Основні прояви життєдіяльності тварин
Мета:
Учні повинні:
знати: функції тваринного організму, види розмноження і типи розвитку, способи живлення й дихання, види руху тварин;
уміти: порівнювати прояви життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних тварин, типи живлення.
Основні терміни: гетеротрофний і міксотрофний типи живлення, подразливість, розмноження, рух, розвиток.
Обладнання: таблиці: «Еволюція органів дихання», «Розмноження тварин», «Евглена зелена»; акваріумні рибки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1) Інтелектуальна розминка
1. Визначте, що пропущено в логічних ланцюжках.
2. Узагальніть терміни.
• Кровоносна, дихальна, травна — це...
Завдання
Утворіть біологічні терміни і поясніть їх.
Група 1: щ, лон, то, ор, ка, га, рії, яд, хонд, мі, ро, обо. (Відповідь. Органоїд, ядро, мітохондрії, оболонка.)
Група 2: ле, чін, шлу, сер, нок, ге, це, ні, ка, пе. (Відповідь. Легені, серце, шлунок, печінка.)
Група 3: ди, нос трав, ви, халь, діль, на, кро, во. (Відповідь. Травна, дихальна, видільна, кровоносна.)
II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Аналіз уривка з книжки К. Доннера «Таємниці анатомії»
«Макс и Молли с удивлением уставились на своего нового знакомого. Тело нейрона щетинилось коротенькими отростками, и от него, точно хвост, тянулся длинный провод. Близнецы обнаружили, что и их нейрон, и все остальные словно стоят друг на дружке. Хвосты у них разветвлялись, а разветвления кончались крохотными лапками, которые крепко держались за тела соседей — и ближних, и подальше. Время от времени по хвосту-проводу проскакивала искра, перепрыгивала по лапке в другой нейрон, а тот весь вспыхивал и посылал искру дальше по собственному хвосту другому соседу. Макс и Молли заворожено следили, как искры с быстротой молнии носятся по паутине от одного похожего на паучка нейрона к следующему. Кругом стояло неумолчное жужжание, как под проводами линии высокого напряжения, и все время загорались маленькие фейерверки...
— Мне вас так жалко! — сказала Молли, не понимая, откуда у верной клетки, трудолюбиво выбулькивающей адреналин, берется спокойствие столь хладнокровно обсуждать собственную неотвратимую гибель»
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Прояви життєдіяльності тварин.
1) Інтерактивна методика «Мозковий штурм»
Завдання
Поясніть вислів «Організм без нервової системи — це те саме, що оркестр без диригента».
2) Бесіда
У ході бесіди учні пригадують ознаки живих організмів (обмін, травлення, дихання, ріст, розвиток, розмноження), значення обміну речовин та енергії.
Особливості травлення у різних груп тварин. Значення травлення. Взаємозв'язок травної й видільної систем в обміні речовин. Пояснення вчителя, складання схем 8 і 9
3. Поняття про процес дихання.
Пояснення вчителя, складання схем 10 і 11
4. Транспорт поживних речовин. Роль кровоносної системи.
Пояснення вчителя за настінною таблицею
Пояснення вчителя, складання схеми 12.
6. Регуляція процесів життєдіяльності в організмі тварин. Подразливість.
Пояснення вчителя з елементами бесіди
7. Розмноження та розвиток тварин.
Пояснення вчителя, складання схем 13 і 14
IV. Осмислення об'єктивних зв'язків Заповнення таблиці 3
Задача
Восени самка риби відкладає З 200 ікринок, весною наступного року 640 мальків виходить в озеро. А потім 64 мальків мігрують у море. Через 2,5 роки до місця нересту повертаються 2 дорослі особини. Вирахуйте % смертності риб за 12 місяців життя в озері. Визначте тривалість розвитку до статевої зрілості.
V. Підсумки уроку
1) Формулювання висновків
Висновки
2) Оцінювання знань учнів
VI. Домашнє завдання
1) Опрацювати відповідний параграф підручника.
2) За бажанням: підготувати повідомлення «Дослідження вченими поведінки тварин».
3) Творче завдання: створити комікс, тематичний збірник прикладів, задач. Таблиця 3
Порівняльна характеристика будови та життєдіяльності рослин і тварин
Рослини |
Ознаки |
Тварини |
|
Симетрія тіла Обмін речовин Тип живлення Подразливість Рух Ріст Розвиток Системи органів |
|