, членистоногі, риби, амфібії, рептилії, птахи, ссавці); одному учню вивчити вірш Б. Лепкого «Все на землі, все треба берегти…» |
|||||
67 |
|
Природоохоронні території. |
§ 53 Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію на тему «Заповідники», «Національні парки», «Регіональні ландшафтні парки», «Заказники», «Зоопарки»
|
|||||
68 |
|
Червона книга України |
§ 53 Індивідуальне завдання: підготувати запитання з теми «Організми і середовище існування» |
|||||
69 |
|
Узагальнення Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи) |
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) |
називає: - ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом |
робить висновок: - про єдність живої природи |
Індивідуальне завдання: підготувати цікаві факти, додаткову інформацію за темою «Різноманітність тварин свого краю» |
|
70 |
|
Узагальнення, систематизація знань з теми з теми „Організми і середовище існування» (тестові завдання) |
|
ТО |
Контрольні роботи- 2 Практичних робіт - 7 Міні- проекти -7
Тематичні атестації- 5 Лабораторні дослідження -5