Тема: Агрегатні стани речовини.
Мета:
-
Освітня: ознайомити учнів з поняттям агрегатних станів речовини, їхніми характерними властивостями та переходами між ними; пояснити залежність агрегатного стану від температури та інших фізичних умов.
-
Розвивальна: розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати та робити висновки; формувати науковий світогляд.
-
Виховна: виховувати цікавість до вивчення фізики та навколишнього світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання:
-
Презентація "Агрегатні стани речовини".
-
Відеоматеріали (за наявності).
-
Комп'ютер, проектор (за наявності).
-
Зразки речовин у різних агрегатних станах (лід, вода, пара).
Хід уроку:
-
Організаційний момент (5 хв).
-
Привітання.
-
Перевірка готовності учнів до уроку.
-
Актуалізація опорних знань (10 хв).
-
Бесіда з учнями про будову речовини (молекули, атоми).
-
Поняття про температуру та тепловий рух.
-
Вивчення нового матеріалу (20 хв).
-
Поняття агрегатних станів:
-
Пояснення, що речовина може перебувати в різних агрегатних станах: твердому, рідкому, газоподібному.
-
Демонстрація презентації з прикладами речовин у різних станах.
-
Обговорення відмінностей між станами на основі розташування та руху молекул.
-
Характерні властивості агрегатних станів:
-
Твердий стан: зберігає форму та об'єм, кристалічна та аморфна будова.
-
Рідкий стан: зберігає об'єм, але не зберігає форму, текучість.
-
Газоподібний стан: не зберігає ні форму, ні об'єм, здатність до стиснення та розширення.
-
Переходи між агрегатними станами:
-
Плавлення (твердий → рідкий).
-
Кристалізація (рідкий → твердий).
-
Випаровування (рідкий → газоподібний).
-
Конденсація (газоподібний → рідкий).
-
Сублімація (твердий → газоподібний).
-
Десублімація (газоподібний → твердий).
-
Пояснення процесів на прикладі води (лід, вода, пара).
-
Плазма:
-
Коротке ознайомлення з плазмою як четвертим агрегатним станом.
-
Приклади плазми в природі та техніці.
-
Закріплення нового матеріалу (10 хв).
-
Фронтальне опитування учнів за основними поняттями уроку.
-
Виконання вправ на розрізнення агрегатних станів та процесів переходу між ними.
-
Обговорення практичного застосування знань про агрегатні стани.
-
Тестові завдання (з варіантами відповідей):
-
У якому стані речовина зберігає об'єм, але не зберігає форму?
-
а) Твердому
-
б) Рідкому
-
в) Газоподібному
-
г) Плазмі
-
Який процес переходу речовини з твердого стану в газоподібний називається сублімацією?
-
а) Плавлення
-
б) Випаровування
-
в) Сублімація
-
г) Конденсація
-
В якому стані молекули речовини розташовані найбільш хаотично і рухаються з найбільшою швидкістю?
-
а) Твердому
-
б) Рідкому
-
в) Газоподібному
-
г) В усіх станах однаково
-
Який агрегатний стан характеризується наявністю вільних заряджених частинок (іонів та електронів)?
-
а) Твердий
-
б) Рідкий
-
в) Газоподібний
-
г) Плазма
-
Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий називається:
-
а) Випаровуванням
-
б) Конденсацією
-
в) Плавленням
-
г) Кристалізацією
-
Інтерактивні вправи:
-
"Сортування": На екрані (або на картках) зображені різні речовини або явища. Учні повинні розподілити їх за агрегатними станами (лід, вода, водяна пара, кисень, залізо, ртуть, тощо). Можна ускладнити завдання, додавши приклади сублімації (сухий лід) або плазми (полум'я, блискавка).
-
"З'єднай пару": На одній стороні картки – назва процесу переходу (плавлення, випаровування, конденсація тощо), на іншій – опис цього процесу. Учні повинні знайти відповідні пари.
-
"Мікрофон": Учні по черзі відповідають на питання вчителя, передаючи уявний мікрофон. Питання можуть бути такими:
-
Наведіть приклади речовин у різних агрегатних станах.
-
Чим відрізняється розташування молекул у твердому, рідкому та газоподібному станах?
-
Які зміни відбуваються з речовиною під час плавлення?
-
Віртуальні досліди/симуляції: Використання онлайн-ресурсів або програмного забезпечення для демонстрації зміни агрегатних станів під впливом температури. Наприклад, симуляція нагрівання льоду до перетворення на пару.
-
Гра "Хто швидше?": Вчитель називає процес переходу, а учні повинні якомога швидше назвати відповідні агрегатні стани (наприклад, "плавлення" – "твердий → рідкий").
-
Робота в групах: Розділити клас на групи та дати кожній групі завдання підготувати коротку презентацію або пояснення одного з агрегатних станів або процесів переходу між ними.
5. Підбиття підсумків уроку (5 хв).
Повторення ключових понять за допомогою інтерактивної вправи "Закінчи речення" (наприклад: "Речовина, яка зберігає свою форму та об'єм, перебуває у … стані").
Оцінювання роботи учнів на уроці.
6. Домашнє завдання (5 хв).
-
Опрацювати відповідний параграф підручника.
-
Підготувати повідомлення про використання знань про агрегатні стани в різних галузях.
-
(Додатково) Підготувати кросворд або ребус на тему "Агрегатні стани речовини".