Тема. Механічна робота
Мета: ввести поняття механічної роботи, з'ясувати випадки, коли робота від'ємна, додатна або дорівнює нулю, ввести визначення одиниці роботи, з’ясувати особливості робіт різних сил; розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань; виховувати культуру оформлення задач.
Ключові компетентності, що формуються на уроці: математична (використання запису числа у стандартному вигляді, логічне мислення для пояснення суті фізичних явищ), основні компетентності у природничих науках і технологіях (розуміти та пояснювати фізичний зміст механічної роботи, формувати вміння аналізувати та описувати фізичні процеси); спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний етап
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У повсякденному житті це слово вживається дуже часто. Спробуйте розгадати це слово. (учні розгадують ребус)
Наведіть приклади використання в повсякденному житті слова «робота».
(Можливі варіанти відповіді: вранці дорослі йдуть на роботу, ввечері повертаються з роботи; у кожної людини є певна робота, за яку вона відповідає;..)
Слово «робота» супроводжує нас впродовж всього життя. У побуті цим словом ми називаємо будь-який вид людської діяльності: розумову, творчу, фізичну. Роботу виконують вода і повітря, машини і механізми, будівельники і вантажники.
Наскільки наше буденне розуміння поняття «роботи» відповідає його змісту у фізиці? Це ми з вами спробуємо з’ясувати сьогодні на уроці.
Отже, тема уроку (учні знову розгадують ребус і записують тему уроку в зошит)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Механічна робота — це фізична величина, яка характеризує зміну положення тіла під дією сили і дорівнює добутку сили на шлях, подоланий тілом у напрямку цієї сили.
A = Fl
А — механічна робота;
F — сила;
l — пройдений тілом шлях.
Одиниця роботи в СІ — джоуль (Дж); названа так на честь англійського вченого Джеймса Джоуля.
[A] = Н • м = Дж.
1 Дж дорівнює механічній роботі, яку виконує сила 1 Н, переміщуючи тіло на 1 м у напрямку дії цієї сили: 1 Дж = 1 Н •1 м
Як ви знаєте, сила має напрямок — це векторна величина. А от робота сили напрямку немає, тобто робота є величиною скалярною.
1). Якщо А>0, то напрямок сили збігається з напрямком руху тіла. A = Fl
2). Якщо А < 0, то напрямок сили протилежний напрямку руху тіла A = -Fl
3). Якщо А = 0, то напрямок сили перпендикулярний до напрямку руху тіла
А = 0
IV. Закріплення нових знань та вмінь
(Понселе (Жан-Віктор Понселе)- французький математик та інженер.
1). Вода тече у річці
2). Трактор оре землю
3). Занурений гумовий м’яч у воду піднімається на поверхню
4). Стрільба з лука
5). Автомобіль зупиняється перед світлофором.
А. сила тяжіння
Б. сила пружності
В. сила тертя
Г. сила тяги
Д. сила Архімеда
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
№1. Сила тяги трактора підчас оранки дорівнює 12кН. Яку роботу виконує трактор проїжджаючи шлях 1,5 км?
№2. Піднімаючись сходами, ви виконали роботу 10кДж. На який поверх ви піднялися, якщо відстань між поверхами 3,5 м?
5) Поміркуй і відповідай:
2. Чи виконує роботу сила ваги, що діє на м’яч, коли він: а) лежить на землі; б) летить у футбольні ворота?
3. При рівномірному підйомі вантажу на 10 м виконана робота 1 кДж. Яка вага вантажу? Яка його маса?
4. Вантаж вагою 10 Н рівномірно підняли, виконавши роботу 200 Дж. На яку висоту підняли вантаж?
V. Підсумок уроку.
1. Яку роботу називають механічною?
2. Наведіть приклади, коли тіла виконують механічну роботу.
3. Як визначають механічну роботу?
4. Назвіть одиниці механічної роботи.
5. У яких випадках робота не виконується?
VI. Рефлексія.
На уроці я...
- дізнався...
- зрозумів...
- навчився...
- найбільший мій успіх - це...
- найбільші труднощі я відчув...
- я не вмів, а тепер умію...
- я змінив своє ставлення до...
- на наступному уроці я хочу...
VIІ. Домашня робота.
Опрацювати § 30, виконати вправу № 30 (4, 5)