Даний конспект уроку фізики «Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла.» розроблений відповідно до оновленої програми з фізики для основної школи; формує ключові компетентності: спілкування державною мовою; основні компетентності у природничих науках і технологіях; математичну компетентність.
[Введите название документа]
Конспект уроку з фізики для 7 класу на тему
«Явище інерції. Інертність тіл. Маса»
Підготувала вчитель фізики
Партизанського НВК
Авраменко Ірина Іванівна
2019
Тема уроку: Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла
Мета уроку: сформувати уявлення учнів про особливості взаємодії тіл, про інертність, про явище інерції; ввести поняття маси, вимірювання маси; розвивати вміння застосовувати знання для пояснення конкретних явищ; виховувати інтерес до предмета; формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою; основні компетентності у природничих науках і технологіях; математичну компетентність.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Демонстрації: взаємодія різних тіл, явище інерції, взаємодія тіл різної маси, зважування тіл.
Обладнання: відео «Інерція», «Явище інерції в житті», підручник, кульки, візок, м’ячик, важільні терези, важки, штатив, роздатковий матеріал.
Очікувані результати
Після уроку учні:
План уроку:
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
V.ПЕРВИННЕ ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
VІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ
VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Малюнкове привітання
Учитель прикріплює на дошці смайл «Радість» і бажає всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Запишемо в зошит тему сьогоднішнього уроку «Явище інерції. Інертність тіл. Маса»
Сьогодні на уроці ми:
Проблемні питання
Спробуємо відповісти на ці запитання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання до учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Явище інерції
Перегляд відео «Інерція»
Запитання до учнів
Розглянемо тепер явища, внаслідок яких тіло змінює власну швидкість, напрям.
Метод «Практична теорія» робота в групах
Картка для групи № 1.
Дослід 1.
Стисніть руками гумовий м’ячик і дайте відповідь на питання:
Чи змінюється швидкість окремих частин тіла?
Запитання. Що відбувається з тілом? (деформується)
Картка для групи №2.
Дослід 2. Зіштовхніть дві кульки (спочатку сталеві, потім — м’які-пластилінові ).
Завдання. Спостерігайте за зміною швидкості цих тіл, деформацією.
(Унаслідок взаємодії тіл, вони змінюють швидкість і напрям свого руху, а також деформуються).
Результати експериментів Галілея свідчили про те, що чим менший опір рухові, тим менша зміна швидкості і тим довше рухається кулька. Розмірковуючи над такими результатами, Галілей дійшов геніального висновку: за цілковитої відсутності сили тертя або опору швидкість тіла є сталою, і для підтримання руху не потрібно докладати жодної сили.
Інерція – явище збереження швидкості руху тіла за відсутності дії на нього інших тіл.
Отже, відкрив явище інерції – Галілео Галілей. Явище інерції, виявилося настільки важливим, що на ньому тримається все вчення про рух тіл. Через рік по смерті Галілея в Англії народився ще один геній — Ісаак Ньютон, який створив нову науку — класичну механіку. Явище інерції відображено у класичній механіці в першому законі Ньютона.
2.Явище інерції в житті.
Перегляд відео «Явище інерції в житті»
Запитання до учнів
Наведіть приклади інерції, які ви спостерігали в мультфільмах.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вчитель. – Ми їдемо в автобусі. Покачаємся! - Автобус гальмує. Куди відхиляємося? (Вперед).- Різко набирає швидкість. (Назад).- Повертає вліво. (Ми - вправо). - Повертає вправо. (Ми - вліво).
3.Інертність тіла
Запитання до учнів
Висновок:не існує тіл, швидкість руху яких змінюється миттєво,- для зміни швидкості руху будь - якого тіла потрібен час. Всі тіла «чинять опір» зміні швидкості свого руху.
Учні ознайомлюються із означенням інертності за підручником.(с.105)
Учитель пропонує учням поміркувати ,чи буде результат однаковим, якщо нитку тягнути швидко та повільно. Учні аналізують рис.15.1-15.3 підручника
4.Маса тіла. Одиниці маси
Один із підприємців-початківців вирішив відкрити магазин продовольчих товарів. Він узяв кредит, орендував приміщення, завіз багато різних товарів, узяв на роботу продавця. І ось настав день відкриття магазину. День починався дуже гарно, але невдовзі господар був дуже розчарований, тому що побачив незадоволені обличчя покупців, які засмучено виходили і говорили, що в цьому магазині не можна придбати навіть кілограма круп. І тоді він збагнув, що забув придбати... Чого не придбав у свій магазин підприємець? (Терези) Для чого вони потрібні в магазині? (Для вимірювання маси)
Запитання до учнів
Висновок: човен із вантажем інертніший за байдарку.
Мірою інертності тіла є маса.
Метод «Критичне читання тексту»
Учні самостійно знайомляться з п.2§15
Запитання до учнів
5.Вимірювання маси
Найпоширеніший спосіб вимірювання маси-зважування. Воно базується на гравітаційних властивостях тіл: чим більшою є маса,тим сильніше воно притягується до землі, тому сильніше тисне на шальки терезів.
Демонстрація
Учитель демонструє важільні терези, звертає увагу учнів на те, що однакові за масою тіла – однакові чаші терезів.
Учні розглядають та коментують дослід ,проілюстрований на рис.15.6,15.7
Якщо візки є однаковими за масою, то вони наберуть однакові швидкості, а тому від’їдуть на однакову відстань від початкового положення.
Якщо один із візків має більшу масу, то він набуде меншої швидкості і, відповідно, пройде меншу відстань від початкового положення.
Численні досліди переконливо свідчать:
Висновок: У разі будь-якої взаємодії двох тіл відношення мас тіл дорівнює оберненому відношенню змін швидкостей їхніх рухів:
Цей спосіб ґрунтується на інертних властивостях тіл - тобто властивостях тіл по - різному змінювати швидкість свого руху внаслідок взаємодії. Саме завдяки цьому способу було визначено маси Сонця та планет сонячної системи.
ІV. Первинне осмислення нового матеріалу
Вправа «Ланцюжок»
V. Закріплення вивченого матеріалу
Дано:
|
Розв’язання
=>
Відповідь: |
V. Підсумок уроку
Рефлексія за методом «Капелюшки, що думають»
Аналіз уроку
|
«Білий капелюшок» (статистика) 1. Якою була мета даного уроку? Чи досягли її? 2. Які знання були відтворені на уроці? 3. Над формуванням яких навичок продовжували працювати?
|
|
«Синій капелюшок» (життєвий урок) 1. Які знання, отримані на уроці, були найцікавішими? 2. Що вам дав урок для життя?
|
|
«Чорний капелюшок» (критика) 1. Що на уроці заважало вам працювати продуктивно? 2. Що на уроці було зайвим?
|
VI. Повідомлення домашнього завдання
За підручником Бар’яхтарова В.Г., Божинова Ф. Я. § 14,15, дати відповіді на контрольні запитання до §14,15, повторити кратні та частинні одиниці маси. Вправа 15 (3)- письмово,вправа14(7) за бажанням
Прочитати опис до лабораторної роботи №6 (с 110,111)