Конспект уроку з фізики 8 клас на тему:"Випаровування та конденсація"

Про матеріал

Тема уроку: «ВИПАРОВУВАННЯ І КОНДЕНСАЦІЯ»

Мета уроку:

дидактична: створити умови для засвоєння нового матеріалу;

освітня: ознайомити учнів з особливостями фізичних процесів переходу речовини з рідкого стану в газоподібний і навпаки;

розвиваюча: розвивати уміння спостерігати, аналізувати фізичні явища, робити висновки;

виховна: сформувати вміння застосовувати отримані знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням комп'ютерних технологій.

Обладнання: комп'ютер, проектор, мультимедійна дошка.

План

1. Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань.

3. Вивчення нового матеріалу.

4. Запитання на закріплення вивченого.

5. Домашнє завдання.

6. Для допитливих.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему:

« Випаровування та конденсація»

 

 

 

Розробила вчитель фізики

Гайворонської філії №1

Гайворонського НВО №2

 «ЗШ-гімназії І-ІІІ ст.»

Камінська М.В

Тема  уроку:  «ВИПАРОВУВАННЯ І КОНДЕНСАЦІЯ»

Мета уроку: 

  • дидактична: створити умови для засвоєння нового матеріалу;
  • освітня: ознайомити учнів з особливостями фізичних процесів переходу речовини з рідкого стану в газоподібний і навпаки;
  • розвиваюча: розвивати уміння спостерігати, аналізувати фізичні явища, робити висновки;
  • виховна: сформувати вміння застосовувати отримані знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням компютерних технологій.

Обладнання: компютер, проектор, мультимедійна дошка.

 

 План

1. Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань.

3. Вивчення нового матеріалу.

4. Запитання на закріплення вивченого.

5. Домашнє завдання.

6. Для допитливих.

 

Хід уроку.

Розум полягає не лише у знанні,

 а й у вмінні застосовувати ці знання.

                                                                 Арістотель

І. Організаційний момент

Вчитель: Доброго дня! Сідайте. Подивіться  один на одного, посміхніться  і  подумки побажайте успіхів один одному на уроці…

   А щоб дізнатися  з яким настроєм  і як ви налаштувалися на роботу на уроці  виберіть піктограму вашого настрою на даний момент уроку і підніміть значок.

(учні піднімають піктограми додаток 1).

   Отже, ми визначились з вашим настроєм  і я думаю, що він в вас не погіршиться, а покращиться  до завершення уроку. Девізом нашого уроку сьогодні є слова Арістотеля: «Розум полягає не лише у знанні, а й у вмінні застосовувати ці знання.» (слайд 1)

1. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: На минулих уроках ми з вами вивчили різні фізичні явища та процеси.  Тож давайте пригадаємо вивчений матеріал

Гра  «Фізичні терміни »

Н Е П А Л Н В Я Л ( ПЛАВЛЕННЯ)

И Р КСАЯЛІЗІАЦТ (КРИСТАЛЗАЦІЯ)

 Продовж  речення та встав пропущені слова:

  1.            …………- це процес…… речовини з …….стану в рідкий ;
  2.            …………- це процес …….. речовини з рідкого стану в ……;(додаток 1)

 «Мозковий штурм»

1. В яких агрегатних станах може перебувати речовина?

2. Чим різняться той чи інший агрегатний стан?

3. Що спільного між різними агрегатними станами однієї речовини?

4. Чи змінюються молекули при переході речовини із одного агрегатного стану в інший?

5. Який зв’язок між швидкістю рухів молекул і температурою?

6. Що таке внутрішня енергія? Від чого вона залежить?

Ви знаєте, що речовина, крім твердого і рідкого стані, може перебувати ще ….(в газоподібному стані).

ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

 Сьогодні на уроці ми будемо дослідниками. Ми дослідимо як переходить речовина з рідкого або твердого стану в газоподібний. Встановимо, від яких факторів залежить випаровування.

Тож якою буде тема уроку? (Випаровування і конденсація.) (слайд 2) (учні записують тему уроку у робочому зошиті)

Постановка мети уроку

  • Де ви могли спостерігати ці явища в природі та побуті? (учні наводять приклади)

Яка ж мета нашого уроку? Ознайомитися з процесом випаровування, пояснити процес випаровування та зробити висновки, познайомитися з процесом конденсації, дослідити прояви конденсації у природі.

Мотивація(слайд 3)

  1. Прослухайте уривок із вірша    Лесі  Українки   «Чом я не можу злинути угору…» »

Я ж бачила, як хмарка та вродилась:

вона повстала з гучного потоку

туманом білим, парою без барви

і тихо поплила понад водою

глибокими ярами далі вгору,

поволі підвелась, немов насилу,

і вгору подалась. Вона чіплялась

за смерекові гребені зелені,

за уступи обголеної кручі

і за колиби там, на полонині,

немов людина, що з тяжким зусиллям

на гору добувається. І вийшла,

і стала на верхів’ї, і всміхнулась

до місяця, мов дівчина білява,

і заясніла, легка та прозора,

мов ясна мрія. Хто у ній пізнав

оту важку, безбарвну, вогку хмару,

що сунулась так тяжко по долині?.

 

  • Які фізичні явища описані в цьому вірші?

 У вас на столах лежать скельця. Але перш ніж  ви візьмете в руки скельця звертаю вашу увагу на техніку безпеки

Подихайте на них.

  • Що ви спостерігаєте?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Отже починаємо знайомство з процесом пароутворення

 Будь - яка речовина може переходити з одного агрегатного стану в інший. Зверніть увагу на дошку . У посудині налита рідина ,в якій молекули зображені у вигляді кульок. На якій відстані вони будуть розташовані одна від одної? (щільно притиснуті одна до одної). Це молекулярна модель рідини.(слайд 4)

  • Яким молекулам легше всього покинути рідину?
  • Висновок: рідину можуть покинути молекули, що знаходяться на поверхні, кінетична енергія яких більше потенційної енергії їх взаємодії із сусідніми молекулами.

- А що утворюється над рідиною в результаті цього явища? (пар)

- Яке визначення можна дати  пароутворенню? (слайд 5)

 Пароутворення — це процес переходу речовини з рідкого або твердого агрегатних станів у газоподібний.

Розрізняють два види пароутворення: випаровування і кипіння. (слайд 6)

 Випаровування — це пароутворення, що відбувається з вільної поверхні рідини. Випаровування – це явище переходу рідини в газоподібний стан. (слайд 7)

З повсякденного досвіду відомо, що рідини, перебуваючи у відкритих посудинах, «улетучуються» — випаровуються. Як пояснити це явище? Швидкість хаотичного руху не однакова у всіх молекул рідини - серед них є більш «швидкі» і більш «повільні». І якщо досить «швидка» молекула виявиться поблизу поверхні рідини, вона може вирватися з рідини, подолавши притягання інших молекул. Це відбувається не так уже й рідко: наприклад, при кімнатній температурі з поверхні води в склянці щомиті «виривається» така кількість молекул, яка виражається числом із двадцятьма цифрами.

          Оскільки під час випаровування рідину залишають найшвидші молекули, то середня кінетична енергія решти молекул зменшується. Тому, якщо рідина не отримує енергії ззовні, вона охолоджується.

(слайд 8)

Висновок: при випаровуванні відбувається зниження температури, так як внутрішня енергія рідини зменшується.

Ці знання можна застосовувати при наданні першої домедичної допомоги при підвищенні температури тіла. (слайд 9)

  • укласти хворого в ліжко і змусити його роздягнутися;
  • взяти м'яку ганчірочку, воду (капнути в неї кілька крапель оцту або  спирту);
  • ганчірочку намочити у воді, трохи віджати і обтерти хворого, вкривати не треба, можна трохи помахати над ним рушником, тоді випаровування піде швидше і температура тіла знизиться;

Від чого залежить швидкість випаровування?

(учні висловлюють свою думку)

Щоб з’ясувати, від чого залежить швидкість випаровування, дамо відповіді на наступні запитання:

- Коли швидше висохне білизна, в холодну чи жарку погоду?

- Де швидше висохне вода, в калюжі чи у відрі?

- Що швидше випаровується: соняшникова олія чи спирт?

- Коли швидше висохне скошена трава: у вітряну чи безвітряну погоду?

Через те що деяка кількість молекул, які рухаються швидко, є в рідині при всіх температурах, випаровування відбувається при будь-якій температурі. Наприклад, калюжі випаровуються і влітку в спеку, і восени, коли вже холодно. Але влітку вони висихають швидше. Це пояснюється тим, що чим вища температура рідини, тим більша кількість молекул, які швидко рухаються й можуть подолати сили притягання навколишніх молекул і вилетіти з поверхні рідини. Тому рідина випаровується тим швидше, чим вища її температура. Розглянемо декілька дослідів, що пояснюють від чого залежить швидкість випаровування.

Дослід 1. (слайд 10)

 Поставимо на ваги дві склянки. У ліву наллємо окропу, а в праву — стільки ж холодної води. Спочатку ваги перебуватимуть у рівновазі. Але через 5–10 хвилин вона порушиться: склянка з гарячою водою полегшає! Виходить, гаряча вода випаровується швидше за холодну.

Вилетіти з рідини можуть тільки ті частинки, кінетична енергія яких більше, ніж потенціальна енергія притягання до інших частинок. При підвищенні температури швидкість руху всіх частинок зростає, отже, зростає і їхня кінетична енергія. Виходить, більша кількість частинок може вилетіти з рідини.

  • Температура речовини — перша причина, що впливає на швидкість випаровування.

 

 

Дослід 2. (слайд 11)

У дві мензурки наллємо нарівно води. Воду з лівої переллємо в тарілку. Через кілька днів виявиться, що в ній вода випарувалася повністю, а в мензурці — лише частково. Чому? Випаровуватися можуть тільки ті молекули, які перебувають поблизу поверхні рідини (адже з інших сторін вона оточена стінками посудини). Тому більша площа поверхні води в тарілці сприяє більшій кількості вильотів молекул. Отже, випаровування іде швидше.

  • Площа вільної поверхні — друга причина, що впливає на швидкість  випаровування.

Дослід 3. (слайд 12)

Виберемо миску й тарілку однакових діаметрів. У кожну з них наллємо по склянці води й поставимо в спокійне місце. Через кілька днів ми побачимо, що вода з тарілки випарувалася повністю, а з миски — лише частково. Чому ж так відбулося? Адже площі вільних поверхонь води в мисці й води в тарілці однакові...

Гляньте на рисунок: краї миски сильніше піднімаються над поверхнею води, ніж краї тарілки. Тому пара над поверхнею тарілки швидше розсіюється по кімнаті за рахунок дифузії або подувів вітру. Отже, над водою в мисці насиченість (тобто густина) пари помітно більше. Її молекули, рухаючись у всіляких напрямках, будуть часто влітати назад у воду, через що випаровування з миски сповільнюється.

  • Густина пари над поверхнею, з якої відбувається випаровування,— третя причина, що впливає на його швидкість. Або скажемо,що швидкість випаровування  залежить також від руху повітря

 Дослід 4. (слайд 13)

Якщо в однакові склянки налити рівну кількість різних рідин: спирту, води, масла й ртуті, то по завершенні приблизно тижня можна виявити, що спирт випарувався повністю, вода — наполовину, а масло й ртуть практично не зменшили свого об’єму.

Висновки:  (слайд 14) Швидкість випаровування залежить від:

  • температури
  • площі поверхні рідини
  • швидкості видалення парів з поверхні рідини.
  • роду рідин

 

Поряд із вильотом молекул із рідини відбувається й «протилежний» процес: деякі з молекул пари, що завжди витають над поверхнею рідини, влітають у рідину й залишаються там.( слайд 15)

Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий називають конденсацією. .( слайд 16)

Таким чином, випаровування і конденсація завжди відбуваються одночасно, і «підсумковий результат» залежить від того, який із цих процесів відбувається з більшою швидкістю.

         Якщо «перемагає» випаровування, то рідина перетворюється на пару: висихають калюжі, вологі речі й т. д.

           Якщо ж «перемагає» конденсація, то пара перетворюється на рідину: випадає роса, сухі речі зволожуються.

Процес конденсації води в природі ми спостерігаємо щодня. Чи то це крапельки роси на листі (водяна пара накопичується в повітрі вдень, а над ранок, охолоджуючись, конденсується), чи то це хмари (вологе повітря піднімається у верхні шари атмосфери, конденсується, утворюючи хмари), чи то це туман (удень відбувається інтенсивне випаровування з поверхні водойм, а ввечері насичене водяними парами повітря внаслідок охолодження конденсується).

                 Перехід речовини з рідкого стану в газоподібний широко використовується в техніці. Наприклад, на електростанціях пара, отримана з води, пускає в хід парові турбіни. Випаровування застосовується при очищенні речовин. Воно є основою роботи холодильних установок, а також всіх процесів сушіння матеріалів. Апарат космічного корабля, що спускається, покривають спеціальною речовиною, яка швидко випаровується, щоб усунути його перегрівання від тертя при проходженні через атмосферу.

 Спостереження й досліди показують, що випаровуються й тверді тіла. Випаровується, наприклад лід, тому білизна висихає й на морозі. Випаровується нафталін, тому ми відчуваємо його запах.

Цей процес називають сублімацією. (слайд 17)  

 Отже запишіть визначення

Процес випаровування з поверхні твердих тіл називають  сублімацією 

IV. Закріплення знань учнів

1. Дайте усно відповіді на питання: (слайд 18)

Вийшовши в жаркий день з річки, ви відчуваєте прохолоду. Це відчуття посилюється у вітряну погоду. Поясніть, чому це відбувається?

Що охолоне швидше за однакових умов: жирний суп або чай? Поясніть, чому?

Нам часто доводиться прати і сушити білизну. У яку погоду це найкраще робити? Що необхідно, щоб білизна швидше висохла?

Чому температура води у відкритих водоймах в літню пору майже завжди нижче температури навколишнього повітря?

V. Оцінка якості знань учнів .

А зараз письмово виконайте завдання: (слайд 19)

Варіант 1

1 . Випаровування відбувається ...

А. при будь-якій температурі

Б. при температурі кипіння

В. при певній для кожної рідини

 

2 . При збільшенні температури рідини швидкість випаровування ...

А. зменшується

Б. збільшується

В. не змінюється

 

3 . При наявності вітру випаровування відбувається ...

А. швидше

Б. повільніше

В. не впливає на випаровування

 

Варіант 2

1 . Якщо немає надходження енергії до рідини ззовні, то випаровування супроводжується ...температури рідини.

А. зниженням

Б. підвищенням

 

2 . При збільшенні площі вільної поверхні рідини швидкість випаровування ...

А. не змінюється

Б. збільшується

В. зменшується

 

3 . При конденсації рідини відбувається ...енергії.

А. поглинання

Б. виділення

 

( самоперевірка результатів) (слайд 20)

VІ. Підведення підсумків уроку

Давайте згадаємо нашу роботу на уроці.

- Яка була мета уроку?

- Як ви вважаєте, досягли ми мети?

Тож давайте повторимо основні визначення  вивчені сьогодні на уроці

1. Процес переходу речовини з твердого стану в газоподібний називається (сублімація);

2.Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий називається (конденсація);

  1.            Процес переходу речовини з рідкого в газоподібний називається (пароутворення);
  2.            Пароутворення з поверхні рідини називається (випаровування);
  3.            Швидкість випаровування залежить від (вітру, площі, температури);

Відкрийте свій підручник на ст 64 Вправа13 (розглядаємо завдання 1-3)

Чи зберігся ваш настрій до  кінця уроку. якщо так покажіть це.

VІІ. Домашнє завдання (слайд 21)

  1. Опрацювати матеріал підручника §13, вправа  (1-3)

Скласти і написати коротке оповідання чи казку, в основі якого лежатимуть явища випаровування і конденсації

А зараз прослухаємо цікаві повідомлення, які нам підготували наші  однокласники.( додаток 2)

Цікаві факти.

 

 Виявляється , не тільки люди в житті використовують знання про такі процеси , як випаровування і конденсація , але і багато тварин .

 

  • 1 . В пустелях температура земної поверхні може підвищуватися до 70 - 80 С вдень і падати до 4 С до кінця ночі. У цих умовах більшість ящірок шукає притулок. Крім того ящірка здатна міняти положення тіла і його забарвлення , а коли температура стає високою , може також зменшити поверхню тіла , втягуючи ребра. (слайд 22)
  • 2 . Шерсть у собак дуже тепла , а потових залоз в шкірі практично немає

(Є тільки на пальцях лап ) . Собаки ніколи не пітніють . Влітку їм стає особливо спекотно . Щоб охолодити себе , собака широко розкриває рота і висовує язик . Слина починає інтенсивно випаровуватися , і температура тіла знижується до нормальної. (слайд 23)

  • 3 . У слона в шкірі немає жодної потовій залози. Але водойма у слона завжди під рукою. Набирає слон слини з рота хоботом і розмазує по тілу. Відразу полегшення відчувається - адже слина добре випаровується. (слайд 24)
  • 4 . У зайця великі вуха , але зовсім не для того, щоб слухати , а для того щоб ними ... потіти. Кожен квадратний сантиметр вуха випромінює до 10 калорій тепла на годину. У спеку заячі вуха відводять третину тепла, що утворюється при обміні речовин. (слайд 25)

 

 

 

Додаток 1

І в-т

Н Е П А Л Н В Я Л

ІІ в-т

И Р К С А Я Л І З І А Ц Т

 Продовж  речення та встав пропущені слова:

1).…………- це процес…… речовини з …….стану в рідкий ;

2)…………- це процес …….. речовини з рідкого стану в ……;

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 13. Випаровування та конденсація
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
2818
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку