Тема:Узагальнення і систематизація знань з теми «Гумористичні твори українських письменників»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з вивченої теми, розвивати кмітливість, артистичність, зв’язне мовлення, образне і логічне мислення, виховувати почуття гумору, оптимістичне світобачення, почуття міри і такту.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми закінчуємо найвеселішу тему – «Гумористичні твори українських письменників». Що ж таке смішне, комічне? Це те, що здається нам не таким, Яким має бути насправді. Сміх буває різним – доброзичливий, насмішкуватий, іронічний. Дошкульний. Образливий. Саркастичний. Буває навіть 2сміх крізь сльози». Хто ж, як і над ким має право сміятися?
Видатний український гуморист Остап Вишня писав про це так:
«Оце я собі думаю: що треба, щоб мати право з людини посміятися, покепкувати. Навіть насміятися, із своєї. Рідної людини?..
Треба - любити людину. Більше, ніж самого себе.
Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе, із своїх якихось хиб, недочотів, недоліків і буде такий дружній, такий хороший сміх…Той сміх, що не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує…»
Інколи треба зброєю сміху боротися проти ганебних явищ – жорстокості, несправедливості та інших неподобств. Тоді це вже не гумор (доброзичливий сміх), а сатира (осуджувальний. Дошкульний сміх)
На сьогоднішньому уроці ми узагальнемо, повторимо вивчений з теми матеріал, підготуємось до написання тематичного оцінювання, будемо наагатися розвивати в собі кмітливість, артистичність, зв’язне мовлення, а також виховувати в собі почуття гумору, оптимістичне світобачення, почуття міри і такту.
Уроки теж бувають різні. Я хочу, щоб сьогодні ми з вами створили цікавий, змістовний творчий урок. Тому недарма я вас всі об’єднала в три групи. Кожна група на домашню роботу готувала міні-проект з творчості того чи іншого письменника.
Отож, і група буде захищати проект за творчістю Л. Глібова, ІІ – С. Руданського, ІІІ – П.Глазового. Оцінювати я вас буду за активність і за тестові завдання. (5 хв)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда:
ІV/Основний зміст роботи.
Виступ І групи Леонід Глібов (5 хв)
Виразне читання байки «Шука»
Бесіда.
Очевидно, що судді під впливом хитрої Лисиці прийняли абсурдне рішення. Слова байки Л.Глібова «І щуку кинути у річку…» стали крилатими. Якщо хочуть сказати, що когось замість покарання винагородили, вживають саме цей в їдливий вислів.(5 хв)
Зачитайте мораль байки «Муха і Бджола» . Чи насправді автор звертається до мух? Так що засуджує автор в цій байці7((Муха — набридлива людина, яка не соромиться ходити туди, куди її не запрошують, і користуватися плодами чужої праці; Щука — нечесна, корислива людина, яка уникає відповідальності за свої злочини завдяки хабарам.)
Якого письменника характеризують ці рядки: «Коли людина за родом своєї професійної діяльності постійно стикається із сумним, то їй хочеться чогось іншого, зовсім протилежного. Такою не зовсім веселою, але дуже потрібною професія є лікарська.
Виступ ІІ групи Степан Руданський (5 хв)
(За малюнками пригадати назви співомовок)
Робота за картками .
І група
Визначте, що є смішним, а що сумним у співомовці «Гуменний!
смішне
|
сумне |
ІІ група
Як повівся головний герой співомовки «Добре торгуватись», коли зайшов у лавку до купців і як це його характеризує? (чемно привітався, спитав. Де тут можна купити дьогтю, він сміливий, має власну гідність, не принижується перед багатими).
ІІІ група
Визначте тему та головну думку співомовки «Свиня свинею» (Треба вміти посміятися над власною безпорядністю, не впадати у відчай через прикрі дрібниці. Уміти себе втішити, адже в житті є багато чого важливішого)
Слово вчителя.
Про кого ці рядки: Кожен із вас знає, що таке перець. І, напевне пробував його пекучий смак. Два-три десятиліття тому дуже популярним був у народі сатирично-гумористичний журнал із такою назвою – «Перець»
Виступ ІІІ групи П. Глазовий
Гра «Шифрувальник»
Інсценізація гуморески «Родичі»
«Родичі»
Йшла по місту Картоплина,
А назустріч-- Цибулина.
Картоплина горда й пишна,
Як пані вельможна.
На ній плаття підрізане-
Коротше не можна.
Цибулина так зраділа:
-Здорова була!
Ми ж з тобою, Картопелько,
З одного села.-
І кинулась цілувати,
Міцно обняла.
Картоплина скривилася:
- Скатертю дорожка!
Що за слово Картопелька?
Я тепер Картошка.
Що ти мене облапила,
Словно ненормальна?
Це уму не постижимо,
Яка ти нахальна.
Просто ужас, яка в тебе
Грубая манера-
Обнімає наче пяний
Міліціонера.
Як так буде обнімати
Цибулина кожна,
То це ж просто моментально
Зіграть в ящик можна…
Щоза ніжності телячі?
Ти забула вроді,
Що ми в городі з тобою,
А не на городі.
Будеш лізти цілуватись
До баби своєї.
Видать зразу, з провінції
Та перифиреї…-
І брикнула Цибулину
Модним закаблуком.
- Фе!- сказала,- Як од тебе
Сильно пахне луком!-
І між людьми зустрічаєм
Лукаву породу,
Яка хати цурається
І рідного роду.
Гра «Кіт у торбі»
Тести
б)королем тварин; в) королем квітів; г) королем книжок.
4. Псевдонім Л.Глібова а)дідусь Кенир; б)дідусь Казкар; в) дідусь Кабир; г) дідусь кумир.
5. Кого з героїв байки Л.Глібова «Щука» стосується прислів’я «Не те в Кузьми на умі»:
а) щука; б)лисиці; в)цапа.
6. Як Л. Глібов називає Муху? а)дармоїдка; б) ледащиця; в) легковажна.
7. Яка головна думка співомовки «Добре торгуватись»
А) на кожного мудрішого і розумнішого знайдеться іще мудріший та розумніший;
Б)У злому зле і сидить;
В) яка совість – така і честь;
Г) хитрий, як лисиця.
8. С. Руданський за фахом:
А) лікар; б) священик; в) письменник; г) вчитель.
9. П. Глазовий мріяв бути: а) вчителем; б) воєнним; в) актором.
10 Звідки до Києва прибули гості: а) Італія; б) Франція: в) Мексика; г) Канада.
11. Де саме був голова райради, коли до нього завітали туристи: а) в Гайриці; б) в Байриці; в) в Дарниці.
12. Яка роль була у синочка, який працював у театрі:а) найтяжча; б) найважча; в) найгірша: г) найкраща.