ПЛАН роботи з обдарованими дітьми
на 2022-2023 навчальний рік
Чумаківська гімназія Саксаганського ліцею.
№ п/п |
Зміст діяльності |
Термін |
Відповідальні |
Відмітка про виконання |
І. Організація та функціональне забезпечення реалізації системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей
|
||||
1. |
Призначення координатора по роботі з обдарованими учнями в школі |
До 02.09. |
ЗЗГ |
|
2. |
Здійснення моніторингу стану здоров’я обдарованих дітей |
Постійно |
Медична сестра закладу |
|
3. |
Створення умов для підвищення майстерності вчителів Інструктивно-методична нарада «Організація роботи з обдарованими дітьми» |
Жовтень |
ЗЗГ |
|
4. |
Засідання ШМО з питань корекції роботи з обдарованими учнями 2 - 9 класів, планування роботи з обов’язковим включенням питань розвитку мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку в контексті компетентнісного підходу до освітнього процесу. |
Вересень |
Голови МО |
|
5. |
Опитування батьків учнів 1-9 класів для виявлення природних задатків їх дітей |
Жовтень |
Класні керівники |
|
6. |
Анкетування учнів 2 - 9 класів для виявлення природних задатків |
|
Класні керівники |
|
ІІ. Організація і зміст навчально- виховного процесу
|
||||
1. |
Розробка завдань до І етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів |
До 30.09. |
Вчителі-предметники, Керівники ШМО |
|
2. |
Корекція індивідульних карток обдарованих дітей. Складання індивідуальної траєкторії розвитку. |
Протягом року |
Вчителі-предметники, |
|
3. |
Введення гуртків, спецкурсів в робочий навчальний план школи |
червень |
ЗЗГ |
|
4. |
Робота методичних об’єднань вчителів по розробці методичних матеріалів для роботи з обдарованими дітьми |
15.12.
|
Керівники ШМО |
|
5. |
Моніторинг навчальних досягнень учнів за І семестр 2022-2023 н.р. |
грудень |
ЗЗГ |
|
6. |
Моніторинг навчальних досягнень учнів за ІІ семестр 2022-2023 н.р. |
травень |
ЗЗГ |
|
7. |
Засідання ШМО з питань підсумків роботи з обдарованими дітьми у 2022-2023 н.р. Аналіз роботи з впровадження у освітній процес концепції роботи з обдарованими дітьми у гімназії у 2022 – 2023 н.р |
травень |
ЗЗГ |
|
8. |
Розміщення на сайті школи на сторінці «Обдарованість» інформації про обдарованих дітей. |
Протягом року |
Відповідальний за ведення сайту |
|
ІІІ. Організація та проведення олімпіад: |
||||
1. |
Проведення І (шкільного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад |
Жовтень |
ЗЗГ. |
|
Участь учнів школи у ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів |
Листопад-грудень
|
Керівники ШМО |
|
|
Участь в інтернет-олімпіадах |
Червень-листопад |
Керівники ШМО |
|
|
ІV.Організація та проведення конкурсів, турнірів |
||||
1. |
Всеукраїнський математичний конкурс «Колосок» |
Листопад |
Учитель біології |
|
Всеукраїнський інтерактивний конкурс з історії «Лелека» |
Квітень |
Учитель історії |
|
|
Всеукраїнський математичний конкурс «Кенгуру» |
Квітень |
Учитель математики |
|
|
Всеукраїнський інтерактивний конкурс з англійської мови «Гринвіч» |
Грудень |
Учитель англійської мови |
|
|
Всеукраїнський фізичний конкурс «Левеня» |
Квітень |
Учитель фізики |
. |
|
Участь у районних та обласних виставках дитячої творчості |
Протягом року |
Керівники ШМО |
|
|
Проведення свят, ігор, змагань |
Протягом року |
Керівники ШМО |
|
|
2. |
Здійснювати моніторинг результативності роботи з обдарованою молоддю педагогічних працівників, які мають звання «старший вчитель», «вчитель-методист» |
Квітень |
ЗЗГ |
|
3. |
Поповнення банку даних обдарованих дітей школи |
Протягом року |
ЗЗГ |
|
КОНЦЕПЦІЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ У Чумаківській гімназії.
1. Вступ.
Для відображення, пошуку і підтримки національних талантів необхідно подбати про задоволення різнобічних потреб учнівської молоді у сфері науково-технічної, художньої, декоративно-прикладної творчості, фізкультурно-спортивній діяльності.
(З Концепції національного виховання)
Система освіти має забезпечувати підтримку обдарованих дітей і молоді, розвиток у них творчих здібностей, формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості.
(Доктрина національної освіти)
Підтримка та розвиток учнів, «що володіють потенціалом до високих досягнень у силу видатних здатностей» є одним із пріоритетних напрямків сучасної світової освіти.
У визначення обдарованості Комітету з освіти США записано: «Обдарованими й талановитими є учні, які виявлені професійно підготовленими людьми, як ті, що володіють потенціалом до високих досягнень у силу видатних задатків. Такі діти вимагають диференційованих навчальних програм і/або допомоги, що виходить за рамки звичайного шкільного навчання для того, щоб реалізувати свої потенції та зробити внесок у розвиток суспільства».
У тлумачних словниках слово «здібний» визначається як наділений здібностями до чого-небудь, який може що-небудь зробити, тобто це поняття визначається через співвідношення з успіхами в діяльності. У визначенні поняття «талант» підкреслюється його вроджений характер, тобто йдеться про особливі природні дані.
У словнику іншомовних слів також підкреслюється, що «талант» - визначна вроджена якість, особливі природні здібності. «Обдарованість» розглядається як стан таланту, ступінь його вираженості.
За широтою розпізнають загальні і спеціальні здібності.
Спеціальні здібності є умовами, необхідними для конкретного виду діяльності (музичних слух, почуття ритму – в музиканта, «оцінка пропорцій» - у художника, педагогічний такт - в учителя тощо)
Загальні здібності необхідні для виконання різноманітних видів діяльності. Наприклад, така здібність, як спостережливість, потрібна і художнику, і письменнику, і лікарю, і вчителю, а людям багатьох професій повинні бути притаманні: організаційні здібності, критичність і глибина розуму, добра здорова пам'ять і , головне, аналітико-синтетична діяльність.
За якістю здібності поділяються на математичні, технічні, художні, літературні, музичні, організаційні, спортивні тощо.
Термін «обдарованість» щодо дітей можна вважати умовним. Він служить для визначення психологічної реальності, для більш удосконаленої організації навчального процесу.
2. Загальні положення.
Робота з обдарованими дітьми повинна вестися на засадах того, що творча особистість – це цілісна людська індивідуальність, яка виявляє розвинені творчі здібності, творчу мотивацію, творчі вміння, що забезпечують її здатність породжувати якісно нові матеріали, технології та духовні цінності, що в більшій чи меншій мірі змінюють на краще життя людини. Завдання гімназії полягає у допомозі дитині розвинути в собі здібності до самореалізації, не тільки навчити, а й створити умови, щоб дитина була готова до цієї складної та самостійної роботи.
Основою роботи з обдарованими дітьми повинно стати реальне знання їх потенційних можливостей, прогнозування потреб і моделей розвитку особистості. Саме тому важливим є визначення пріоритетів у цьому аспекті діяльності навчального закладу, створення чіткої системи роботи з названою категорією учнів, здійснення пошуку, відбору, творчого розвитку обдарованої, талановитої учнівської молоді в галузі науки, культури, мистецтва, спорту, створення сприятливих умов для реалізації потенційних можливостей дітей.
3. Мета.
Об’єднання зусиль учасників освітнього процесу, батьківської ради та Ради школи у створенні оптимальних умов для розвитку та творчої реалізації обдарованих учнів школи, ефективне використання вчительських ресурсів та матеріально-технічної бази. Визначення комплексу психолого-педагогічних, організаційних, правових заходів із розробки та впровадження ефективних засобів і технологій пошуку, навчання, виховання та самовдосконалення обдарованих дітей; створення умов для формування високоінтелегентної, активної творчої особистості.
4. Завдання.
5. Передумовою впровадження концепції роботи з обдарованими учнями в гімназії є:
6. Принципи реалізації концепції.
7. Нормативно-правова база.
8. Форми та методи роботи
Залучення обдарованих дітей до безперервного процесу самовдосконалення через збільшення операційного поля учнів, системне використання різних видів урочної та позаурочної діяльності, а саме:
9. Організаційно-методичне забезпечення.
Забезпечення |
Відповідальний |
Термін |
Науково-методичний супровід роботи з обдарованими учнями, участь у науково-практичних конференціях, семінарах, присвячених проблемам розвитку творчого потенціалу педагогів та учнів, упровадженню нових освітніх технологій. |
-методична рада, заступник завідувача гімназії з НВР |
Постійно |
Участь учителів у розробці методичного матеріалу, спрямованого на виявлення та розвиток обдарованих дітей. |
Адміністрація |
Постійно |
Здійснення моніторингу результативності роботи вчителів та досягнень учнів. |
Адміністрація |
Постійно |
Забезпечення підготовки вчителів на курсах підвищення кваліфікації та допомога в засвоєнні інноваційних технологій навчання. |
Адміністрація |
Постійно |
Поновлення навчально-методичного забезпечення. |
Адміністрація |
Постійно |
Удосконалення системи інформаційного забезпечення, інформування учнів, батьків, громадськості про результати роботи з обдарованими дітьми. |
Адміністрація |
Постійно |
Розробка робочого навчального плану гімназії з урахуванням результатів діагностики роботи з обдарованими учнями для задоволення їх потреб у подальшому розкритті їх здібностей. |
Адміністрація |
Постійно |
Забезпечення участі учнів у різного роду олімпіадах, конкурсах, творчих звітах, конференціях, фестивалях, спрямованих на виявлення та реалізацію творчого потенціалу обдарованих дітей. |
Адміністрація |
Постійно |
Постійне корегування роботи з обдарованими учнями згідно результатів моніторингу з метою визначення напрямів подальшого перспективного їх розвитку. |
Адміністрація |
Постійно |
Залучення учнів до освітнього процесу через системне використання різноманітних видів урочної та позаурочної діяльності. |
Педагогічний колектив |
Постійно |
10. Алгоритм організації роботи з обдарованими дітьми
Заходи |
Класи |
Виконавець |
Термін |
Кл.керівники,класоводи |
|||
Виявлення загальних здібностей та нахилів дітей. |
1 класи |
Класоводи |
І семестр |
Виявлення спеціальних здібностей дітей. |
2 класи |
Класоводи |
І семестр |
Робота з батьками щодо забезпечення комфортності навчання обдарованих дітей. |
2-9 класи |
Класоводи,кл.керівники |
Протягом року |
Тренінги творчих здібностей для учнів. |
2-4 класи |
МО початкових класів |
І чверть |
Консультпункт для класних керівників «Проблеми виховання при роботі з обдарованими дітьми. Агресивність та непорозуміння». |
6-9 класи |
МО класних керівників |
Протягом року |
Моніторинг та корекція спеціальних здібностей учнів. |
5 клас |
Кл.керівник |
ІІ чверть |
Консультпункт для старшокласників «Розвиток духовної обдарованості» |
9 |
Кл.керівник |
І семестр |
Консультпункт для вчителів «Проблеми психології творчості та принципи підходу до проблеми навчання обдарованих дітей». |
6-10 класи |
Методична Рада |
Протягом року |
Консультація для батьків майбутніх першокласників «Умови розвитку обдарованості». |
|
Кл.керівник |
Травень |
Звіт про роботу з обдарованими учнями школи. |
1-9 класи |
Керівники ШМО |
Травень |
Початкова школа |
|||
Збір первинної інформації про задатки дітей. (Доповнення до банку обдарованих дітей) |
2 клас ,нові учні |
Класоводи, |
Вересень - жовтень |
Розвиток задатків обдарованих дітей за планами роботи ШМО вчителів початкової школи |
2-3 класи |
Класоводи |
Протягом року |
Формування списків до банку даних обдарованих дітей |
3-4 класи |
Класоводи |
І семестр |
Проведення ігор, вікторин, конкурсів для виявлення та розширення природних задатків учнів. |
2-4 класи |
Класоводи |
Протягом року |
Коректування списків обдарованих дітей та формування банку даних |
4 клас |
Класоводи |
ІІ семестр |
Гурткова робота в початковій школі в напрямку розвитку творчих здібностей учнів. |
2-4 класи |
Керівники гуртків |
Протягом року |
Середня та старша школа |
|||
Створення та корекція банку даних обдарованих дітей. |
5 клас. |
ЗЗГ |
І семестр |
Моніторинг навчальних досягнень учнів. |
2-9 класи |
ЗЗГ |
Грудень, червень |
Участь у олімпіадах, конкурсах, фестивалях. |
5-9 класи |
Адміністрація,вчителі-предметники |
Постійно |
Аналіз участі в І етапі Всеукраїнських олімпіад з базових дисциплін. |
5-9 класи |
Заступник з ЗЗГ |
Жовтень |
Підготовка учнів до участі у ІІ етапі Всеукраїнських олімпіад з базових дисциплін. |
8-9 класи |
ШМО |
Листопад-грудень |
Аналіз участі в ІІ етапі Всеукраїнських олімпіад з базових дисциплін. |
8-9 класи |
ЗЗГ |
Січень |
Проведення педагогічних читань, конференцій, семінарів з питань роботи з обдарованими дітьми. |
|
Адміністрація, ШМО |
Протягом року |
Організація конкурсів, ігор, вікторин, направлених на розвиток природних задатків учнів. |
5-9 класи |
КерівникиШМО,предметники |
Протягом року |
Проведення предметних днів в закладі |
1-9 класи |
Керівники ШМО,предметники |
Протягом року |
Нагородження та преміювання обдарованих учнів, переможців олімпіад, конкурсів, фестивалів. |
1-9 класи |
Адміністрація, батьківський комітет |
Бат.конфер. |
Адміністрування |
|||
Наказ про організацію роботи з обдарованими учнями. |
5-9 класи |
Заступник з НВР опорного ліцею |
Вересень |
Організація гурткової, інноваційної діяльності вчителів згідно визначених цілей, напрямків роботи з обдарованою молоддю. |
5-9 класи |
Адміністрація, керівники ШМО |
Вересень |
Координація дій ШМО з реалізації роботи з обдарованими учнями. |
|
ЗЗГ |
Постійно |
Аналіз виконання планів роботи з обдарованими дітьми. |
|
ЗЗГ,керівники ШМО |
Травень |
Наказ про підсумки роботи з обдарованими дітьми |
|
Заступник з НВР опорного ліцею |
Травень |
Корегування навчальних планів на майбутній навчальний рік згідно результатів моніторингу роботи з обдарованими дітьми. |
|
Адміністрація |
Травень |
11. Шляхи реалізації програми.
Адміністрація.
Керівники ШМО
Класоводи 1-4 класів.
Розробляють діагностику виявлення загальних та спеціальних здібностей учнів.
Класні керівники 5-9 класів.
Вчителі-предметники.