... У попередньому розділі ми розглянули рівномірний і нерівномірний рухи, кожен з яких за траєкторією може бути як прямолінійним так і криволінійним. Під час рівномірного прямолінійного руху тіло рухається зі сталою за значенням і напрямом швидкістю. Швидкість нерівномірного руху змінюється з часом. Розглянемо тепер явища, внаслідок яких тіло змінює власну швидкість руху або її напрям...
Дата _____________
Тема. Взаємодія тіл. Результат взаємодії – деформація і зміна швидкості. Інерція. Інертність. Маса як міра інертності тіла
Мета уроку:
Основні поняття: взаємодія тіл, інерція, інертність, деформація, маса.
Обладнання: таблиця «Взаємодія тіл», прилади для демонстрацій.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Повторення основних відомостей про механічний рух.
Бесіда з учнями по основних положеннях попереднього розділу.
Аналіз контрольної роботи.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
У попередньому розділі ми розглянули рівномірний і нерівномірний рухи, кожен з яких за траєкторією може бути як прямолінійним так і криволінійним. Під час рівномірного прямолінійного руху тіло рухається зі сталою за значенням і напрямом швидкістю. Швидкість нерівномірного руху змінюється з часом. Розглянемо тепер явища, внаслідок яких тіло змінює власну швидкість руху або її напрям.
ІV. Формування нових знань
Повсякденні спостереження підтверджують: для того, щоб тіло почало рухатися (тобто набуло швидкості), на нього має подіяти інше тіло. Наприклад, м’яч, що лежить на футбольному полі, почне рухатися тільки тоді, коли на нього налетить інший м’яч, або по ньому ударять ногою. Але якщо на м’яч не діють інші тіла, то він сам собою не змінить власної швидкості, не почне рухатися відносно Землі.
Із взаємодією тіл ми зіштовхуємось на кожному кроці. Наприклад:
Отже, у результаті дії на тіло його швидкість може змінюватися, а в результаті взаємодії тіла можуть деформуватися.
Тривалий час вважали, що якщо на тіло не діють інші тіла, воно може перебувати тільки в спокої.
Давньогрецький учений Аристотель стверджував: щоб тіло рухалося, його необхідно увесь час «рухати», причому чим більше швидкість тіла, тим більше зусиль треба для цього докласти. Цей вплив одного тіла на інше він назвав силою. За Аристотелем, сила – причина руху.
У другій половині ХVІІ століття англійський учений Ісак Ньютон здогадався, що причиною зміни швидкості тіл при падінні є притягання їх до Землі. Воно діє на відстані: Земля притягує тіла, які не тільки перебувають поблизу її поверхні, притягання Землі поширюється набагато далі. Саме воно, подібно до туго натягнутого каната, утримує Місяць на його круговій орбіті навколо Землі. Якби це притягання зникло, Місяць полетів би у космічний простір, немов камінь, що зірвався з натягнутої мотузки, на якій його розкручували. Отже, зміна швидкості тіла або його деформація можуть служити мірою дії на це тіло інших тіл.
Тривалий час панувала думка, що якщо на тіло не діють інші тіла, воно може перебувати лише у спокої.
Галілей першим із учених перейшов від спостереження до дослідів. Він помітив: коли куля котиться по похилій площині вниз, її швидкість збільшується. А коли куля котиться нагору, її швидкість зменшується. Галілей припустив: якщо куля котитиметься по горизонтальній площині, її швидкість повинна залишатися постійною. Поставивши нові досліди, учений виявив, що під час руху по горизонтальній площині куля все таки зупиняється.
Демонстрації: Рух кульки по похилій площині вниз, вгору; Рух кульки по горизонтальній поверхні з перешкодами (пісок); Рух кульки по гладенькій горизонтальній поверхні.
Галілей зрозумів, що причина сповільнення руху – тертя між кулею і площиною. Він зробив висновок: якби площина була ідеально рівною й строго горизонтальною, куля котилася б по ній вічно. Це означало, що здатність до «збереження руху» властива самому тілу, а вплив інших тіл проявляється в тому, що швидкість тіла змінюється.
Так Галілей відкрив перший закон механіки, що називають законом інерції: якщо на тіло не діють інші тіла, воно рухається з постійною за модулем швидкістю або зберігає стан спокою.
Здатність тіла зберігати свою швидкість незміною, якщо на нього не діють інші тла, називають явищем інерції. Інерція – це латинське слово, яке означає нерухомість, бездіяльність. Явище інерції широко використовують у побуті і техніці. Прикладом руху за інерцією є рух молекул газу – кожна молекула в інтервалі часу між двома послідовними зіткненнями з іншими молекулами рухається за інерцією. Інерцію можна спостерігати, коли пасажири, їдучи в транспорті, раптом нахиляються вперед під час гальмування або притискаються вбік на крутому повороті. Автомобіль, людина не можуть зупинитися миттєво, набравши велику швидкість, а рухаються, ще певний час за інерцією.
За тієї самої дії, швидкості різних тіл змінюються по різному. Наприклад, той самий поштовх надає порожньому візку, що стоїть на столі, більшу швидкість, ніж навантаженому візку. Властивість тіла, що визначається, яку силу треба прикласти до тіла, щоб змінити його швидкість на певну величину, за певний час, називають інертністю.
Про тіло, яке при взаємодії менше змінює свою швидкість, говорять, що воно більш інертне, ніж друге із двох взаємодіючих тіл. Менш інертне те тіло, яке за час взаємодії більше змінює свою швидкість.
Але будь якому тілу для зміни швидкості потрібний певний час. Ні в якого тіла за жодних взаємодій швидкість на може змінюватися миттєво.
Інертність – властивість, що полягає в тому, що для зміни швидкості тіла на задану величину необхідно, щоб дія на нього іншого тіла тривала певний час.
Властивість тіла – інертність – характеризується фізичною величиною: масою.
Маса – міра інертності тіла.
Позначають масу буквою m. Одиницею маси в СІ є 1 кілограм (кг). Це маса еталона (зразка), яким служить зроблений зі спеціального сплаву циліндр, що зберігається в Міжнародному бюро мір і ваг у Франції. Приблизно можна вважати, що 1кг дорівнює масі 1л прісної води.
Використовують і похідні одиниці маси: 1г = 0,001кг; 1т = 1000кг.
Крім системних існують й інші одиниці маси тіла. Наприклад:
Маси двох тіл можна порівняти, якщо виміряти, як змінюються їхні швидкості при взаємодії.
Вимірюють масу терезами, які можуть бути як механічними та к електронними.
Зафіксовані цікаві факти по зважуванню тіл. Наприклад відвідувачі виставки в 1905р в бельгійському місті Льєж, стали одного разу свідками експерименту. У їх присутності на чутливих терезах було почергово зважено дві візитні картки, бельгійського короля. На одній монарх написав своє ім’я загостреним олівцем повністю – Леопольд, а на другій не дописав одну літеру. Терези безпомилково визначили різницю карток, таким чином зважили масу букви «д». через п’ятдесят років у Бельгії було створено терези, на яких зважили крапку, яку ми ставимо над буквою «і». Виявилось крапка поставлена чорнилом у 10 разів важча за крапку, поставлену олівцем.
Демонстрація. Взаємодія візків.
Візьмемо два візки масами m1 і m2. На одному з них закріпимо пружину, зігнемо й зафіксуємо ниткою. Якщо нитку перепалити, то під дією пружини візки набувають швидкості υ1 і υ2.
За відношенням швидкостей візків можна порівняти й відношення їхніх мас: = .
Таким чином, відношення мас тіл обернено пропорційно відношенню їхніх швидкостей. А якщо маси тіл можна порівняти, то їх можна і виміряти.
Порівнюючи швидкості, яких набувають тіла в результаті взаємодії, що до цього перебували у спокої, можна визначити у скільки разів маса одного тіла більша, ніж другого. Цим способом можна визначити маси тіл, якщо масу одного з тіл взяти за еталон.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з підручником. Складання опорного конспекту.
Інтерактивна вправа «Ланцюжок».
Учні відповідають на запитання, що заздалегідь записані вчителем на дошці. Причому учень, що дав відповідь на запитання передає хід своєму однокласнику вказавши його ім’я.
Запитання для учнів:
Розв’язування задач:
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Коло знань».
Учитель починає речення, учень закінчує і продовжує ланцюжок. «Взаємодія тіл…»
VІІ. Домашнє завдання