ОЗ Почаївська ЗОШ I-III ступенів |
Конспект уроку на тему: |
«Різноманітність амфібій , їх роль у природі та значення у житті людини.» |
.
|
Тема уроку :
«Різноманітність амфібій ,їх роль у природі та значення у житті людини.»
Освітні цілі:
- навчальна : систематизувати та узагальнити знання учнів про різноманітність амфібій , розкрити їх роль у природі та значення у житті людини.
- розвивальна : розвивати вміння самостійно працювати з додатковими інформаційними джерелами , порівнювати , аналізувати та робити висновки , сформувати критичне мислення шляхом розвитку в учнів внутрішньої мотивації до цілеспрямованого навчання , практичного та творчого застосування знань.
- виховна : виховувати у школярів етично – ціннісне ставлення до природи , сформувати екологічну культуру , виховувати любов до тварин.
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності:
Уміння: розпізнавати тварин , середовища існування, ознаки будови і способу життя;
Знання: оперувати термінами, називати особливості зовнішньої будови , які відрізняють даних тварин серед інших організмів , які рідкісні види амфібій України занесені до Червоної книги України.
Ставлення: висловлювати свої судження до різноманітності амфібій , їх роль у екосистемах і житті людини;
Ціннісне ставлення до тварин даного класу та власного здоров’я;
Орієнтування на розвиток екологічної свідомості , соціальної активності , та відповідальності за збереження тварин.
Методи: рефлексія , незакінчене речення , робота в парах , інтерв’ювання , колективна робота , інтерактивні ігри , робота з підручником , ілюстрація , повідомлення , міні-проекти.
Обладнання: фото амфібій , тест – опитувальник , виставка літератури та творчих робіт учнів.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Хід уроку:
1.Актуалізація опорних знань:
Діти в народі кажуть «Найкраще засвоюють ті знання які поглинаються з апетитом.»
То ж сьогодні , хочу вам побажати
Всі знання з апетитом поглинати,
А щоб ці знання і вміння вам не стали тягарем,
Побажаю вам терпіння і старання.
То ж починаємо наш урок.
Інтерактивна вправа «Подорож»
Сьогодні є у нас можливість здійснити уявну подорож до міста Амфібії, яке розташоване в країні Хордові на острові Хребетні. Подорожуємо по вулицях Хвостаті, Безхвості, Безногі.
Повторення систематичних одиниць
а) місто – клас Амфібії
б) країна – тип Хордові
в) царство – тварини
г) вулиці – це ряди: Хвостаті, Безхвості, Безногі.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Дати відповідь і докінчити речення
- Амфібії це тварини…(холоднокровні)
- Два середовища існування…(водне і суходіл)
- Відділи тіла…(голова, тулуб, кінцівки, у деяких хвіст)
- Температура тіла…(нестала)
- Шкіра…(гола, без лусок)
- У ній є багато…(залоз)
- Залози виділяють…(слиз і отруту)
- Слиз…(зволожує поверхню тіла, забезпечує газообмін, захищає від мікроорганізмів)
- Резонатори…(парні мішки)
- Розвиток…(непрямий)
2.Мотивація навчальної діяльності
Вірш:
Тварини різні є в природі
Ти лиш уважно пригадай,
Рак річковий у панцері міцнім,
Павук з малюнком на спині,
цвіркочуть коники в траві,
риби плавають в воді,
жабки-чарівні неповторні,
і це окраса в нашому житті.
Учитель: До нас звернувся з проханням Іван Царевич, із казки «Царівна жаба» і просить, щоб ви допомогли йому знайти переконливі докази того, що від жаб є користь як в природі так і людям. Тільки тоді батько цар помилує його дружину.
Любі діти, допоможіть мені врятувати царівну!
Щоб розв’язати цю проблему, ознайомимося з темою «Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення у житті людини.»
(учні записують тему уроку, ознайомлюю із завданнями, метою уроку).
На дошці – презентація уроку.
Пригадаймо що знаємо: /Я знаю про амфібій/ Хочу дізнатися/ Вивчив
- Прийом «Здивуй»
Амфібії живуть як в дикій природі так і в мегаполісах.
Вони є крихітними – не більше 1см. і величезними до 35см. і вагою до 4кг.
Вони стрибають плавають та деякі літають.
Амфібії мають ворогів у природі: змії, птахи, їжаки, кабани, ведмеді, куниці. Доброї слави жаби не набули. Жабу вважають символом: хвалькуватості, скупості, народних насмішок і кепкувань.
Однак у деяких країнах жаба символізує, безсмертя, багатство, довголіття.
У Японії – удачу для мандрівників. У Єгипті – жаб вважають священними тваринами.
3. Сприймання інформації / повідомлення теоретичного матеріалу на основі випереджувальних завдань.
Вчитель: Щоб допомогти Івану Царевичу здійснимо мандрівку із використанням фото матеріалів по маршруту до країни Амфібій по зупинках.
Зупинка I. Дослідницька
(Робота в парах. Прочитати інформаційний матеріал який є на партах і скласти ЛОС)
Клас Амфібій
1. Ряд Безногі (176 видів)
2. Ряд Хвостаті (350 видів)
3. Ряд Безхвості (3500 видів)
Зупинка II. Журналістська
(Учні мають завдання взяти інтерв’ю, у різних представників амфібій, які живуть в Україні, у різних країнах Європи та на різних континентах.)
Учні ознайомлюються із представниками:
Озерна жаба, плямиста саламандра, жаба ага, пустельна австралійська жаба, ропуха звичайна, африканський Голіаф, Плямиста саламандра, японська саламандра велетенська, квакша, кумка.
Зупинка III. Історична
- повідомлення про роль жаб в науці, фізиці, медицині, про встановлення пам’ятників жабам у Франції, Японії. Учні демонструють з мобільних телефонів фото пам’ятників, повідомлення про науку біоніку, виготовлення апаратів – автоматів для сортування листів на почтах, пересаджування органів ( пересаджування серця ), про жаб лабораторних тварин. Завдяки ропухам створили прилад який прогнозує безпечні ситуації над аеродромами.
- фізкультхвилинка ( вправи для очей і дихання ).
Зупинка IV. Це цікаво
Амфібіям належить першість у створенні сильнодіючих отрут. «Чемпіоном» є крихітна жителька тропічних лісів Колумбії, розміром лише 2-3 сантиметри жаба кокоа. Із шкіри кокоа індійці готували отруту для стріл.
У неволі амфібії можуть жити дуже довго: землянка (часникова жаба ) і ставкова жаба - до 10 років, жаба-бик – 16, трав’яна жаба – 18, квакша звичайна – 22, джерелянка і дивовижна жаба – 29, сіра жаба до 36 років.
Пальці задніх кінцівок жаб з’єднані шкірною плавальною перетинкою. Жаби рухаються і воді за допомогою швидких поштовхів. Цей спосіб плавання дуже ефективний. Він був покладений в основу таких спортивних стилів, як брас і батерфляй. А сама конструкція кінцівок була скопійована при створені ласт – необхідної речі легководолазного костюму.
Зупинка V. Народознавство
Повідомлення учнів про жаб синоптиків, метеорологів.
Народні прикмети, приказки, прислів’я, загадки.
Інтерактивна гра: «Біологічне лото»
- Де ті жаби дінуться… (як болото висохне )?
- Аби озеро…( а найдеться жаба, що буде квакати )!
- Кожна жаба…( своє болото хвалить )!
- Коваль коня кує…( а жаба й собі ногу підставляє )!
- Роздайся, море,…( жаба лізе )!
Зупинка VI. Екологічна
Запам’ятайте! Червона Книга України
- Саламандра плямиста
- Тритон альпійський
- Тритон карпатський
- Ропуха очеретяна
- Жаба прудка
(розгляд картинок, малюнків)
- На дорогах знаки для автомобілістів
Учні демонструють міні-проекти «Різноманітність амфібій», «Хвостаті амфібії», «Цікавинки про жаб».
- Сладання ЛОС (самостійна робота, в зошиті і на дошці)
Значення земноводних
У природі:
- (ланка в ланцюгах живлення);
- (знищують шкідливих комах, комарів, слимаків).
У житті людини:
- вживання в їжу;
- у медицині;
- у лабораторних дослідженнях.
Складання ланцюга живлення: рослини, комахи, лелека, орел, вуж, жаби.
(Рослини – комахи – жаби – лелека – орел)
- Задача: Одна жаба з’їдає за добу приблизно 7 шкідливих комах. Скільки комах з’їсть жаба протягом місяця, 6 місяців?
4. Рефлексія.
Як діти, ми довели значимість амфібій у природі та житті людини і врятували царівну-жабу.
- Що вивчили на уроці?
- Що сподобалось?
- Оцінювання учнів.
5. Екскурс на виставку «Охорона земноводних».
- науково - популярна література,
- виставка міні – проектів.
6. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 19
Я дуже рада за вас, діти
Що ви могли чогось навчитись.
Отож старайтесь і надалі,
Щоб знов могли чогось навчиться,
В житті повірте це згодиться.