Конспект уроку на тему "Молюски або М'якуни"

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 7 класі на тему "Загальна характеристика Типу Молюски, або М'якуни"
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему « Загальна характеристика типу Молюски»

 

Вчитель: Доброго дня. Ми розпочинаємо наш урок.

1. Розминка. Вправа «Постав на місце». Завдання : складіть девіз уроку з розсипаних слів: своїм, Пташка, пір’ям, а, людина, своїм, знанням, красна.

Відповідь: Пташка красна своїм пір’ям, а людина – своїм знанням.

Давайте пригадаємо який тип тварин  ми вивчали на попередніх уроках (Тип Членистоногі)

Уч. Тип членистоногі.

Вч. Які класи Членистогих ми вивчили?

Уч. Ракоподібні, павукоподібні та комахи.

Вч. Останній клас який ми вивчили це клас Комахи. Зараз ми пригадаємо дещо із цієї теми.

  1. Розв’яжемо задачу:

Щоб виробити 100г меду, бджола повинна відвідати близько 1000000 квіток, щоб зібрати 1кг меду бджолі потрібно принести 120-150 тис. узятків нектару. Якщо квітки, з яких бджола бере мед, знаходяться за 1.5км від вулика, то за кожним узятком їй доведеться пролітати 3км.

Визначити:

а) Скільки кілометрів треба їй пролетіти, щоб зібрати 1кг меду;

б) Скільки квіток має відвідати бджола, щоб зібрати 1кг меду.

 

 

 

  1. Давайте пограємо у гру «Вірю не вірю». Я зачитую, а ви будете мені говорити чи вірите:
  1. У мухи 4 пари ніг ( 3 пари)
  2. Комахи приносять тільки шкоду. ( запилюють квіти, є санітарами і т.д. )
  3. Переносником збудника кліщового енцефаліту є воші (іксодові кліщі)
  4. Бджоли і мурашки це суспільні комахи.
  5. Метелики мають гризучий ротовий апарат (мають сисний, гризучий – їхні личинки)
  6. Попелиць знищують гробовики (сонечка)
  7. До кровосисних видів належить малярійний комар.
  8. Саранові живляться мертвою органікою. (Сарана рослиноїдні)
  9. Мед  - нектар квіток, змінений під дією особливих речовин, які виробляють спеціальні залози робочих бджіл.
  10. Комахи розрізняють лише чорно-білі кольори. (усі крім червоного ) і ультрафіолетове)

4. Гра «Запропонуйте меню для цих  тварин»

1. Їздці                           а) рослинний сік

2.метелик                      б) залишки органічної речовини

3. самка комара            в) кров

4. воскова міль             г) нектар

5. кліщ                           д) віск

е) гній

1-а, 2-г, 3-в, 3-в, 4-д, 5-в

5. Конкурс. « Повідомлення гідрометеоцентру»

Прикмети про те, як комахи передбачають погоду.

1. Коник сюрчить – буде дощ.

2. Бабки літають швидко групами –буде дощ.

3. Бджоли сидять у вулику і сильно гудуть –незабаром буде дощ.

4. Мухи активно літають –буде ясна погода.

5. Коник стрекоче пізно в ночі –ранок і день будуть погожі.

6. Комарі і мошки в’ються стовпом –буде гарна погода

Вч. На нашому уроці буде сонячно і ясно, думаю щей цікаво

 

ІІІ. Створення психологічного настрою.

- Давайте на хвилинку закриємо очі й перенесемося на берег моря чи річки. Згадаємо як лагідно сонечко пестить своїм веселим промінцем наші щічки.

І відчувши це, ми відкриваємо очі та пригадаємо, яких тварин можна зустріти на дні водойми.  Серед них є незвичайні тварини, які покриті міцною черепашкою.

-Чи цікаво вам, які організми знаходяться на другому місці відносно поширення після Членистоногих ?
Цих тварин відомо приблизно 130000 видів на Землі. У деяких з них є 1 нога, в інших - стулки, а ще в інших - черепашка. Одні мешканці морів і океанів інші озер та річок. Це представники типу Молюски. Тему « Тип Молюски, або  М’якуни» ми будемо вивчати протягом трьох уроків.  Про їх будову способи живлення і життєдіяльності ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці. Тема сьогоднішнього уроку  « Загальна характеристика типу Молюски»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Для того, щоб ви зрозуміли, що ці знання дуже важливі, я розповім вам незвичайну історію. (на фоні звуків шуму моря)
  Уявіть собі, що ви знаходитесь на Філіпінських островах біля моря і бачите, як плавці пірнають за перлами. Серед них красивий юнак – син вождя. Нирці помітили, що він довго не піднімається на поверхню. Вони почали шукати його і знайшли мертвим. Рука його була затиснута стулками великого молюска – тридакни.
  З надзвичайним зусиллям його підняли разом з тридакною на поверхню . Тридакну розкрили за допомогою ломів і там знайшли велику перлину, схожу на голову мусульманина в чалмі. Важила вона 6 кг 350 гр, довжина її була 23 см , а товщина – 14 см. Тубільці вважали її чарівною.
Так інколи незнання природи може бути згубним.
Австрійський вчений – еколог Едберг писав: “ Лише зрозумівши природу, людина зрозуміє саму себе”.
  Ви також будете сьогодні пізнавати природу , поглиблювати і узагальнювати свої знання про тип молюски.
  Нам в житті часто хочеться чогось незвичайного, дивного. Але дивне і незвичайне завжди поряд з нами. Світ живої природи дивний тим, що допитливим і кмітливим він завжди ставить питання.
  Вчитель:Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. Ми з вами група малакологів, відправляємось в подорож , в світ малакології .Малаколо́гія (грец. μαλαχιονмолюск і λογοςслово, вчення) — розділ зоології, що вивчає молюсків.

IV. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Сьогодні ми відправимось у подорож і під час подорожі ми будемо зупинятись на станціях.
Маршрут по станціях:

«Анатомічна», «Палеонтологічна», “Кунсткамера”, “Торгівельний ряд”
Біоніка”

Вч. Перша наша станція «Анатомічна»

Молюски — досить великий за числом видів тип тварин. Він нараховує 130 тисяч видів, у фауні україни понад 600  Живуть вони переважно в морях (мідії, устриці, кальмари, восьминоги), прісних водоймах (беззубки, ставковики, живородки), рідше — у вологому наземному середовищі (виноградний равлик, слизняк). До типу молюски належать  класи: Черевоногі, Двостулкові та Головоногі.

Давайте пригадаємо систематичне положення безхребетних тварин і запишемо у зошит:    Імперія Клітинні

Надцарсво Еукаріоти

Царство Тварини

Підцарсво Багатоклітинні

Тип Молюски

Клас Черевоногі, Клас Двостулкові, Клас Головоногі.

Розміри тіла дорослих молюсків різних видів значно різняться — від декількох міліметрів до 20 м., морський двостулковий моллюск тридакна сягає до 1,5 метра з вагою до 280 кг.

  Більшість із них — малорухомі тварини, деякі ведуть прикріплений спосіб життя (мідії, устриці), і тільки головоногі молюски здатні швидко пересуватися реактивним способом.  Деякі навіть до 70 км./год.

■ Зовнішня будова. Тіло молюсків складається з трьох відділів: голо­ви, тулуба і ноги. На голові розташовані органи чуттів (пара очей та 1-2пари щупалець) і ротовий отвір. Нога - мускулястий орган руху, розташо­ваний на черевному боці тіла. що служить для пересування. У двостулкових молюсків голова редукована.

Тулуб - мішкоподібний виріст спинного боку тіла - з боків оточений складкою шкіри - мантією. Між мантією та тулубом розміщена ман­тійна порожнина, сполучена із зовнішнім середовищем. У ній розташо­вані органи дихання, до неї відкриваються отвори травної, видільної та статевої систем.

ВЧ. До вашої уваги сюжет про равликів

У більшості молюсків тіло укладене у черепашку, що захищає тваринку. Її виділяють клітини покривного епітелію мантії. Розгляньте черепашки молюсок, які є у вас на партах, попробуйте її на дотик та міцність

  Ззовні черепашка вкрита шаром рогоподібної органічної речовини. Але її основна маса складається з кристалів карбонату кальцію, що утворюють середній і внутрішній шари. Середній шар - порцеляноподібний - побудований з кристалів карбонату кальцію та має сніжно-білий колір. Внутрішній шар - пер­ламутровий - також утворений з напівпрозорих кристалів карбонату  кальцію. Переливчасте забарвлен­ня перламутрового шару виграє всіма барвами веселки, оскільки в його пластинках світло розкла­дається на окремі кольори спектра. У черевоногих молюсків черепашка суцільна у вигляді ковпачка або спірально завитої башточки. У двостулкових вона складається із двох стулок, з’єднаних еластичним зв’язуванням, зубцями «замка» і м’язами-замикачами. Більшість головоногих молюсків черепашку втратили. Симетрія тіла молюсків дво­бічна, проте у більшості представ­ників класу Черевоногі черепашка спірально закручена, тому симетрія тіла зрушена

  Покриви тіла молюсків складаються з одношарового епітелію. Ця тканина має багато залозистих клітин, які виділяють слиз, речовини черепашки тощо. Епітелій зябер і мантії переважно війчастий; биття війок спричиняє тік води через мантійну порожнину.

  М’язи молюсків поділені на окремі пучки, що виконують певні фупиції» одні з них втягують ногу та голову молюсків у черепашку, інші забезпечують пересування. Особливі м’язи-замикачі, скоро­чуючись, закривають стулки черепашки двостулкових молюсків.  (відео рух равлика)

  Особливості внутрішньої будови. Молюски, як і кільчасті черви, мають вторинну порожнину тіла. Але проміжки між внутрішніми органами здебільшого заповнені пухкою сполучною тканиною.

  Травна система молюсків починається ротовим отвором і закінчується анальним отвором, що відкривається в мантійну порожнину. На межі ротової порожнини та глотки можуть бути розташовані рогові потовщення - щелепи. Глотка має м’язовий виріст - язик, вкритий  численними поперечними рядами зубців з рогоподібної речовини - терткою. За її допомогою молюск зішкрібає їжу з різних поверхонь. Двостулкові молюски харчуються пасивно, відфільтровуючи через зябра харчову суспензію (водорості, бактерії), що надходить у мантійну порожнину з водою через ввідний сифон.

У глотку відкриваються протоки пари слинних залоз. У головоногих і деяких морських черевоногих до складу слини, крім травних соків, входять отруйні сполуки, якими молюски вбивають здобич - різних морських безхребетних і рибу. Середній відділ кишечнику утворює мішкоподібне розширення - шлунок, у який відкриваються протоки травної залози – печінки.

Органи виділення молюсків - нирки. Внутрішнім кінцем кожна нирка відкривається в навколосерцеву сумку, зовнішнім - у мантійну порожнину, куди виводяться кінцеві продукти обміну речовин.

Кровоносна система молюсків, як і членистоногих, незамкнена.

Є мускулястий орган - серце, що складається з камер - передсердь і шлуночків. До передсердь від органів дихання надходить збагачена киснем кров. Унаслідок скорочення передсердь вона потрапляє у шлу­ночки. Скорочуючись, шлуночки виштовхують кров по судинах у проміжки між органами.

Більшість молюсків - мешканці водойм. Вони дихають розчиненим у воді киснем за допомогою тонкостінних зябер, розміщених у мантійній порожнині. У наземних і частини прісноводних черевоногих молюсків (ставковик, котушка) мантійна порожнина перетворилася на легеню. У молюсків легеня -це ділянка мантії, в якій розгалужуються кровоносні судини: там здійснюється газообмін. На відміну від зябер, легеня дає змогу дихати атмосферним повіт­рям. Тому мешканці водойм, які ма­ють легеню, час від часу спливають до поверхні води, щоб захопити повітря.

У більшості молюсків нервова сис­тема  розкидано-вузлового типу складається з нервових вузлів, з’ єднаних між собою нервовими стовбурами  мал. 143. Ці елементи складають центральну нервову систему. а нерви, що відходять від вузлів і стовбурів, - периферичну. Нервова система молюсків належить до розкидано-вузлового типу. Проте у мо­люсків, які ведуть активний спосіб життя (наприклад, головоногих), утворюється головний мозок складної будови. Серед молюск і серед усіх безхребетних найрозумніші восьминоги. Їх можна дресирувати, вони мають хорошу пам’ять, розрізняють геометричні фігури, упізнають людей, звикають до тих хто їх годує.

Органи чуттів у молюсків різноманітні. На поверхні шкіри розки­дані рецептори дотику, їх багато на щупальцях, розташованих на го­лові. Органи хімічного чуття реагують на хімічний склад води. Органи зору - очі - найскладніше побудовані у головоногих молюсків. У дво­стулкових молюсків, у зв’язку з пасивним живленням і малорухомим способом життя, органи чуттів розвинені слабко.

      Розмноження та розвиток молюсків. Серед молюсків відомі як роздільностатеві види, так і гермафродити. Запліднення може бути внутрішнім чи зовнішнім. Для більшості морських видів характерний непрямий розвиток. У них є різноманітні личинки, що ведуть планк­тонний спосіб життя і слугують для розселення виду. Більшість прісноводних і всі наземні види мають прямий тип розвитку. Оскільки молюски ростуть протягом усього життя, розміри їхньої черепашки постійно збільшуються

Вч. 2 наша станція «Палеонтологічна»
Що нам відомо про те, коли вперше на землі з‘явились молюски?
Які організми дали початок цій групі в процесі еволюції?
У нас є спеціаліст – палеомалаколог. Звернемося з цими питаннями до нього.
Розповідь палеомалаколога:
Молюски – давні мешканці нашої планети. Вони з‘явились 400 – 500 млн років тому. Викопні молюски відомі ще з палеозойської ери. В ті часи на землі панували бурі, червоні та зелені водорості, а перші рослини на суходолі тільки почали з‘являтися. 400 млн. років тому безтурботно пласали по хвилях амоніти та наутілуси, а потім несподівано вимерли. Були серед давніх молюсок молюски не більше горошини. Інші носили черепашки бліндажі величиною з невеликий танк. Так молюск ендоцерас жив в черепашці, схожій на п‘ятиметрову шишку.
Черепашка амоніта похидискуса нагадувала колесо діаметром 3 м.
Скам‘янілі рештки белемнітів у народі називають “чортовими пальцями”. Вони мали внутрішній китсяк, який нагадував палець. Вони були розміром від декількох сантиметрів до 3 метрів.
Молюски виникли 500 млн. Років тому від примітивних кільчастих червів.

Вч. Станція №3 “Біоніка”
Запрошую нашого наступного експерта.

Експенрт: Сучасні молюски – це унікальні організми, винаходами яких широко користується людина. Природа – великий творець. Свої винаходи, які можна було б запатентувати, вона зробила дуже давно. Людство природі вручає такі патенти
(вручення патентів)
Патент № 1 – за винахід реактивного двигуна вручається головоногим молюскам. Найбільш досконалий у конструктивному плані мантійно – лійковий гідрореактивний двигун.
Патент № 2 – за винахід батискафу вручається наутілусу.
Наутілуси мешкають в черепашках, які всередині розділені перегородками. Якщо наутілус хоче спуститись на дно, він наповнює черепашку водою, яка важчає і молюск легко занурюється. Щоб піднятись на поверхню, наутілус нагнітає в свої гідростатичні “балони” газ, який витісняє воду, і черепашка спливає.
Рідина і газ знаходяться в черепашці під тиском, тому перламутрова хатка не руйнується навіть на глибині 700 м, куди наутілуси іноді запливають. Все так відбувається, як в сучасному глибоководному човні – батискафі.
Патент № 3 - за винахід способу очистки води шляхом фільтрації вручається морським молюскам (мідієвим, устрічним). Ці молюски аккомулюючи в своєму організмі хімічні елементи викинутих в море відходів,.
Мідії допомагають вченим визначити концентрацію шкідливих речовин в морській воді та зони їх розповсюдження. Перетравлюючи різні органічні речовини, вони склеюють мінеральні частки в щільні грудочки та виштовхують назовні, ті осідають на дно.

Вч. Наступна станція  № 4 “Кунсткамера”

Виявляється, життя молюсків багате на незвичайності.
- найбільшою кількістю зубів ( 30000 ) природа нагородила голого слимака;
- деякі кальмари мають органи, які світяться крізь стінки тіла;
- восьминіг стає від страху майже білим;
- устриці часто змінюють свою стать. Народжуючись самцем, устриця потім стає самкою, а відклавши яйця – знову самцем;
- найбільший молюск був пійманий на великому бар‘єрному рифі в Австралії. Він важив 262,9 кг.

-Жахливі головоногі молюски дуже часто зображалися на середньовічних гравюрах. До нашого часу дійшли легенди про те, як кракени, які піднімаються з морських глибин, обхоплюють нещасні кораблі своїми щупальцями, ламаючи щогли, як сірники. Зрозуміло, що у наш час ніхто не вірив в ці безглуздя, поки існування кракена, або гігантського кальмара дійсно не було доведено Крім того, в 2006 був спійманий живий гігантський кальмар, упіймання було записане на плівку. Загалом, ніхто тепер не сумнівається в тому, що такі чудовиська дійсно існують, та й чудовиськами зовсім не є - просто великий головоногий молюск.
( Кракена)

-Черепашка восьминога (точніше, її залишок) має вигляд двох хрящових паличок, захованих під шкірою спини, або відсутня зовсім. Не маючи своєї раковини, восьминоги завжди прагнуть знайти собі якийсь притулок. Вони залазять у всілякі щілини, у порожні черепашки молюсків, панцири крабів (попередньо з’ївши законних хазяїв), а також у предмети, кинуті на дно моря людиною. Дуже люблять восьминоги ховатися в посудинах з вузьким горлечком, тому що їхнє позбавлене черепашки й кістяка тіло може стискуватися і ніби просочуватися крізь зовсім маленькі отвори. У деяких країнах восьминогів навіть ловлять, спеціально розкидаючи по дну такі вузькогорлі посудини.    (відео про кальмара)

Вч. - багато хто з нас полюбляє ходити по магазинам. Ми також не обійдемо їх своєю увагою.
Станція № 5 “Торгівельний ряд”. Перший відділ “Гастрономічний”.
Устриці смачні і поживні. Їх м‘ясо калорійне, містить багато вітамінів: а,б,с,д. В 15 г м‘яса устриць міститься стільки ж вітаміну с, скільки в 3 г лимонного соку. В них наявно багато мінеральних речовин, необхідних людині: кобальт, залізо, цинк, марганець, кальцій, фосфор, йод та ін.
Мідії мають дуже ніжне м‘ясо, багате на білки, вітаміни та мікроелементи.
Морські гребенці – з них готують борщ з фрикадельками, розсольник,  солянку, супи, плов, голубці, котлети, зрази та ін.

Кальмари мають дуже високоякісне м‘ясо, воно добре поєднується з овочами, картоплею, крупами, рибою.
Другий відділ – ювелірний.
Найдорогоцінніший продукт моря – перли.
Кращі перли виготовляють молюски родів птерія та пинктада, які мешкають біля берегів шрі – ланки. Найбільша перлина належала іспанському королю Філіпу ІІ. Вона була розміром з голубине яйце і важила 34 карати (6,8 г), оцінювалась в 350 кг золота. Зараз одержують перли штучно, вирощуючи їх в молюсках. Японія щорічно виробляє біля 100 т штучних перлів.
Третій відділ – господарський.
Черепашки морського гребінця використовують для покриття дахів. А у вікна будинків в Китаї та Японії замість скла вставляють черепашки двостулкового молюска плакуни – мешканця морів тихого та індійського океанів. Фарбу пурпур, яка не тьмяніє сотні років, одержують із морського молюска мурекса.

Вч: У культурах різних народів сформувалися певні стійкі стереотипи щодо представників трьох найпоширеніших та найвідоміших класів молюсків — черевоногих, двостулкових та головоногих.

Образ головоногого морського чудовиська є одним з найпопулярніших стереотипів молюсків. Міфічна істота кракен описувалася як велетенське головоноге створіння  настільки переконливо, що навіть увійшла до першого видання «Системи природи» Ліннея. Образ велетенського восьминога чи спрута, який становить небезпеку для кораблів та людей, був неодноразово зафіксований як у літературі (наприклад: сцена боротьби зі спрутами в романі Жуля Верна «Двадцять тисяч льє під водою»), так і в живопису та кінематографі (наприклад, у серії фільмів «Пірати Карибського моря»). Слово «спрут» стало стійким евфемізмом для позначення злочинної організації, як, наприклад, в однойменному телесеріалі. Сучасний образ головоногого чудовиська, Катацуморідако, був створений братами Стругацькими і описаний у романі «Хвилі гасять вітер».

Стереотип равлика в культурі — це, зазвичай, образ маленької, повільної та беззахисної істоти. Образ «равлика на схилі», від якого нічого не залежить і який нічого не може змінити, використаний у назві однойменного роману Стругацьких, будучи елюзією на найвідоміше хайку Ісси («Тихо, тихо повзи, равлику, схилом Фудзі, вгору, до самої вершини!»). Разом з тим, у Японії в образі равлика шанувався дух — «Господар води». Окрім того, равлики є центральними персонажами алтайської, бурятської, меланезійської міфології, а також міфології мешканців Науру. У християнстві, повільність равликів спричинила те, що вони стали символом одного зі смертних гріхів ліні. Мушля равлика в оповіданні Вірджинії Вульф «Kew Gardens» символізує розвиток сюжету за спіраллю.

У давньогрецькій культурі двостулкові молюски були пов'язані з культом богині вроди й кохання Афродіти. На картині італійського митця Боттічеллі «Народження Венери» Венера пливе до берега на стулці велетенської мушлі. Черепашка присутня також на фресці з аналогічним сюжетом, яку було знайдено у Помпеях. Мушлі морських гребінців були істотною частиною культу богині-матері у Фесті.

Вч. Інтерактивна гра «Знайди утрачений хвіст»
На дошці написані розірвані слова. Треба знайти утрачені  слова-частини і пояснити термін …

Ман                     тія

Черепа               шка

М’я                    куни

Поро                 жнина

Терт                  ка

Вч. Зараз ми виконаємо вправу «Доповни речення»

  Багатоклітинні, несегментовані тварини. У більшості молюсків зовні тіло захищене……………….Травна система починається……., а закінчується………………… Кровоносна система………………… Органами виділення слугують ……………. Нервова система ………………… типу.

Вправа « Мікрофон»

1.     Що найбільше запам’яталось на уроці ?

2.     Що сподобалося на уроці ?

3.     Що не сподобалося на уроці ?

4.     Чи виконали ми завдання  яке ставили перед собою?

III. Д/з вивчити § 28 (Підготувати міні-проект « Шукачі перлин» ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку