Конспект уроку на тему :"Клас Хрящові риби"

Про матеріал
Клас Хрящові риби Мета уроку: продовжувати ознайомлення учнів з надкласом Риби; розглянути особливості будови, видової різноманітності класу Хрящові риби; ознайомити з представниками Хрящових риб; виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують Тип уроку:комбінований Обладнання :підручник,зошит,ілюстрації представників Хрящових риб Епіграф до уроку: "Знання досягаються не швидкими кроками, а повільним мандруванням" Хід уроку І. Організаційний момент Добрий день, шановні учні, починаємо урок! Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок. У вас нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді! Почувайтесь на уроці, ніби риби у воді. ІІ. Актуалізація опорних знань Дайте загальну характеристику рибам На які 2 класи поділяються риби? Розкажіть про стадії розвитку риб Які вам відомі види кісткових риб? Яке значення риб у житті людини та природі? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Перегляд файлу

Клас Хрящові риби

Мета уроку: продовжувати  ознайомлення учнів з надкласом  Риби;

  розглянути особливості будови, видової різноманітності класу Хрящові риби;

  ознайомити з представниками Хрящових риб;

  виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній                              існують

Тип уроку:комбінований

Обладнання :підручник,зошит,ілюстрації представників Хрящових риб

Епіграф до уроку:

"Знання досягаються не швидкими кроками,

а повільним мандруванням"

Хід уроку

І. Організаційний момент

Добрий день, шановні учні, починаємо урок!
Сподіваюсь на співпрацю і  на   цілий шквал думок.
У вас нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді!
Почувайтесь на уроці, ніби  риби  у  воді.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Дайте загальну характеристику рибам
  • На які 2 класи поділяються риби?
  • Розкажіть про стадії розвитку риб
  • Які вам відомі види кісткових риб?
  • Яке значення риб у житті людини та природі?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Притча: Риба й Океан

В океані жила-була риба, звичайна риба. Тільки одного разу вона прочула про Океан і вирішила, що повинна витратити всі сили свого життя, щоб потрапити туди. Риба стала звертатися до різних мудреців, і хоча багатьом із них нема чого було сказати, вони говорили всілякі нісенітниці, щоб підтримати свій авторитет “гуру”.

Так, одна мудра риба сказала, що досягти Океану дуже й дуже непросто. Для цього спочатку потрібно практикувати певні пози й рухи першого щабля восьмеричного шляху риб, що бездоганно рухають плавцями.

Інша риба-гуру вчила, що шлях в Океан лежить через вивчення основ світів прояснених риб.

Третя вчила, що постигнути Океан дуже й дуже складно, і далеко не всі риби коли-небудь досягали цього. Єдиний шлях – це повторювати весь час мантру “Рам-рам-рам…” і тільки тоді відкриється шлях до Океану.

Якось украй утомлена від різноманітних повчань риба поплила в зарості водоростей. І там вона зустріла зовсім звичайну непримітну рибу (напевно, вона була схожа на Лао-Цзи).

Почувши про нелегкі шукання, вона так учила рибу:

– Океан, який ти шукаєш, завжди був, є і буде поруч із тобою. Він завжди годує, оберігає, оточує своїх мешканців. І ти теж є частиною Океану, тільки ти цього не помічаєш. Океан й усередині тебе, і зовні тебе, і ти – його улюблена частина. А всі риби – це хвилі цього великого Океану!

IV. Вивчення нового матеріалу

     « Клас хрящові  риби»

 

               Ряд Акули                                              Ряд Скати

Біла акула (кархародон).     Електричні скати

Тигрова акула.       Скати-хвостоколи

Акула-молот.       

Морська лисиця.Це акула рекордно довгохвоста.

Китова акула.

Катран.

довжина сягає до 2 м

Складання схеми "Внутрішня будова хрящових риб"

Прийом "Фішбоун"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

а). Скелет.        - череп  (рухома  нижня  щелепа,  зяброві  дуги); 

        - хребет  (хрящовий  протягом  усього  життя);

        - плавці  (кінцівки) не з’єднані  з  хребтом  крім  хвостового;

в). Травна  система. 

 - рот  ( зуби – видозмінені  лусочки  їх  є  кілька  рядів);

 - рото глоткова  порожнина (язик  у  вигляді  горба  та зяброві   щілтни);

 - стравохід;

 - шлунок;

 - кишечник (тонкий, товстий (спіральний  клапан, що  збільшує  всмоктувальну  поверхню)  прямий);

 - клоака (розширена  частина  заднього  відділу);

 - травні  залози  (печінка,  підшлункова).

г). Дихальна  система.

 - дихає розчиненим  у  воді  киснем;

 - зябра (5-7 пар, зяброві дуги,  з. тичинки, з. пелюстки (пронизані кровоносними  капілярами));

 - зябрових кришок  немає;

д). Кровоносна  система.

 - замкнена є  двохкамерне  серце;

 - серце (передсердя  і  шлуночок,  що  пульсує);

 - черевна  аорта (венозна  кров);

 - зяброві  судини (капіляри);

 - сонні  артерії (кров  потрапляє  до  голови);

 - спинна  аорта(кров  потрапляє  до  всього  тіла);

 - вени;

 - селезінка (кровотворний  орган,  де  утворюються  еритроцити).

е). Видільна  система.

 - дві нирки (утворюється сеча);

 - вивідні  канали;

 - клоака.

є). Нервова  система.

ЦНС: головний мозок  має  такі  відділи:

 - передній

 - середній

 - проміжний

 - мозочок

 - довгастий

 спинний  мозок  у  вигляді  трубки  розташований у  спино-мозковому  каналі,  що  міститься  у  хребті.  

Периферична  н.с. – нерви, що  розташовані  по  всьому  тілу.

Органи  чуття :

 - очі (кулястий  кришталик, плоска  рогівка, розпізнають форму  і  колір);

 - внутрішнє  вухо (три  напівколові  канали, вестибулярний  апарат);

 - нюху (нюхові капсули,  назовні  відкриваються  ніздрями, добре розвинуті);

 - бічна  лінія (розташована  з  двох  боків  тіла та  розгалужується  на  голові),

ж). Статева  система.

 - чоловічі  та  жіночі  статеві  залози (що  виробляють  сперматозоїди  та  яйцеклітини);

 - вивідні протоки  та  яйцепроводи  відповідно;

 - копулятивний  орган.

V. Підсумок уроку

Прийом" Портфель знань"

  1. Хрящові риби поділяються ...
  2. Дайте характеристику дихальній системі
  3. Що вам відомо про виділення хрящових риб?
  4. Розкажіть про органи чуття хрящових риб
  5. Яка особливість нервової системи  хрящових риб?
  6. Назвіть представників акул
  7. Що вам відомо про скатів ?

VI. Домашнє завдання

 

 

Цікаві факти про акул:

  • Незважаючи (або завдяки) дурній славі, акули вважаються одними з найбільш цікавих риб, викликають інтерес вчених, дайверів, і багатьох людей, далеких від світу океану.
  • У культурі Китаю акули, точніше їх частини, відіграють особливу роль. Суп з акулячих плавників – визнаний делікатес і пропонується найпочеснішим гостям, а сушені акулячі плавники вважаються афродизіаком.
  • Культура японців виставляє акул страшними монстрами, несучи душі грішників.
  • Існуюча повір’я про те, що акулячий хрящ є панацеєю від онкологічних захворювань, не має наукових підтверджень. Більш того, вчені розвіяли міф, що акули мають імунітет до раку: у багатьох риб були знайдені злоякісні пухлини різних систем і органів.
  • Незважаючи на те, що м’ясо акули має властивість накопичувати ртуть, багатьох це не зупиняє, воно і донині використовується як делікатесне.
  • Міцна і міцна шкіра акул знайшла застосування в галантерейної промисловості, а також використовується для виготовлення абразивних матеріалів.
  • Протягом століть акул винищують самим ірраціональним і блюзнірським чином заради плавців, які складають всього лише 4% від маси тіла. А туші залишають гнити на землі або викидають в океан.
  • Акула – риба, яка відіграє неоціненну роль в екосистемі океану, але третя частина видів акул перебуває на межі зникнення тільки з вини людини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://fs01.vseosvita.ua/01004vkf-d9b6/004.jpg

docx
Додано
11 листопада 2020
Переглядів
2317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку