Конспект уроку "Основні прояви життєдіяльності тварин"

Про матеріал
Основні прояви життєдіяльності тварин Мета: • навчальна: поглибити знання про ознаки живих істот; показати значення процесів життєдіяльності для розвитку і росту; визначити ознаки відмінності тварин від рослин на організменному рівні; • розвивальна: продовжувати розвивати вміння узагальнювати, класифікувати, абстрагувати, працювати з опорними сигналами, формулювати поетапні висновки; застосовувати індуктивний метод пізнання дійсності; • виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, вміння спілкуватися.
Перегляд файлу

Основні прояви життєдіяльності тварин

 

Мета:

  •                 навчальна: поглибити знання про ознаки живих істот; показати значення процесів життєдіяльності для розвитку і росту; визначити ознаки відмінності тварин від рослин на організменному рівні;
  •                 розвивальна: продовжувати розвивати вміння узагальнювати, класифікувати, абстрагувати, працювати з опорними сигналами, формулювати поетапні висновки; застосовувати індуктивний метод пізнання дійсності;
  •                 виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, вміння спілкуватися.

Учні повинні:

знати: функції тваринного організму, види розмноження і типи розвитку, способи живлення й дихання, види руху тварин;

уміти: порівнювати прояви життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних тварин, типи живлення.

Основні терміни: гетеротрофний і міксотрофний типи живлення, подразливість, розмноження, рух, розвиток.

Обладнання: таблиці: «Еволюція органів дихання», «Розмноження тварин», «Евглена зелена»; акваріумні рибки.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1) Інтелектуальна розминка

1. Визначте, що пропущено в логічних ланцюжках.

  •   Клітина, тканина,система органів.
  •   Гістологія — тканина, цитологія — ...

2. Узагальніть терміни.

 Кровоносна, дихальна, травна — це...

  •          Серце, легені -— це...
  •          Ядро, мітохондрії — це...
  •          Епітеліальна, м'язова — це...
  1.               Інтерактивна вправа «Доміно»

Завдання

Утворіть біологічні терміни і поясніть їх.

Група 1: щ, лон, то, ор, ка, га, рії, яд, хонд, мі, ро, обо. (Відповідь. Органоїд, ядро, мітохондрії, оболонка.)

Група 2: ле, чін, шлу, сер, нок, ге, це, ні, ка, пе. (Відповідь. Легені, серце, шлунок, печінка.)

Група 3: ди, нос трав, ви, халь, діль, на, кро, во. (Відповідь. Травна, дихальна, видільна, кровоносна.)

  1.               Перевірка домашнього завдання

II. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Аналіз уривка з книжки К. Доннера «Таємниці анатомії»

«Макс и Молли с удивлением уставились на своего нового знакомого. Тело нейрона щетинилось коротенькими отростками, и от него, точно хвост, тянулся длинный провод. Близнецы обнаружили, что и их нейрон, и все остальные словно стоят друг на дружке. Хвосты у них разветвлялись, а разветвления кончались крохотными лапками, которые крепко держались за тела соседей — и ближних, и подальше. Время от времени по хвосту-проводу проскакивала искра, перепрыгивала по лапке в другой нейрон, а тот весь вспыхивал и посылал искру дальше по собственному хвосту другому соседу. Макс и Молли заворожено следили, как искры с быстротой молнии носятся по паутине от одного похожего на паучка нейрона к следующему. Кругом стояло неумолчное жужжание, как под проводами линии высокого напряжения, и все время загорались маленькие фейерверки...

  •            Как ни жаль, но это не совсем так. Если я состарюсь или получу тяжелые повреждения, мои лизосомы убьют и меня. Они только и ждут случая. Потому-то мы и называем их палачами.
  •            Какой ужас! — ахнула Молли. — Я просто не представляю, как вы можете жить так... да еще и кормить их!
  •            Таков порядок в Теле. Любая клетка, не выполняющая свою работу, должна погибнуть и уступить место другой, хорошей работнице. Только нейроны живут вечно, Тело позволяет им стареть и бережет их, какими бы слабыми и глупыми они ни стали. Ну а для нас, остальных, это мечта о несбыточном — ми живем только ради блага Тела. А Тело защищает себя любой ценой.

— Мне вас так жалко! — сказала Молли, не понимая, откуда у верной клетки, трудолюбиво выбулькивающей адреналин, берется спокойствие столь хладнокровно обсуждать собственную неотвратимую гибель»

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Прояви життєдіяльності тварин.

1) Інтерактивна методика «Мозковий штурм»

Завдання

Поясніть вислів «Організм без нервової системи — це те саме, що оркестр без диригента».

2) Бесіда

У ході бесіди учні пригадують ознаки живих організмів (обмін, травлення, дихання, ріст, розвиток, розмноження), значення обміну речовин та енергії.

  1.               Поняття про травлення.

Особливості травлення у різних груп тварин. Значення травлення. Взаємозв'язок травної й видільної систем в обміні речовин. Пояснення вчителя, складання схем 8 і 9

 

 

 

3. Поняття про процес дихання.

Пояснення вчителя, складання схем 10 і 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Транспорт поживних речовин. Роль кровоносної системи.

Пояснення вчителя за настінною таблицею

  1.              Значення процесів обміну для формування опорно-рухової системи та росту тварин. Рух тварин.

Пояснення вчителя, складання схеми 12.

 

6. Регуляція процесів життєдіяльності в організмі тварин. Подразливість.

Пояснення вчителя з елементами бесіди

7.         Розмноження та розвиток тварин.

Пояснення вчителя, складання схем 13 і 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Осмислення об'єктивних зв'язків Заповнення таблиці 3

  1.               Розв'язування задачі

Задача

Восени самка риби відкладає З 200 ікринок, весною наступного року 640 мальків виходить в озеро. А потім 64 мальків мігрують у море. Через 2,5 роки до місця нересту повертаються 2 дорослі особини. Вирахуйте % смертності риб за 12 місяців життя в озері. Визначте тривалість розвитку до статевої зрілості.

V. Підсумки уроку

1) Формулювання висновків

Висновки

  •    Процеси одержання речовин та енергії є найголовнішими у життєдіяльності тваринного організму. Для здійснення цих процесів задіяні різні системи органів.
  •    Системи органів утворюють організм, кожна з них виконує певні функції для підтримання життєдіяльності.
  •    Тваринам притаманний гетеротрофний тип живлення.
  •    Дихання забезпечує організм енергією для здійснення процесів життєдіяльності.
  •    Кровоносна система є посередником дихальної і травної систем, постачає поживні речовини до кожної частини тіла.
  •    Скелет тварин — головна опора внутрішніх органів і прикріплення м'язів, що визначає спосіб переміщення тварини.
  •    Подразливість — властивість живих істот реагувати на зовнішні і внутрішні подразники, здійснюється за участю нервової системи.
  •    Результат різних способів розмноження — відтворення собі подібних, що є основою продовження існування виду.

2) Оцінювання знань учнів

VI. Домашнє завдання

1) Опрацювати відповідний параграф підручника.

2) За бажанням: підготувати повідомлення «Дослідження вченими поведінки тварин».

3) Творче завдання: створити комікс, тематичний збірник прикладів, задач.                                                                                                     Таблиця 3

Порівняльна характеристика будови та життєдіяльності рослин і тварин

Рослини

Ознаки

Тварини

 

Симетрія тіла

Обмін речовин

Тип живлення

Подразливість

Рух

Ріст

Розвиток

Системи органів

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
18 травня 2019
Переглядів
4412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку