Навчити учнів розпізнавати корисні і шкідливі продукти і напої; пояснити, чому дітям потрібно вживати овочі, фрукти, щодня; викликати інтерес до продуктів, що містять вітаміни та прагнення до збереження власного здоров'я.
5 клас за підручником А. Несвіт (3 год.)
Тема уроку: «Харчування».
Мета:
Поглибити знання школярів про роль їжі у нашому житті та про класифікацію продуктів харчування.
Навчити учнів розпізнавати корисні і шкідливі продукти і напої; пояснити, чому дітям потрібно вживати овочі, фрукти, щодня; викликати інтерес до продуктів, що містять вітаміни та прагнення до збереження власного здоров’я.
Розвивати пам’ять, критичне мислення; вміння самостійно працювати.
Виховувати культуру мовної поведінки; самостійність, кмітливість; повагу до української кухні.
Обладнання: презентація, мікрофон, сигнальні картки, малюнки продуктів та готових страв.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Procedure.
І. The beginning of the lesson:
1. Greeting.
T.: Good afternoon, children. Sit down, please. I’m glad to see you.
Pl.: We are glad to see you, too.
T.: Are you ready for the lesson?
Pl.: Yes, we are. We are ready for the lesson because…
2. Warming-up.
T.: Now let’s repeat the poem.
What do you like for breakfast, Lee?
I like two eggs, some milk and tea.
What do you like for lunch, Kate?
I like a plate of soup, some fish and cake
What do you like for dinner, Pete?
I like potatoes, soup and meat.
What do you like for supper, Sam?
I like some cheese, some bread and ham.
T.: Dear pupils! Today we’ll have one of the most interesting lessons because it is the lesson when we can sum up all our knowledge about eating.
T.: What do you expect of today's lesson?
(Ps answers).
II. Main part of the lesson. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація діяльності.
T: Take some sheets of paper, here you have the names of the food. Do so. And throw them to your friends. Open these sheets. Now your task is to describe this food and we’ll try to guess it.
P1: It’s a long tropical fruit with a yellow skin. Monkeys and children like it. (banana)
P2: It’s a long orange vegetable that grows under the ground. Rabbits and hares like to eat it. (carrot)
P3: It’s a frozen sweet food made of milk, cream, and sugar, with fruit, nuts or chocolate. It’s my favourite food. (ice cream)
P4: It’s a thin flat round cake made from flour, milk, and eggs, that has been cooked in a flat pan and is eaten hot. (pancake)
P5: It’s a round white vegetable with a brown, red, or pale yellow skin, that grows under the ground. We like to eat it roast, fried, boiled or mashed.(potato)
2. Presentation
Guess the dish.
Some pupils have adding hometask - to tell about the dish but they will not name it. Listen to them very carefully and guess what it is.
3. Reading.
T.: Now, I think, you are ready to do exercise. Your task is to read and complete the sentences.
Use the words: spicy, sweet, sour, salty, bitter.
1. If you add a to your tea, it makes it taste ____________.
2. Jane added some to the dish to make it ___________.
3. This tastes too ____________. You have put too much sugar in it.
4. This tastes too ____________. Pass me the sugar, please.
5. This is too ___________! I can’t eat it.
У реченнях допущені помилки, діти відповідають, правда це чи ні, виправляють помилки за допомогою сигнальних карток: червона«+», зелена «-»).
4. Listening.
T: Now I think you’re ready to read the text “The First Potato Cricks” (Ex.3, p.67).
T.: Now, we are going to grammar work. (Ex.4, p. 67-68). Your task is to read and choose the correct items to complete the sentences.
Physical warm-up
T: Let’s play the game “Simon says”.
T: Simon says: Hands up! Simon says: Hands down! Stand up! Go! Run! Swim! Jump! Fly! Draw! Look at …! Close …!
(учень у ролі Саймона).
5. Speaking.
T.: You have some cards with the pictures of food. Now your task is to describe food as in the example.
Borsch
Example:
Borsch is tasty, healthy and useful. Borsch has got a lot of vitamins. It helps me to grow, makes me strong and gives me energy.
Cheeseburger
Example:
Hamburger is delicious but it is unhealthy and useless. It is “fast food”. It has no vitamins at all. It doesn’t help me to be strong and healthy.
Meat fruit coca-cola sweets vegetables fish
6. Writing
T: You have cards on your desks. You can see words there. Your task is to make up the sentences with these words.
1.breakfast/like/people/light/ some.
2.people/the/ to eat/ other/breakfast/ big/prefer.
3. with/ tea/drink/people/milk/English.
4.the/meal/of/day/is/the/dinner/biggest.
T.: Write down the translation of the following sentences:
Багато людей віддають перевагу першим стравам.
Українська національна кухня відома в усьому світі.
Швидка їжа є частиною сучасного життя.
Цей спосіб приготування каші дуже простий.
III. Summary.
1. Feedback
T.: What do you remember from the lesson?
2. Hometask
3. Assessment
T.: You were very nice today. Stand up. The lesson is over. Good- bye!