Мета: ознайомити учнів із давніми звичаями зустрічі птахів;
пригадати прикмети, прислів’я, приказки та загадки про птахів;
послухати їх голоси та розглянути їх сліди;
навчитись виготовляти аплікацію;
виховувати у дітей любов до пернатих та дбайливе ставлення до них.
Ведуча:
Настала весела пора року – весна. Все оживає від зимової сплячки. З далеких країв повертаються наші пернаті друзі – пташки. Земля прикрашається, готується зустрічати їх.
Українці здавна з повагою ставилися до своїх пернатих друзів. Ще від сивої давнини наші пращури святкували Повернення( Обретіння) перелітних птахів до рідних країв. Це підтверджує й той факт, що основні дійства, які влаштовували селяни на Обретіння (9 березня), стосуються птахів, які першими поверталися з вирію. Згодом обряд зустрічі птахів об’єднався із «закликанням весни», що його відзначали на Сорок Святих(22 березня). Чи не кожне березневе свято – Явдохи, Сорока мучеників, Олекси – так чи інакше пов’язане з пошаною до птахів.
Учениця:
Все навколо зеленіє,
Річка ллється і шумить,
Тихо-тихо вітер віє
І з травою гомонить.
Як тут всидіти у хаті,
Коли вже весна цвіте?
Скрізь дзвенять пташки крилаті,
Сяє сонце золоте.
Ведуча:
Ось і нам час розпочати конкурс знавців природи під назвою «Наші пернаті друзі».
Конкурс 1.
Кожна команда робить презентацію: оголошує назву команди, розповідає про птаха і читає вірш про нього.
Наприклад: Назва команди «Жайворонок»
Розповідь: Жайворонок польовий дещо більший за горобця і має неяскраве , але привабливе забарвлення Зверху він світло-бурий, низ білуватий, з темною строкатістю. Голову жайворонка прикрашає невеликий «чуб», над темними очима – світла брова.
Вірш: Жайворонка упізнать не важко,
Бо співає дзвінко диво-пташка!
Пісню з неба чує вся земля:
Просинайтеся, ліси й поля!
Конкурс 2.
Потрібно зачитати якомога більше народних прикмет, пов’язаних із птахами.
Наприклад:
Конкурс 3.
Кожній команді пропонуються малюнки із слідами пташки і запис голосу пташки, за якими необхідно її впізнати.
Конкурс 4.
Кожній команді ведуча читає про пташку, а команда відгадує назву і показує відповідний малюнок пташки.
Наприклад: Ця пташка поширена по всій Україні. Це невеличка пташка, розміром з горобця, але довша і стрункіша. Очі темні , великі. Для неї характерне тьохкання.(Соловей)
Конкурс 5.
Ведуча кожній команді по черзі загадує загадки.
Наприклад:
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять мене люди.(Соловей)
По болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має
Жабам рахунок знає.(Лелека)
Дім будують на водиці,
Дуже схожі на гусей,
Обережні до людей!(Лебеді)
Конкурс 6.
Один учасник кожної команди на кожен свій крок називає назву пташки.
Конкурс 7.
Команди отримують конверти з карточками, на яких написані прислів’я по частинах. Потрібно швидко скласти ці прислів’я.
Наприклад:Щебече як соловейко,…..(а кусає, як гадюка).
Ластівка день починає, …(а соловей кінчає).
Ластівки низько літають - …(дощ обіцяють).
Нарядилася, як пава, …(а кричить, як ґава).
Конкурс 8.
Команди отримують конверти із заготовками аплікації «Пташка на гілочці».
Ведуча: Не можна уявити собі ліс, парк або сад тихим, беззвучним. Як приємно слухати співи пташок! Вони створюють хороший настрій, запалюють серце любов’ю до рідної природи, до своєї землі.
Для того, щоб ще більше оживити і прикрасити наші ліси, поля, луки, наші міста і села, необхідно активніше приваблювати й охороняти пернатих друзів.
Шануй, примножуй скарб неоціненний.
Який вручила нам свята земля!
Насаджуй сад і очищай джерельце,
І скривдити не дай маленьке пташеня.
Оголошуються підсумки конкурсу знавців природи «Наші пернаті друзі».