Документ містить планування уроків біології у 7 класі відповідно до навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія 6-9 класи. 2017 рік (лист Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).
«Біологія»
7 клас
(70 год., 2 год. на тиждень)
Література
1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія. 6-9 класи. 2016 р. (наказ МОН України від 07.06.2017 № 804).
2. Запорожець Н.В. Біологія: підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. / Н.В. Запорожець, І.І. Черевань, І.А. Воронцова; за ред. К.М. Задорожного. – Х.: Ранок, 2015. – 240 с.
№ уроку |
Дата |
Тема уроку |
Примітки |
Вступ |
|||
1 |
|
Особливості живлення тварин. |
|
2 |
|
Будова тварин: клітини, тканини, органи та системи органів. |
|
3 |
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|
Тема 1. Різноманітність тварин |
|||
4 |
|
Поняття про класифікацію тварин. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
5 |
|
Кишковопорожнинні. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
6 |
|
Кільчасті черви. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови та руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
|
7 |
|
Членистоногі. Ракоподібні. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
8 |
|
Павукоподібні. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
9 |
|
Комахи. Типи розвитку комах. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. Практична робота 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
|
10 |
|
Комахи. Комахи з неповним та повним перетворенням. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
11 |
|
Молюски. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. Лабораторне дослідження: будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
12 |
|
Урок підсумкового контролю знань. |
|
13 |
|
Паразитизм. |
Міні-проект (за вибором) Тварини рекордсмени. Як утворюються коралові острови? Як утворюються перлини? Тварини - будівельники. Зуби ссавців. |
14 |
|
Паразитичні безхребетні тварини. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|
15 |
|
Риби. Кісткові. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
16 |
|
Риби. Хрящові. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
17 |
|
Амфібії. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
18 |
|
Рептилії. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин |
|
19 |
|
Птахи. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|
20 |
|
Птахи. Основні групи птахів. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. Практична робота 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
21 |
|
Ссавці. Різноманітність ссавців: яйцеродні, сумчасті та плацентарні. Комахоїдні. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
22 |
|
Ссавці. Рукокрилі, гризуни, зайцеподібні. Хобітні, копитні та китоподібні. Хижі, ластоногі, примати. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|
23 |
|
Захист міні-проектів |
|
24 |
|
Урок підсумкового контролю знань. |
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин |
|||
25 |
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем. |
|
26 |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. |
|
27 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
|
28 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
29 |
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. |
|
30 |
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
31 |
|
Контрольна робота № 1. Урок підсумкового контролю знань. |
|
32 |
|
Загальна характеристика класу Ссавці. Яйцеродні, сумчасті та плацентарні. Комахоїдні. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|
33 |
|
Загальна характеристика класу Ссавці. Рукокрилі, гризуни, зайцеподібні. Хобітні, копитні та китоподібні. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|
34 |
|
Загальна характеристика класу Ссавці. Хижі, ластоногі, примати. Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|
35 |
|
Практична робота № 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. Міні-проект (за вибором) Тварини рекордсмени. Тварини - будівельники. Зуби ссавців. |
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин |
|||
36 |
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем. |
Міні-проект Майстерність маскування. Як бачать тварини. |
37 |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання. |
|
38 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. Практична робота № 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. |
|
39 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
40 |
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Практична робота № 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
|
41 |
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
42 |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження: особливостей покривів тіла тварин. |
|
43 |
|
Урок підсумкового контролю знань |
|
44 |
|
Органи чуття, їх значення. Лабораторне дослідження: Вивчення реакцій тварин різних груп у відповідь на подразнення. |
|
45 |
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах) |
|
46 |
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|
47 |
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. |
|
Тема 3. Поведінка тварин |
|||
48 |
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. |
Міні-проект Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України. |
49 |
|
Вроджена і набута поведінка. Лабораторне дослідження. спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем). |
|
50 |
|
Способи орієнтування тварин. |
|
51 |
|
Хомінг. Міграції тварин. |
|
52 |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна. Територіальна поведінка тварин. |
|
53 |
|
Форми поведінки тварин: гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство). |
|
54 |
|
Соціальна поведінка тварин. |
|
55
|
|
Практична робота № 8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом). |
|
56 |
|
Урок підсумкового контролю знань |
|
57 |
|
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. |
|
58 |
|
Комунікація тварин. Використання тваринами знарядь праці. |
|
59 |
|
Елементарна розумова діяльність. |
|
60 |
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|
Тема 4. Організми і середовище існування |
|||
61 |
|
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
|
62 |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
|
63 |
|
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на екосистеми. |
|
64 |
|
Природоохоронні території. Червона книга України. |
|
65 |
|
Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Екологічна етика. |
|
66 |
|
Захист міні-проектів |
|
Узагальнення |
|||
67
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин – свідчення єдності живої природи |
|
68 |
|
Контрольна робота № 2. Урок підсумкового конролю знань |
|
69 |
|
Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю. |
|
70 |
|
Екскурсія. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні. |
|