Конспект уроку з фізики для 7 класу на тему: "Будова речовини"

Про матеріал
Конспект уроку-гри у 7 класі «Інформаційний пошук» на тему: „ БУДОВА РЕЧОВИНИ” Мета. Закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія, маса та густина речовини; пригадати властивості речовини у різних агрегатних станах; розвивати навички лабораторного та демонстраційного експерименту; розвивати вміння аналізувати побачене, робити висновки та узагальнення; розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення, формувати світогляд учнів; виховувати інтерес до предмета та вміння співпрацювати через розв’язання нетрадиційних завдань і повідомлення цікавих відомостей з історії фізики.
Перегляд файлу

Конспект уроку-гри у 7 класі «Інформаційний пошук» на тему:

БУДОВА РЕЧОВИНИ

Мета. Закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія, маса та густина речовини;  пригадати властивості речовини у різних агрегатних станах; розвивати навички лабораторного та демонстраційного експерименту; розвивати вміння аналізувати побачене, робити висновки та узагальнення; розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення, формувати світогляд учнів; виховувати інтерес до предмета та вміння співпрацювати через розв’язання нетрадиційних завдань і повідомлення цікавих відомостей з історії фізики.

 

Тип уроку. Підсумково-узагальнюючий урок.

 

Обладнання. Вода, набір тягарців, парфуми, мензурки, важільні терези, прилад для демонстрації теплового розширення твердих тіл, олія, металеві прикраси.

 

Епіграф.   «... запахи мы обоняем различного рода,

 Хотя не видим совсем как в ноздри они проникают

... Но это все обладает однако телесной природой

Если способно оно приводить наши чувства в движение:

Ведь осязать, как и быть осязаемым, тело лишь может.»

 

   Лукрецій Кара «Про природу речей»

 

Методичні поради. Клас ділиться на три команди  кореспондентів і вчителя –головного редактора газети. Для оцінювання результатів кожного розділу газети призначаються асистенти.

 

Хід уроку:

 

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

а)  Вступне слово вчителя. Вітаю вас усіх на нашому уроці. Підтримуючи думку М. Песталоцці: «Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене вони будуть відкривати це нове самостійно. Моя ос­новна задача — допомогти їм розкритися.», головну роль на сьогоднішньому уроці я віддаю вам - мої учні. 

Ми закінчили вивчення теми шкільного курсу «Початкові відомості про будову речовини». Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, на якому по­вторимо і підсумуємо вивчене нами раніше. Урок пройде у вигляді гри-інформаційного пошуку для газети «Фізика навколо нас»

б) правила гри «Інформаційний пошук»

ІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Інформаційний пошук для газети «Фізика навколо нас»

 

1.Фізика пояснює (Д/З)

(З чого починається будова речовини)-виступи 3 команд   Додаток І

 

2. Чи знаєш ти...

1. Тестові завдання   Додаток ІІ

 

3. Фізика і лірика.

(Розповіді де використовуються  фізичні явища з демонстрацією дослідів) Додаток ІІІ.

 

4. Нам фізика потрібна

(самостійна робота-задача-дослід Архімеда) Додаток ІV

 

ІІІ.  ПІДСУМОК УРОКУ. Д/З

          Асистенти вчителя оголошують бали, які набрали команди. Разом з учасниками груп кожному учню за роботу на уроці виставляється оцінка.             

     Учитель. Можливо, хтось із вас стане у майбутньому професором-теоретиком, а хтось —дослідником, практиком-віртуозом... Можливо. Але зрозу­міло, що всі не можуть бути вченими-фізиками. Є такий народний вислів «фахівець своєї справи». Знання фізики допоможуть вам у майбутньому ста­ти майстрами, справжніми професіоналами своєї справи.

 

 

Додаток І

Кожній команді розповісти про молекулярну будову:

  1.  твердих тіл
  2.  рідин
  3.  газів

 

За кожну правильну відповідь виставляється 3 бала.

            

          Додаток ІІ

 

ТЕСТ

1.Як називається частинка речовини

В-І         В-ІІ

що має у складі  атома найменшу масу?         яка в складі атома є електрично

                  нейтральною?

 

А) Ядро Б) Нейтрон В) Електрон Г) Молекула

2. Як зміниться швидкість дифузії при

В-І         В-ІІ

збільшенні температури     зменшенні температури

А) залишиться незмінною Б) зменшиться В) збільшиться Г) немає правильної відповіді

3.Як взаємодіють молекули, якщо відстань між ними

В-І         В-ІІ

менша від розміру молекул  того самого порядку, що і розмір молекул

А) притягуються Б) не взаємодіють В) неможливо встановити  Г) відштовхуються

4. Яке фізичне явище використовується

В-І         В-ІІ

при засолюванні огірків   при склеюванні поверхонь

А)тепловий рух молекул Б) наявність проміжків між молекулами В) дифузія

Г) взаємодія молекул та атомів

5. Які властивості мають

В-І         В-ІІ

гази          рідини

А) зберігають форму, легко стискаються     Б) зберігають форму та об’єм   В)набувають форми посудини, зберігають об’єм    Г) займають весь наданий об’єм, легко стискаються

6. Із якої речовини виготовлене тіло масою

В-І         В-ІІ

21,25 кг об’ємом 0,0025м3 ?     2 кг об’ємом 0,0008 м3

А) скло Б) мідь В) латунь Г) золото

7. Установіть відповідність між фізичною величиною та одиницею її виміру

В-І         В-ІІ

А) маса  1. м2    А) довжина  1. 0С

Б) площа  2. кг/м3   Б) об’єм  2. м3

В) ширина  3. 0С    В) густина  3. кг/м3

Г) густина  4. м    Г) температура 4.с

   5. кг       5. м

 

 

Додаток ІІІ

 

1)Команди отримують картки, на кожній із яких записано текст, на основі якого демонструють фізичний експеримент. Інші групи, одержавши дублікати карток, повинні визначити, зміст якого речення демон­струють суперники.  Вони повинні якнайповніше обґрунтувати побачене.

цьому турі можна зберегти ті ж групи, які були сформовані у попередньому турі.)

Обладнання розміщується на демонстраційному столі безладно. Учень повинен сам вибрати все необхідне. Щоб уникнути небажаного скупчення практиків, біля столу одночасно перебувають не більше двох учнів. Відібрані прилади «практики» розміщують на  столі, а експеримент демонструють почергово.

 

 

 

На картках можуть бути речення такого змісту: 

1.Казка «Нерозумний зять» /дунганська казка/

Третій зять теж привітати Юаньвея приїхав. Побажав він йому довголіття. А дід його гуляти з жінкою повів. Привів до озера і питає:

-А чому це усі качки і гуси не тонуть?

А нерозумний зять відповідає:

-У гусей і качок є лапи, якими вони б’ють по воді, і пір’я яке  в воді не мокне.

Чи дійсно це так? Яке явище може пояснити відповідь зятя? Із наявних приладів на столі показати подібний  дослід( олія та вода).

/В: Явище змочування: водоплавні птахи дзьобом змащують своє пір’я жиром, який виділяється особливою залозою. Тому пір’я не змочується водою. Під пір’ям птаха є пух, який залишається сухим і тому навколо тіла птаха зберігається повітряний шар, завдяки якому птах не мерзне навіть у холодній воді, і крім того тримається на воді, не тоне/.

 

2. Чому заборонено перевозити разом з їжею такі речовини, як гас, бензин, фарби?

Яке явище може це пояснити? Із наявних приладів на столі показати подібний  дослід(парфуми).

 /В: Явище дифузії. Взаємне проникнення молекул отруйних речовин між молекули повітря та їжі при безпосередньому стиканні, зумовлене безладним рухом молекул речовини/

Посмотреть картинку в полном размере

3. «Непокарана крадіжка» із книги Я.І.Перельмана «Занимательная физика»

«На лінії Ленінград-Москва кожну зиму пропадає безслідно декілька сотень метрів цінного телеграфного і телефонного дроту і ніхто не переживає, хоч винуватець грабунку добре знайомий. Зрозуміло, що і ви добре знаєте його».

Хто цей злодій? Яке явище описане в розповіді? Пояснити його.  Із наявних приладів на столі показати подібний  дослід. /Прилад для демонстрування теплового розширення твердих тіл/

/В: Мороз. Взимку лінія на 500м коротша, ніж влітку. При нагріванні об’єм тіла збільшується. Телефонний дріт при нагріванні видовжується в 1,5 раз більше, ніж сталевий./

 

Максимальна оцінка за кожен експеримент і за кожне теоретичне пояснення — 3 бали.

 

2) Загадки, вірші-де використовуються дані явища (Домашнє завдання)

 

           Додаток ІV

 

1. Наука про природу зародилась давно. Першими робили спроби пояснити спостережувані явища вчені стародавньої Греції.

Domenico-Fetti Archimedes 1620.jpg

Було це у 250 році до нашої ери. Цар доручив славнозвісному Архімеду перевірити чесність майстра, який виготовив золоту корону. Хоча корона важила стільки, скільки було відпущено на неї золота, цар запідозрив, що її виготовили зі сплаву золота зі сріблом. Архімедові було доручено дізнатися, не порушуючи цілісності корони, чи є у золоті домішки інших металів. Корона, як ви розумієте, мала неправильну форму, а Архімедові в першу чергу потрі­бно було визначити ЇЇ об'єм та густину корони. Як Архімед міг виміряти об'єм корони та її густину, викону­ючи доручення царя? У нас немає корони, але є інші прикраси. Використайте їх і розв’яжіть самостійно задачу.

(Задача виконується на основі досвіду, набутого на лабораторній роботі, При визначенні густини твердого тіла)

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
16 вересня 2020
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку