Конспект тренінгу для учнів 11 класу на тему: "Вміння долати конфлікти."

Про матеріал
Тип уроку: урок-тренінг. Конспект тренінгу для учнів 11 класу на тему: "Вміння долати конфлікти."
Перегляд файлу

1

Тема: Вміння долати конфлікти.

Очікувані результати: учні розуміють причини виникнення конфліктних ситуацій;  розглядають поняття конфлікт з позиції суб’єктивного уявлення людини про оточуючу дійсність; пояснюють значення конфліктів та шляхи виходу з конфліктних ситуацій; вміють працювати в колективі; застосовують культуру спілкування для креативного висловлювання власної думки; розширюють уявлення про шляхи подолання конфліктних ситуацій; поважно ставляться до старших та однолітків; вміють вислуховувати опонента та висловлювати власну думку; знають як розв’язувати проблему до початку її виникнення.

Тип уроку: урок-тренінг.

Методи і прийоми: словесні (бесіда, розповідь), наочні, практичні (рольова гра);

Місце проведення: класна кімната.

Клас: 11 клас.

Обладнання: схема стратегій поведінки людини в конфлікті, папір, фломастери.

Базові поняття та терміни: спілкування, конфлікт, суперництво, співробітництво, уникнення, пристосування, компроміс.

Орієнтовний час тренінгу: 2 години.

Література:

1. Василенко Л.Б. Основи безпеки життєдіяльності. 11 клас. Матеріали до уроків: Посібник для вчителя. / Л.Б. Василенко – Харків: Видавництво «Ранок», 2002.- 256с.

2. Кузьмін О. Є. Основи менеджменту: Підручник. / О. Є. Кузьмін, О. Г. Мельник – К .: «Академвидав», 2003. – 416с.

3. Малаканова Л. В. Сучасні виховні системи і технології: Професіональна культура вчителя: Навчально-методичний комплекс. / Л. В. Малаканова – Полт. держ. пед. ун-т. ім. В.Г. Короленка. – П.: 2008.

4. Марасін В. В. 56 полюсів поведінки. / В. В. Марасін – Д.: Стакер, 1997. – 461 с.

5. Сержантова Т. Б. 366 моделей  оригами / Т. Б. Сержантова – 6 – изд. – М . : Айрис-пресс, 2006. – 192 с. – ил.

Хочеш миру – готуйся до війни.

Корнелій Непот

Половина труднощів існує від того, що ми досить швидко кажемо «да» і недостатньо швидко «ні».

закон Біллінгса

Не завжди кажи, що знаєш, але завжди знай, що говориш.

Б. Шоу

Людина подібна до дробу: в знаменнику – те, що вона сама про себе думає, в чисельнику – те, якою вона є в дійсності, а насправді. Чим більше знаменник, тим менше дроб.

Л. Толстой

Саме важче в суперечці – не стільки захищати свою точку зору, скільки мати про неї чітке уявлення.

Андре Моруа

Структура тренінгу

І.

Організаційна частина……………………………………………………...

2 хв.

ІІ

Мотивація діяльності……………………………………………………….

10 хв.

ІІІ.

Діагностичний практикум………………………………………………….

15 хв.

IV.

Мисленнєва гімнастика…………………………………………………….

20 хв.

V.

Обговорення проблеми і програвання шляхів виходу….………………..

25 хв.

VI.

Пробудова шляху виходу з конфліктної ситуації………………….…….

15 хв.

VІІ.

Орігамі «Голуб миру»………………………………..……………………..

10 хв.

VІІІ.

 Емоційна крапка……………………………………………………………

20 хв.

ІХ.

Підсумок заходу…………………………………………………………….

3 хв.

 

Хід тренінгу

І. Організаційна частина.

Учні сідають колом, так щоб добре бачити одне одного, прибираються зайві речі.

ІІ. Мотивація діяльності й розкриття теми заняття.

Вступне слово вчителя

 Ви знаєте, щоб досягти успіху людина має бути не лише різнобічно розвиненою, вольовою, відповідальною, креативною, володіючою певними лідерськими задатками. Сучасні умови життя вказують, що у досягненні перемоги і визнання велику роль відіграє оточення людей. І які б не були взірцеві особисті якості, інколи людина може залишатися на самоті без підтримки і турботи інших. Очевидно ключовим у досягненні підтримки з боку оточуючих людей є вміння розуміти внутрішній стан співрозмовника, коректно висловлювати власні судження, а головне – бути відкритим і гнучким у спілкуванні, тобто знайти до кожної людини власний підхід.

 Спробуємо проаналізувати вірш Кіплінга «Коли...» в перекладі Марини Левіної:

Спокійним будь, коли всі шаленіють

І за шаленство ще й тебе клянуть;

Коли ніхто тебе не розуміє –

Звіряйсь на себе і спокійним будь.

Черпаючи, не виснажись від втоми;

Ошуканий, не вдайся до брехні;

Не видавайся янголом нікому

І не зважай на вигуки дурні.

Свої думки завжди обстоюй тихо,

В безодню марних мрій не поринай,

Готовий будь зустріти Щастя й Лихо –

Вони ж близнята, це ти добре знай.

Тримайсь, коли твої слова злочинно

Перевертають підлі брехуни;

Коли усе, що ти створив, загине –

Перепочинь і знову розпочни.

Будь здатен все найкраще, що ти маєш,

На стіл покласти, взятися до гри,

І не шкодуй, коли ти все програєш –

Докупи сили і думки збери.

У натовпі собою залишайся,

А з королями гідність зберігай.

Ні ворогу, ні другу не піддайся,

Надмірної поваги не шукай.

Нехай секунда кожна у хвилині

Тебе веде до вірної мети –

Тоді весь світ до ніг твоїх полине,

І це не все – тоді Людина ти!

(Вчитель скеровує думки учнів і підводить їх до твердження: що головне – це залишатися «Люди» з великої літери не залежно від життєвих ситуацій. А ту енергію яка б могла бути спрямована на створення конфліктної ситуацій використати для порозуміння і досягнення поставленої мети.)

На дошці записується вислів: «Найкращий бій – це той, який вдалося попередити до його початку».

Напевно, як ви вже здогадалися мова нашої зустрічі буде про вміння попереджати і долати конфлікти. Та передусім потрібно пізнати себе більш глибше і дізнатися чи Ви конфліктна людина?

ІІІ. Діагностичний практикум.

Продіагностуйте себе виконавши тест «Чи конфліктна Ви особистість?».

Цей тест допоможе Вам зрозуміти чи є у Вас проблеми у взаємодії з людьми і які їх причини.

Виберіть один з варіантів відповідей на наступні питання:

1. Уявіть, що в громадському транспорті починається суперечка. Що Ви зробите?

а) уникаєте вступати в суперечку;

б) можете втрутитись, встати на бік потерпілого, хто правий;

в) завжди втручаєтесь і до кінця відстоюєте свою точку зору.

2. На зборах Ви критикуєте керівництво за допущені помилки:

а) ні;

б) так, але в залежності від Вашого особистого ставлення до нього;

в) завжди критикуєте за помилки.

3. Ваш безпосередній начальник розповідає свій план роботи, котрий Вам здається нераціональним. Чи запропонуєте Ви свій план, який Вам здається кращим:

а) якщо інші Вас підтримають, то так;

б) зрозуміло, Ви будете підтримувати свій план;

в) боїтеся, що за критику Вас можуть залишити без премії.

4. Чи любите ви сперечатися зі своїми колегами, друзями:

а) лише з тими, хто не ображається, і коли суперечки не псують Ваші стосунки;

б) так, але тільки з принципових, важливих питань;

в) Ви сперечаєтеся з усіма і з любого приводу.

5. Хтось намагається пролізти вперед Вас без черги:

а) вважаючи, що й Ви не гірші за нього, спробуєте обійти чергу;

б) обурюєтесь, але про себе;

в) відверто висловлюєте своє обурення.

6. Уявіть собі, що розглядається раціоналізаторська пропозиція, експериментальна робота Вашого колеги, в якій є сміливі ідеї, але є й помилки. Ви знаєте, що Ваша думка буде вирішальною. Як Ви вчините:

а) висловитесь і про позитивні і про негативні сторони цього проекту;

б) підкреслите позитивні сторони в його роботі й запропонуєте надати можливість продовжити її;

в) будете критикувати її; щоб бути новатором, неможна допускати помилки.

7. Уявіть: свекруха (теща) постійно говорить Вам про необхідність економії та бережливості, про Вашу марнотратність, а сама постійно купує дорогі речі. Вона хоче знати Вашу думку про свою останню покупку. Що Ви їй скажете:

а) що схвалюєте покупку, якщо вона приносить їй задоволення;

б) говорите, що ця річ позбавлена смаку;

в) постійно лаєтесь, сваритесь із нею із-за цього.

8. Ви зустріли підлітків, котрі палять. Як Ви реагуєте:

а) думаєте: «Навіщо мені псувати собі настрій із-за чужих, погано вихованих дітей ?»;

б) робите їм зауваження;

в) якщо б це було в громадському місці, то ви б вичитали їх.

9. У ресторані Ви помічаєте, що офіціант обрахував Вас:

а) у такому випадку Ви не даєте йому «чайові», що заздалегідь приготували, якби він учинив чесно;

б) попрохаєте, щоб він ще раз при Вас підрахував суму;

в) це буде привід для суперечки (скандалу).

10. Ви в домі відпочинку. Адміністратор займається сторонніми справами, сам розважається, замість того, щоб виконувати свої обов’язки: не слідкує за прибиранням у кімнаті, різноманітністю меню. Чи обурює це Вас:

а) так, але якщо Ви навіть і висловите йому якісь претензії, це навряд чи щось змінить;

б) Ви знаходите спосіб поскаржитися на нього, нехай його покарають або навіть звільнять з роботи;

в) Ви виявляєте незадоволення на молодшому персоналі: прибиральниці, офіціантах.

11. Ви сперечаєтесь з вашим сином-підлітком і переконуєтесь, що він правий. Чи визнаєте Ви помилку:

а) ні;

б) зрозуміло, визнаєте;

в) який же у Вас авторитет, якщо Ви зізнаєтесь, що були не праві?

Якщо Ви  виберете відповідь „а”, то запишіть собі 4 бали, за „б” – 2, за „в” – 0.

Підрахуйте бали.

Ознайомтеся з результатами.

30 – 44 бали. Ви тактовні. Не любите конфліктів, навіть коли і можете їх нівелювати, уникнути, легко уникаєте критичні ситуації. Коли ж Вам доводиться вступати в суперечку, то Ви враховуєте, як це вплине на Ваше службове становище чи дружні стосунки. Ви прагнете бути приємним для оточуючих, але , коли їм потрібна допомога, Ви не завжди наважуєтесь її надати. Чи не думаєте Ви, що тим самим Ви втрачаєте повагу до себе в очах інших?

15 – 29 балів. Про Вас кажуть, що Ви конфліктна особистість. Ви настирливо відстоюєте свою думку, незважаючи на те, як це вплине на Ваші службові чи особисті стосунки. І за це Вас поважають.

10 – 14 балів. Ви шукаєте приводів для суперечок, більша частина яких зайві, дріб’язкові. Любите критикувати, але коли це вигідно Вам. Ви нав’язуєте свою думку, навіть якщо не праві. Ви не образитесь, якщо Вас будуть вважати любителем посперечатися? Подумайте, чи не ховається за Вашою поведінкою комплекс неповноцінності?

 Обговорення отриманих результатів. Обгрунтовування висловлених думок.

 - Чи в усіх отримані дані відповідають уявленням людини про себе? Можливо потрібно шукати причину в собі а не в інших? Адже: Світ довкола незмінний – змінне лише ставлення людини до нього.

ІV. Мисленнєва гімнастика.

E:\Анімації\image017.gifСпочатку учні закінчують вислови власними думками, а потім по-черзі озвучують власне судження і обговорюють його. Вкінці вчитель зачитує оригінал який порівнюється із твердженнями дітей.

Допишіть фразу:

1. Помилятися властиво кожній людині …

2. Нетерплячі часто платять дорого за те, що …

3. Коварна це річ – культура спілкування:…

4. Люди навчаються, як спілкуватися, а головна наука …

Оригінали

Помилятися властиво кожній людині, не визнавати помилки – лише дурню.

Цицерон

Нетерплячі часто платять дорого за те, що терплячим дається безкоштовно.

Коварна це річ – культура спілкування: присутність її непомітна, зате відсутність помітна відразу.

С. Муратов

Люди навчаються, як спілкуватися, а головна наука – як і коли мовчати.

Л. М. Толстой

V. Обговорення проблеми і програвання шляхів виходу.

- Що таке спілкування і навіщо воно потрібне?

ScientistsСпілкування – як контакт між людьми, які сприймають один одного, обмінюються інформацією і почуттями з метою взаєморегуляції і взаєморозуміння.

Бар’єри у спілкуванні:

1. Інтелектуальні.

2. Мотиваційні.

3. Зовнішні.

4. Змістовні.

 

- що на вашу думку є конфлікт?

Конфлікт – відсутність згоди між двома чи більше суб'єктами, зіткнення протилежних сторін, сил (осіб, груп працівників); внутрішній дискомфорт особи.

- згадайте і обговоріть зі співрозмовниками різні конфліктні ситуації.

- вкажіть на причини виникнення конфлікту:

1) протидія чотирьох стихій: землі, води, вогню, повітря;

2) сучасні уявлень – за типами темпераменту (холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік).

- звичні шляхи виходу з конфліктних ситуацій – концепція Томаса-Кілмена: уникнення, суперництво (боротьба, примушування), компроміс, співробітництво, пристосування (поступки);

Картинки до схеми шляхів виходу з конфлікту за Томасом-Кілменом

 

(на дошці, плакаті, проекторі будується наступна схема, пояснюються її плюси і негативні сторони, учні підбирають до ситуацій відповідну картинку)

osp1

Учасникам пропонується поділившись на п’ять команд в залежності від обраної концепції програти наступну ситуацію:

Двоє друзів Ігор та Микола разом готують дослідження, від якого залежатиме їхня оцінка по шкільному предмету з історії. Друзі працюють наполегливо, але робота все одно йде повільно. Раптом Микола шукаючи причини невдачі звинувачує Івана у некомпетентності й бездіяльності, мовляв: «Я дослідження зроблю, а оцінка буде в обох однакова»…

Представники різних команд по черзі виконують роль Ігора та Миколи.

Кожен учасник від команди повинен дотримуватись шляху виходу з конфлікту за командною концепцією. Завдання полягає якомога довше протриматися відстоюючи обраний шлях виходу з конфліктної ситуації.

- з точки зору психології при виникненні конфлікту потрібно збільшити відстань у спілкуванні.

Типи спілкування:

1. Інтимне – діапазон до 30 см.

2. Особистісне від 40 до 1 м.

3. Офіційне від 1,5 до 40 м.

4. Публічне – від 4 до 8 м.

Чим вагоміша особистість тим більше в неї ворогів і друзів – тим більше її помічають.

За змістом виділяють такі типи конфліктів:

внутрішньоособистісний – найчастіше його породжують некоректність, різноспрямованість вимог, неструктурованість завдань, що засвідчує низьку культуру делегування повноважень, недосконалу організаційну структуру управління, невмотивоване застосування стилів керівництва;

міжособистісний – виникає при розподілі ресурсів, робіт, матеріальних заохочень, обов'язків тощо, а також внаслідок помітних відмінностей у знаннях, кваліфікації, рівні інтелекту, психологічної несумісності працівників;

– конфлікт між особою і групою – породжений порушенням групових норм, персональних обов'язків, низьким рівнем культури взаємин;

міжгруповий – виникає між лінійним і штабним персоналом, профспілкою та адміністрацією, формальними і неформальними групами; в його основі – зіткнення інтересів різних груп;

samomotivaciaконфлікт між апаратом управління (керуючою системою) та виконавчим апаратом (керованою системою) – є наслідком неефективних управлінських рішень, недоліків у сфері комунікацій.

Здебільшого конфлікти спричиняються:

– розходженням інтересів під час розподілу ресурсів;

– взаємозалежністю завдань;

– несхожістю цілей;

– протилежним розумінням конкретної ситуації;

– різним розумінням та сприйняттям цінностей;

– відмінностями у манері поведінки;

– неправдивою інформацією;

– незадовільними комунікаціями;

– відмінностями у життєвому досвіді;

– різкою зміною подій.

 Наслідки конфліктів: позитивні, негативні, безрезультатні.

VI. Пробудова шляху виходу з конфліктної ситуації.

Вправа «Собака Гаррі»

Мета: продемонструвати учасникам, як сприйняття проблеми визначає спроби її вирішити.

Час: 15хв.

Хід вправи

Тренер. У Гаррі була пухнаста собачка, яку він дуже любив. Його подруга теж її любила. Вона запропонувала за неї Гаррі 10 фунтів, і він вирішив, що має віддати їй собачку. Але він сумував за тваринкою, тому наступного дня дав своїй подружці 20 фунтів і забрав собачку додому. Але подружка, яку звали Мері, все одно хотіла мати цю собачку, тому зібрала ще 10 фунтів і запропонувала Гаррі 30. Бідний Гаррі не любив відмовляти, тому він залишив їй собачку і взяв 30 фунтів. Але до цього часу йому набридла вся ця історія, і через пару днів він пішов до Мері, вручив їй 40 фунтів і попросив собачку назад. На цьому історія закінчується.

До уваги тренера! При необхідності тренер повторює основні моменти оповідання. Потім ставить запитання:

- Чи виявився хтось у виграші після всіх цих маніпуляцій?

- Якщо так, то хто саме і наскільки?

Тренер просить записати свої відповіді і не показувати їх один одному. Через деякий час зачитуються окремі відповіді.

Деякі кажуть, що Мері виграла 20 фунтів. І це буде правильно з позиції голої економіки, придбань і втрат. Інші скажуть, що Гаррі виграв у тому, що залишив собі собачку, або він програв, втративши подружку, або подружка втратила більше, бо втратила собачку, або втратила собачка, тому що вона пережила нервове потрясіння.

Виникає дискусія про різні способи сприйняття проблем. Ті, хто почув оповідання як історію втрат і придбань, розглядали її з позицій простої арифметики.

Можна було відчути емоційний контекст оповідання, сприймаючи її фінал з позиції людських стосунків. Одні сприймають свої проблеми саме через призму почуттів і емоцій, а інші мислять категоріями прибутків і витрат.

VІІ. Орігамі «Голуб миру».

Обговорення емоціонального стану при виконанні роботи.

VІІІ. Емоційна крапка.

Вправа «Дерево»

Час: 20хв.

Обладнання: папір, фломастери.

Учасники створюють малюнок, на якому були б зображені дерево з маленьким пагоном, трава, пагорб, сонце, хмара, дощ.

Після цього зачитується оповідання «Про далекі моря і близьке щастя».

Це дерево було вже доволі доросле, про нього не можна було сказати, що це мудре Дерево, але його не можна було назвати і нерозумним. Дерево завжди сумувало і ні з ким не могло потоваришувати. Біля самісіньких його ніг росла Трава, і скільки сягало оку, росла тільки Трава і більше нічого. Правда, на горизонті був ще Пагорб, щодня він ворушився, ніби зітхав.

З Травою Дерево товаришувати не хотіло. «Як це банально, - думало воно,- щодня бачити Траву та й дружити з нею. Таке одноманіття і нічого нового. А Пагорб далеко, окрім того, він також заріс Травою. Ох, як же мені сумно!» Від таких думок Дерево завжди тяжко зітхало і сумно похитувало гілками.

Щодня до Дерева приходило Сонце. Воно багато чого бачило на своєму віку і було дуже-дуже мудрим. Сонце розповідало Дереву про широкі моря, про високі гори, які підтримують небо, про безкрайні пустелі...

- Щодо пустель, я тобі, звісно, вірю, - відповідало йому на це Дерево, - довкола мене і в моєму серці теж пустеля. Але що таке море ? Що таке гори ?... Ні, я не можу повірити у те, чого не бачу.

Одного разу Сонце довго не з'являлося, а потім прийшло з кимось таким чорним і кудлатим, але гарним. Це була Хмара. Дерево познайомилося з Хмарою, а Хмара привітала його, і Траву, і Пагорб зливою, справжньою зливою!

- Тепер я вірю, що десь на землі є моря, – сказало Дерево, обережно струшуючи з себе краплинки води, – море – це просто дуже багато дощинок...

Воно хотіло сказати ще щось, але побачило Траву:

– Невже це ти?

– Я, – прошелестіла у відповідь Трава, коли вітер розчісував її довге, щойно вимите дощем волосся.

– О! Так ти навіть говорити вмієш ?!

– Так, – несміливо прошепотіла.

А Дерево лише зітхнуло: надто багато вражень було для одного дня.

Зазвичай вночі Дерево спало і тому рідко бачило місяць. Але цієї ночі не спалося... Місяць розповів Дереву про зірки і далекі планети.

– Можливо, і там є моря, океани і гори, – сказав він Дереву під звуки колискової, яку співав вітер, – і трава там теж є. Але не кожен може це побачити.

Так, не кожен, – зітхнуло Дерево і подумало, що море ніколи не бачило трави і ніколи її не побачить, і не почує її шелестіння....У пустому серці Дерева почав пробиватися маленький пагінчик...

Вранці, коли Трава прокинулася і вмивалася свіжою холодною росою, Дерево сказало:

– Знаєш, Травичко, море ніколи мене не бачило, а ти бачиш мене що­дня, ти щаслива від цього?

– Щаслива, – прошелестіла у відповідь Трава та ласкаво і ніжно посміхнулася.

 – І я маю щастя бачити тебе і Пагорб на обрії, адже я росту саме тут! А море – це просто дуже багато дощинок...

Обговорення: Про шо це оповідання? Який ваш настій зараз? Що відбулося з Деревом? Чому змінилося ставлення Дерева до Трави?

У житті бувають такі ситуації?

E:\Анімації\smotri.gifІХ. Підсумок заходу.

 

 

doc
Додано
7 листопада
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку