Конспект уроку з фізики для 7 класу на тему «Явище інерції. Інертність тіл. Маса»

Про матеріал

Даний конспект уроку фізики «Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла.» розроблений відповідно до оновленої програми з фізики для основної школи; формує ключові компетентності: спілкування державною мовою; основні компетентності у природничих науках і технологіях; математичну компетентність.

Перегляд файлу

 

[Введите название документа] 

 

 

Конспект уроку з фізики для 7 класу на тему

«Явище інерції. Інертність тіл. Маса»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель фізики

Партизанського НВК

Авраменко Ірина Іванівна

 

2019

 

Тема уроку: Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла

Мета уроку: сформувати уявлення учнів про особливості взаємодії тіл, про інертність, про явище інерції; ввести поняття маси, вимірювання маси; розвивати вміння застосовувати знання для пояснення конкретних явищ; виховувати інтерес до предмета; формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою; основні компетентності у природничих науках і технологіях; математичну компетентність.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Демонстрації: взаємодія різних тіл, явище інерції, взаємодія тіл різної маси, зважування тіл.

Обладнання: відео «Інерція», «Явище інерції в житті», підручник, кульки, візок, м’ячик, важільні терези, важки, штатив, роздатковий матеріал.

Очікувані результати

Після уроку учні:

  • будуть знати характерні ознаки явища інерції;
  • наводити приклади прояву інерції;
  • розуміти поняття інертності;
  • формулюватимуть визначення фізичної величини(маси);
  • вмітимуть обирати одиниці маси;
  • знатимуть способи вимірювання маси.

План уроку:

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

V.ПЕРВИННЕ ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

VІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  

images.jpgХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

Малюнкове привітання

Учитель прикріплює на дошці смайл «Радість» і бажає всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Запишемо в зошит тему сьогоднішнього уроку «Явище інерції. Інертність тіл. Маса»

   Сьогодні на уроці ми:

  • з’ясуємо наслідки взаємодії тіл;
  • ознайомимося з явищем природи – інерцією;
  • з’ясуємо, де спостерігається інерція та її корисні і  шкідливі прояви
  • дамо характеристику фізичної величини – маси;
  • дізнаємось про способи вимірювання маси.

Проблемні питання

  1. Автомобіль мчить дорогою, у небі літає птах, куля для боулінгу котиться по доріжці.
  2. Завдяки чому триває кожен із цих рухів?
  3. Чи існує якась причина виникнення цих рухів?
  4. Чи потрібно взагалі щось, щоб підтримувати рух?
  5. Чому швидкість руху одних тіл змінюється, а інших — залишається незмінною?

Спробуємо відповісти на ці запитання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання до учнів

  • Наведіть приклад взаємодії тіл.
  • За  яких умов тіло перебуває в стані спокою; рухається прямолінійно рівномірно?
  • Як рухається тіло якщо на нього не діють інші тіла?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Явище інерції

Перегляд відео «Інерція»

Запитання до учнів

  • Що змінює тіло внаслідок взаємодії?
  • За яких умов тіло перебуває в стані спокою?
  • Що відбувається з тілом ,коли дії на нього інших тіл не скомпенсовані?
  • Який хибний висновок зробив Аристотель?
  • Що довів Галілео Галілей?

  Розглянемо тепер явища,  внаслідок яких тіло змінює  власну швидкість, напрям.

Метод «Практична теорія» робота в групах

Картка для групи № 1.

Дослід 1.

Стисніть руками гумовий м’ячик і дайте відповідь на питання:

 Чи змінюється швидкість окремих частин тіла?

 Запитання. Що відбувається з тілом? (деформується)

 

 Картка для  групи №2.

Дослід 2. Зіштовхніть дві кульки (спочатку сталеві, потім — м’які-пластилінові ).

 Завдання. Спостерігайте за зміною швидкості цих тіл, деформацією.

(Унаслідок взаємодії тіл, вони змінюють швидкість і напрям свого руху, а також деформуються).

   Результати експериментів Галілея свідчили про те, що чим менший опір рухові, тим менша зміна швидкості і тим довше рухається кулька. Розмірковуючи над такими результатами, Галілей дійшов геніального висновку: за цілковитої відсутності сили тертя або опору швидкість тіла є сталою, і для підтримання руху не потрібно докладати жодної сили.

 

Інерція – явище збереження швидкості руху тіла за відсутності дії на нього інших тіл.

Отже, відкрив явище інерції – Галілео Галілей. Явище інерції, виявилося настільки важливим, що на ньому тримається все вчення про рух тіл. Через рік по смерті Галілея в Англії народився ще один геній — Ісаак  Ньютон, який створив нову науку — класичну механіку. Явище інерції відображено у класичній механіці в першому законі Ньютона.

2.Явище інерції в житті.

Перегляд відео «Явище інерції в житті»

Запитання до учнів

Наведіть приклади інерції, які ви спостерігали в мультфільмах.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Вчитель. – Ми їдемо в автобусі. Покачаємся! - Автобус гальмує. Куди відхиляємося? (Вперед).- Різко набирає швидкість. (Назад).- Повертає вліво. (Ми - вправо).   - Повертає вправо. (Ми - вліво).

3.Інертність тіла

Запитання до учнів

  • Чи можна змінити швидкість  руху тіл (збільшити або зменшити) миттєво?
  • Наведіть приклади на підтримку своєї думки, використовуючи ключові слова «куля», «літак», «автомобіль».

Висновок:не існує тіл, швидкість руху яких змінюється миттєво,- для зміни швидкості руху будь - якого тіла потрібен час. Всі  тіла «чинять опір» зміні швидкості свого руху.

Учні ознайомлюються із означенням інертності за підручником.(с.105)

Учитель пропонує учням поміркувати ,чи буде результат однаковим, якщо нитку тягнути швидко та повільно. Учні аналізують рис.15.1-15.3 підручника

 4.Маса тіла. Одиниці маси

Один із підприємців-початківців вирішив відкрити магазин продовольчих товарів. Він узяв кредит, орендував приміщення, завіз багато різних товарів, узяв на роботу продавця. І ось настав  день відкриття магазину. День починався дуже гарно, але невдовзі господар був дуже розчарований, тому що побачив незадоволені обличчя покупців, які засмучено виходили і говорили, що в цьому магазині не можна придбати навіть кілограма круп. І тоді він збагнув, що забув придбати... Чого не придбав у свій магазин підприємець? (Терези) Для чого вони потрібні в магазині? (Для вимірювання маси)

Запитання до учнів

  • Веслами надають однакової швидкості легкій байдарці і човну з вантажем. Чи однаковий час для цього потрібен?

Висновок: човен із вантажем інертніший за байдарку.

Мірою інертності тіла є маса.

Метод «Критичне читання тексту»

Учні самостійно знайомляться з п.2§15

Запитання до учнів

  • Якою є одиниця маси в СІ?
  • Що являє собою міжнародний еталон маси?
  • Чому на вашу думку введено кратні та частинні одиниці маси?

5.Вимірювання маси

Найпоширеніший спосіб вимірювання маси-зважування. Воно базується на гравітаційних властивостях тіл: чим більшою є маса,тим сильніше воно притягується до землі, тому сильніше тисне на шальки терезів.

Демонстрація

Учитель демонструє важільні терези, звертає увагу учнів на те, що однакові за масою тіла – однакові чаші терезів.

Учні розглядають та коментують дослід ,проілюстрований на рис.15.6,15.7

Якщо візки є однаковими за масою, то вони наберуть однакові швидкості, а тому від’їдуть на однакову відстань від початкового положення.

Якщо один із візків має більшу масу, то він набуде меншої швидкості і, відповідно, пройде меншу відстань від початкового положення.

Численні досліди переконливо свідчать:

Висновок: У разі будь-якої взаємодії двох тіл відношення мас тіл дорівнює оберненому відношенню змін швидкостей їхніх рухів:

 

Цей спосіб ґрунтується на інертних властивостях тіл - тобто властивостях тіл по - різному змінювати швидкість свого руху внаслідок взаємодії. Саме завдяки цьому способу було визначено маси Сонця та планет сонячної системи.

ІV. Первинне осмислення нового матеріалу

Вправа «Ланцюжок»

  • Дайте означення інертності.
  • Які властивості тіла характеризує його маса?
  • Якою є одиниця маси в СІ?
  • Виразіть: 2т - …кг ; 5кг =…г;  50мг=…г.
  • Назвіть способи вимірювання маси.
  • Якою  залежністю пов’язані відношення мас тіл, які взаємодіють, і відношення змін швидкостей їх рухів?

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Що більше: 3 ц чи 2 т?
  2. У сумку поклали 2 кг апельсинів і 700 г лимонів. Яка маса фруктів?
  3. Хлопчик масою 40 кг стрибнув із нерухомого човна на берег. Швидкість хлопчика 3 м/с. Якою є маса човна, якщо він набрав швидкість, що дорівнює 2 м/с.

Дано:

Розв’язання

           =>              

Відповідь:

V. Підсумок уроку

Рефлексія за методом «Капелюшки, що думають»

Аналіз уроку

http://fingeniy.com/wp-content/uploads/metod_6_shlyap.jpg

 

«Білий капелюшок» (статистика)

1. Якою була мета даного уроку? Чи досягли її?

2. Які знання  були відтворені на уроці?

3. Над формуванням яких навичок продовжували працювати?

 

http://fingeniy.com/wp-content/uploads/metod_6_shlyap.jpg

 

 «Синій  капелюшок» (життєвий урок)

1. Які знання, отримані на уроці, були найцікавішими?

2. Що вам дав урок для життя?

 

http://fingeniy.com/wp-content/uploads/metod_6_shlyap.jpg

«Чорний капелюшок» (критика)

1. Що на уроці заважало вам працювати продуктивно?

2. Що на уроці було зайвим?

 

VI. Повідомлення домашнього завдання

За підручником  Бар’яхтарова В.Г., Божинова Ф. Я.   § 14,15, дати відповіді на контрольні запитання до §14,15, повторити кратні та частинні одиниці маси.  Вправа 15 (3)- письмово,вправа14(7) за бажанням

Прочитати опис до лабораторної роботи №6 (с 110,111)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Капніна Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
6021
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку