Розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї. Виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу. Розвивати фізичні якості дітей, спритність, кмітливість, активність.
Тема. Нащадки козацької слави
Мета: розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї. Виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу. Розвивати фізичні якості дітей, спритність, кмітливість, активність.
Форма проведення: змагання.
Обладнання: емблема, музичний супровід, спортивний інвентар
I. Вступне слово
XV століття - важкий час у житті Українського народу. Скрутно жилося йому під пануванням чужих володарів, бо скрізь в Україні було заведено панщину. Селяни працювали на панській землі, всю землю отримували у власність великі пани - вельможі. Багатостраждальна земля чекала героїв. І деякі чоловіки відгукнулися на заклик рідної землі і стали на її захист. Це були козаки. Сила, спритність і мужність яких змінила світ.
(Всі хором під програвач співають пісню Н. Яремчука)
Гей, ви, козаченьки.
Вітер в чистім полі -
Научіть нащадків
Так любити волю.
Крутобока наша доля,
Не вода в ній - кров тече,
Козаку найперше - воля,
Козаку найперше - честь.
Гей, ви, козаченьки,
Спомин з мяти-рути
Научіть минулу славу
Повернути.
II. 1 тур: "Військові маневри"
Види змагань
а) "Захист фортеці"
- Як відомо, козаки мусили обороняти фортеці. То наше перше завдання матиме назву "Захист
фортеці".
У центрі кола - "фортеця" - м'ячі і кеглі. Біля "фортеці" - захисник. Учні, які стоять у колі, передають м'яч один одному і кидають його, намагаючись влучити у "фортецю". Захисник намагається відбити м'яч руками чи ногами. Переможе той курінь, чий захисник найдовше протримається захищаючи свою "фортецю".
б) "Сильна рука"
- Щоб мужньо боронити свій народ, свою рідну неньку Україну козаки повинні перетворювати труднощі, мати неабияку силу в руках. У наступному змаганні візьмуть участь щонайсильніші.
Буде боротьба"Сильна рука" . Взаємно захопивши руками великі пальці силою нагнути руку суперника не відриваючи ліктя від столу. Суперники бореться один проти одного. Перемагає курінь, члени якого здолали найбільше суперників.
в) "Перетягування канату"
- Перетягування канату курінь на курінь по черзі. Канати посередині помічені стрічкою яка перебуває над лінією. Курінь якому вдалося перетягнути стрічку від лінії на один метр, перемагає і бореться з наступним.
г) "Метання ядра"По одному учаснику з команд кидають ядро. Чий учасник найдальше кине, того курінь перемагає.
д) "Влучити в ціль"
- Участь в цьому змаганні беруть по одному членові з кожного куреня. Перемагає той курінь, представник якого найточніше попаде з лука в ціль.
є) "Затягти у коло"
- Всі учасники кожного з куренів стоять перед накресленим колом і беруться за руки. Вони
розташовуються через одного з різних куренів. За сигналом намагаються втягнути один одного в коло.
Перемагає курінь, членом якого вдалося втягнути у коло найбільше суперників.
- Доки журі обговорюють результати і підбивають підсумки ми готуємось до наступного
завдання.
III. 2 тур: "Спритність та кмітливість"
Види змагань:
а) "Козацька бійка"
- Щоб перемогти ворога козакам потрібно було бути не лише сильним, але і спритними.
Наступний конкурс вже другого туру "Козацька бійка". За допомогою палиці, на якій надіто з обох боків боксерські рукавички, збити суперника з колоди.
б) "Передача листа"
- Всі ви напевне знаєте і бачили картину на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі
козаки писали листа турецькому султану. То ж шикуйтесь у 2 шеренги і подивимося котрий курінь швидше передасть написане. На старт. Увага! Почали!
в) естафета "Стрибки в мішках"
- Бувало, що козаки потрапляли в полон до ворога. Але завдяки своїй силі, спритності та
витривалості вони вміли, долаючи перешкоди, непомітно втекли звідти. Отож почали!
г) "Кидання кілець на стовпчик"
- Перед лініями стоять у колонах по одному учасників різних команд. На відстані 5-6 м від них - стовпчики, на які вони почергово накидають кільця з фанери або гуми. Кожен має по 3 спроби.
Перемагає той курінь, члени якого зробили найбільше влучних кидків.
д) "Хто швидше вип'є кухоль квасу"
- Завдання полягає в тому, що з кожного куреня обирається один учасник і всі стають в 1 ряд і п'ють кухоль квасу на швидкість. Перемагає той курінь учасник якого найшвидше вип'є квас. є) "Хто швидше з'їсть яблуко, підвішене на нитці"
- Наступний конкурс такий: з кожної команди по одному учаснику повинні якнайшвидше з'їсти яблуко підвішене на нитці. Перемагає найшвидший.
є) "Хто дістане і зїсть цукерку в тарілці з мукою без допомоги рук".
- А зараз дуже цікаве завдання. По одному з кожного куреня змагаються у такому виді змагань: учасник конкурсу повинен дістати і з'їсти цукерку з тарілку з мукою без допомоги рук.
ж) "Хто кого швидше нагодує варениками"
- Завдання наступного конкурсу полягає в тому, щоб обрати з кожного куреня по 2 учасники.
Один із них повинен якнайшвидше нагодувати варениками іншого свого товариша.
з) "Хто швидше наносить ложкою води"
- Беруть участь з кожної команди по 1 учаснику.
- А тепер журі підбивають підсумки 2 туру.
IV. З тур "Жарти та козацькі звичаї"
Види змагань:
а) "Козацькі побрехеньки"
- Наступне завдання - розказати анекдот. Участь беруть по 1 члену з куреня.
б) "Інсценування козацького обряду чи звичаю"
- Кожен курінь повинен інсценувати якийсь козацький обряд чи звичай. Козаки не лише воювали,
в) "Танцювальний конкурс "Гопак"
- Виконується танцювальний конкурс всі члени куреня по черзі козацький народний танець "Гопак".
- Це був останній конкурс нашогосьогоднішнього 3 туру змагання. А зараз журі підбиває третього туру, а ми зараз перейдемо до 4, останнього раунду змагань.
V. 4 тур: "З історії козацтва"
- За умовами останнього туру учасники повинні відповісти на запитання вікторини. Переможе той курінь, котрий дасть найбільше правильних відповідей:
а) Назвіть перший український твір, який перекладено на українську мову? ("Лист турецькому
султану")
б) Що означає слово "козак"? (З тюркської - "вільна людина")
в) Символ влади гетьмана (Булава)
г) Як називали козацькі човни? (Чайки)
д) Хто такі "характерники" (Ворожбити, лікарі)
- Це був останній конкурс наших сьогоднішніх Козацьких забав. Журі зараз саме підбиває
результати 4 туру і всього конкурсу.
VI. Заключна частина.
- Після сьогоднішніх наших змагань в нас залишається світла пам'ять про славні подвиги наших предків-запорожців. Отож, пам'ятаєте, дорогі діти, що ви є нащадками славних українських козаків. То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що козацькому роду нема переводу!
(Команди з піснею "Доки буде Україна" маршовим кроком виходять з місця проведення Козацьких забав)