Управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської ради
Тернопільської області
Чортківська ЗОШ І-ІІІ ст. №5
«Що таке права людини?
Чому вони важливі?»
Бурак Оксана Борисівна,
вчитель початкових класів,
педагогічний стаж 35 років
Чортків
2022
Назва заходу – виховний захід «Що таке права людини? Чому вони важливі?».
Клас проведення – 4-В клас.
Форма проведення – Заочна подорож до країни Правознавство.
Прізвище, ім’я автора – Бурак Оксана Борисівна.
Місце роботи – Чортківська ЗОШ І-ІІІ ступенів №5.
Контактний телефон, адреса електронної пошти – 0678481553, oksanaburak1968@gmail.com.
Тема. Що таке права людини? Чому вони важливі?
Мета. Ознайомити учнів, що таке права людини і чому вони важливі, що таке «Декларації прав дитини», «Конвенції ООН про права дитини» та статей Конституції України щодо прав та обов’язків людини, сприяти формуванню правового світогляду, загальнолюдських цінностей, норми та права. Розвивати вміння учнів аналізувати права і обов’язки та використовувати набуті знання у повсякденному житті. Виховувати пошану до законів України, почуття правової самосвідомості, дисциплінованості.
Обладнання. Конституція України, «Декларація прав Дитини», «Конвенція ООН про права дитини» (рубрики прав із слайдами), мультимедійна дошка, мікрофон, магнітофон, м’ячик, карта України, відеоролик про права і обов’язки дитини, мультфільм про права дитини, конверти із завданнями, таблиця «Знаємо. Хочемо знати. Дізнаємося», Тлумачний словничок.
Хід заходу
Учень
Ми вас вітаємо, шановні гості,
Що завітали до цієї зали!
І постараємось, щоб ваші очі
Ні на хвилину не засумували.
На щиру розмову
Зібралися ми з вами.
Розмову сьогодні
Присвятимо … праву.
Учитель. Запрошую вас здійснити заочну подорож до країни Правознавства. Подорож далека, цікава, але небезпечна, тому беремо із собою найсміливіших, дружніх, кмітливих і відважних, дисциплінованих мандрівників.
Моїми помічниками у цій подорожі будуть консультанти – «Правознайки».
З острова Школа у далеку путь відпливає корабель нашого класу «Правчик».
Стратегія «Мікрофон»
Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Розповідь вчителя
Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу,добру країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною,завжди була вільною і незалежною,бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини й дочки України.
Якщо поглянути на карту Європи ,там ми побачимо багато різних країн. Кожна з них має свою територію - землю, свою мову, культуру, історію і свої символи. Земля кожної – її недоторкана власність,яку вона готова обороняти від ворогів. Україна, наша Батьківщина, розміщена у центрі Європи. Вона також має свою землю, мову, культуру, історію, звичаї, традиції, та символи. Ми з вами – патріоти і громадяни, які покликані захищати свій край від ворогів, трудитись так невтомно й завзято, щоб жилося всім добре, найкраще в світі, бо кожна людина має право на достойне і радісне життя. А яке завдання стоїть перед учнями? (відповідь учнів)
А чи знаєте ви, що наша країна - правова держава? От сьогодні ми поговоримо про права дітей.
Як ви гадаєте, як і коли наші пращури дійшли до висновку до розуміння того, що права людини слід захищати?(учні висловлюють свою думку)
З давніх давен, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів.
Тривалий час діяв закон «хто сильніший, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захист й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Як свідчить історія, правитель й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймаючи будь-яке політичне рішення, правитель прагнув задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось придумувати, знати такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.
Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН. 1945 року була створена Організація Об’єднаних націй(ООН). До речі, одним із засновників була Україна. Держави, що входили до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини – документ, у якому вони пообіцяли один одній і своїм народам забезпечити громадські права і свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканість, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.
Зупинка у порту «Пригадай»
Стратегія «Брейн-ринг»
Робота з таблицею «Знаємо. Хочемо знати. Дізнаємся»
Учитель. Подорожуючи до країни Правознавства, ви ознайомитесь з основними законами, які гарантують вам певні права, та які у вас обов’язки перед державою, батьками.
В нас дитина кожна знає,
Чим займатись вона має.
Гарантує їй це право
Основний закон держави.
Зупинка у порту «Ознайомлення»
Ознайомлення з Конституцією України.
У кожного учня на парті Конституція України.
Розповідь вчителя.
Конституція України-Основний закон держави,була прийнята 28 червня 1996р.
Україна за Конституцією надає громадянам широкий спектр прав.
Практична робота
Вчитель називає статті Конституції України, якими користується діти,а учні знаходять їх у Конституції, читають і пояснюють.
(Ст.41,Ст.54,Ст.31,тощо).
Ознайомлення з «Декларацією прав дитини».
- Стратегія «Мозковий штурм»
Щоб легше і цікавіше було нам мандрувати, потрібно назвати пароль цього острову-пояснити
- Що таке декларація?
- Що таке Конвенція ООН?
Робота з «Тлумачним словником»
Декларація-документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
Конвенція-угода між державами.
ООН-Організація Об’єднаних Націй.
Учні-консультанти Правознайки поділяться з вами інформацією про «Декларацію прав дитини».
«Загальна декларація прав людини», прийнята Генеральною Асамблеєю ООН у 1948 р. «Діти мають право на особливе піклування і допомогу».
«Декларація про права дитини» прийнята Генеральною Асамблеєю ООН у
1948 р. «Дитина внаслідок її фізичної і розумової незрілості потребує спеціальної охорони і піклування».
«Конвенція ООН про права дитини» прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р. «Дитина має бути вихована в дусі ідеалів, проголошених у статуті ООН, і особливо в дусі миру, гідності, терпимості, свободи, рівності, солідарності»,
27 вересня 1991 р. «Конвенція ООН про права дитини» набула чинності в Україні.
Зупинка «Зустріч»
Виступ інспектора ювенальної превенції Чортківської ВП в Тернопільській області старшого сержанта поліції Барчишака Д. П.
Зупинка «Правова»
На мультимедійній дошці демонструю рубрики слайдів із зображенням статей та умовних позначень «Декларації прав дитини».
Консультанти Правознайки коментують зображення.
Зупинка «Цікавинка»
Ознайомлення із обов’язками дітей.
Демонстрація відеоролика про обов’язки дітей.
Учні розповідають про свої обов’язки в школі і в дома.
Наш корабель наближається до берега Відпочинкового. Прошу всіх зійти на берег:
Довго ми вже мандрували,
Наші сили підупали.
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити,
А на це в нас право є,
Декларація дає.
Під музичний супровід пісні «Бережіть дитину» учні виконують різні танцювальні вправи.
Зупинка «Рольова»
Рольова гра
Автор:
Двоє учнів на подвір’ї шкільному зустрілись.
От послухайте, шановні,
Що там з ними сталось.
Старшокласнику назустріч
Йшов малий ще учень.
Той схопив його за ранець,
Давай його мучить.
Старшокласник.
Швидко свій знімай портфель,
Мій носити мусиш,
А якщо не понесеш,
Стусана получиш.
Автор. Той у сльози.
Молодший учень. Відпусти! Мені треба на урок.
Автор. І не може зрушити з місця ні на крок.
Старшокласник.
Ну а ще біжи в буфет,
та біжи скоріше.
Купиш мені пиріжок,
Купиш два - ще ліпше!
Автор.
Ось така розмова між ними відбулась.
Не підкажете мені,
Чим це завершилось?
Учитель:
За правилами треба жити,
Бо ми живемо між людьми.
Все треба правильно робити,
Щоб були гарними дітьми.
Щоб мандрівка наша була веселішою ми пограємо гру.
Гра «Веселий м’ячик»
Ти котись, веселий м’ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого зупиняється м’ячик,
Той розказує права.
(Учень: Я маю право на…)
Зупинка «Мультикова»
Демонстрування мультфільмів «Я і мої права»
Вчитель:
Що це? Діти, нас захопили пірати. Поки не виконаємо їхніх вимог, вони нас не відпустять, захоплять корабель.
Щоб від піратів врятуватись,
У групи потрібно об’єднатись.
Із вимогами піратів
Швиденько справлятись.
Група «Творчі»
Завдання:
Скласти вірш – розсипку.
(Кожне слово написане на окремому аркуші).
Я маю право жити на Землі,
Творити, дихати, учитись,
І харчуватись, і трудитись,
Весело гратись, лікуватись,
Своєю Україною гордитись.
Група «Конструктори»
Завдання: Скласти деформовані вислови, пояснити зміст.
Група «Дизайнери»
Завдання:
Група отримує конверт із зазначеними у ньому тлумаченням певного права. Учні повинні придумати і намалювати умовний символ права і презентувати його.
Група “Театральна”
Завдання: Інсценізувати фрагменти казок і пояснити про яке право йде мова у цій казці. (Учні отримують маски та костюми казкових персонажів Попелюшки, Вовка, Колобка, Лисички, Козенят)
Перевірка: Після виконання завдання, кожен керівник групи презентує роботу. Усі учні уважно слухають і виправляють помилки.
Вчитель: Ура! Усі вимоги піратів виконали. Ми на волі! Можемо пограти гру.
Гра “Акваріум” - стратегія ‘Асоціативний кущ”.
Підібрати відповідні слова до заданих.
1-Варіант
2-Варіант
Учитель: А ось і нова несподіванка. Ми знайшли пляшку, у якій відшукали завдання з ключиком, якщо ви його успішно виконаєте, то ми всі дружньо повернемось із мандрівки .
Завдання з “ключиком”.
Тест (учні виконують роботу за комп’ютерами)
1. Як називається Основний закон України, де всі права і обов’язки людей?
а)Декларація прав Дитини.
б) Конституція України.
2. Як називаєтьcя те, що ви маєте виконувати, щоб приносити користь собі та іншим?
а) Право.
б) Обов’язок.
3. Яке з тверджень є правом?
а) Вільно висловлювати свої думки.
б) Дотримуватись моральних норм поведінки.
4. Який документ про права дитини набув чинності в Україні в 1991 році?
а) Конституція України.
б) Конвенція ООН про права дитини.
5. Як називається те, що ми можемо робити?
а)Обов’язок.
б)Право.
6. Що з наведених тверджень є правом?
а) Шанування державних символів України.
б) Повноцінне харчування.
Перевірка роботи(взаємоперевірка).
Рефлексія.
Учитель: Ось і завершилась наша подорож до країни “Правознавство”. У подорожі ви подолали всі труднощі і випробування.
Важкий був шлях, але ви досягли кінцевої мети. Ви дізналися про свої права і чому вони важливі.
Я маю право жити на Землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Права дитини ми мусимо
Вивчати всі сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Права необхідно знати,
Щоб вміти себе захищати.
В біду не потрапляти
Та закони країни знати.
Хоч ми малі ще школярі
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам’ятали.
І з декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні.
І треба дружно всім нам жить
То ж ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.
«Пісня про дружбу»
Учитель: Кожен має знати права і користуватись ними та виконувати свої обов’язки. Ніхто не має права ображати людину.
Хочеш Людиною справжньою стати,
Наші закони навчись поважати.
Навчись їх виконувати, завжди і всюди,
Тоді і тебе поважатимуть люди.
Ось ми на березі, нас чекає журналіст, хоче взяти в вас інтерв’ю.
Стратегія “Інтерв’ю”.
- Чи сподобалась вам подорож?
- Якою новою інформацією ви поповнили свій багаж знань?
- Що було найголовнішим?
- На якій зупинці вам було найцікавіше?
Учитель:
Будьте всі щасливі, діти,
З усмішкою в світ ідіть.
Хай вам щиро сонце світить,
Всі здоровими ростіть.
І на згадку вам дарую
Я буклети про права,
Щоб завжди ви пам’ятали,
Що це – не пусті слова.
Це все записано в законах,
В Конституції у нас,
Бо держава Україна
Завжди піклується про вас.
Список використаної літератури
1. Загальна Декларація прав людини
2. Конвенція ООН про права дитини
3. Кравчук Л. Ефективний урок. Початкова школа. - К.:Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2013.
4. Голяк О. Використання ІКТ на уроках. Початкова школа. - К.:Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2013.
5. Я у світі: конспекти уроків: 3 кл. : до підр. Н.М.Бібік/Н.О.Будна. - Тернопіль : Начальна книга - Богдан, 2015.
6. "Хто я? Хто ми?": хрестоматійний збірник для дітей молодшого та шкільного віку (склали Л.Маринович, М.Хейма) – Харків: Поліграфічні послуги, 1999.
7. "Рябоконь" Л. Дітям – право голосу!//День. – 2001. – N53.
8. www.unicef.org - офіційний сайт ЮНІСЕФ.
9. https://www.youtube.com/watch?v=6qnvs2XJymU
Додаток