Краматорська спеціальна школа №18 Донецької обласної ради
Методична розробка з розв’язку завдань з фізики
Фізика дуже цікавий предмет. Багато речей, предметів навколо
нас були створені на основі фізичних законів.
Для ліпшого осмислення, зрозуміння та уміння застосовувати на
практиці, розроблена методична розробка.
Розробка допоможе учням:
- Повторити та поглибити навчальний матеріал.
- Виявити незрозуміле в темі вивченого.
- Легко засвоїти етапи рішення.
- Розвивати пам’ять, мову, мислення.
- Приводити в систему отримані знання при повторені.
- Уміти аналізувати отриманий результат.
Учитель вищої кваліфікаційної категорії
математики і фізики:
Маханьковська І.В.
Краматорськ
1 крок. З’ясувати зовнішні ознаки явища.
Механічне, звукове, теплове, електричне, магнітне, світлове, хімічне.
Визначити умови, при яких відбувається це явище.
2 крок. Назвіть властивості даного явища, зовнішні ознаки:
- Механічні: зміна положення тіла, зміна швидкості, зміна траєкторії, повторювальні рухи, рух по колу.
- Звукові: гучність, тональність, тембр, відбиття, акустичний резонанс, ультразвук, інфразвук.
- Теплові: нагрівання, охолоджування, плавлення, кристалізація, випаровування, конденсація, згоряння.
- Електричні: електризація тіл, відштовхування, притягування, виникнення іскри.
- Магнітні: взаємодія тіл, місця більшої, меншої взаємодії, реагування на полярність Землі.
- Світлові: яскравість, затемнення, тінь, різнокольоровість, розсіювальне світло.
- Хімічні: випадання осаду, зміна кольору, виділення газу, зміна температури, виділення світла.
3 крок. Визначте зв'язок даного явища з іншими схожими.
4 крок. Визначити фізичну величину.
- Механічні: шлях, час, швидкість.
- Звукові: гучність, висота тону, тембр.
- Теплові: початкова та кінцева температура тіла, маса тіла, агрегатний стан тіла.
- Електричні: існування електричного поля, напруга, сила струму, опір провідника.
- Магнітні: сила взаємодії тіл, відштовхування, притягування.
- Світлові: сила світла, фокус, фокусна відстань, фокусний центр.
- Хімічні: маса осаду, зміна складу речовини, температура, світовий потік.
5 крок. Які взаємодії відбуваються з тілами, або частинами. Які перетворення відбуваються з речовиною.
6 крок. Можливості практичного застосування фізичного явища.
7 крок. Аналіз та осмислення отриманого результату.
|
|
Вага тіла |
Оформлення задачі |
|
Тиск твердого тіла |
Оформлення задачі |
|||
1. Прочитайте уважно та проаналізуйте умову задачі. |
Скільки важить гас об’ємом 18,75 л?
|
1. Прочитайте уважно та проаналізуйте умову задачі. |
Який тиск створює гранітна колона, об’ємом 6 м³, якщо площа її основи дорівнює 1,5 м²? |
||||
2. Запишіть кратко умову задачі, записавши усі величини у системі SI. За даними таблиці запишіть густину гасу. |
Дано: V = ___ м³ ρ = ___ кг/м³ g = ___ Н/кг
|
Розв’язок:
|
2. Запишіть кратко умову задачі, записавши усі величини у системі SI. За даними таблиці запишіть густину граніту. |
Дано: V = ___ м³ ρ = ___ кг/м³ g = ___ Н/кг S = ___м² |
Розв’язок:
|
||
P(вага) = ?
|
P(тиск) = ?
|
||||||
3. Запишіть основну формулу за якою визначимо тиск, який створює колона. |
Тиск, який створює колона перпендикулярна площі поверхні основи, Визначаємо за формулою: Р = F|S. |
||||||
3. Запишіть основну формулу за якою будемо вести розрахунок. Усно поясніть кордони застосування формули. |
Так як гас знаходиться у стані спокою, його вага Р дорівнює реакції опори N. Визначимо через модуль значення сили тяжіння mg.
Р = N = mg. Таким чином Р = mg.
|
||||||
4. Запишіть робочу формулу, для визначення маси в даній задачі . |
Сила тиску дорівнює вазі колони. Так як тіло знаходиться в стані спокою, тобто F = Р = N = mg Масу колони визначимо, як добуток густини тіла на його об’єм, тобто m = ρ· V. Підставимо всі величини в формулу тиску отримаємо: Р = |
||||||
4. Запишіть робочу формулу, для визначення ваги. |
Масу визначимо за формулою m= ρ · V, таким чином: Р = ρ · V· g
|
||||||
5. Визначте одиниці вимірювання величини. |
[Р] = ___________ = ___ |
||||||
6. Визначте одиниці вимірювання величини. |
[Р] = ___________ = ___ |
||||||
6. Проведіть розрахунок даної величини |
Р = __________ = ____ (___)
|
||||||
7. Проведіть розрахунок даної величини |
Р = __________ = ____ (___)
|
||||||
7. Аналіз отриманого результату. |
Відповідь: Р = _______ |
8. Аналіз отриманого результату. |
Відповідь: Р = _______ |
Архімедова сила |
Оформлення задачі |
|
1. Прочитайте уважно та проаналізуйте умову задачі. |
На шматок пробки, повністю занурена у воду, діє Архімедова сила, яка дорівнює 49 Н. Визначте об’єм пробки.
|
|
2. Запишіть кратко умову задачі, записавши усі величини у системі SI. Запишіть необхідні табличні величини. |
Дано: FА = ___ Н ρ = ___ кг/м³ g = ___ Н/кг
|
Розв’язок:
|
V = ?
|
||
3. Запишіть основну формулу для розрахунку. |
Сила, яка діє на повністю занурене тіло у рідину: F = ρр · Vт· g.
|
|
4. Запишіть робочу формулу, для визначення об’єму зануреного у воду пробки . |
Об’єм будемо розраховувати за формулою: V
|
|
6. Визначте одиниці вимірювання величини. |
[V] = ___________ = ___ |
|
7. Проведіть розрахунок даної величини |
V = __________ = ____ (___)
|
|
8. Аналіз отриманого результату. |
Відповідь: V = _______ |
Речовина |
Густина ρ,кг/м³ |
Речовина |
Густина ρ,кг/м³ |
Золото |
19 300 |
Граніт |
2 600 |
Свинець |
11 300 |
Мармур |
2 700 |
Срібло |
10 500 |
Скло |
2 500 |
Мідь |
8 900 |
Бетон |
2 200 |
Нікель |
8 900 |
Цегла |
1 600 |
Латунь |
8 500 |
Пісок (сухий) |
1 500 |
Залізо, сталь |
7 800 |
Лід |
900 |
Олово |
7 300 |
Парафін |
900 |
Цинк |
7 140 |
Дуб (сухий) |
800 |
Чавун |
7 000 |
Ялина (суха) |
600 |
Купорос мідний |
3 600 |
Сосна (суха) |
400 |
Алюміній |
2 700 |
Корок |
240 |
Речовина |
Густина ρ,кг/м³ |
Речовина |
Густина ρ,кг/м³ |
Ртуть |
13 600 |
Вода чиста |
1 000 |
Сірчана кислота |
1 800 |
Олива машинна |
900 |
Мед |
1 345 |
Нафта |
800 |
Гліцерин |
1 260 |
Гас |
800 |
Оцтова кислота |
1 049 |
Спирт етиловий |
800 |
Вода морська |
1 030 |
Ацетон |
790 |
Молоко |
1 028 |
Бензин |
710 |
Речовина |
Густина ρ,кг/м³ |
Речовина |
Густина ρ,кг/м³ |
Кисень |
1,43 |
Природний газ |
0,80 |
Повітря |
1,29 |
Гелій |
0,18 |
Азот |
1,25 |
Водень |
0,09 |
Густина твердих тіл
Густина рідин
Густина газів
Природа — вічний зразок мистецтва, а найвизначніший та найблагородніший предмет у природі — людина. В. Бєлінський
Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник.
І. Тургенев