Очікувані результати 4 клас (2022-2023 н.р.)

Про матеріал
Документ для друку вчителю. Очікувані результати з освітніх галузей для 4 класу.
Перегляд файлу

МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ

«УКРАЇНСЬКА МОВА»

Очікувані результати

Змістова лінія «Взаємодіємо усно»

сприймає уважно усну інформацію; ставить уточнювальні запитання відповідно до мети слухання; виконує усні інструкції й настанови вчителя щодо навчальних завдань;

передає зміст почутого творчо (змінює оповідача в тексті-розповіді, послідовність наведених ознак в описі, послідовність аргументів у міркуванні, доповнює опис іншими ознаками, а міркування іншими аргументами); вибирає з почутого інформацію для створення власного висловлення з конкретною метою (усне оголошення, усний відгук, усний стислий переказ); узагальнює і систематизує почуту інформацію; прогнозує, як отриману інформацію можна використати з користю; зіставляє тему й головну думку усного повідомлення з власними спостереженнями, поведінкою, досвідом;

висловлює власне ставлення до усного повідомлення; обґрунтовує своє ставлення до почутого, спираючись на набуті знання, власний досвід; визначає позицію мовця, погоджується з нею чи заперечує;

ініціює спілкування на тему, яка зацікавила; бере участь у дискусії, наводить докази; висловлює доброзичливо своє ставлення до думок інших співрозмовників (поділяє їх повністю, частково чи аргументовано відхиляє); висловлює й аргументує свою позицію; обирає вербальні й невербальні засоби спілкування для досягнення мети; дотримується мовленнєвого етикету, норм літературної вимови;

будує самостійно усне зв’язне висловлення (розповідь, опис, міркування, есе) за спостереженнями в навколишньому світі, ілюстрацією, поданим зачином або кінцівкою, за опорними словами, за поданим або колективно чи самостійно складеним планом; використовує виражальні засоби мови; виражає своє ставлення до висловлюваного дає загальну оцінку почутому діалогу або розповіді, опису, есе чи міркуванню пропонує, як можна вдосконалити або доповнити зв’язне висловлення

Змістова лінія «Взаємодіємо письмово»

самостійно контролює виконання загальних правил письма; нарощує швидкість письма, безвідривно поєднуючи елементи букв та букви між собою, зберігаючи розбірливість; спрощує окремі форми букв, їх поєднання, зберігаючи розбірливість читання написаного; пише в темпі, який дає змогу записати власну думку та інформацію з різних джерел;

пише розбірливо; робить охайні виправлення; дотримується абзаців, полів зошита; записує слова в колонку; заповнює таблицю;

складає тексти для письмового спілкування (оголошення, запрошення, афіша тощо) створює і записує загадки, невеликі казки тощо з орієнтацією на читача; обирає для власного повідомлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір букв тощо);

складає самостійне письмове висловлення (розповідь, опис, міркування) на добре знайомі й цікаві теми пише переказ (докладний, вибірковий) тексту розповідного змісту з елементами опису або міркування;

використовує у власних висловленнях виражальні засоби мови; висловлює своє ставлення до того, про що пише; записує власні висловлення грамотно (у межах вивченого) і зрозуміло;

бере участь в обговоренні письмових робіт у парах, групах; відзначає позитивні сторони, висловлює поради щодо можливого удосконалення тексту, спираючись на пам’ятку удосконалює письмовий текст

Змістова лінія «Досліджуємо медіа»

сприймає критично доступні медіатексти; визначає мету й цільову аудиторію окремих медіапродуктів; декодує (тлумачить) повідомлення у простих медіатекстах, виявляє очевидні ідеї; висловлює власні погляди на події, явища, предмети, цінності, представлені в медіатексті; пояснює, чи змінилися під впливом медіатексту власні уявлення або думки про предмет повідомлення, як саме; створює прості медіапродукти, враховує мету й аудиторію; обговорює (в парі чи групі) враження від створеного медіапродукту

Змістова лінія «Досліджуємо мовні явища»

дотримується правил вимовляння слів з ненаголошеними голосними [е], [и], дзвінкими приголосними звуками в кінці слова і складу перед глухим, подовженими приголосними звуками; правильно наголошує загальновживані слова;

розташовує 10-12 слів за алфавітом, орієнтуючись на першу, другу і третю літери в слові

знаходить потрібне слово в навчальному словнику (тлумачному, орфографічному, синонімів, антонімів, фразеологічному тощо), користуючись алфавітом;

утворює словосполучення з прямим і переносним значеннями; добирає до поданого слова 2-3 найуживаніші синоніми, антонім, користуючись відповідними навчальними словниками; розкриває значення найуживаніших багатозначних слів, вводить їх у словосполучення, речення; пояснює значення найуживаніших фразеологізмів; добирає до фразеологізмів близькі за значенням слова; знаходить синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми в тексті і пояснює їх роль; розпізнає застарілі й нові слова в текстах; досліджує походження слів; використовує у власному мовленні слова в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми для досягнення мети спілкування;

правильно записує слова із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції (просьба, боротьба, нігті, кігті); розрізняє і правильно записує слова зі співзвучними префіксами і прийменниками; правильно пише слова з апострофом після префіксів; розрізняє і правильно записує слова з префіксами пре- і при-; утворює нові слова за допомогою префіксів, з найуживанішими суфіксами зменшення, здрібнілості, пестливості тощо;

розпізнає іменники з абстрактним значенням; визначає рід і число іменників; відтворює назви відмінків і відмінкові питання; змінює іменники за числами і відмінками; визначає початкову форму іменника (називний відмінок однини); визначає відмінок іменника в реченні; змінює у процесі словозміни іменників приголосні [г], [к], [х] перед закінченням –і на [з′],[ц′],[с′], голосний [і] на [о], [е]; правильно вживає в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого роду закінчення –ом, –ем (–єм), в іменниках жіночого роду закінчення –ою, –ею (–єю); перевіряє за словником закінчення іменників чоловічого роду в родовому й орудному відмінках; використовує в мовленні паралельні форми іменників чоловічого роду – назв істот у давальному й місцевому відмінках однини; правильно записує іменники жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини; правильно вживає літературні форми іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по;

змінює прикметники за родами і числами; змінює прикметники разом зі зв’язаними з ними іменниками за відмінковими питаннями; правильно записує прикметники з м’яким кінцевим приголосним основи у різних відмінкових формах; визначає граматичну форму прикметника (рід, число, відмінок) за іменником, з яким він зв’язаний; утворює форми ступенів порівняння прикметників; правильно вимовляє і записує прикметники на –ський, –цький, –зький; використовує у власних зв’язних висловленнях прикметники в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми;

розпізнає в мовленні числівники, які відповідають на питання скільки? котрий?; ставить питання до кількісних і порядкових (без уживання термінів) числівників;

правильно вимовляє і пише форми родового відмінка числівників 50, 60, 70, 80, 90, 100; уживає правильні форми числівників на позначення часу протягом доби;

розпізнає серед слів особові займенники, ставить до них питання; пояснює роль займенників у мовленні; відмінює особові займенники за зразком; правильно вживає займенники з прийменниками; використовує займенники у власному мовленні для зв’язку речень у тексті та з метою уникнення повторів тих самих слів;

розпізнає неозначену форму дієслів, доречно використовує її в мовленні; вживає дієслова у відповідних часових формах; правильно записує особові закінчення дієслів у теперішньому і майбутньому часі, користуючись алгоритмом з опорою на третю особу множини; ставить дієслова минулого часу у відповідну родову форму за питаннями що робив? (-ла, -ло), що зробив? (-ла, -ло); правильно вимовляє і записує дієслова на –ся; добирає дієслова, що найбільше відповідають мовленнєвій ситуації;

розпізнає серед слів прислівники і ставить до них питання; добирає до найуживаніших прислівників синоніми й антонім; правильно пише найуживаніші прислівники; доречно вживає прислівники у власних зв’язних висловленнях;

правильно інтонує і записує речення, різні за метою висловлювання та інтонацією; знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках; встановлює зв’язки між словами в реченні за допомогою питань; виявляє в реченні однорідні члени; складає речення з однорідними членами, правильно їх інтонує і записує; використовує різні за структурою і метою висловлювання речення для вираження власних думок і почуттів;

знаходить у тексті його структурні частини; формулює тему і мету тексту; добирає заголовок, який відповідає темі або головній думці тексту; складає план тексту; будує текст за поданим планом; розрізняє різновиди текстів (розповідь, опис, міркування, есе) і пояснює їх призначення; знаходить у тексті-міркуванні твердження, доказ і висновок; будує розповіді, описи, міркування, есе; розрізняє і будує тексти художнього і науково-популярного стилів; використовує засоби зв’язку речень у тексті


МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ

«ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ»

Очікувані результати

Пізнаємо простір дитячого читання

пояснює, з яких джерел складається простір його читання; розрізняє твори усної народної творчості і авторські наводить приклади; називає імена і прізвища відомих українських письменників, з творами яких неодноразово зустрічався на уроках; знає назви, сюжети кількох фольклорних і літературних творів; знає напам'ять 5-6 віршів, кілька прислів’їв, скоромовок, загадок; пояснює цінність книг, читання, бібліотек; розповідає про свої читацькі уподобання; знає, яким чином можна задовольнити потреби у знаходженні нової інформації.

Розвиваємо навичку читання, оволодіваємо прийомами розуміння прочитаного

володіє повноцінною навичкою читання вголос і мовчки текстів різних видів як загальнопредметним умінням; усвідомлює важливість уміння вправно читати для успішного навчання тепер і в майбутньому;

самостійно застосовує прийоми виразного читання та декламування напам’ять (для художніх текстів);

самостійно виділяє у тексті і пояснює значення незнайомих слів, висловів, термінів;

самостійно й усвідомлено застосовує різні види читання під час опрацювання змісту текстів різних видів;

здійснює самоконтроль, самооцінку якості свого читання і розуміння змісту; за потреби застосовує прийом перечитування тексту чи окремих частин, фрагментів.

Взаємодіємо усно за змістом прослуханого

критично сприймає усну інформацію; аналізує й уточнює її; сприймає і розуміє художній, науковохудожній текст; виконує усні інструкції і настанови вчителя щодо навчальних завдань;

відтворює зміст усного повідомлення відповідно до мети; бере участь у колективному обговоренні змісту почутого (уважно слухає й розуміє запитання вчителя, думки, міркування однокласників, аргументовано доповнює їхні відповіді, обстоює власну позицію);

висловлює власне ставлення, оцінні судження до усного повідомлення, змісту тексту; обґрунтовує думки, спираючись на власний досвід; визначає позицію співрозмовника, погоджується з нею або заперечує її; обґрунтовує власні погляди, підтверджує їх прикладами або власними спостереженнями, враховує думки інших осіб;

бере участь у розігруванні діалогу, створенні діалогу на задану тему, за ілюстрацією, використовуючи мовленнєві і позамовні засоби; користується формулами мовленнєвого етикету; дотримується норм культури спілкування під час дискусії, найважливіших правил літературної вимови.

Досліджуємо і взаємодіємо з текстами різних видів

повноцінно сприймає, практично розрізнює тексти різних видів; повноцінно розуміє текст, пояснює, який художній образ/образи створив письменник; що основне хотів передати; визначає і характеризує події, явища, мотиви вчинків дійових осіб;

установлює і пояснює смислові зв’язки між частинами тексту; складає план оповідання, казки, статті; користується планом для переказу твору; знаходить і пояснює причиновонаслідкові зв’язки;

самостійно визначає тему і основну думку твору; самостійно застосовує різні види переказу (залежно від мети);

пояснює, які словосполучення, вислови допомагають краще уявити картини природи, місце події, зовнішність персонажів, їхні характери, вчинки, стосунки з іншими героями;

знаходить у тексті засоби художньої виразності (епітет, метафору, гіперболу (без вживання термінів) порівняння; з’ясовує їх роль; використовує яскраві, образні вислови у власному мовленні (під час опису, розповіді);

називає основні теми та жанри творів письменників, з творами яких неодноразово зустрічалися під час навчання; визначає основні події у творі, установлює їх послідовність, зв’язки, динаміку розвитку;

самостійно визначає головних і другорядних персонажів твору; характеризує персонажа за його вчинками; визначає мотиви, наслідки його вчинку; співвідносить вчинок із загальноприйнятими нормами людської моралі; виявляє внутрішній стан героя, його почуття, зміну емоційного настрою;

визначає, самостійно розрізнює жанрові ознаки літературних творів, які опрацьовувалися під час навчання в 2-4 класах; наводить приклади;

формулює продуктивні запитання до тексту; виокремлює в тесті авторські запитання, звернення до читача; пояснює їх суть; пояснює мотиви вчинків героїв, авторське ставлення до них; висловлює емоційно-оцінні судження до вчинків персонажів (моральноетичного і естетичного характеру); обґрунтовує свою думку; самостійно ознайомлюється з текстом; орієнтується у його змісті; визначає тему; називає ознаки, які вказують на приналежність тексту до науковохудожнього

виділяє і розкодовує графічну інформацію, що міститься в тексті; перетворює графічну інформацію в текстову; знаходить, розрізняє у текстах різнорідну інформацію, пояснює її суть; здійснює смисловий аналіз змісту тексту; складає план;

Оволодіваємо прийомами роботи з дитячою книжкою

самостійно розрізняє та наводить приклади книжок за тематичною, жанровою, авторською приналежністю; приклади довідкових видань; пояснює мету їх читання, використання;

самостійно користується довідковоінформаційним апаратом дитячих книжок, видами бібліотечнобібліографічної допомоги під час прогнозування орієнтовного змісту книжки, її вибору відповідно до мети та теми читання;

пояснює свої читацькі уподобання, наводить приклади книжок, яким надає перевагу; самостійно читає, розуміє зміст значних за обсягом книжок (повісті, повісті-казки, фантастика); пояснює їх відмінність від оповідань;

висловлює власні аргументовані зв’язні емоційно-оцінні судження про прочитану книжку; бере участь у колективній дискусії за змістом прочитаних книжок, виявляє активну читацьку позицію; дотримується етичних норм культури спілкування;

самостійно складає письмовий відгук на прочитану книжку (за власним вибором).

Досліджуємо і взаємодіємо з медіапродукцією

знає права дітей на одержання інформації; розрізняє і пояснює особливості передачі інформації у різних видах медіапродукції; створює медіапродукт (кадри мультфільма, замітка до газети, виступ на шкільному радіо тощо) за вибором; наводить приклади, де і як можна перевірити одержану інформацію; створює рекламу за аналогією;

знаходить і пояснює різницю між фактами і думками про них; обстоює власну думку, дотримуючись культури спілкування.

Перетворюємо та інсценізуємо прочитане, створюємо власні тексти

самостійно виконує завдання на зміну, доповнення, словесне ілюстрування твору; доповнює твір новим персонажем, новою подією; передає прочитане в інсценізації, поєднуючи різні засоби виразності (слово, жест, міміка, рухи); використовує відомі прийоми для створення казки.


МАТЕМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ

«МАТЕМАТИКА»

Очікувані результати

Числа, дії з числами. Величини

відтворює послідовність чисел у межах мільйона; читає і записує числа, утворює числа різними способами; порівнює числа різними способами; визначає розрядний склад багатоцифрового числа;

визначає загальну кількість одиниць певного розряду; подає числа у вигляді суми розрядних доданків; виконує додавання та віднімання, множення і ділення на основі нумерації чисел;

володіє навичками письмового додавання і віднімання чисел у межах мільйона; прогнозує результат додавання та віднімання, перевіряє правильність обчислень;

володіє навичками письмового множення і ділення багатоцифрового числа на одноцифрове; володіє обчислювальними навичками письмового множення і ділення на двоцифрове число; розуміє спосіб множення і ділення на трицифрове число; виконує письмове ділення з остачею; планує послідовність виконання дій у письмових обчисленнях; прогнозує кількість цифр у добутку, частці до знаходження результату; перевіряє правильність обчислень;

розуміє спосіб одержання дробу; розуміє суть чисельника і знаменника дробу; читає і записує дроби; розрізняє дроби, які дорівнюють 1; порівнює дроби з однаковими знаменниками; застосовує правила знаходження дробу від числа та числа за величиною його дробу під час розв’язування практично зорієнтованих завдань

знає одиниці вимірювання довжини (міліметр, сантиметр, дециметр, метр, кілометр); маси (грам, кілограм, центнер, тонна), місткості (літр); часу (доба, тиждень, година, хвилина, секунда), проміжки часу (місяць, рік, століття) та співвідношення між ними;

користується знанням співвідношень між величинами у навчально-пізнавальних і практичних ситуаціях; вимірює і порівнює величини: довжину, масу, місткість, час; обирає доцільну мірку для вимірювання величини; користується для вимірювання величин інструментами, приладами та іншими засобами; перетворює величини, виражені в двох одиницях найменувань; виконує арифметичні дії з іменованими числами;

визначає в навчальних і практичних ситуаціях групи взаємопов’язаних величин; користується у навчальних і практичних ситуаціях знанням залежності між величинами; розуміє, що рух тіл описується за допомогою трійки взаємопов’язаних величин: шлях, швидкість і час; розуміє швидкість рухомого тіла як шлях, пройдений ним за одиницю часу; знає назви і позначення одиниць швидкості; користується формулами для знаходження швидкості, подоланого шляху, часу під час розв’язування практично зорієнтованих задач прогнозує очікуваний результат; зіставляє одержаний результат із прогнозованим;

знаходить периметр многокутника в навчальних і практичних ситуаціях; знаходить довжину сторони квадрата за відомим периметром; розуміє площу як властивість плоских фігур; знає одиниці площі; визначає площу фігури за допомогою палетки; користується в навчальних і практичних ситуаціях формулою обчислення площі прямокутника (квадрата); знаходить довжину однієї сторони прямокутника за відомими площею та іншою стороною

Вирази, рівності, нерівності

записує математичні вирази і твердження, подані в текстовій формі, з використанням математичних символів; встановлює відношення рівності й нерівності між числами й числовими виразами; знаходить значення числового виразу та буквеного виразу із заданим значенням букви; застосовує правила порядку виконання дій під час обчислень значень виразів без дужок та з дужками;

розв’язує рівняння з однією змінною на основі правил знаходження невідомого компоненту арифметичної дії; перевіряє, що одержане числове значення змінної є розв’язком рівняння;

розуміє, що нерівність зі змінною мати один, кілька або безліч розв’язків, може не мати розв’язків; знаходить окремі розв’язки нерівності зі змінною зручним для себе способом

Геометричні фігури

орієнтується на площині і в просторі, рухається за визначеним маршрутом; планує маршрут пересування; розпізнає і класифікує геометричні фігури за істотними ознаками; класифікує кути (прямі, гострі, тупі); креслить прямі кути за допомогою косинця; називає істотні ознаки прямокутника (квадрата); використовує властивість протилежних сторін прямокутника під час розв’язування практичних задач; будує прямокутник (квадрат); будує коло, круг за заданим значенням радіуса, діаметра; називає елементи геометричних фігур; моделює геометричні фігури;

Математичні задачі і дослідження

розв’язує прості і складені сюжетні задачі (в тому числі з дробами), задачі з геометричним змістом, компетентнісно зорієнтовані задачі; розв’язує задачі на знаходження четвертого пропорційного різними способами, на подвійне зведення до одиниці, на пропорційне ділення, на знаходження невідомого за двома різницями, на спільну роботу, на прямолінійний рівномірний двох тіл; розв’язує задачі з буквеними даними; розв’язує прості задачі на обчислення тривалості події, дати початку події, дати закінчення події; складає і розв’язує обернені задачі;

створює допоміжну модель задачі різними способами; обирає числові дані, необхідні і достатні для відповіді на запитання задачі; планує розв’язування/розв’язання задачі; створює математичну модель задачі; перевіряє правильність розв’язку задачі: складає сюжетні задачі;

виконує елементарні дослідження математичних залежностей з допомогою вчителя; планує нескладні навчальні дослідження; використовує досвід математичної діяльності під час виконання дослідницьких завдань міжпредметного характеру, роботи над навчальними проектами, у проблемних ситуаціях повсякденного життя

Робота з даними

читає нескладні таблиці, лінійні діаграми; добудовує лінійні діаграми; порівнює й узагальнює дані, вміщені у таблицях, на діаграмах; обирає дані, необхідні і достатні для розв’язання проблемної ситуації; користується даними під час розв’язування практично зорієнтованих задач

Додаткові теми:

Раціональні прийоми обчислень.

Усне множення і ділення на 5, 50, 500.

Усне множення і ділення на 25, 250, 2500. Множення на 11, 101, 1001.

Множення на 9, 99, 999.

Письмове множення на трицифрове число. Письмове ділення на трицифрове число.

Рівняння, в яких один із компонентів дії є виразом зі змінною.

Алгебраїчний метод розв’язування сюжетних складених задач.

Розв’язування нерівностей зі змінною.

Додавання та віднімання складених іменованих чисел, поданих в одиницях часу.

Множення і ділення іменованих чисел, поданих в одиницях вимірювання довжини й маси, на двоцифрове число.

Залежність швидкості від зміни відстані при сталому часі; від зміни часу при сталій відстані. Задачі на рух в одному напрямку.

Задачі на рух тіл за течією та проти течії річки.

Види трикутників за кутами. Види трикутників за сторонами.

Нестандартні задачі, задачі логічного характеру.

Кругові діаграми

ПРИРОДНИЧА, ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА, СОЦІАЛЬНА ТА ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА ОСВІТНІ ГАЛУЗІ

«Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

Очікувані результати

Людина

має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер)

аргументує неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й іншим; пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі; обмінюється досвідом уникнення небезпеки в реальних ситуаціях;

має уявлення про культуру взаємин людей у сім’ї, школі, на вулиці; наводить приклади такої поведінки, де виявляються ціриси; розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; вирішує конфліктні ситуації мирним шляхом; пояснює необхідність виробляти в собі такі риси; вживає доречно слова етикету; встановлює зв’язки між конкретними вчинками і ставленням людей, розуміє необхідність культурної поведінки в громадських місцях (транспорті, музеї, бібліотеці, тощо); уміє поводитися в гостях; знає правила гостинності;

Людина в суспільстві

має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право наосвіту;

знає зміст основних символів держави (Гімн, Прапор, Герб, рідна мова); зміст народних символів; виявляє інтерес до пізнання символіки інших держав;

має уявлення і виявляє практично турботу про своє оточення, про довкілля та культурну спадщину;

цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацію наводить та оцінює приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших, знає про можливі правопорушення серед дітей;

наводить приклади, відповідальності за скоєні правопорушення; розмірковує, як правильно розпоряджатися кишеньковими грошима

Людина і світ

має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, та необхідність толерантного ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів; виявляє інтерес і повагу до різних культур і звичаїв;

наводить приклади співробітництва України з іншими країнами щодо проблем охорони природи, енергозбереження, безпечного життя, запобігання стихіям; цікавиться іншими країнами, країнами-сусідами;

виявляє патріотичні почуття і прагнення знати більше про досягнення українців у різних галузях

Природа

має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему; значення різних видів карт; називає способи орієнтування на місцевості; назви материків, океанів; правила поведінки під час землетрусів, повені; наводить приклади небесних тіл, водойм своєї місцевості та їхні назви; розпізнає: рівнини, гори, пагорби, яри; пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі); значення плану місцевості і карти; значення прогнозу погоди для людей і розповідає про його використання у власному житті; спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру повітря, вітру, хмарності, опадів); складає за планом опис об’єкту природи (материка, океану, погоди, теплового поясу, природної зони та ін.); розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету, про різноманітність природи материків, мешканців океанів;

знаходить і показує на картах материки, океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; дізнається з різних джерел про наукові методи передбачення погоди, народні прикмети про зміну погоди; орієнтується на місцевості за допомогою компасу, Сонця і місцевих ознак; проводить спостереження за погодою, сезонними змінами у природі своєї місцевості; визначає сторони горизонту по компасу; моделює Сонячну систему, сузір’я, зміни земної поверхні, обертання Землі; застосовує знання для спостереження за погодою, складання плану приміщення, орієнтування на місцевості, робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі

показує на карті України і називає місцевість свого проживання, називає природні ресурси України (водні, ґрунтові, корисні копалини, рослинні і тваринні) і пояснює їх значення для громадян нашої держави; наводить приклади і описує природні угруповання своєї місцевості за планом (назва угруповання, рослини і тварини угруповання, зв’язки між ними, значення угруповання для людини); розпізнає і називає рослини, тварин, гриби своєї місцевості (по 3-4 представники), моделює зв’язки між ними; розповідає про найважливіші природні об’єкти України, своєї місцевості; характеризує значення 2-3 видів корисних копалин для економіки нашої країни і добробуту її громадян; природну зону

України за планом; мешканців природного угруповання, їхні зв’язки між собою і неживою природою; пояснює залежність між умовами природної зони та її мешканцями, особливостями праці і побуту людей, які в ній проживають; спостерігає сезонні явища у природі своєї місцевості, характеризує зміни в неживій і живій природі та в діяльності людей, які при цьому відбуваються; аналізує зв’язки в природних угрупованнях (організмів між собою, організмів із неживою природою); традиції, що відображують ставлення українців до природи; складає ланцюги живлення; діє у довкіллі, не завдаючи шкоди природі; висловлює судження щодо різноманітності і цінності природи України; усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи

Людина і природа

наводить приклади використання людиною природничо-наукових знань; інженерних ідей природи; матеріалів і виробів з них; місцевих виробництв; має уявлення про машини і механізми (транспортні засоби, побутові прилади тощо); пояснює, як властивості матеріалів зумовлюють їх використання; роль техніки і технологій у житті людини, важливість грамотного їх застосування; спостерігає за роботою машин, побутових приладів;

дотримується основних правил безпечного користування електроенергією, побутовими присторями і приладами (праска, електрична чи газова плита, та ін); розповідає про вирощування рослин, догляд за свійськими тваринами; про винаходи людства і професії, пов’язані з пізнанням природи, її використанням і збереженням (фізик, шахтар, інженер, природозахисник та інші); здійснює пошук інформації про розвиток техніки і технологій, обговорює безпечне й доцільне використання знань про природу, матеріалів, техеологій; моделює самостійно/у групі зв’язки «природа – людина», «природарукотворний світ», «людина – рукотворний світ» і складає розповідь за створеною моделлю; усвідомлює необхідність грамотно використовувати природничо-наукові знання, матеріали і технології;

називає екологічні проблеми планети; джерела забруднення природи; наводить приклади природоохоронних заходів; природоохоронних територій; пояснює наслідки забруднення водойм, повітря, ґрунтів, знищення лісів та іншої небезпеки, що спричинює діяльністю людини; виявляє самостійно/у групі факти забруднення довкілля, пропонує і обґрунтовує власні ідеї щодо способів зменшення негативного впливу людини на природу і відповідально діє задля цього;

висловлює і обґрунтовує судження щодо участі кожного громадянина у вирішенні проблем довкілля; дізнається про екологічні проблеми від інших людей, із ЗМІ та інших джерел, аналізує цю інформацію, обговорює способи зарадити цій ситуації; аналізує та оцінює власну поведінку і поведінку інших людей у природі; свій внесок у збереження довкілля; ситуації повсякденного життя, пов’язані з використанням води, електроенергії, тепла; долучається до організації і проведення природоохоронних заходів; усвідомлює, що результати спільної роботи залежить від співпраці та відповідальності кожного; відповідально ставиться до обговорення проблем природи, ухвалення рішень щодо поводження у природі без заподіяння їй шкоди


ТЕХНОЛОГІЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ

«ДИЗАЙН І ТЕХНОЛОГІЯ»

Очікувані результати

Інформаційно-комунікаційне середовище

розрізняє об’єкти техніки (виробничої, транспортної, побутової тощо); досліджує історію розвитку техніки; розрізняє ручні знаряддя праці, механізми і машини, автоматичні пристрої; добирає матеріали та інструменти для виготовлення макету об’єкта техніки;

досліджує традиційні і сучасні технології декоративно-ужиткового мистецтва у взаємодії з іншими; аналізує, синтезує та використовує інформацію з різних джерел;

виявляє емоційно-ціннісне ставлення до привабливих видів декоративно-ужиткового мистецтва; вибирає виріб декоративно-ужиткового мистецтва для його виготовлення;

досліджує властивості зразків деревинних матеріалів і металів; класифікує конструкційні матеріали за їх ознаками і властивостями; виготовляє виріб з картону, шпону, фольги, дроту тощо; використовує матеріали вторинної переробки для виготовлення нових виробів;

визначає розміри освітнього об’єкта – макета транспортного засобу (автомобіль, автобус, літак, корабель тощо), будинку тощо; використовує цифрові пристрої, креслярські інструменти, лінії у побудові розгортки макета транспортного засобу, будинку тощо; виготовляє макет вибраного транспортного засобу або будинку

Середовище проектування

обґрунтовує актуальність виявленої проблеми; продукує ідеї для вирішення виявленої проблеми; формулює мету своєї діяльності; вибирає обґрунтовано об’єкт проектування; узгоджує власні потреби та потреби інших у виборі об’єкта проектування; планує дії для реалізації задуму в матеріалі; розробляє критерії оцінювання майбутнього виробу;

аналізує моделі, подібні обраному об’єкту проектування (моделі-аналоги); продукує і формулює ідеї під час моделювання обраного об’єкта проектування; визначає і використовує формат, пропорції і масштаб, види композицій оздоблення виробу (предметні, сюжетні, декоративні); класифікує і використовує кольори за властивостями: тон, насиченість, світлість;

експериментує з поєднанням кольорів, матеріалів; комбінує, переставляє, замінює, оформляє, удосконалює дизайн і конструкцію виробу; відображає образ майбутнього виробу на папері, в макеті або в цифровому вигляді; описує модель свого виробу, аргументовано її відстоює; добирає матеріали для виготовлення спроектованого виробу, зокрема і вторинні; розраховує орієнтовні витрати;

планує технологічну послідовність виготовлення індивідуально або спільно спроектованого виробу

Середовище техніки і технологій

раціонально використовує час та матеріали, зокрема і вторинні

організовує власну діяльність з виготовлення виробу індивідуально або в групі; використовує інструменти й пристосування, дотримуючись безпечних прийомів і норм санітарії; розмічає деталі на матеріалі за допомогою шаблонів, трафаретів або креслярських інструментів та вирізує їх; застосовує рухомі і нерухомі, роз’ємні і нероз’ємні з’єднання; виготовляє деталі виробу із використанням традиційних та сучасних технологій обробки матеріалів (витинанка, лозоплетіння, вишивка, шиття, плетіння, мозаїка, комбінована аплікація, оригамі, ниткографіка, скрапбукінг тощо); контролює та удосконалює технологію виготовлення виробу;

Середовище соціалізації

дотримується правил спільної роботи в групах; оцінює і обґрунтовує цінність виконаних проектів, усіх його етапів; описує процес створення виробу, естетичні і технічні рішення;

аналізує ефективність своєї комунікативної діяльності в команді, зокрема в мережах; презентує результати власної або спільної проектно-технологічної діяльності, обговорює їх з іншими та прогнозує подальші плани щодо проектно-технологічної діяльності;

проявляє ініціативність у природоохоронній та доброчинній діяльності з власноруч створеними виробами; виявляє готовність і здатність співпрацювати з іншими; охоче робить подарунки, допомагає іншим; критично оцінює споживацькі звички, зокрема використання синтетичних виробів, що забруднюють навколишнє середовище;

розрізняє предмети праці, основні види діяльності за професіями різних сфер життєдіяльності;

читає, інтерпретує та оцінює інструкції продуктів домашнього господарювання; розрізняє корисні і шкідливі звички, пов’язані з вживанням їжі; виготовляє запрошення для гостей; розробляє прикраси для святкового столу; сервірує святковий стіл спільно з старшими; пришиває ґудзики різними способами; вирощує спільно з однокласниками рослини, зелень за потреби; лагодить пошкодження книг за потреби


ІНФОРМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ

«ІНФОРМАТИКА»

Очікувані результати

Змістова лінія: Інформація. Дії з інформацією.

  • вміє здійснювати простий пошук інформації в мережі Інтернет;
  • знає адреси деяких сайтів, електронних бібліотек, сайтів з навчальним контентом;
  • висловлює припущення про достовірність інформації, отриманої з різноманітних джерел;
  • розрізняє факти та судження;
  • добирає належні засоби для спілкування з іншими особами в мережі Інтернет;
  • пояснює наслідки використання інформаційних технологій, розуміє відповідальність за свою діяльність в Інтернеті;
  • дотримується правил використання своїх та чужих творів.

Змістова лінія: Комп’ютерні пристрої для здійснення дій із інформацією.

  • наводить приклади сучасних різновидів комп'ютерних пристроїв;
  • зберігає дані на цифрових носіях;
  • пояснює, як організована робота з даними у цифровому пристрої;
  • має уявлення про процеси створення роботів;
  • контролює час використання цифрових пристроїв.

Змістова лінія: Об’єкт. Властивості об’єкта.

  • класифікує об’єкти за їх властивостями;
  •  зіставляє ознаки моделей реального та цифрового світу;
  • аналізує вплив подій на властивості об’єкта;
  • досліджує об’єкти за  допомогою створених моделей;
  • вміє створювати просту анімацію.

 Змістова лінія: Комп’ютерні програми. Меню та інструменти.

  • вміє відкривати та завершувати роботу у знайомих середовищах;
  • називає інструменти середовища та пояснює їх призначення;
  • описує порядок створення проєктів;
  • вміє відкривати готові та зберігати створені проєкти.

Змістова лінія: Створення інформаційних моделей. Змінення готових. Використання.

  • називає складові об'єкта;
  • називає які дії можна виконувати над об’єктом, які дії може виконувати об’єкт;
  • наводить приклади необхідності моделювання для розв’язання конкретних задач;
  • називає етапи створення інформаційної моделі;
  • створює математичні моделі;
  • прогнозує та формулює очікуваний результат;
  • коментує успішні та невдалі кроки в процесі роботи.

Змістова лінія: Алгоритми.

  • визначає алгоритмічні структури;
  • створює алгоритми з розгалуженням у середовищі програмування;
  • розробляє алгоритми з послідовних дій, умов, повторень;
  • аналізує та впорядковує послідовності;
  • знаходить помилки в алгоритмах та виправляє їх;
  • вміє розробляти спільний з однокласниками проєкт під керівництвом вчителя;
  • наводить приклади ігор та стратегій перемоги;
  • оцінює результати своїх навчальних досягнень та результати своїх однокласників.


МИСТЕЦЬКА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ

«МИСТЕЦТВО»

Очікувані результати

Художньо-творча діяльність

виконує дитячі пісні (зокрема, музичний фольклор, називаючи жанри виконуваних пісень (колискові, закличні, веснянки, щедрівки тощо), виконує прості канони;  добирає засоби музичної виразності (темп, динаміку, штрихи, тембр), необхідні для створення образу пісні, пропонуючи різні варіанти;  пояснює значення вокальних вправ для правильного виконання; стежить за точністю і виразністю інтонування, чіткістю дикції (вимови), фразування;  стежить за співацькою поставою, диханням;

грає в ансамблі нескладні композиції (трикутник, бубон, барабан, тріскавки, сопілка (за умови дотримання гігієни користування), ксилофон, металофон, синтезатор тощо); самостійно добирає тембр музичного інструменту для передачі відповідного образу, пояснює свій вибір;

демонструє способи звуковидобування на найпростіших інструментах; орієнтується в поняттях музичної грамоти (звук, мелодія, акомпанемент, музична форма, динаміка, схеми диригування (на 2/4; 3/4) тощо); орієнтуєтьсяв нотному записі (за доцільності для виконання) ; читає і виконує найпростіший ритмічний супровід, зокрема в різних темпах та динаміці, в русі (плескання, відбивання ногами та з використанням ударних інструментів; імпровізує голосом (музичні, мовленнєві інтонації), на музичних інструментах; створює найпростіші ритмічні варіації супроводу до пісні або інструментальної мелодії (2/4, 3/4, 4/4), самостійно добирає різноманітні інструменти для супроводу, імпровізує із поєднанням (чергуванням) співу та гри на музичних інструментах.

поєднує засоби різних видів мистецтва для втілення художнього задуму;

 імпровізує засобами пантоміми (міміка, жести, хода, мовлення, зміна темпоритму);  пластично інтонує інструментальну музику (без слів), передаючи настрій; самостійно добирає і пояснює виразні засоби різних мистецтв для створення синтетичного образу(темп, тембр голосу, динаміка, рухи, міміка, колір і форма костюму, гриму, деталей оформлення простору), покладаючись на власний досвід; створює сценічні інтерпретації пісенних образів, виконує нескладні ролі (в тому числі, пісні «у ролях»)

рухається під музику, використовуючи відомі танцювальні елементи (народні, сучасні, спортивнітощо) відповідно до стилю музики; демонструє елементи деяких народносценічних та побутових танців (гопак, козачок, вальс, полька, мазурка, полонез, лезгінка тощо); узгоджує рухи з музичним супроводом (співом), орієнтується у сценічному (танцювальному) просторі; використовує найпростіші прийоми сценічної поведінки (вітання, поклони, звернення до публіки тощо); добирає атрибути для підсилення виразності (із запропонованих або знайомих предметів);

експериментує зі знайомими художніми техніками, звуками різних тембрів (вокальними та інструментальними, у тому числі із доцільним застосуванням шумових ефектів), з лініями, кольорами, формами, матеріалами тощо, придумує образи, використовуючи знайомі виразні засоби та способи творення (звуки, слова, пантоміму, рухи, лінії, кольори тощо), якими може виразити свої почуття та емоції, доцільно комбінує елементи для втілення ідеї в художньому образі;

розпізнає власні емоції від різних видів мистецької діяльності; визначає улюблені види мистецької діяльності, займається ним/ ними у вільний час для задоволення; пояснює свій інтерес до певного виду діяльності; обирає їх відповідно до свого настрою, визначає твори мистецтва, звернення до яких поліпшує настрій;

дотримується загальноприйнятих правил поведінки в закладах культури та мистецтва (театрі, музеї тощо)

Сприймання та інтерпретація мистецтва

емоційно сприймає твори різних видів мистецтва і виявляє враження у вербальний або невербальний спосіб; відтворює емоційні враження мистецтва різними художніми засобами; пояснює, щоподобається або не подобається у творі;

вирізняє і характеризує елементи музичної мови, застосовані для характеристики музичного образу (мелодія, темп, динаміка, ритм, регістр, характер музичної інтонації; тембр та склад виконавців (соліст, хор, оркестр, деякі тембри музичних інструментів), лад (мажор, мінор), розпізнає музичні форми (рондо, варіації);

вирізняє і характеризує елементи художньої мови творів образотворчого мистецтва, застосовані для характеристики художнього образу: кольорову гаму твору (тепла, холодна), тональність (світлі й темні кольори), елементи композиції твору (центр, головне і другорядне, симетрію та асиметрію)

цілісно охоплює увагою художній твір; зосереджується на характерних деталях; виявляє здатність керувати увагою під час сприймання; відзначає кульмінацію у музичному творі, танці, виставі;

порівнює музичні та візуальні, сценічні, хореографічні образи, зіставляє художні образи та явища довкілля (за допомогою вчителя); вирізняє елементи художньої мови творів синтетичних видів мистецтва для характеристики цілісного художнього образу: акторську гру, костюми, декорації,грим, реквізит, освітлення, музичне оформлення театрального/екранного твору;

вирізняє і порівнює засоби виразності різних видів мистецтва у створенні подібнихобразів (зокрема, персонажів казок, тварин, героїчних, фантастичних інших характерних образів, явищ природи);

розпізнає та характеризує художні матеріали, якими виконана учнівська творча робота (кольорові олівці, фломастери, акварель, гуаш, пластилін тощо);

називає характерні особливості жанрів образотворчого мистецтва (портрет, пейзаж (краєвид), натюрморт, анімалістичний тощо); види орнаментів за змістом (рослинний, геометричний тощо) та застосуванням (стрічковий, розетка), види анімації (мальована, лялькова, пластилінова, комп’ютерна).

порівнює природні форми, образи довкілля з їх художнім трактуванням. розпізнає і характеризує власні емоції, враження від сприймання мистецьких творів;

пояснює, що подобається або не подобається у творі, порівнює свої уподобання щодо різних видів мистецтва; визначає свої враження від різних творів одного виду мистецтва (за жанрами, настроями, образами, засобами виразності тощо); вирізняє і обирає для сприймання твори мистецтва, що змінюють або передають його / її настрій; рекомендує улюблені твори для сприймання іншим.

Комунікація через мистецтво

характеризує власну творчість за поданими орієнтирами, аналізує свої досягнення, свої сильні сторони, визначає за допомогою вчителя/ вчительки необхідні для самовдосконалення дії; обирає (за допомогою вчителя/ вчительки) спосіб удосконалення та може його пояснити;

презентує створені художні образи, обираючи за допомогою вчителя спосіб презентування (спів, танцювальні рухи, пантоміма, витвори образотворчого мистецтва, інформаційні технології) перед рідними, однолітками, молодшими учнями; пояснює задум, захищає свою позицію;

визначає досягнення в художньо-творчій діяльності однолітків, виявляючи об’єктивність і доброзичливість у висловлюваннях; обговорює з іншими враження від сприймання творів різних видів мистецтва та творчої діяльності, поважаючи уподобання та інтереси інших; ділиться своїми спостереженнями у довкіллі та соціумі; знаходить просту мистецьку інформацію (підручники, енциклопедії; аудіо- та відеозаписи, інтернет-ресурси тощо), ділиться нею з іншими, пояснює свої уподобання;

бере участь у шкільних мистецьких заходах (концертах, конкурсах, інсценізаціях народних обрядів, артмобах, тижнях мистецтватощо), колективних творчих проектах, зокрема із використанням засобів різних видів мистецтва і художньо-творчої діяльності;

виконує різні дії / ролі в коллективному творчому процесі; дотримується правил взаємодії і творчої співпраці, виявляє повагу до інших.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Диняк Марта
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
6426
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку