Конспект уроку
Інформатика 7 клас
Тема. Величини в алгоритмах із циклами.
Тип уроку: урок засвоювання нового знань.
Вид уроку: комбінований.
Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, робота у групах, самостійна робота.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, навчальна презентація, карточки для кожної дитини (заготовки для оцінювання), підручник Інформатика: Підручник для 7 класу. — Київ: Генеза, 2020. — 142 с ,зошити, дошка.
Програмне забезпечення: браузер, пакет офісних програм, середовище програмування Scratch.
Хід уроку
Вчитель показує слайд на проекторі, де розв’язане домашнє завдання, в якому допущені помилки (ті помилки, які учні часто допускають). Учням необхідно знайти їх і пояснити, в чому вони допущені.(метод часті помилки).
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку.
Усі ми знаємо, що після холодної та сніжної зими приходить ніжна розквітаюча весна, за весною поспішає яскраве, сонячне та насичене літо на зміну якому приходить помаранчева врожайна осінь. А потім, знову в силу вступає зима. Як ще можна назвати цю постійну зміну сезонів? Вірно, цикл розвитку природи. Саме сьогодні ми з вами розглянемо нову тему: «Величини в алгоритмах із циклами».
IV. Введення нових понять.
Цикл з передумовою використовується в алгоритмах у випадках, коли перед його виконанням не відомо, скільки разів повинні виконатися команди тіла циклу. Виконання команд тіла такого циклу відбувається до настання певної події.
Для реалізації циклу з передумовою у у Scratch призначена команда повторити до з групи Керування:
Умову циклу слід описати за допомогою блоків порівняння з групи Оператори:
.
В овальні поля блоків порівняння при створенні логічного виразу можна поміщати блоки змінних (група Змінні), блоки арифметичних операцій з групи Оператори, числові або текстові константи.
Складені умови, які використовують сполучники І, АБО, НЕ, у середовищі Скретч можна описати за допомогою блоків із групи Оператори:
Щоб описати складену умову, слід в шестикутники блоків І, АБО, НЕ помістити потрібні блоки порівняння.
Приклад:
Якщо певні дії треба повторювати доти, поки змінна Х не перевищує 100, слід:
Цикл виконується, поки умова Х>100 хибна, тобто, поки Х≤ 100.
V. Розв’язування вправ. Працюємо за комп’ютером
1) Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
2) Інструктаж учителя.
3) Практична робота за комп’ютерами.
Для того аби працювати було цікавіше та якомога більше використати формувальне оцінювання, поділимо Вас на 2 команди. Сьогодні відбудеться змагання між хлопцями та дівчатами. Тому попрошу хлопців сісти на перший ряд, а дівчат на третій. Поки Ви будете виконувати завдання, я спостерігатиму за роботою в групах і складу список найпопулярніших помилок і труднощів, обговоримо їх в кінці заняття з усім класом.(метод спостереження за роботою в групах) ( файл «Список помилок для конспекту 4»)
Бажаю всім удачі та наснаги. Переможуть сильніші!
Задача 1. Петрик вирішив поглибити знання іноземної мови і кожного дня вивчати на 5 слів більше, ніж за попередній день. Скільки днів знадобиться, щоб вивчити 1000 слів?
Створимо математичну модель задачі. Для її розв’язування треба створити три змінні:
Початкові значення цих змінних мають дорівнювати 0.
Цикл виконується доти, поки загальна кількість слів не перевищує 1000.
У тілі циклу повторюються дії:
Скрипт цього проєкту з результатом його виконання наведено на малюнку:
Хочу зрозуміти наскільки важким було для Вас завдання, тому попрошу тих кому усе зрозуміло підняти вгору обидві руки, а тим у кого виникли труднощі піднести робочі зошити.(метод сигнали руками)
Задача 2. Довжина сторони першого квадрату дорівнює a кроків, довжина сторони кожного наступного на 20 кроків більша, ніж довжина сторони попереднього. Малювати квадрати потрібно доти, доки довжина його сторони не перевищує 200 кроків.
Створимо математичну модель для цього проєкту. Перед циклом потрібно перемісти виконавця в початкову точку, наприклад (–10; –10), увести початкове значення змінної a, наприклад 20. Перед кожним виконанням команд тіла циклу перевіряється умова a > 200. І якщо результат виконання цієї команди Ні, то виконуються команди тіла циклу: малюється черговий квадрат, олівець переміщується в точку початку малювання наступного квадрата, довжина сторони квадрата змінюється на 20.
Проект для розв’язування цієї задачі та результат його виконання наведено на малюнку.
Аби зрозуміти, хто з Вас допустився більшої кількості помилок та визначити переможця, попрошу обидва ряди помінятися робочими зошитами та здійснити перевірку.(метод перевірити один одного)
Формувальний метод оцінювання «Цифрові інструменти»
Для закріплення пройденого матеріалу потрібно пройти тест в програмі Wordwall за посиланням https://learningapps.org/watch?v=pvbzdzqw322 .
Молодці, Ви впорались з усіма завданнями, а тепер обговоримо ваші найчастіші помилки та труднощі, які виникали під час роботи (метод спостереження за роботою в групах).
Також попрошу кожного оцінити свою роботу в групах за п’ятибальною шкалою, заповнивши дану таблицю.
(метод самооцінювання).
VI Підбиття підсумків уроку
(метод самооцінювання)
VII Домашнє завдання
Опрацювати параграф 4.4, виконати вправу на вибір 3,4 ст. 166.